"Jumping"Jack Middelburg 30 april 1952 - 03 april 1984

tis gaut zo

Die hard MF'er
4 apr 2004
639
0
Spijkenisse
Jack Middelburg 30 april 1952 - 03 april 1984
Vandaag (03-04-2014), precies 30 jaar geleden, overleed wegrace coureur Jack Middelburg aan de gevolgen van een zware crash op het circuit van Tolbert. Met Wil Hartog en Boet van Dulmen vormde Middelburg de bekende Grote Drie, een drietal coureurs dat Nederland grote wegrace successen bezorgde.


Jack Middelburg’s motorsportcarrière begon in 1973. Hij werd Nederlands kampioen in 1977 en 1978 in de 350, 500 en 750 cc-klassen. Daarna ging hij Grand-Prix wedstrijden rijden. Met Wil Hartog en Boet van Dulmen vormde hij de Grote Drie, het Nederlandse trio dat grote successen beleefde in de 500cc.

Vanwege zijn onbesuisde rijstijl kreeg Middelburg al jong de bijnaam Jumping Jack (misschien afgeleid van het nummer Jumping Jack Flash van The Rolling Stones). Ondanks het feit dat hij het vaak moest doen met minder competitief materiaal, gaf hij zich tot het uiterste. Dat resulteerde soms in valpartijen, maar leidde ook tot enkele grandioze successen.

Op 28 juni 1980 won hij met een nog niet volledig geheeld gebroken been de TT Assen. Een jaar later presteerde Middelburg het onmogelijke door op een privémachine onder meer wereldkampioen Kenny Roberts senior te verslaan in een rechtstreeks duel op het circuit van Silverstone tijdens de G.P. van Engeland.

Middelburg was bijzonder geliefd bij het publiek en bij zijn collega's in het rennerskwartier, niet alleen vanwege zijn 'alles of niets'-rijstijl, maar ook omdat hij ondanks tegenslagen altijd bleef lachen.

Op 1 april 1984 kwam hij met hoge snelheid ten val tijdens een race op het stratencircuit van Tolbert. De race was net begonnen en Middelburg gleed uit op relatief koude banden, waarna ook andere coureurs vielen. Middelburg werd door twee andere coureurs bij zijn hoofd geraakt. Twee dagen later overleed hij aan zijn verwondingen.

In mei 2000, 16 jaar na zijn dood, werd Middelburg in 's-Gravenzande uitgeroepen tot ‘Westlander van de Eeuw’.

De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders, heeft er voor gezorgd dat op 10 april 2004 de nieuwe motorontmoetingsplek in Assen als officiële naam Jack Middelburgplein kreeg. De onthulling vond plaats in het bijzijn van nabestaanden en vrienden, waarbij zijn zoon Jacky de originele motor bereed waarmee Middelburg de TT won.


Jack was voor mij de coureur waar mijn vader het over had vroeger als de coureur waar je graag naar keek ,spectaculaire rijstijl,entertainer gewoon een gave gast volgens hem.
Ik was nog te jong om hem in levende lijve te zien racen en zag hem alleen via de tv studio sport .....van wat ik me kan herinneren . Later ben ik me meer in hem gaan verdiepen en zowat alles gelezen en gezien aan filmpjes(you tube)over hem.
Voor mij was hij van de grote 3 de beste (mijn mening hé) en nog altijd als ik zijn overwinning op king Kenny zie op Silverstone in '81 dan geeft me dat kippenvel!!!!!



Mijn grote held Jack forever nr.1 !!
 
Jack knie aan de grond ,knee sliders wat zijn dat haha!!
full
 
al 30 jaar geleden zeg, toen was ik 3 :( ook alle filmpjes gezien. mooi dat vroeger lef en stuurmanskunst een fiets net zo vlot kon maken als een fabrieksfiets.
 
Ik heb de krantenknipsels van zijn ongeluk nog ergens liggen denk dat ik toen een jaar of 6 a 7 was.
Maar ik heb ze nog steeds bewaard, blijft toch een naamgenoot.
JK
 
Ja weet het nog als de dag van gisteren. -O- Was de eerste race waar wij weer gingen kijken nadat mijn pa een zwaar motorrace ongeval op het stratencircuit van heerlen min of meer te boven was gekomen.
Gebeurde voor mijn ogen dus stond erbij en keek er na. -O- Waren ook een aantal van onze goede race kennissen bij betrokken. -O-

Jack RIP en may you be remembered forever.
 
Kan het me niet voorstellen, maar voor de Jack Middelburg fans die de site nog niet kennen:
Jumping Jack

Staat een enorme schat aan info op over Jack, maar ook over zijn collega's uit die tijd!
 
En ja toen kon je nog een race in de koningsklasse winnen als privé rijder! :}
Om vervolgens de vraag van de grote jongens te krijgen om voor hun hetzelfde frame te bouwen.

Ook tijden waarin Steve Parrish kwalificeerde voor zijn teammaat Barry Sheene, omdat laatstgenoemde de avond van te voren te lang doorgehaald had. Steve met kleding van Barry op diens motor! Om even later op zijn eigen motor minder snel te kwalificeren! _O-

Waar zijn die tijden gebleven?!
 
En ja toen kon je nog een race in de koningsklasse winnen als privé rijder! :}
Om vervolgens de vraag van de grote jongens te krijgen om voor hun hetzelfde frame te bouwen.

Ook tijden waarin Steve Parrish kwalificeerde voor zijn teammaat Barry Sheene, omdat laatstgenoemde de avond van te voren te lang doorgehaald had. Steve met kleding van Barry op diens motor! Om even later op zijn eigen motor minder snel te kwalificeren! _O-

Waar zijn die tijden gebleven?!

Ja fantastisch verhaal dat van Stavros nog een paar "geintjes "van deze o zo aardige man....:

A notorious practical joker, Parrish is known to have carried out various pranks.

He is permanently banned from the Chinese administrative region of Macau after blowing a brothel up with a home-made bomb made out of firecrackers, when several of his fellow riders were being 'serviced' inside.

He burnt down a toilet block in Poland.

He once posed as a medical doctor to allow John Hopkins to fly from Japan to the Australian GP.

He upset his fellow village residents by registering PEN 15 as his car number plate.

He once sabotaged a Mini Moke belonging to Team Bike, (a group of benefactors, mechanics, racers, journalists and helpers) by undoing every single wheel-nut to the last thread, in a revenge prank. The prank was discovered shortly before the vehicle was going to be driven off.

He once posed as Barry Sheene in a qualifying session when the two were team-mates, as Sheene had turned up to the session with a hangover. Parrish put on Sheene's helmet/overalls and qualified on his behalf, then put his own clothing back on and qualified further down the grid as himself.

Parrish owns an ambulance and has been seen using the ambulance to park on double yellow lines with the doors open in visits to his local bank.

He also owns a fire engine and once hosed down the inside of a friend's packed pub on a Sunday afternoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan