[Juridisch] Vervolgen automobilisten na agressie?

Hoe zou je op een foto zowel de snelheid, als het aantikken, als het kenteken van de auto kunnen hebben? En zelfs dan: bewijst die foto dat die automobilist het met opzet deed?
Misschien was hij/zij ff aan het bellen, dronken, of gewoon even afgeleid? Dat zal geen foto duidelijk tonen.
 
Ik vind dat als een automobilist het nodig acht om een motor bij 130 km/u op minder dan 1 centimeter afstand te volgen op zijn minst niet helemaal sociaal.

Als antwoord op je vraag hoe dat op een foto kan zal ik je moeten vertellen dat ik hievan 4 foto's heb. De motor reed op de linkerrijstrook op de A10. Er zijn 3 rijstroken. Op de vierde foto is duidelijk te zien dat er geen centimeter afstand tussen de motor en de auto zit. Of de automobilist het per ongeluk deed weet ik uiteraard niet, boeit me ook niet. Er is verder niets ernstigs gebeurd. De foto's zijn overigens niet met opzet gemaakt, maar voor andere doeleinden. En het kenteken is overigens heel duidelijk afleesbaar op alle 4 de foto's.

Overigens maak ik me niet zo druk over foutjes van medeweggebruikers. Want dan zou ik wel stoppen met mijn werk.
 
Tolerantie is absoluut 't sleutelwoord in 't verkeer tegenwoordig. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen helemaal uitflippen doordat ze in 'n levensbedreigende situatie zijn gebracht, of dat nu met opzet is of niet... Ik heb 't zelf ook meerdere malen meegemaakt, en ik zal er ook even heel eerlijk over zijn: op 't moment dat zoiets gebeurd flip ik uit..dat is een menselijke reactie.. Dat duurt meestal ook niet lang, is idd 'n kwestie van tot 10 tellen, daarna kan ik er mee leven. Máár als de betreffende persoon dan 't lef heeft om dan óók nog 's te gaan schelden en gebaren, terwijl HIJ/ZIJ degene is die MIJ in gevaar heeft gebracht, dan is 't gewoon tijd voor 'n ander beleid. Als zo iemand gewoon even 'n handje omhoog steekt en zodoende dus de fout voor z'n rekening neemt en zich daarvoor excuseert, dan is er helemaal NIKS aan de hand. Dat doe ik nl óók ALS ik 'n fout maak. Dan is alles vergeten en vergeven. Helaas zijn er ook figuren die dat niet willen en kunnen inzien, en dus denken dat ze tegen iedereen 'n grote bek kunnen optrekken..bijvoorbeeld 3 gozers (notabene óók nog uit duitsland) die mijn broertje en mij even van de rotonde afduwden (in nederland) en daarna óók nog praatjes hadden ook! Gevolg: twee zwaar KO (waarvan 1 letterlijk de voortanden eruit), uitgestrekt liggend op 'n druk kruispunt, en de ander gewond terwijl die ook nog z'n vriendjes kon gaan oprapen. Zouden ze de vlgnde x wat rustiger doen? Ik denk 't wel.

ps. mijn broertje heeft alleen gekeken, anders waren ze waarschijnlijk helemaal niet meer met hun eigen vervoer thuisgekomen.
 
De kans is toch erg groot dat je foto's niet voldoende "bewijs" vormen, Ferry.

Ik ken de situatie niet, misschien heb je volkomen gelijk en hield die auto te kort afstand, waardoor een gevaarlijke situatie ontstond. Maar dat betekent nog niet dat te kort afstand houden een strafbare poging tot doodslag oplevert. Dan moet er heel wat meer aan de hand zijn. Te kort afstand houden is natuurlijk wél gewoon een strafbaar feit in de wegenverkeerswetgeving. Maar bewijs eens dat het niet gewoon in de file gebeurde?
Bovendien: hoe overtuigd jij ook bent, jouw overtuiging vormt op zich geen bewijs.

Ik begrijp dat je daar niet blij mee zult zijn, maar draai het eens om:
IK zeg dat jij me gisteravond hebt geprobeerd dood te rijden. Ik heb nog foto's ook, die laten zien dat je vlak achter me reed.
Vind je dan dat jij veroordeeld zou moeten worden voor poging tot doodslag???? Ik ga er dan voor het gemak van uit dat je gisteravond toevallig écht niet hebt geprobeerd iemand dood te rijden.....

Het probleem is, dat de wet nu eenmaal een aantal criteria stelt, waar een strafbare handeling aan moet voldoen.
Natuurlijk wordt gauw gezegd, in de emotie die na zo'n "verkeersruzie" ontstaat: zag je dat, die kl**tzak wilde me dóódrijden!! Maar als je er logisch over nadenkt, zal dat in 999,9 van de 1000 gevallen zeker niet zo zijn.

Als voorbeeld het begrip "bedreiging". Dat is dus -onder bepaalde voorwaarden- strafbaar. Die voorwaarden zijn nodig, omdat anders JOUW idee van bedreiging maatgevend zou worden. Stel dat je een iel mannetje bent en nogal bang uitgevallen, waardoor je al bang wordt als iemand z'n stem verheft, zou dát dan als maatstaf voor "bedreiging" moeten gelden? De wet zegt dus van niet.

Neemt niet weg dat verkeersagressie soms hele riskante vormen kan aannemen, dát ben ik absoluut met je eens.
Maar dat begint al te vaak bij jezelf.....en je eigen opstelling in het verkeer. Vaak zie je dat dit soort zaken beginnen met over en weer riskant rijgedrag. Sommige "verliezers" proberen dan alsnog "winnaar" te worden door een klacht bij de politie in te dienen. Daar zit niemand op te wachten..... Als je die mensen dat vertelt, worden ze vaak nog kwaad ook. Dan ben JIJ opeens de schuldige.....en bescherm je "die moordenaar"......
 
Zoals ik al eerder heb gezegd maak ik me er niet zo druk om. Ik maak dit soort situaties bijna dagelijks mee, dus het went wel.

Op de foto's waar ik het over heb is te zien dat de auto op minder dan 1 centimeter van mij afreed. Op zich niet zo erg. Maar hadden de foto's als bewijs kunnen dienen als ik wel onderuit was gegaan met alle gevolgen van dien? Ik zou toch denken van wel.

En ik zou de foto's wel willen posten, maar ik heb geen idee hoe dat moet.
 
Zoals ik al eerder heb gezegd maak ik me er niet zo druk om. Ik maak dit soort situaties bijna dagelijks mee, dus het went wel.

Op de foto's waar ik het over heb is te zien dat de auto op minder dan 1 centimeter van mij afreed. Op zich niet zo erg. Maar hadden de foto's als bewijs kunnen dienen als ik wel onderuit was gegaan met alle gevolgen van dien? Ik zou toch denken van wel.

En ik zou de foto's wel willen posten, maar ik heb geen idee hoe dat moet.

FF offtopic dan maar ;)

Het stappenplan voor het toevoegen van een plaatje:

Klik op de knop "Bladeren" beneden in het scherm als je op "reageer" hebt geklikt. Dan kun je vervolgens de locatie opzoeken van waar je plaatje staat. dan druk je vervolgens op "Openen" en zie je dat dat extra venster gesloten word, en er een regeltje tekst voor de knop "Bladeren" staat. Klik vervolgens op "Posten".

Als het plaatje minder is als 100 Kb, zie je dat er rechts beneden in je zojuist gerepliede post een linkje staat met "Attachment" erboven. Vervolgens klik je met je rechtermuisknop op dat attchment met dat Streepje eronder, en kies uit dat pop-up menu helemaal onderaan "eigenschappen" Selecteer met je linkermuis knop de regel tekst die achter Adres (URL) staat, normaliter is dat zoiets:

Code:
http://www.motor-forum.nl/forum/images_oud/smilies/worshippy.gif

Nu is het blauw van kleur, klik wederom op je rechtermuisknop en kies "Kopiëren". Ga nu naar "Wijzig deze post", (
edit.gif
) rechtsbovenin je net neer gezette post. Voeg vervolgens aan je post het volgende toe:

Code:
[IMG][/IMG]

Vervolgens zet je de cursor tussen ][ die 2 haakjes;

Code:
[IMG]Hier dus[/IMG]

En gebruik je de toets combinatie ctrl + v óf klik op je rechtermuis knop, en kies "Plakken". (Let er wel op dat er voor deze haakjes geen spatie staat, anders lukt het niet!)

worshippy.gif


Je hebt op deze manier nu succesvol een plaatje toegevoegd aan je post! (als je het snel kan, staat dr niet eens bij dat je je post ge-edit hebt ;) )

Hier vind je trouwens ook nog een handleiding (het kan blijkbaar ook nog anders ;) )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan