[Juridisch] Vervolgen automobilisten na agressie?

Utopist

MF veteraan
29 apr 2004
2.703
7
Maastricht Centrum :)
Ik las net in een ander topic het volgende:

Situatie: ik rijd op rotonde, verrotte golf gooit m der vast voor, ik in de ankers ging allemaal kielekiele, toeter een keer in de trand van joehoe kijk is uit! Vervolgens me dan wederom proberen te snijden als ik erlangs wil terwijl er een scootertje tegemoed komt, intentie me tegen die scooter aan te drukken...

Maar vervelende blijft dat ze dat dus niet doen, zwaar gevaarlijk gebruik van de weg maken, zie het persoonlijk als poging tot doodslag en ik blijf dan weer met zo'n opgefokt gevoel zitten...

Het is mij nog niet gebeurd, maar als ik die verhalen lees alleen al, gaat mijn bloed wel een beetje koken. Dat sommige mensen gewoon niet doorhebben hoe kwetsbaar je bent, maakt me laaiend!

Stel dat, toevallig je een camera op je tank hebt gemount, en er gebeurd je iets, (het bovenstaande bijvoorbeeld) en je gaat met dat bewijs naar de politie, (incl. natuurlijk kenteken plaat zichtbaar op band) zou de chauffer in kwestie dan vervolgd kunnen worden voor poging tot doodslag? (als je aangifte zou doen?)

Ik weet wel een verhaal te herinneren van een motor agent in vrije tijd die van de weg werd gedrukt, en die kerel is daar wél voor vervolgd.

Edit: Toch maar ff de stelling veranderd, volgens mij was hiet niet voor iedereen duidelijk wat ik bedoelde :X
 
Laatst bewerkt:
Ben er niet volledig van op de hoogte, maar volgens mij zal een dergelijke bestuurder hooguit alleen vervolgd worden voor gevaarlijk/hinderlijk weggedrag.
(poging tot) moord valt nog altijd niet onder de wegenverkeerswet. En het zal verdomd moeilijk te bewijzen zijn dat die eikel zoiets express doet. Zelfs met beelden van zo'n cam zal dat niet echt makkelijk zijn....als die beelden al als beweis geaccepteerd worden. Helaas.

In het geval van die agent, wat jij aanhaalt, moet je er rekening mee houden dat die agent vanwege zijn beroep wel geloofd wordt op zijn woord. Maar als het een gewone motorrijder/weggebruiker betreft, wordt ook nogal eens snel verondersteld dat je de zaak wat opblaast, omdat je geen vrije doorgang hebt gekregen.
 
Laatst bewerkt:
.....
(poging tot) moord
.....

poging tot moord is iets anders dan poging tot doodslag

om even een voorbeeld te geven van hoe snel je al voor het gerechtshof kan komen wegens poging tot doodslag:

klasgenoot van mij, zijn beste vriend jonge gozer, beetje ala stereotype van een golfsjonnie.
de jongen stapt na het boodschappen halen in zijn auto en start zijn auto, wil uit het parkeer vak rijden. vrouwtje gaat voor zijn auto staan en gaat staan lullen met de persoon aan de overkant.
jongen is nogal kort van geduld en geeft beetje extra gas en laat ze'n auto 30 cm naarvoren schieten, onder het mom van "ja trut aan de kant!"
vrouwtje schrikt zich rot, vrouwtje heeft hem aangegeven,(ons kent ons buurt) de beste jongen kon voorkomen en de rechter stelde het vrouwtje in het gelijk.
poging tot doodslag.
 
We worden met z'n allen een flink stuk onverdraagzamer.......zoals ook deze post weer uitwijst. Jij wilt dus constant met een camera gaan rijden voor het geval er ooit iemand je snijdt oid????

Spoor je wel?????
 
We worden met z'n allen een flink stuk onverdraagzamer.......zoals ook deze post weer uitwijst. Jij wilt dus constant met een camera gaan rijden voor het geval er ooit iemand je snijdt oid????

Spoor je wel?????

Zo he, pak ff een glaasje water en gooi dit eens ff over je hoofd. Koelt een beetje af zeg maar.

Vind dit wel de meest negatieve manier om de post van de TS samen te vatten
 
We worden met z'n allen een flink stuk onverdraagzamer.......zoals ook deze post weer uitwijst. Jij wilt dus constant met een camera gaan rijden voor het geval er ooit iemand je snijdt oid????

Spoor je wel?????

wow, chill ff.

Ik ben over het algemeen érg verdraagzaam en geduldig, maar goed, zoals ik zeg, het is mij nog nooit gebeurd. Ik heb nog niet veel rij ervaring en ik zal niet zo'n ding mounten juist hierom. Ik denk dat (als ik het zo lees) en ik heb zo'n ding erop er best wel boeiende beelden bij kunnen zitten. (gewoon voor mezelf).
Op het moment dat je tegen een vangrail gezet wordt, ben je toch echt wel pissig lijkt me. (jij niet natuurlijk want jij bent verdraagzaam, want iedereen kan je tegen een vangrail drukken, of met een tennisracket raken, bij wijze van)

Zo is mijn TS dus helemaal niet bedoeld.
 
wow, chill ff.

Ik ben over het algemeen érg verdraagzaam en geduldig, maar goed, zoals ik zeg, het is mij nog nooit gebeurd. Ik heb nog niet veel rij ervaring en ik zal niet zo'n ding mounten juist hierom. Ik denk dat (als ik het zo lees) en ik heb zo'n ding erop er best wel boeiende beelden bij kunnen zitten. (gewoon voor mezelf).
Op het moment dat je tegen een vangrail gezet wordt, ben je toch echt wel pissig lijkt me. (jij niet natuurlijk want jij bent verdraagzaam, want iedereen kan je tegen een vangrail drukken, of met een tennisracket raken, bij wijze van)

Zo is mijn TS dus helemaal niet bedoeld.


Absoluut ben ik dan pissig en dat is een understatment..maar dan tel ik wel tot 1000 of zoiets.

Met al dat blauw hier doen we net of we beschaafd zijn..
 
Helaas worden we met z'n steeds intoleranter. Het gebeurd me vaak genoeg dat ik zwaar in de ankers moet voor een petje in een golje om mijn leven te redden. Als je dan ziet dat er ook nog een internationaal gebaar volgt krijg ik ook wel eens de neiging om dergelijke wegmisbruikers niet al te vriendelijk te bejegenen :(

Maar camera's en kliklijnen en weet ik wat gaan me toch te ver. Voor je het weet heeft iemand je nummerbord opgeschreven omdat ze menen dat je iets doet wat niet mag. Rijdt maar eens met 40 in een versnellinkje te laag, doe je niets verkeerd maar je krijgt zat kwaaie gezichten van mensen die menen dat je aan het scheuren bent. Straks zijn we allemaal elkaar aan het aangeven.

Ik ga maar gewoon lekker vroeg naar m'n werk (voor zessen) heb je heerlijk de dijk voor je alleen (elke dag 120 kilometer rijndijk voor woon-werk :9~ , het kan erger). Nog een voordeel, de meeste bestuurders van flitskoekblikken slapen dan nog :-)
 
Het is mij nog niet gebeurd, maar als ik die verhalen lees alleen al, gaat mijn bloed wel een beetje koken. Dat sommige mensen gewoon niet doorhebben hoe kwetsbaar je bent, maakt me laaiend!

[

Dat is voor mij ook het grote punt!

Bovenstaand voorbeeld had ik toevallig gepost en meegemaakt maar is 1 van de zoveel de laatste weken. Wil er wel bij vermelden dat het niet aan mij ligt (volgens mij) aangezien ik al ruim 6 jaar dagelijks de weg onveilig maak, maar deze akkefietjes echt iets is van de laatste weken (vakantietijd?)

Vermoed zelf dat het gros op de weg door de hitte minder oplet en wat sneller geprikkeld is maar val daar een ander niet mee lastig dan!

Zelf krijg ik dan direct een enorme adrenaline stoot door mn kop en weeg in no-time mn mogelijkheden af:

- spiegel eraf trappen (automobilist noteert kenteken, ik krijg de rekening en een douw van oom agent)

- aangifte doen (kost me enorm veel tijd, resultaat 0,0 )

- middelvinger opsteken, mooie wheely maken en denken; steek die dan maar in je zak.

Heb dus voor de laatste mogelijkheid gekozen.

Droomde wel helemaal weg bij de gedachte dat hij m ergens voor een stoplicht zou stil moeten zetten maar helaas zat dat er niet in voor me. '(

Normaal uiterst rustige bestuurder maar kan in zulke situaties echt volledig door het lint gaan en kon gewoon niet wachten op het ene beentje dat uit de auto kwam, portier een rottrap verkopen om die vervolgens weer open te rukken en hem met zn half gebroken beentje aan zn haren zn eigen auto uit te trekken...

Helaas nog ff verder fantaseren voor me dus maar al met al blijft het gewoon zwaar beroerd en niks leuks aan.

Hoe het juridisch zit weet ik niet maar vermoed dat het zijn woord tegen het mijne is en dan kun je lang ouwehoeren maar word je er toch niks wijzer van.
 
Ben er niet volledig van op de hoogte, maar volgens mij zal een dergelijke bestuurder hooguit alleen vervolgd worden voor gevaarlijk/hinderlijk weggedrag.
(poging tot) moord valt nog altijd niet onder de wegenverkeerswet. En het zal verdomd moeilijk te bewijzen zijn dat die eikel zoiets express doet. Zelfs met beelden van zo'n cam zal dat niet echt makkelijk zijn....als die beelden al als beweis geaccepteerd worden. Helaas.

Een motorrijder die veel te hard - ik meen in zeeland - een bocht door ging, onderuit ging en (met dodelijke afloop) een groepje fietsers raakte, is wel degelijk vervolgd. I.i.g is hem doodslag of dood door schuld ten laste gelegd. En ik meen dat men dat bij ongevallen met dodelijke afloop waarbij alcohol in het spel was ook heeft geprobeerd - hoe dát heeft uitgepakt, weet ik echter niet.
 
het schijnt dat als je je je duimpje omhoog steekt, dat dat ook wel effect schijnt te hebben (kan ik me moeilijk voorstellen)

Maar ik zou wel zó pissig zijn. ze lopen gewoon te kutten met je leven, om wat? omdat ze hartstikke achterlijk zijn! En op zo'n moment wil je toch gewoon dat die mensen tegen de lamp lopen. of iig beboet worden.

Zoals al eerder gezegd; elke automobilist zou eens verplicht een motorrijles moeten hebben om te slagen voor je B.

maar goed. dat was ff offtopic. ik wil zowieso wel een cam kopen om op mijn motor te kunnen mounten, lijkt me zo mooi om terug te zien als je een middagje hebt gereden! :]

vroeg me gewoon af of je dan in je pissigheid even kunt lachen en denken "ja vuile lul, hier heb je een duimpje van me, ik heb je toevallig op tape en ik doe nu aangifte, wie t laatst lacht..."
 
het schijnt dat als je je je duimpje omhoog steekt, dat dat ook wel effect schijnt te hebben (kan ik me moeilijk voorstellen)

Inderdaad een duim opsteken is wel een goeie tip!

Al denk ik dat ik daar op het moment supreme daar niet toe kan zetten ;)

Heb me wel eenmalig laten verleiden tot overdreven agressief gedrag maar had daar later wel spijt van aangezien meneer echt begon te janken ;)

Situatie:

Bij kruising hier in t dorp naar voren gereden en sta netjes te wachten, verkeer van rechts voorrang gevend en bestuurder vond het niet kunnen dat ik helemaal vooraan ging staan daardoor de bocht zo scherp in te sturen dat ie zowat mn heilige fietsie raakte. Middelvinger i.c.m. uitlachen aangezien ik van schrik zowat met fiets en al omdonderde...

Rustig op de kruising 1 van de destijds verplichte bijzondere verichtingen uitgevoerd (draaien op minimale ruimte) en achter hem aan hahaha. Bestuurder reed midden in de winkelstraat inmiddels en mij allang weer vergeten en niet eens opgemerkt, direct erlangs, gas ff los en snel 1 loei harde dreun tegen zn zijruit aan waar die net achter zat. Resultaat was nu de enorme schrik van zijn kant die bij mijn gebaar van de kant van de weg op te zoeken overging in een hele medelij wekkende blik, snelheid omlaag en meneer wist van ellende niet waar die zich in zn blik moest verstoppen.

Toen maar doorgereden, weer gedraaid om vervolgens mn weg te vervolgen, humeur was er niet echt beter van geworden dus al met al; plezier van gehad? nou nee...
 
Een motorrijder die veel te hard - ik meen in zeeland - een bocht door ging, onderuit ging en (met dodelijke afloop) een groepje fietsers raakte, is wel degelijk vervolgd. I.i.g is hem doodslag of dood door schuld ten laste gelegd. En ik meen dat men dat bij ongevallen met dodelijke afloop waarbij alcohol in het spel was ook heeft geprobeerd - hoe dát heeft uitgepakt, weet ik echter niet.


Dat verhaal herhinner ik me ook nog wel GranCandy, maar dat is een heel andere zaak. En niet vergelijkbaar met hetgene de topic-starter hier gevraagd heeft. De topic-starter heeft het over een POGING. Die zaak waar jij het over hebt was geen poging. Dar is inderdaad een slachtoffer bij gevallen. Men heeft toen ook een precedent gecreëerd, door die motorrijder volgens het strafrecht te vervolgen en niet volgens de wegenverkeerswet(Weet nog wel dat dat een hele rel tot gevolg had met onder meer de advocaat van die motorcoureur)
Maar in dit geval gaat het dus over gevaarlijk weggedrag, met het woord van de topic-starter tegen het woord van die koekblikker. En nogmaals....dan moet je wel heel erg sterk in je schoenen staan om daar een veroordeling wegens poging tot doodslag (en dus niet moord zoals ik eerder abusievelijk vermeldde)uit te slepen. Maar nogmaals....ben geen jurist(en heb ook al een jaartje of wat niet meer in die wetboeken gesnuffeld) dus correct me if I'm wrong... :}
 
Laatst bewerkt:
In principe sluit het één (verkeer) het ander natuurlijk niet uit.

Waar de kern van het verhaal zit is "opzet". De beste juridische vertaling is "willens en wetens" en "gericht op het verboden gevolg".
Die opzet tot doden is natuurlijk duidelijk als iemand een pistool op je richt en vuurt.
Maar als je in het verkeer rijdt is opzet nu eenmaal een heel wat moeilijker verhaal. In principe gaan mensen niet de straat op om elkaar dood te rijden, al denken sommigen van wel....
Maar er zijn gevallen denkbaar waarin "opzet" wel degelijk aanwezig kan worden geacht.

De wetgever heeft ook nog het begrip "opzet" verruimd.
Je kunt een huis in brand steken, omdat je de bewoner z'n huis wilde platbranden. Je opzet was niet om te doden. Toch zal in dat geval die opzet (dat wordt dan opzet als mogelijkheids/zekerheids bewustzijn genoemd) wel degelijk aanwezig worden geacht. Je kunt immers verwachten dat er iemand in huis is en dat een brand dan slachtoffers eist. Zo zijn er heel wat theorieën over "opzet".

Een handeling in het verkeer kan dus wel degelijk tot vervolging voor doodslag of poging tot doodslag en zelfs voor moord leiden. Ook dood door schuld is een mogelijkheid. Maar...een "gewone" handeling waarbij iets fout gaat, zoals geen voorrang geven, te hard rijden, verkeerd afslaan oid zal daar in de regel niet genoeg voor zijn.

Ff terug naar de opvatting waarmee dit topic werd geopend:
het valt me gewoon op dat steeds meer mensen zich als briesende leeuwen in het verkeer storten. Steeds meer mensen gebruiken het verkeer om zich op één of andere manier af te reageren. Daar hoort naar mijn idee ook die opvatting bij dat "iedereen er op uit is om"......
Ff chillen, dan komt het vrijwel altijd goed....... Als we allemaal wat relaxter reageren, lopen simpele verkeerszaken niet zo uit de klauwen.

Natuurlijk, ik ben ook wel eens gesneden. Dan zat ik soms ook te briesen van woede. Maar we zijn allemaal mensen en we maken allemaal fouten, zo'n bestuurder zal me ongetwijfeld NIET om zeep hebben willen helpen..... Ben je zelf dan een foutloze rijder en overkomt het jou nooit dat je iemand onbewust in de problemen brengt??? Gewoon ff rekening houden met elkaar, ff tot 10 tellen, dan komt het best wel goed.
 
JanB, bedankt voor je beter genuanceerdre reactie. ;)

Dat is idd wel wat duidelijker. Alleen wat ik me dus afvroeg, als het gaat om moedwillig van de weg duwen, en je hebt het toevallig op de cam staan. Je weet niet waar het vandaan komt, maar een koekblikker snijdt je gewoon af, of rijdt op je in (dat schijnt tegenwoordig ook een hobby te zijn van sommige automobilisten :X )

Ik kan me een geval herrineren wat ik hier heb gelezen over een vrouwelijke automobilist die bijna een motorrijder een rotonde afreed, geen rekening ermee houdend dat een motor niet kan remmen in een bocht. Toen de motor rijder deze dame vriendelijk aansprak over wat ze deed, bij het volgende stoplicht, snauwde ze meteen heel erg pissig, en schreeuwde iets als "ja jij komt toch ook keihard aanscheuren!" terwijl de rijder in kwestie zich gewoon aan de max snelheid hield.

Of die motoragent in vrije tijd dus, die vanaf 2 banen links van hem werd aangekeken door de automobilist en deze gewoon op hem inreed. Deze automobilist is vervolgens vervolgd geworden op basis van de statement van de ambtenaar voor poging tot doodslag.

Stel dat jou zoiets gebeurd, en je hebt toevallig die cam op je tank, en je hebt het hele voorval (incl. de toeloop) toevallig op film, en een automobilist flikt je, met opzet, iets waar elke motorrijder spreekwoordelijkerwijs tot 1000 voor zou moeten tellen om te kalmeren, zou je deze beelden dan kunnen en mogen gebruiken om aangifte te doen? Bijvoorbeeld?

Ervanuitgaande dat deze beelden duidelijk laten zien wat er gebeurde op de weg.

Ik kan me voorstellen dat sommige petten in golf VR6jes dat soort grappen wel eens vaker willen doen. (ii wil niet Golf VR6 of Volvo rijders in kwaad daglicht stellen hoor, maar gewoon om maar een stereo type aan te duiden)

-Uto
 
Het spijt me, ik geloof er gewoon niet in en ik doe zeker niet mee aan die spokenjacht van je. "Ik heb gehoord dat....en dat".

Natuurlijk vinden er incidenten plaats. Soms zal iemand in z'n kwaadheid zelfs te ver gaan. Maar het zijn en blijven incidenten. Ze hebben alles te maken met onze mentaliteit, onze opstelling in het verkeer. De weg op gaan met het idee dat mensen er op uit zijn je dood te rijden is te gek voor woorden en draagt alleen bij aan die mentaliteit. Gelukkig blijft het meestal bij wat stoere praat "ik schop altijd z'n spiegel er af" en dat soort flauwekul.

Overigens....heb je er al eens aan gedacht dat er van het rijgedrag van sommige motorrijders ook wel "aardige" filmpjes te maken zijn?

Kortom, gewoon doen. Doe je ongetwijfeld al gek genoeg.


Sorry, deze posting zal wel weer wat minder genuanceerd zijn, maar ik word af en toe een tikje Gallisch van die onverdraagzame en infantiele houding van sommigen. Verkeer mag nooit een excuus zijn om je agressie bot te vieren.
 
Het valt me inderdaad op dat we met z'n allen steeds minder tolerant worden. Maar ja, helaas heb ik nog steeds zoiets van 'one man can't make a difference...' en moet je om je kop boven water te houden meegaan in de stroom van intolerantie. Als dat betekend dat je met een camera op je motor moet gaan rijden, is voor mij de lol er af. Maar ach, wie had 50 jaar geleden kunnen denken dat in elke winkel, van de zeeman tot de juwelier, beveiligingscamera's hangen die alles registreren? Toen zou je voor gek verklaard worden, en kijk nu eens...

Ach, ik ga te ver OT...
 
Hier past de oranje veiligheidshamer om boosaardige blikker uit benarde en benauwde positie te redden, gordel doorsnijden en hartmassage geven, via flink doorstompen, O-) O-)




Of kenteken onthouden en z.s.m. oom agent bellen dat je bedreigd werd met iets wat heel erg op een vuurwapen leek of er eentje was.
Laat de mannen in blauw zich daar maar druk over maken, cedeer je actie jegens kwaadwillende blikker aan de deskundigen en hoop dat 'ie met Bubba in de lik komt. O-) O-)
 
Kijk....af en toe ff (grijns)lachen naar die petten in die Golfjes en al die Sjonnies...gas d'r op en 't komt best weer goe...... 8-) 8-)
 
Toen ik nog met de brommer reed (in Belgie verplicht op de rijbaan en niet op het fietspad, in de bebouwde kom). Kwam een koekblikker naast me rijden op 5cm, had het pas door als de spiegel wijd mijn jas raakte, ramt mevrouw (ja het was een omhoog gevallen koekblikvrouw ) op haar claxon (toeter), ik schrik zo hard dat ik wijd van mn brommert val en bijna een geparkeerde auto langs de kant ram...

Kokend van woede ondertussen zie ik dr nog een handgebaar maken van "ga uit de weg stuk vuil". Dat was het helemaal!

en mocht het toeval nu wezen dat ze 100m verderop moest stoppen voor het rode licht :) Ik kwam der naast staan en ze keek weg.. nuja geen zin om op het verkeerde baanvak te blijven staan dus zet ik me dr voor. Licht springt op groen ze geeft veel gas , maar ik blijf extra lang staan. Werd ik bijna onderuit geramd ook nog :(

Het verhaal gaat voort ze draait net als ik dan rechts af (ik woonde achter de hoek) dus ik vertragen om af te slaan op de oprit. Ik pink links, vertraag en wil indraaien. Op dat moment wil ze me langs LINKS inhalen |(

Dat is dus bijna 3x op mn plaat gegaan op 5 minuten door een omhoog gevallen vrouw in een duur koekblik die denkt dat ze meer waard is..

Moet je weten dat ik 3 maand daarvoor een ongeluk had (ook al door een koekblik dat voor mij ineens alles toe gooit) waarbij ik mn knie gebroken had en 2 maand niet kon rijden/staan/wandelen.

Als je dan op 5 minuten 3x bijna hetzelfde meemaakt dan flitst er tegen 300 per uur dingen door je hoofd en door de adrenaline gaat je bloed koken... kan ik je verzekeren.. als ze mij had aangereden had ik dr wat aan gedaan, was buiten mezelf gewoon :(
 
Het spijt me, ik geloof er gewoon niet in en ik doe zeker niet mee aan die spokenjacht van je. "Ik heb gehoord dat....en dat".

Overigens....heb je er al eens aan gedacht dat er van het rijgedrag van sommige motorrijders ook wel "aardige" filmpjes te maken zijn?

Kortom, gewoon doen. Doe je ongetwijfeld al gek genoeg.

Sorry, deze posting zal wel weer wat minder genuanceerd zijn, maar ik word af en toe een tikje Gallisch van die onverdraagzame en infantiele houding van sommigen. Verkeer mag nooit een excuus zijn om je agressie bot te vieren.

Nee, je hebt gelijk, Het is zeker niet zo dat ik spokenjacht ben, volgens mij begrijp je het niet helemaal goed. Ik vroeg me gewoon af of je met deze beelden die je toevalligerwijs hebt gemaakt, juridisch iets kunt. Stel dat je inderdaad op zo'n manier gesneden word dat je plots moet afremmen en je voorwiel wegglijd en je onderuit gaat, met een motor die total loss is, en verwondingen, en een doorgereden koekblikker. Stel je hebt dat toevallig op tape staan, of je dan daar iets mee kunt. Iig schade verhalen en dergelijke. Dat was meer de vraag.

Ik kan je mening begrijpen dat je er gallisch van word, maar begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut geen onverdraagzame houding in het verkeer. Tot nu toe kon ik toch altijd wel redelijk goed anticiperen hoe situaties zich gingen voltrekken. Ik ben het met je eens, een fout is snel gemaakt, en ik zal ook niet direct met een gestrekt been met 50 Km/h door een file rijden, mikkend op elke spiegel omdat ik pissig ben omdat er iemand een foutje maakt. Het was puur hypothetisch.

En inderdaad, motorrijders kunnen soms ook wel leuke filmpjes maken, want laten we wel wezen, die camera zal dr niet voor niets opzitten als je toevallig iets gebeurd. ;)

Het valt me inderdaad op dat we met z'n allen steeds minder tolerant worden. Maar ja, helaas heb ik nog steeds zoiets van 'one man can't make a difference...' en moet je om je kop boven water te houden meegaan in de stroom van intolerantie. Als dat betekend dat je met een camera op je motor moet gaan rijden, is voor mij de lol er af. Maar ach, wie had 50 jaar geleden kunnen denken dat in elke winkel, van de zeeman tot de juwelier, beveiligingscamera's hangen die alles registreren? Toen zou je voor gek verklaard worden, en kijk nu eens...

Ach, ik ga te ver OT...

Ik zal nogmaals even zeggen dat ik NIET erop doel om fouten makende automobilisten expres aan te gaan klagen met een videocamera die op de tank zit om dit soort gevallen te documenteren. Dat schijnt nog altijd niet geheel duidelijk te zijn. Ik bedoel (nogmaals) simpelweg, wat nou als je iets gebeurd, en je hebt het toevallig op cam staan omdat je bijvoorbeeld je kneedown vanaf de tank gezien wilt terug kijken op TV, kun je dan iets met die beelden? Dat was gewoon de vraag eigenlijk.

Nu vind ik de discussie over "een camera op je tank plaatsen, juist om fouten-makende automobilisten die je door die fout in een plausibele (lees: benarde) situatie hebben geplaatst, op te sporen DMV die videobeelden" best een leuke discussie, maar dat was mijn bedoeling van deze topic niet.

Ik hoop dat het nu nóg wat duidelijker is ;) :P
 
Ja okee, is inderdaad wat duidelijker, sorry da'k wat pissig reageerde. Laten we het maar op de warmte houden....

Camerabeelden kúnnen inderdaad als bewijs dienen. Je kunt overigens nooit van te voren zeggen of dat ook genoeg is.
Ik heb de ervaring dat veel camerabeelden nooit genoeg laten zien (vaak ook kwalitatief té slecht) om doorslaggevend te zijn.
Niet alleen moet je er iemand mee kunnen identificeren (kenteken of gezicht), maar ook moet duidelijk zijn wát er gebeurt. Zo'n op de tank gemonteerde camera heeft nu eenmaal een beperkt "zicht". Als er écht wat gebeurt heb je ook je handen te vol om de boel te kunnen bijstellen oid.
Kortom, een hoop mitsen en maren, maar zo zit het nu eenmaal vaak in elkaar. Maar camerabeelden zijn in ieder geval niet "automatisch" uitgesloten, da's de andere kant.
 
En wat nu als een automobilist bij 130 kilometer per uur eventjes tegen de achterkant van je motor aanrijd en je daar heel erg toevallig foto's van hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan