Juridisch Hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gixxer2k4

Rookie
1 dec 2012
5
0
Ik heb vorige week een 25kw setje besteld bij een motor zaak. nu wil ik dat setje niet, omdat ik toch van gedachten ben veranderd en een andere motor heb gekocht..

Maar nu vragen ze mij om het setje te betalen..(wat ik niet wil)

-ze hebben het eergister of gister binnen gekregen.

is het zo dat ik het kan weigeren en zeggen dat zij het maar moeten houden of dat ze het anders terug moeten sturen naar de zaak waar ze het hebben gekocht?
Telefonische aankoop..
Wil je van een koop af?

Graag hulp of advies!

gr
 
Je bent niet verplicht het product af te nemen... Het is vervelend voor de motorzaak zulke gevalletjes maar zij kunnen het ook gewoon weer terugsturen.
 
Je bent niet verplicht het product af te nemen... Het is vervelend voor de motorzaak zulke gevalletjes maar zij kunnen het ook gewoon weer terugsturen.

Dat is dus wél zo. Wettelijk gezien heb je een (mondelinge) koopovereenkomst afgesloten en die is net zo bindend als een schriftelijke overeenkomst.
Uit de overeenkomst vloeien voor beide partijen verplichtingen voort: de ene partij om te leveren, de andere partij om te betalen.
Of de motorzaak je ook aan die verplichting wil houden als je nee blijft roepen is een ander verhaal. Ook voor hun kost het tijd en geld om een civiele procedure op te starten.

Ander punt is kopen aan de deur of via het internet, dan heb je volgens de wet een "bezinningsperiode", maar die geldt niet voor de winkel. JIJ besluit immers om er heen te gaan en iets te bestellen.
 
Je bent niet verplicht het product af te nemen... Het is vervelend voor de motorzaak zulke gevalletjes maar zij kunnen het ook gewoon weer terugsturen.

Goed verhaal, lekker kort... maar nergens op gebaseerd.
Als je dit telefonisch hebt besteld is dit koop op afstand.

Volgens burgerlijk wetboek 7 is het volgende van toepassing:

Artikel 46d
1 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a
van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b
van zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;

c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d van kranten en tijdschriften.



Volgens mij kun je er dus niet onderuit als je opdracht heb gegeven een specifiek onderdeel te bestellen. Overigens is het natuurlijk van de zotte dat een bedrijf maar het risico moet dragen dat jij je ga bedenken. Terugsturen van goederen is niet altijd zo vanzelfsprekend helemaal niet als het specifieke dingen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon nadenken voor je wat koopt.

Jij besteld iets, de zaak besteld het netjes voor je en daarna zeg jij "je houdt 't maar, fijn dat je de service hebt dat je het voor mijn besteld hebt maar ik hoef het niet meer"

Wat de uitkomst ook is, ik vind de lompheid bij jou liggen, zeker als je gelijk met juridisch gebrabbel begint. Kijk of je er met een gewoon gesprek uit kunt komen en wees daarna trouwe klant bij ze, en als je er niet uit kunt komen haal dan gewoon die set en verkoop het weer. Dan ben je zelf slachtoffer van je impulsaankoop en laat je er niet een ander voor opdraaien.

Als 10 'klanten' per dag dit doen help je zo'n zaak gewoon om zeep |(
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal, lekker kort... maar nergens op gebaseerd.
Als je dit telefonisch hebt besteld is dit koop op afstand.

Volgens burgerlijk wetboek 7 is het volgende van toepassing:

Artikel 46d
1 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a
van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b
van zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;

c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d van kranten en tijdschriften.



Volgens mij kun je er dus niet onderuit als je opdracht heb gegeven een specifiek onderdeel te bestellen. Overigens is het natuurlijk van de zotte dat een bedrijf maar het risico moet dragen dat jij je ga bedenken. Terugsturen van goederen is niet altijd zo vanzelfsprekend helemaal niet als het specifieke dingen zijn.

Ja en nee :)

Het is afhankelijk wat voor setje het is. Is het een setje dat specifiek gemaakt is voor de koper en dus niet standaard is en niet te gebruiken is voor een ander voertuig, dan heb je gelijk.

Is het een standaard kitje af fabriek, dan is het niet volgens specificatie van de koper ;)

Voorbeeld: Je besteld een helm bij de winkel (standaard kleuren) en die moeten hem weer bestellen want niet op voorraad....dat is niet volgens specificaties van de koper.

Je besteld een helm bij de winkel en geeft opdracht de blanko helm te spuiten in een kleurencombinatie naar jouw wens. Dan is het volgens specificatie van de koper.

En verder ben ik het met Bolski Baksteen eens :Y
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon nadenken voor je wat koopt.

Jij besteld iets, de zaak besteld het netjes voor je en daarna zeg jij "je houdt 't maar, fijn dat je de service hebt dat je het voor mijn besteld hebt maar ik hoef het niet meer"

Wat de uitkomst ook is, ik vind de lompheid bij jou liggen, zeker als je gelijk met juridisch gebrabbel begint. Kijk of je er met een gewoon gesprek uit kunt komen en wees daarna trouwe klant bij ze, en als je er niet uit kunt komen haal dan gewoon die set en verkoop het weer. Dan ben je zelf slachtoffer van je impulsaankoop en laat je er niet een ander voor opdraaien.

Als 10 'klanten' per dag dit doen help je zo'n zaak gewoon om zeep |(

:^

Gewoon afnemen en te koop zetten op MP en Speurders... :Y
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal, lekker kort... maar nergens op gebaseerd.
Als je dit telefonisch hebt besteld is dit koop op afstand.
Volgens burgerlijk wetboek 7 is het volgende van toepassing:
Artikel 46d
1 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a
van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b
van zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;
c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d van kranten en tijdschriften.
Volgens mij kun je er dus niet onderuit als je opdracht heb gegeven een specifiek onderdeel te bestellen. Overigens is het natuurlijk van de zotte dat een bedrijf maar het risico moet dragen dat jij je ga bedenken. Terugsturen van goederen is niet altijd zo vanzelfsprekend helemaal niet als het specifieke dingen zijn.

Bij een telefonische bestelling is de "koop op afstand" niet van toepassing.

Verder klopt het. Daarnaast vind ik de handelwijze van TS een potje onfris.
 
Je bent niet verplicht het product af te nemen... Het is vervelend voor de motorzaak zulke gevalletjes maar zij kunnen het ook gewoon weer terugsturen.

Kun je me uitleggen op welke wetgeving jij dit -ahem- gedegen advies baseert? O-)
 
Bij een telefonische bestelling is de "koop op afstand" niet van toepassing.

Verder klopt het. Daarnaast vind ik de handelwijze van TS een potje onfris.

Dat ligt er maar net aan natuurlijk of het onder het kopje koop op afstand valt of niet :Y

Gaat TS eerst naar de winkel en zegt dan, ik bel straks wel even of ik hem wil bestellen of niet....dan is het inderdaad geen koop op afstand.

Ziet TS het setje op internet en belt de betreffende zaak om het direct te bestellen, dan is het zeker wel koop op afstand :Y
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik begrijp jullie allemaal. Ik snap ook dat het niet aardig is dat ik het niet hoef.. maar dat is gekomen door een miscommunicatie thuis. Kan gebeuren doe dit niet met opzet.

Ik neem aan dat het gewoon een standaard setje is voor een '93 motor en dus niet op maat gemaakt is? Dan heb ik in principe het recht om te zeggen.. is het mogelijkdat je het terug kan sturen dan betaal ik de verzend kosten..

Is het op maatgemaakt..dan moet ik het voor mijn rekening nemen.
 
Oke, ik begrijp jullie allemaal. Ik snap ook dat het niet aardig is dat ik het niet hoef.. maar dat is gekomen door een miscommunicatie thuis. Kan gebeuren doe dit niet met opzet.
Ik neem aan dat het gewoon een standaard setje is voor een '93 motor en dus niet op maat gemaakt is? Dan heb ik in principe het recht om te zeggen.. is het mogelijkdat je het terug kan sturen dan betaal ik de verzend kosten..
Is het op maatgemaakt..dan moet ik het voor mijn rekening nemen.

Ook aan jou de vraag: waar baseer je dit op? Koop is koop.....

Daarnaast: wat er bij jou ook aan de hand is, of je het wel of niet met opzet fout hebt gedaan, daar hoeft de motorboer toch niet onder te lijden?
 
Ook aan jou de vraag: waar baseer je dit op? Koop is koop.....

Daarnaast: wat er bij jou ook aan de hand is, of je het wel of niet met opzet fout hebt gedaan, daar hoeft de motorboer toch niet onder te lijden?

Snap ik, daarom wil ik wel kijken of hij het gewoon kan terug zenden en dat ik dan niet zit met een rekening van 180eu maar alleen verzend kosten.. samen blij. bied ik mijn excuses aan

Ik vraag om de feitjes waar ik recht op heb niet om wat nou aardig is voor de motorboer..als ik mijn recht weet kan ik daarop inspelen met hem samen en kijken of we een oplossing kunnen vinden
 
Even wat extra informatie vragen, ben je bij de zaak langs geweest om het te bestellen of heb je het via een webshop gedaan? Als je het via een webshop hebt besteld mag je de koop annuleren, alleen eventuele kosten voor retourneren naar de zaak zijn voor jou. Ben je bij de zaak geweest en heb je t besteld dan heb je een mondelinge (ver)koopovereenkomst en dan ben je wettelijk gezien verplicht om het product ook af te nemen mits dit ook voldoet aan de eisen en kwaliteit die afgesproken waren.

Je kunt dus best een jurist in de arm nemen, je 25kW setje zal er alleen maar duurder van worden. Volgende keer dus nadenken voor je iets besteld en nu gewoon betalen.

EDIT: zie nu pas dat je via de telefoon hebt besteld, als zij jou gebeld hebben (telemarketing) valt het wel binnen de wet Koop op Afstand (Burgerlijk wetboek boek 7, artikel 46d zoals hierboven ook al geciteerd was volgens mij), heb jij hun gebeld (wat in dit geval dus wel zo zal zijn) heb je gen recht op annulering via die wet. Nog steeds betalen dus.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan