Juridisch vraagje

Hoe zit het eigenlijk met de bevoegdheden van een algemeen opsporingsambtenaar in relatie tot zijn werkgebied (lees:politieregio)? Mag deze ook bekeuren buiten zijn district of niet?

Stel dat dhr Baksteen in Zeeland is en daar een overtreding constateert waarvoor hij een bekeuring meent te moeten uitschrijven. Hij is daar echter in zijn vrije tijd en besluit op de eerstvolgende werkdag het nodige papierwerk te doen. De overtreder krijgt dan een bon voor een bepaalde gedraging met 'plaats delict' en afzender die geografisch gezien niet geheel overeen komen.

Mag dat?
:?
 
Zeg Hooligan, leuke stukjes hoor over de horkenlijn. Maar dat verhaal over staandehouding enzo...je slaat de plank volkomen mis. Maar dat had Baksteen je al verteld. Als ik jou was zou ik me eens beter informeren voordat je dingen roept als voldongen feit. Dat voorkomt denk ik teleurstellingen van jouw kant ;)
 
Hoe zit het eigenlijk met de bevoegdheden van een algemeen opsporingsambtenaar in relatie tot zijn werkgebied (lees:politieregio)? Mag deze ook bekeuren buiten zijn district of niet?

Stel dat dhr Baksteen in Zeeland is en daar een overtreding constateert waarvoor hij een bekeuring meent te moeten uitschrijven. Hij is daar echter in zijn vrije tijd en besluit op de eerstvolgende werkdag het nodige papierwerk te doen. De overtreder krijgt dan een bon voor een bepaalde gedraging met 'plaats delict' en afzender die geografisch gezien niet geheel overeen komen.

Mag dat?
:?


agenten mogen 24/7 in heel nederland vervelend doen. ze worden alleen geacht buiten hun werktijd en buiten hun regio wat terughoudend op te treden.

enne baksteen.... je mag al je bevoegdheden en voorrechten in je vrije tijd alleen gebruiken als je je pasje bij je hebt. hou jij mij aan en kun je geen pasje tonen dan mag ik jou aanhouden :P
 
Ik vraag me zo nu en dan wel eens af of Baksteen wel een echte "plietsie" is, want als ik het zo lees zijn er toch heel wat mensen die er veel meer van af weten. :+
 
Zeg Hooligan, leuke stukjes hoor over de horkenlijn. Maar dat verhaal over staandehouding enzo...je slaat de plank volkomen mis. Maar dat had Baksteen je al verteld. Als ik jou was zou ik me eens beter informeren voordat je dingen roept als voldongen feit. Dat voorkomt denk ik teleurstellingen van jouw kant ;)


als ik jouw was zou ik mijn leer boeken er weer bij halen. :N
of gebruik google :Y

dit is standaart lees material.
en komt bij de plsie vandaan. _O-
en is als memo rond geweest. :W
 
Overigens....eigenlijk wel :} voor de meest eigenwijze lutser van dit forum! _O-
 
Twee jaren geleden schreef de betreurde Woordkramer een bijdrage onder de titel :”De horkenlijn. What’s in a name” (VR 2002, p. 182). Het ging om een project van de politieregio Gelderland Midden dat het volgende inhield.

Kijk, daar blijkt al voor de eerste keer dat ik toch best goed op de hoogte was...het was dus idd Gelderland-Midden....en niet die regio die jij in gedachten had ;)



Hoe zit het eigenlijk met de bevoegdheden van een algemeen opsporingsambtenaar in relatie tot zijn werkgebied (lees:politieregio)? Mag deze ook bekeuren buiten zijn district of niet?

Stel dat dhr Baksteen in Zeeland is en daar een overtreding constateert waarvoor hij een bekeuring meent te moeten uitschrijven. Hij is daar echter in zijn vrije tijd en besluit op de eerstvolgende werkdag het nodige papierwerk te doen. De overtreder krijgt dan een bon voor een bepaalde gedraging met 'plaats delict' en afzender die geografisch gezien niet geheel overeen komen.

Mag dat?
:?

Ja, maar zoals inmiddels al gezegd, met enige terughoudendheid.
Moet geen gewoonte worden.


agenten mogen 24/7 in heel nederland vervelend doen. ze worden alleen geacht buiten hun werktijd en buiten hun regio wat terughoudend op te treden.

enne baksteen.... je mag al je bevoegdheden en voorrechten in je vrije tijd alleen gebruiken als je je pasje bij je hebt. hou jij mij aan en kun je geen pasje tonen dan mag ik jou aanhouden :P

Nou...er is vermeld dat de in burger opererende politieagent zich zoveel mogelijk direct legitimeert, tenzij omstandigheden dat verhinderen.....(overigens was dat niet de vraag in dit topic ;) )..in hoeverre is het niet bijhebben een omstandigheid die mij verhinderd bij optreden mij te legitimeren..??

Zowiezo...zelfs hoe dan ook....op grond van welk strafbaar feit zou jij mij in zo'n geval willen aanhouden ?????

Zonder gekheid...ik zou geen gelegenheid weten waarbij ik in mijn vrije tijd zou optreden als politieambtenaar onder omstandigheden waarin ik dat niet als burger ook zou mogen. In tegenstelling tot wat doemdenkers beweren mag je ook als burger zijnde heel wat, alleen ken ik toevallig de regels daarom heen wat beter en weet dus over het algemeen wat beter wat ik als burger danwel politieambtenaar wel of niet kan en mag. ;)

Collega's die in hun vrije tijd een aanhouding verrichten zullen zelden daarbij zich kenbaar maken als "politieambtenaar in vrije tijd", maar dat vrijwel altijd gewoon als burger doen.
 
Maar toch alleen als hij zegt dat ie plisie is en het vervolgens niet kan bewijzen? Als ie niks zegt mag je m.i. gewoon weglopen ;)

Oké, op grond waarvan zou "ik" dan door jou aangehouden kunnen worden ?????


.....en als hij dat dan belemmert dan mag ik hem aanhouden

Nee hoor, want "ik" zal je dan op heterdaad aanhouden en dat mag iedere burger, dus ook ik als politieambtenaar in vrije tijd mag dat als burger doen. Zonder legitimatie of wat dan ook ;)




Ik vraag me zo nu en dan wel eens af of Baksteen wel een echte "plietsie" is, want als ik het zo lees zijn er toch heel wat mensen die er veel meer van af weten. :+
:+ :} :+



Thanks ;) . Wist alleen nog dat het een andere regio dan regio Zuid was.
Noord kende ik ook al :o , midden nog niet (en dat hou ik graag zo ;) :+ ).

...sorry...zonder nu alles te verbeteren...maar "noord" bestaat niet, dat is dan Noord-en-Oost-Gelderland... :+ ;)
 
Kijk, daar blijkt al voor de eerste keer dat ik toch best goed op de hoogte was...het was dus idd Gelderland-Midden....en niet die regio die jij in gedachten had ;)
ik weet niet waar je het over hebt, heb geen regio's genoemd.
heb alleen maar officiele publicaties geplaatst.
die door OM zijn vrij gegeven.

of daar foutieve dingen in staan of niet stroken met de waarheid is mij een zorg.

of niet bloem kool ????








en regels zijn er om gebroken te worden



L :+ L dit beschermt mij tegen beledigingen en uitlatingen van mijn kant *O*
 
Laatst bewerkt:
In en uit functie.
Als ik in mijn vrije tijd wat zie gebeuren waar ik op zou willen reageren als opsporingsambtenaar dan mag ik op dat moment de bevoegdheden gebruiken die ik als algemeen opsporingsamnbtenaar heb.

Humzz, zie in eens een gezellig clubje MF-ers toeren, en ze houden zich keurig aan de snelheid en de MF stickers zijn allemaal van de kentekenplaten af.
Ja dames en heren, jullie raden het al: "Baksteen toert gezellig mee" :+ _O- *O* O-) :o 8-) ;)
 
Oké, op grond waarvan zou "ik" dan door jou aangehouden kunnen worden ?????Nee hoor, want "ik" zal je dan op heterdaad aanhouden en dat mag iedere burger, dus ook ik als politieambtenaar in vrije tijd mag dat als burger doen. Zonder legitimatie of wat dan ook ;)
volgens mij mag je als burger alleen op heterdaad aanhouden bij een misdrijf, dus niet bij een overtreding, gedraging of ander gerommel in de marge waar agenten wel moeilijk over mogen doen.

uitgeven voor opsporingsambtenaar zonder dat te zijn is wel een misdrijf (ik ken iemand die zo een keer een parkeerwachter heeft aangehouden die zich niet kon legitimeren,.... de agenten vonden het wel grappig geloof ik en hebben hem meegenomen.)


het wordt nu echt leuk :P
 
Baksteen, bedankt voor je bijdrage :)

Ben zelf ook wel een klein beetje los op onze wetgeving.


FF over dat legitimeren:

Artikel 2 van de Ambsinstructie:

De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ONGEVRAAGD, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, OP VERZOEK daartoe.

Dus dat is duidelijk.
8-)



Wat betreft het aanhouden door een burger:

Art. 53 wetboek van strafvordering
1. In geval van ontdekking op HETERDAAD is een IEDER bevoegd den verdachte aan te houden.

en een verdachte is (ff in simpel nederlands) iemand waarvan je door feiten en omstandigheden redelijkwijs aan kan nemen dat hij zich strafbaar heeft gemaakt aan een strafbaar feit (dus overtreding of misdrijf)



Als dit niet klopt Baksteen, mag je me corrigeren.

*D
 
Baksteen, bedankt voor je bijdrage :)

Ben zelf ook wel een klein beetje los op onze wetgeving.


FF over dat legitimeren:

Artikel 2 van de Ambsinstructie:

De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ONGEVRAAGD, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, OP VERZOEK daartoe.

Dus dat is duidelijk.
8-)



Wat betreft het aanhouden door een burger:

Art. 53 wetboek van strafvordering
1. In geval van ontdekking op HETERDAAD is een IEDER bevoegd den verdachte aan te houden.

en een verdachte is (ff in simpel nederlands) iemand waarvan je door feiten en omstandigheden redelijkwijs aan kan nemen dat hij zich strafbaar heeft gemaakt aan een strafbaar feit (dus overtreding of misdrijf)



Als dit niet klopt Baksteen, mag je me corrigeren.

*D


Klopt. Maar als ik in mijn vrije tijd een heterdaad zie gebeuren...en ik heb geen legitimatiebewijs bij me...zou ik ze dan helemaal niet mogen aanhouden ??
Ook niet als burger ?? ;)

Het legitimeren heeft daar betrekking op optreden als je in dienst bent, dus bezig met je werk.

Ik zie niet in...dat als ik bv in mijn vakantie op mijn vakantieadres zonder legitimatiebewijs op zak in m'n zwembroek (als dat geen burgerkleding is.. :X :X ) een diefstal zie gebeuren...ik me dan terughoudend moet opstellen en dan maar niet tot aanhouding zou moeten overgaan en de verdachte maar zijn gan moet laten gaan ??
 
Humzz, zie in eens een gezellig clubje MF-ers toeren, en ze houden zich keurig aan de snelheid en de MF stickers zijn allemaal van de kentekenplaten af.
Ja dames en heren, jullie raden het al: "Baksteen toert gezellig mee" :+ _O- *O* O-) :o 8-) ;)

:+


:+

Noord, Oost, Zuid en.... ik mis west -O- . Maar het is vast geen Zuid-west hè :N :+ .

Noord-en-oost, Zuid en Midden.

Zuidwest is dan wel weer een team binnen het district Apeldoorn binnen de regio Noord-en-oost Gelderland.


volgens mij mag je als burger alleen op heterdaad aanhouden bij een misdrijf, dus niet bij een overtreding, gedraging of ander gerommel in de marge waar agenten wel moeilijk over mogen doen.

uitgeven voor opsporingsambtenaar zonder dat te zijn is wel een misdrijf (ik ken iemand die zo een keer een parkeerwachter heeft aangehouden die zich niet kon legitimeren,.... de agenten vonden het wel grappig geloof ik en hebben hem meegenomen.)


het wordt nu echt leuk :P
Hilarisch, maar wel een hoog "tuftuf" gehalte... :+ ;)

Welk artikel is dat, dat zegt dat je je niet als opsporingsambtenaar mag uitgeven dan ??
Parkeerwachter bv, zoals in dit geval ??
 
Klopt. Maar als ik in mijn vrije tijd een heterdaad zie gebeuren...en ik heb geen legitimatiebewijs bij me...zou ik ze dan helemaal niet mogen aanhouden ??
Ook niet als burger ?? ;)

Volgens mij staat er in art. 53 SV dat je dat WEL mag... Er staat een IEDER, dus burger, opsporingsambtenaar, vrije tijd of niet...
 
Ik weet dat het topic lang niet gebruikt is maar dan toch even een vraagje wat mooi in dit topic thuis hoort.

Ik heb een bekeuring gehad (thuis gestuurd) onnodig gebruik maken van de vluchtstrook. (voor een bocht :? )
Hierop zag ik een paar foutjes zoals:

-De lokatie is niet helemaal duidelijk aan welke kant van de snelweg het heeft moeten zijn.
-De kleur van de motor staat niet vermeld.
-De boete is 40 euro duurder dan officieel hoort te zijn.
-En een vrouw heeft de bekeuring geschreven maar heeft een nummer gebruikt van een mannelijke agent.

Zijn dit punten om in beklacht te gaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan