Jumpstarter voor BMWR80RT ?

benny1

Die hard MF'er
16 mrt 2007
254
0
Mijn batterij van mijn BMW R80RT is stuk denk ik.
Na opladen geeft ze 14V maar de dag erna nog maar 10V.
Voorlopig gebruik ik de motor niet meer maar zou hem wel graag af en toe nog eens willen starten.
Vandaar dacht ik om de defecte batterij in de motor te laten zitten en de motor af en toe te starten met een jumpstarter.

Zou dit mogelijk zijn met bv een Jumpstarter van 17Ah, 900A/400A ?
 
Mijn batterij van mijn BMW R80RT is stuk denk ik.
Na opladen geeft ze 14V maar de dag erna nog maar 10V.
Voorlopig gebruik ik de motor niet meer maar zou hem wel graag af en toe nog eens willen starten.
Vandaar dacht ik om de defecte batterij in de motor te laten zitten en de motor af en toe te starten met een jumpstarter.

Zou dit mogelijk zijn met bv een Jumpstarter van 17Ah, 900A/400A ?
Andere vraag: waarom wil je hem af en toe nog een starten?

Dan is het beter om hem helemaal niet te starten. Carburateurs aftappen en lekker laten staan. In de tussentijd nieuwe accu kopen en die aan de drupperllader in de motor hangen.
 
Als je de motor lange tijd niet gebruikt is het beter om de carburateurs af te tappen. Starten is uit den boze, dan vervuilen de bougies en blijft er water in de uitlaat staan.
 
Starten en even een ritje hier in de straat maken, vandaar mijn vraag.
Dit is momenteel al de tweede accu op 4 jaar wegens het weinige gebruik van de motor.

Ik las dat er zelfs jumpstarters bestaan zonder inwendige accu die rechtstreeks op 220V werken.
 
Niet om bijdehand te doen, maar dit klinkt alsof je het probleem aan de verkeerde kant wilt oplossen. De accu’s gaan kapot omdat ze niet gebruikt worden. Ze ontladen uit zichzelf langzaam maar zeker. Dan kom jij met een jumpstarter de laatste doodschop geven, voor zover er nog leven in zat.

Koop een onderhoudslader (zat te vinden op dit forum) van 6 tientjes en laat hem 24/7/365 aangesloten. Je accu blijft leven en is er voor je als je hem nodig hebt.

Edit: zie net dat je dit probleem in 2016 ook al had icm met een defecte startmotor. Ook toen is er geadviseerd om een druppellader aan te sluiten. Op een of andere manier wil je daar niet aan?
 
Laatst bewerkt:
de grote oude boxers vreten accu's zeker met de oude startmotoren, met de moderne snelstarters onder de startmotoren is dat al een stuk beter. Ik gebruik zelf een kraftpaket van dino 400-12v. dit is een soort powerbank die prima een auto of motor kan starten (heb ik geprobeerd met een Volvo v70 zonder goede accu), lekker klein ding wat verbazingwekkend veel vermogen kan leveren voor korte tijd. Maar ik zou een goede onderhoudslader gebruiken of meer gaan rijden, dat laatste heeft de voorkeur natuurlijk.
 
Ik gebruik een druppellader in de winterperiode.
De motor heeft het in de zomermaanden prima gedaan en heeft dan een maand of twee stilgestaan.
Ik merkte wel dat het zuur in de batterij wat was gedaald en heb dit bijgevuld met gedemineraliseerd water.
Ik heb hem dan aan de druppellader gehangen zoals vorig jaar en na een week dacht ik van eens te meten en had toen 13V.
Ik dacht even afkoppelen en de dag erna weer eens meten en toen had ik nog 10V.
Dan heb ik de batterij aan een gewone lader gehangen voor 24u en toen had ik 14V.
Terug afgekoppeld en de dag erna gemeten en toen had ik weer 10V.
 
Ik gebruik een druppellader in de winterperiode.
De motor heeft het in de zomermaanden prima gedaan en heeft dan een maand of twee stilgestaan.
Ik merkte wel dat het zuur in de batterij wat was gedaald en heb dit bijgevuld met gedemineraliseerd water.
Ik heb hem dan aan de druppellader gehangen zoals vorig jaar en na een week dacht ik van eens te meten en had toen 13V.
Ik dacht even afkoppelen en de dag erna weer eens meten en toen had ik nog 10V.
Dan heb ik de batterij aan een gewone lader gehangen voor 24u en toen had ik 14V.
Terug afgekoppeld en de dag erna gemeten en toen had ik weer 10V.

dan is de accu gewoon stuk en moet er een nieuwe in.
 
Ik gebruik een druppellader in de winterperiode.
De motor heeft het in de zomermaanden prima gedaan en heeft dan een maand of twee stilgestaan.
Ik merkte wel dat het zuur in de batterij wat was gedaald en heb dit bijgevuld met gedemineraliseerd water.
Ik heb hem dan aan de druppellader gehangen zoals vorig jaar en na een week dacht ik van eens te meten en had toen 13V.
Ik dacht even afkoppelen en de dag erna weer eens meten en toen had ik nog 10V.
Dan heb ik de batterij aan een gewone lader gehangen voor 24u en toen had ik 14V.
Terug afgekoppeld en de dag erna gemeten en toen had ik weer 10V.

Zuur gedaald zou niet moeten kunnen, laadt hij niet veel te veel als hij loopt zodat je daarmee de accu droogkookt. Al vaker gezien dat een regelaar doorschiet naar 15-16 volt. als hij dat een tijdje doet dan stopt de accu er ook mee.
 
Zuur gedaald zou niet moeten kunnen, laadt hij niet veel te veel als hij loopt zodat je daarmee de accu droogkookt. Al vaker gezien dat een regelaar doorschiet naar 15-16 volt. als hij dat een tijdje doet dan stopt de accu er ook mee.
Denk dat je hier een punt hebt daar het zuur zo gedaald was.
Heb wel eens zuurvlekken op de vloer gezien in de garage maar me daar nooit echt vragen bij gesteld.
Is dit makkelijk uit te meten ?
 
Wat voor druppellader heb je? Mogelijk dat die door blijft laden met te hoge stroom. Dan sloopt hij je accu en met wat pech ook je accupakket/frame door agressieve corrosie.
 
Wat voor druppellader heb je? Mogelijk dat die door blijft laden met te hoge stroom. Dan sloopt hij je accu en met wat pech ook je accupakket/frame door agressieve corrosie.
Simpel ding uit de Aldi.
Maar het probleem heeft zich al voor gedaan voor de batterij eraan hing want in de zomer heeft alles prima gewerkt. Tot na de zomer het zuur gedaald was.
 
Simpel ding uit de Aldi.
Maar het probleem heeft zich al voor gedaan voor de batterij eraan hing want in de zomer heeft alles prima gewerkt. Tot na de zomer het zuur gedaald was.
Dan lijkt het inderdaad op een spanningsregelaarprobleem.

Goedkope laders: sommigen zijn er blij mee, sommigen wat minder.
Pas een “echt merk” gekocht op MP. Nieuw in doosje voor 4 tientjes. Tov de prijs van een nieuwe (Yuasa) accu peanuts.
 
Batterij nog eens enkele uren aan de gewone lader gehangen en toen kreeg ik toch de motor van de eerste keer gestart.
Daarna even ritje gemaakt en daarna gemeten en kwam niet hoger dan 14V.(ook niet tijdens veel gas geven)
Nu hangt hij gewoon aan de druppellader en blijft op 12,5V staan.
 
Batterij nog eens enkele uren aan de gewone lader gehangen en toen kreeg ik toch de motor van de eerste keer gestart.
Daarna even ritje gemaakt en daarna gemeten en kwam niet hoger dan 14V.(ook niet tijdens veel gas geven)
Nu hangt hij gewoon aan de druppellader en blijft op 12,5V staan.

Dat is nog vrij laag. Ik heb hier een niet al te beste accu aan de druppellader, en die staat op 13,0 V. Moet eigenlijk 13,8 V. zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan