Juridisch vraagje

Gerhard007

MF'er
19 apr 2005
189
0
Coevorden
Vraagje voor de juristen onder ons...

Mag een agent, die onderweg naar huis is in zijn eigen auto, iemand bekeuren op snelheid? Zo'n auto is natuurlijk niet ge-eikt.

Ik ben nl. gisteren zelf aan de kant gezet door een agent in een Mercedes. Volgens mij zijn eigen auto. En volgens mij was hij gewoon op weg naar huis.
(Ik had de snelheid met 70km/u overschreden :X )
Nu bleef het gelukkig bij een waarschuwing, maar ik denk als de agent in een dienstauto had gereden dat ik de l*l was geweest.

En dan nog iets, mag je crossen met cross-motoren op je eigen weiland? Of mag de politie daar ook iets tegen doen?

Ben benieuwd...
 
niet zeuren joh, je hebt een waarschuwing en geen bon.

enne als je crost op eigen terrein kan geen hond daar iets van zeggen.
zelfde als dat je in je eigen tuin met een mini bike rondrijdt.

alleen bij dat crossen een kanttekening..

geluidsoverlast, natuurgebieden, waterwingebieden en stilte zone's.

daar kan men moeilijk over doen, verder cross je maar een eind weg ;)
 
Vraagje voor de juristen onder ons...

Mag een agent, die onderweg naar huis is in zijn eigen auto, iemand bekeuren op snelheid? Zo'n auto is natuurlijk niet ge-eikt.

Ik ben nl. gisteren zelf aan de kant gezet door een agent in een Mercedes. Volgens mij zijn eigen auto. En volgens mij was hij gewoon op weg naar huis.
(Ik had de snelheid met 70km/u overschreden :X )
Nu bleef het gelukkig bij een waarschuwing, maar ik denk als de agent in een dienstauto had gereden dat ik de l*l was geweest.

En dan nog iets, mag je crossen met cross-motoren op je eigen weiland? Of mag de politie daar ook iets tegen doen?

Ben benieuwd...

Volgens mij mag dat wel ja, van dat bekeuren.
En dat crossen, als je geen geluids overlast veroorzaak
dan is het geen probleem denk ik.
 
Ik was al aan het crossen geweest, zaterdag. En de politie kwam ook. Wederom een waarschuwing (volgens mij hebben ze een bonus gehad deze maand). Hij zei dat er was geklaagd over geluidsoverlast. Dus dan zouden ze het daar al om moeten verbieden. Het weiland is de buurt van Slagharen. (volg het geluid maar...)

We mochten trouwens gewoon door crossen van meneer agent. Soepel of niet? :]
 
Nee, ik was al lang blij dat het bij een waarschuwing bleef. Maar het verhaal klinkt mij idd bekend in de oren. Een agent in een Mercedes...
Het was een oude hoofdagent. Misschien wel een jaar of 50. En die verdienen volgens mij niet genoeg om een dikke mercedes te rijden. Het was trouwens in de omgeving Balkbrug...
 
Nee, ik was al lang blij dat het bij een waarschuwing bleef. Maar het verhaal klinkt mij idd bekend in de oren. Een agent in een Mercedes...
Het was een oude hoofdagent. Misschien wel een jaar of 50. En die verdienen volgens mij niet genoeg om een dikke mercedes te rijden. Het was trouwens in de omgeving Balkbrug...
Volgens mij zijn agenten in burger verplicht zich te legitimeren zonder dat daar om gevraagd wordt. Agenten in uniform dienen zich te legitimeren op het moment dat daar om wordt gevraagd.

Kortom.... altijd naar dat legitimatiebewijs vragen. Kan of wil de desbreffende 'agent' zich niet legitimeren, dan lekker laten voor wat het is of voorstellen om naar het dichtsbijzijnde politiebureau te rijden om daar een bakkie koffie te gaan drinken vast te stellen of meneer wel echt een agent is. Gaat ie daar niet op in, kenteken van de auto noteren, uiterlijke kenmerken onthouden en doorgeven aan de echte politie.

Ben trouwens nog door Balkbrug gereden dit weekend, maar heb de beste man niet gezien :N
 
Hij was in uniform. Ik snap ook wel dat ik hem naar zijn legitimatie had kunnen vragen. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom of een agent een snelheidsmeting mag doen in zijn prive-auto. Vast niet anders was ik nu mijn rijbewijs kwijt. Het was trouwens op de weg tussen Oud-Avereest en Balkbrug. Die mooie slingerweg waar je 60 mag...en ik 130 ging... -O-
 
Hij was in uniform. Ik snap ook wel dat ik hem naar zijn legitimatie had kunnen vragen. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom of een agent een snelheidsmeting mag doen in zijn prive-auto. Vast niet anders was ik nu mijn rijbewijs kwijt. Het was trouwens op de weg tussen Oud-Avereest en Balkbrug. Die mooie slingerweg waar je 60 mag...en ik 130 ging... -O-
Hij heeft geen meting gedaan maar een constatering.
 
Hij was in uniform. Ik snap ook wel dat ik hem naar zijn legitimatie had kunnen vragen. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom of een agent een snelheidsmeting mag doen in zijn prive-auto. Vast niet anders was ik nu mijn rijbewijs kwijt. Het was trouwens op de weg tussen Oud-Avereest en Balkbrug. Die mooie slingerweg waar je 60 mag...en ik 130 ging... -O-
Daar liggen drempels, dus daar mag je niet zo hard :P
Heerlijk weggetje hè :]

Een boete zul je niet krijgen. Hij heeft zijn boel vast niet geeikt, anders heb je in ieder geval goede kans met een bezwaarschrift. Snel vergeten en je de volgende keer aan de snelheid houden :P
 
Hij was in uniform. Ik snap ook wel dat ik hem naar zijn legitimatie had kunnen vragen. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom of een agent een snelheidsmeting mag doen in zijn prive-auto. Vast niet anders was ik nu mijn rijbewijs kwijt. Het was trouwens op de weg tussen Oud-Avereest en Balkbrug. Die mooie slingerweg waar je 60 mag...en ik 130 ging... -O-
:X volgens mij heb ik daar ook nog gereden. Alleen geen 130. Ook geen 60 trouwens :X Ergens daar tussenin zegmaar ;)
 
Hij was in uniform. Ik snap ook wel dat ik hem naar zijn legitimatie had kunnen vragen. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom of een agent een snelheidsmeting mag doen in zijn prive-auto. Vast niet anders was ik nu mijn rijbewijs kwijt. Het was trouwens op de weg tussen Oud-Avereest en Balkbrug. Die mooie slingerweg waar je 60 mag...en ik 130 ging... -O-
Volgens mij mag hij dat wel degelijk. En er zijn nog andere manieren om snelheid te 'meten' dan er achteraan rijden. Bijv. kijken hoe lang jij er over doet om bijv. langs een aantal hectometerpaaltjes te rijden. Kijken wanneer je langs paal 1 rijdt, op je horloge kijken... Ff wachten. Bij paal 5 weer op je horloge kijken en voilà... Afstand en tijdsduur zijn bekend en dus de snelheid ook. Trek er nog 20% vanaf om zeker binnen de meetonnauwkeurigheid te vallen en klaar is Klara. En aangezien een agent een eed afgelegd heeft, zal hij op zijn woord geloofd worden dat jij idd minimaal zo hard gereden hebt.

Ik denk dus dat je nog goed weggekomen bent met die waarschuwing.
 
Ja dat mag, onder omstandigheden en die zijn te uitgebreidt om zomaar even op in te gaan dus dat laat ik achterwege.

Rijden op eigen terrein mag natuurlijk, tenzij je daarmee millieuwetten overtreed, geluidsnormen bv en dat lukt nogal makkelijk met een echte crosser.

Je hebt gewoon domweg 2 keer geluk gehad en moet niet zeuren.
 
Vraagje voor de juristen onder ons...

Mag een agent, die onderweg naar huis is in zijn eigen auto, iemand bekeuren op snelheid? Zo'n auto is natuurlijk niet ge-eikt.

Ik ben nl. gisteren zelf aan de kant gezet door een agent in een Mercedes. Volgens mij zijn eigen auto. En volgens mij was hij gewoon op weg naar huis.
(Ik had de snelheid met 70km/u overschreden :X )
Nu bleef het gelukkig bij een waarschuwing, maar ik denk als de agent in een dienstauto had gereden dat ik de l*l was geweest.

En dan nog iets, mag je crossen met cross-motoren op je eigen weiland? Of mag de politie daar ook iets tegen doen?

Ben benieuwd...

A- ja dat mag hij.
B- geen idee(denk eigenlijk niet of ze moeten gaan zeuren milieu/geluid enz.enz.
 
Ja dat mag, onder omstandigheden en die zijn te uitgebreidt om zomaar even op in te gaan dus dat laat ik achterwege.

Rijden op eigen terrein mag natuurlijk, tenzij je daarmee millieuwetten overtreed, geluidsnormen bv en dat lukt nogal makkelijk met een echte crosser.

Je hebt gewoon domweg 2 keer geluk gehad en moet niet zeuren.

Volgens mij zeurt TS ook niet?

Wel raar dat het kan, een bekeuring op basis van de schattingen van 1 agent. Ach ja -O-
 
Volgens mij zeurt TS ook niet?

Wel raar dat het kan, een bekeuring op basis van de schattingen van 1 agent. Ach ja -O-
Wrom? Zo moeilijk is het niet om die snelheid te bepalen. En als je een ruime marge aanhoudt, weet je zeker dat je iig geen te hoge snelheid opgeeft. Ze leggen bij indiensttreding een eed af dat ze geen misbruik zullen maken van de privileges. En persoonlijk denk ik dat daar over het algemeen ook goed naar geleefd wordt. Een enkele rotte appel hou je toch, in iedere beroepsgroep.
En voor politiewerk ontkom je er nu eenmaal niet aan om de getuigenis van een agent een zeker extra gewicht te geven. Anders kun je de politie net zo goed opdoeken. Dan kun je iedere constatering van een agent, in wat voor zaak dan ook, wel in twijfel gaan trekken.
Ook in dit geval klopte het gewoon. Dat de persoon in kwestie het niet leuk vond, doet daar niets aan af.
 
Jep, mag zeker, vriend van mij ook gebeurd. En de agent had geen uniform aan. Wel lastig met stopteken geven inderdaad, agent moest hem afsnijden etc om te laten merken wat hij wilde.

En met dat eiken, daarom is er ook correctie, van 5 km of zow.
 
Jep, mag zeker, vriend van mij ook gebeurd. En de agent had geen uniform aan. Wel lastig met stopteken geven inderdaad, agent moest hem afsnijden etc om te laten merken wat hij wilde.

En met dat eiken, daarom is er ook correctie, van 5 km of zow.
Dat laatste slaat als een tang op een varken, of, in dit geval op een stuk (eiken)hout. :z

Die 5 kph (tis overigens 3, bij 60 kph), is omwille van de meetonnauwkeurigheid van flitsapparatuur.
In geval van een meting met de (eigen) auto zal de marge veel groter zijn. In de eerste plaats heeft een autoteller over het algemeen een veel grotere afwijking. In de tweede plaats is het lastig om (precies) dezelfde snelheid als een ander voertuig te rijden. Er zal dus ook zeker een hogere marge aangehouden worden dan die 5kph in een geval als dit.
 
Dat laatste slaat als een tang op een varken, of, in dit geval op een stuk (eiken)hout. :z

Die 5 kph (tis overigens 3, bij 60 kph), is omwille van de meetonnauwkeurigheid van flitsapparatuur.
In geval van een meting met de (eigen) auto zal de marge veel groter zijn. In de eerste plaats heeft een autoteller over het algemeen een veel grotere afwijking. In de tweede plaats is het lastig om (precies) dezelfde snelheid als een ander voertuig te rijden. Er zal dus ook zeker een hogere marge aangehouden worden dan die 5kph in een geval als dit.

Ik wist het ook niet precies, maar die 5 is niet bij flitsen. Echt om achter je te rijden. Ik heb er ervaring mee :)
 
Jongens, het was niet als zeuren bedoeld. Ik ben blij dat ik een waarschuwing heb gekregen. Zou ik een boete hebben gekregen (of erger) dan had ik dat allemaal aan mijzelf te danken. Ik vroeg mij alleen af of het mocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan