jumpstarter ook schadelijk??

RIZLA-77

Die hard MF'er
4 sep 2007
505
0
Groningen
Heb ff een vraag je hiero, ik heb me motor onder dak staan echter zonder een
aansluiting voor een druppellader, hierdoor raakt de accu uiteraard van niveau
nou ben ik in bezit van zo,n jumpstarter ( draagbare accu + en - aansluiten
en de auto start meteen) zou deze oplossing schadelijk kunnen zijn voor de motor
indien de accu leeg is en hem dan proberen te starten via de jumpstarter??
misschien iemand nog een mooie suggestie.. :P
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk werkt dat prima, alleen is het verstandiger om je accu wat in conditie te houden. Dit komt de levensduur zeer ten goede en je portomonnee ook.
 
Heb ff een vraag je hiero, ik heb me motor onder dak staan echter zonder een
aansluiting voor een druppellader, hierdoor raakt de accu uiteraard van niveau
nou ben ik in bezit van zo,n jumpstarter ( draagbare accu + en - aansluiten
en de auto start meteen) zou deze oplossing schadelijk kunnen zijn voor de motor
indien de accu leeg is en hem dan proberen te starten via de jumpstarter??
misschien iemand nog een mooie suggestie.. :P
Koop volgende week een ladertje bij de LIDL 8-)
Kosts geen drol :+
Ga de gij blij mee zijn jochie *O* *O* *O* *O* *O*
Geld ook voor andere tobbers op dit gebied _O- :+ 8-)
De groeten en suc6 :+
 
Ok dit is het MOTOR-forum, maar ik wil even zeggen dat je bij auto's tegenwoordig goed moet oppassen. Als er CAN-bus systemen in de auto zitten, beter geen startbooster/jumper gebruiken. Er bestaat dan riële kans dat er een CAN-bus module kapot gaat.
Dus start je motor gerust op maar let even op als je je auto wilt starten.
 
Ok dit is het MOTOR-forum, maar ik wil even zeggen dat je bij auto's tegenwoordig goed moet oppassen. Als er CAN-bus systemen in de auto zitten, beter geen startbooster/jumper gebruiken. Er bestaat dan riële kans dat er een CAN-bus module kapot gaat.
Dus start je motor gerust op maar let even op als je je auto wilt starten.

CAN-bus word ook al gebruikt bij motoren.
 
Ok dit is het MOTOR-forum, maar ik wil even zeggen dat je bij auto's tegenwoordig goed moet oppassen. Als er CAN-bus systemen in de auto zitten, beter geen startbooster/jumper gebruiken. Er bestaat dan riële kans dat er een CAN-bus module kapot gaat.
Dus start je motor gerust op maar let even op als je je auto wilt starten.

het starten is niet het probleem.
je moet niet meteen als hij loopt de jumpstarter eraf trekken als de accu die in de auto/motor staat ram leeg is. Dan daalt je spanning te veel en te snel en dát is niet goed voor dynamo en regelaar en ook voor al die computers enzo.

Laat de startaccu er eventje aan zitten een minuut of 5-15 zodat de spanning wat stabiel is enzo.
 
CAN-bus word ook al gebruikt bij motoren.
Wist ik niet. Weer wat geleerd. Welke merken gebruiken CAN dan "al"?

het starten is niet het probleem.
Het starten is juist wel het probleem. Als een accu (en daarmee het hele elecktrisch syteem) op bv 3V staat, en je zet er in één keer 13V (met je booster) kan er een CANbus module kapot gaan. Tegenwoordig zijn er speciale boosters die de spanning rustig opvoeren naar 13V en daarna pas start hulp bieden.
 
BMW gebruikt iig in de R1200 modellen een can(nie) bus.


Enne: mijn motor staat ook onder een afdakje, zonder accu lader.

Ik haal in de winter periode de accu gewoon eruit, en zet die in de meterkast. In het voorjaar erin, en starten maar...Niks geen oplader eraan.
 
Wist ik niet. Weer wat geleerd. Welke merken gebruiken CAN dan "al"?Het starten is juist wel het probleem. Als een accu (en daarmee het hele elecktrisch syteem) op bv 3V staat, en je zet er in één keer 13V (met je booster) kan er een CANbus module kapot gaan. Tegenwoordig zijn er speciale boosters die de spanning rustig opvoeren naar 13V en daarna pas start hulp bieden.

en waarom heb je dat probleem dan niet als je na de winter je accu uit de meterkast haalt en hem dan in de motor zet?
 
en waarom heb je dat probleem dan niet als je na de winter je accu uit de meterkast haalt en hem dan in de motor zet?

:^

Ik heb de accu 9 maanden op de plank naast de motor in de garage laten staan. Accu monteren, starten en lopen. Maar als de accu drie weken in de motor gemonteerd blijft is hij 'leeg'. De lekstroom heb ik gemeten op 4 microampere, wat ik beschouw als onnauwkeuringheid van de YingLang multimeter. Het lijkt wel of de spanning via de jiffy naar de aarde lekt ofzo :+
 
als na 3 weken je accu leeg is dan heb je toch wecht wel een lekstroom ergens.
of heb je een alarm of een energievretend klokje? :P

hoe dan ook, die stroom kan niet via je jiffy naar de aarde :)
 
[klok]

Zou de volgorde waarin je zo'n jumpstarter of accu monteerd/demonteerd niet ook enigzins meewerken in het feit of je er een CAN-bus mee kan opblazen of niet? Als je eerst de massa weghaalt en daarna de +, dan zal die CAN-bus (of enig andere electronica) die piekspanning van 10k+ Volt niet echt lekker vinden lijkt me.

[/klepel]
 
Jij je zin vent. Dan is het onzin. :Z Ik geef alleen door wat ik in de praktijk meemaak. 1/2 jaar geleden heb ik (of de verkoper die hem eerst opstarte) een CAN-bus module van een Mercedes CLK naar de kloten geholpen toen ik een accu wisselde.

ja nou, jij zegt dat je een can bus module kunt opblazen als je een accu in een auto zet.
vind je het erg dat ik je dan niet geloof?
 
can-bus modules :? :? :? :? :? zitten in geeneen auto of motor of weet ik wat |( |(
in de moderne techniek worden de regeleenheden enz. aan elkaar verbonden via datalijnen en dit noemen we het het can netwerk of multiplexer ,
en dit is niet meer als 2 GETWISTE DRADEN.

en dat je wel eens wat opblaast tijdens een booststart of snel starten of met een accu wisselen is al zo oud als dat er regeleenheden zijn.
dus met andere woorden je kunt pech hebben maar die kans is klein heel klein.


en om even op die mercedes clk terug te komen ja dat is gewoon de grootste rotzooi
dat rondrijd :+ :+ :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan