Jumpstart met condensator

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
https://www.rescue-mate.com/buy#buy
Dit is wel een jumpstarter die werkt op condensatoren. Wordt opgeladen met een USB lage spanning bijv. of de 12V accu van de auto zelf. De accu van de auto heeft wel genoeg lading, maar niet genoeg spanning om in een korte moment een grote stroom te leveren. Daarvoor is de accuspanning te laag.

Misschien wel interessant voor mensen die alleen maar korte afstanden rijdt, kan je je auto / motor starten met deze rescue mate + mobiele accupack.

Is di wa?
 
Het is andersom, de auto accu heeft dan niet voldoende vermogen (Ampèrage) om de auto te starten maar wel om de condensatoren te laden.
Als de condensatoren eenmaal geladen zijn dan kunnen die wel een grote stroom leveren voor het laten draaien van de startmotor.
 
Als je elke keer je accu teveel ontlaad dan wordt levensduur vanzelf wel korter, beter is om het diepe ontladen van je accu voorkomen dmv een druppellader; optimate/ctek.

Die dingen zijn geschikt om continu je accu op peil te houden.

Maar voor nood bij een ‘dode’ accu prima dingen lijkt mij….kom je iig weg, hoe het verder gaat bij een tweede startpoging na de rit hangt af of de accu echt ‘dood’ is, maar dat merk je vanzelf.
 
Handig voor voertuigen met een minimale spanningsbeveiliging die dan niet starten. Ieder moderne auto heeft dat tegenwoordig wel.
Mijn KTM Superduke 1290 GT krijg je niet gestart met een 11V. Zo n ding zou dan wel handig zijn. Ik heb dan ook een Noco GB40 met een ingebouwde accu.
 
Handig voor voertuigen met een minimale spanningsbeveiliging die dan niet starten. Ieder moderne auto heeft dat tegenwoordig wel.
Mijn KTM Superduke 1290 GT krijg je niet gestart met een 11V. Zo n ding zou dan wel handig zijn. Ik heb dan ook een Noco GB40 met een ingebouwde accu.
Ik heb de zware noco en dat is echt een geweldenaar,je kan er alles mee starten en dan heel veel keer
 
Ik heb een paar maanden geleden dit beestje gekocht:

1678728054072.png


(Auronic Jumpstarter - 12V - 600A - 7200 mAh - LED-lamp - Rood/Zwart | bol.com)

... omdat ik nou al een tijd lang steeds onverwacht wekenlang niet op de motor zit, en het beestje constant in weer en wind staat te kleumen, en er een oud accutje in zit.

Nou kan ik natuurlijk ook voor vergelijkbare prijzen een nieuwe accu kopen, maar omdat ik door allerlei omstandigheden nog maar vrij incidenteel rijd dacht ik kom, laat ik zo'n apparaatje eens proberen, kan geen kwaad om dat in huis te hebben.

Ik had er ondanks de prima reviews niet super veel vertouwen in, zo'n kastje ter grootte van een twee op elkaar gelijmde smartphones, maar ik moet zeggen, maar mijn Deauville heeft nou al drie keer alleen maar "woew... woew... *klik*" gedaan als ik 'm weer eens een maand buiten had laten staan, en met dit mooie apparaatje is het onmiddellijk starten-lopen. Ook mijn Citroen C4 uit 2005 startte er moeiteloos op toen de Kwikfit na een onderhoudsbeurtje de lichten de hele dag had laten aanstaan.

En met dit handzame formaatje kun je het ook gewoon makkelijk in een rugzakje mikken of zo... Dus ik heb het nu gewoon voor de zekerheid altijd bij me als ik ga rijden.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig gister een Noco GBX45 gekocht.. Nog niet gebruikt; maar handig om te hebben denk ik dan maar.

Vaak op het moment dat je het nodig hebt dan denk je "had ik hem maar gekocht"..

Edit: Het is ook niet dat ik geen ANWB heb; maar op dat moment zelf kunnen starten is toch wel erg handig. Ook op vakantie bijv.
Al is het maar om de garage te halen met een kapotte accu (wat zonder waarschuwing ineens kan gebeuren).
Ik vraag me af; als je zo'n noco aan een pigtail hangt verbonden aan de accu van de motor; kan hij dan ook tijdelijk de functie van de accu overnemen? Of zou hij dan te heet worden / niet lang genoeg werken. Ik ken wel mensen die er even een auto mee verzetten waar geen accu in zit.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig gister een Noco GBX45 gekocht.. Nog niet gebruikt; maar handig om te hebben denk ik dan maar.

Vaak op het moment dat je het nodig hebt dan denk je "had ik hem maar gekocht"..

Edit: Het is ook niet dat ik geen ANWB heb; maar op dat moment zelf kunnen starten is toch wel erg handig. Ook op vakantie bijv.
Al is het maar om de garage te halen met een kapotte accu (wat zonder waarschuwing ineens kan gebeuren).
Ik vraag me af; als je zo'n noco aan een pigtail hangt verbonden aan de accu van de motor; kan hij dan ook tijdelijk de functie van de accu overnemen? Of zou hij dan te heet worden / niet lang genoeg werken. Ik ken wel mensen die er even een auto mee verzetten waar geen accu in zit.
Ik had niet het idee dat hij ook zonder accu werkte,je moet ook een extra knop indrukken als de accu onder de 2 volt komt anders doet hij niks
ik vind het een heel bijzonder ding,van de week nog een vrouw geholpen die het licht aan had laten staan,ik zetten de noco er aan en zag toen nog maar 5,7 volt,en het licht van de wagen branden zwak,even wachten en het licht ging fel branden en de auto starte direkt
Op internet staan filmpjes waar auto,s gestart worden die helemaal ondergesneeuwd staan en met de noco gewoon starten,sommige staan dan al heel lang stil
 
Zou het niet verstandig zijn om altijd twee jumpstarters bij je te hebben? Je zal net zien: accu leeg, eerste jumpstarter leeg of kapot, gelukkig heb je dan nog een tweede jumpstarter.O-)
 
dacht van niet.. Als je accu leeg is en op 4V of zo staat maakt geen condensator daar 12+V van.. Die dingen werken alleen als je batterij nog iets van 12V geeft maar geen start capaciteit meer heeft.
 
dacht van niet.. Als je accu leeg is en op 4V of zo staat maakt geen condensator daar 12+V van.. Die dingen werken alleen als je batterij nog iets van 12V geeft maar geen start capaciteit meer heeft.
Je weet het dus niet,mijn camper had zelfs nog maar 1 1/2 volt en starte nog met de noco
 
Zou het niet verstandig zijn om altijd twee jumpstarters bij je te hebben? Je zal net zien: accu leeg, eerste jumpstarter leeg of kapot, gelukkig heb je dan nog een tweede jumpstarter.O-)
maar hoe kan je ooit zeker zijn dat die 2de wel goed gaat zijn ?
 
Een condensator jumpstarter laad juist met een hele lage spanning. als de condensatoren opgeladen zijn, dan wordt een andere elektronica circuit deze energie op de juiste spanning , een grote stroom gelevert. Zie het als bijv. 6 condensatoren in serie. Elke condesator is 2 volt. Geheid dat je met een 4Volt accu die 2 volt elko's kan laden. Geen probleem!

Nadat de 6 stuks elko's opgeladen zijn, dan gaat de elektronica ze weer in serie doen, en voila! 12 volt, 12.5? 13? geen idee, maar dan is het de juiste spanning, en hele snelle stroom levering in een korte paar seconden, dus daarom werkt het....

Edit:
denk dat ze het ongeveer zo gedaan hebben: X elko in serie om de juiste spanning te kunnen hebben. Dan naar elke aparte elko een plus en min draad om ze per stuk op te laden. na het laden, ontladen alle elko's via de serie aansluitingen......
 
nou, kopen dan. en voor de zekerheid nog 2 starthulp batterijen, voor als je accu toch helemaal kapot zou zijn en niks meer geeft.
 
ik zou zo een condensator (elko) jumpstarter wel willen hebben. alleen moet ik bestellen via australie.... hmmm , gaat er iemand op vakantie???? :+
 
Op zich leuk idee wanneer je in Australie leeft ergens in de outback en je redt je leven ermee, maar heb je gezien wat dat ding kost? 220,- euro
Dan neem ik wel zo'n lithium lader en die laad ik wel 1x per jaar
 
Zou het niet verstandig zijn om altijd twee jumpstarters bij je te hebben? Je zal net zien: accu leeg, eerste jumpstarter leeg of kapot, gelukkig heb je dan nog een tweede jumpstarter.O-)
Gelukkig heb ik nog motoren met een oude vertrouwde kickstarter, waar zijn ze toch gebleven die kickstarters??
 
Terug
Bovenaan Onderaan