Juridische kwestie bij verkoop motor

Rf900new

MF'er
19 apr 2014
66
47
Beste, graag jullie mening omtrent de volgende situatie, juridisch gezien.

Particulier verkoper bied motorfiets te koop aan op marktplaats.
Wordt al snel telefonisch benaderd door potentiële koper welke naar in gesprek blijkt een motorbedrijfje te hebben.
Na wat vragen over de motor nodigt verkoper de koper uit om de motor vrijblijvend te komen bezichtigen, dit wordt letterlijk uitgesproken.
Koper noemt een prijs die hij in gedachten en stelt letterlijk “€2850 wil ik wel doen dan“.
Verkoper had iets meer in gedachten maar goed na wat twijfel bevestigd hij akkoord op dit bedrag.
Wilt u de motor reserven en mij het adres sturen? Zal ik doen. Zo eindigt het gesprek.

Even later volgt een whatsapp bericht van koper:

“Bij deze de bevestiging voor de overeenkomst.

model, type, accessoires, etc

overeengekomen prijs: €2850 ( mits de motor schadevrij is en technisch en optisch in goede staat is)

graag ontvangen wij nog een bevestiging van u kant op dit bericht.”

Verkoper heeft zijn bedenkingen bij dit bericht en besluit hier niet inhoudelijk op te reageren en stuurt enkel zijn adres.
Ook besluit hij de motor niet op gereserveerd te zetten.

De motor blijkt populair, al snel volgen hogere biedingen. Verkoper besluit zo’n particulier uit te nodigen de avond voordat de volgende dag het motorbedrijfje zou komen. Motor raakt verkocht aan particulier.

Verkoper informeert motorbedrijf dat de motor verkocht is. Motorbedrijf reageert met de tekst dat dit zomaar niet gaat, dat er een overeenkomst was en dat hij via zijn jurist direct een ingebrekestelling zal sturen.

Particulier stuurt als verweer dat hij nooit op de overeenkomst via whatsapp heeft gereageerd. Bedrijf stelt dat dit niet ter zake doet, het gesprek is (onaangekondigd) opgenomen en volgens bedrijf was er in dit gesprek sprake van een koopovereenkomst.

Mijn vraag, is er in deze situatie daadwerkelijk sprake van een koopovereenkomst?
 
Laatst bewerkt:
Moreel niet goed om de motor alsnog aan een ander te verkopen aangezien er een mondelinge afspraak gemaakt is.

Juridisch voor verkoper een lastig verhaal, ook al is er niet ingestemd met het app bericht er is wel een adres gestuurd dus bericht is gelezen en blijkbaar was er geen reden om het af te wijzen. Hieruit kan worden opgemaakt dat er overeenstemming was over de verkoop.

Ken je deze zaak? ECLI:NL:RBMNE:2016:6696, Rechtbank Midden-Nederland, 5303408
 
Bedrijven mogen gesprekken niet ongevraagd/onaangekondigd opnemen(particulieren wel), dus daar gaat hij al de mist in. De rest klinkt als een potje bluffen van zijn kant. Ik geloof nooit dat hij dit door gaat zetten, maar dat terzijde.

Verder voor de toekomst: Communiceren kan je leren. Je had de koper kunnen laten weten dat je geen koopovereenkomst aangaat en de motor niet voor hem vast houdt.
 
De koper maakt drie voorbehouden, je zou je dus op het standpunt kunnen stellen dat er nog geen daadwerkelijke koop gesloten was.

Daarnaast is nakoming vam de overeenkomst blijvend onmogelijk indien het voertuig aan een derde is geleverd.
Dus wat hoopt hij te bereiken met een ingebrekestelling?

Plaatsvervangende schadevergoeding?

Wat is dan zijn schade?
 
En je mag er ook op rekenen (als het een opkoper is) dat op het moment dat hij voor de deur staat er wel optische schade of iets dergelijk blijkt te zijn (volgens hem) waardoor zijn prijs opeens gaat zakken.
 
De koper maakt drie voorbehouden, je zou je dus op het standpunt kunnen stellen dat er nog geen daadwerkelijke koop gesloten was.

Daarnaast is nakoming vam de overeenkomst blijvend onmogelijk indien het voertuig aan een derde is geleverd.
Dus wat hoopt hij te bereiken met een ingebrekestelling?

Plaatsvervangende schadevergoeding?

Wat is dan zijn schade?
Dat zijn 3 voorbehouden waarmee de koper af kan zien van de koop.
Verkoper heeft geen enkel voorbehoud gemaakt dus is als het afgesproken bedrag betaald wordt is hij verplicht de koop na te komen.

Plaatsvervangende schadevergoeding? Lees de post van @J vd Pal maar.
 
Het enige dat is afgesproken is dat als de motor voldoet aan verwachting dat er dan x bedrag wordt betaald dat zijn voorwaarden stellen voor een eventuele koop maar lijkt me geen koop overeenkomst want jullie hebben allebei nog geen definitief akkoord gegeven alleen eventuele voorwaarden vastgesteld.

Verder is er niet getekend en is er geen geld overgemaakt, dus ik zou die flapdrol veel succes wensen met z'n eventuele juridische stappen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn 3 voorbehouden waarmee de koper af kan zien van de koop.
Verkoper heeft geen enkel voorbehoud gemaakt dus is als het afgesproken bedrag betaald wordt is hij verplicht de koop na te komen.

Plaatsvervangende schadevergoeding? Lees de post van @J vd Pal maar.
Dit is wat verkoper tegen de borst stuit. Dus koper laat in zijn overeenkomst ruimte om ter plekke nog over de prijs onderhandelen of zelfs van koop afzien, optisch in goede staat is immers een subjectief begrip. Maar gelijktijdig zou koper zich wel kunnen beroepen op het feit dat er al een overeenkomst zou zijn. Op die wijze zou de koper dus geen enkel risico lopen.
 
Dat zijn 3 voorbehouden waarmee de koper af kan zien van de koop.
Verkoper heeft geen enkel voorbehoud gemaakt dus is als het afgesproken bedrag betaald wordt is hij verplicht de koop na te komen.

Plaatsvervangende schadevergoeding? Lees de post van @J vd Pal maar.
Het feit dat er voorbehouden zijn gemaakt teneinde de koper te beschermen, doet niet af aan het feit dat de koop kennelijk nog niet rond was. Je zou kunnen betogen dat er slechts sprake was van een intentieovereenkomst.

De feiten en omstandigheden van de zaak die jij aanhaalt wijken af van hetgeen hier aan de hand is, zodat dit geen vergelijkbare zaak is.
 
Dit is een mooi gevalletje rechtsbijstandsverzekering, mits de “particuliere verkoper” deze ook heeft.
Die schrijven zonodig een strakke brief terug en nemen het, weer indien nodig, over. Of kopen het voor je af.

Persoonlijk vind ik het wel een afspraak = afspraak dingetje. Op z’n minst had de geïnteresseerde de kans moeten krijgen om z’n aankoop te doen. Dat je er uiteindelijk niet uitkomt is dan het risico van beide partijen.

Dat de handelaar dreigt met een jurist om aan z’n omzet te komen, is minder. Zo krijgen we hier Amerikaanse toestanden waarbij je altijd in gedachten moet houden dat iemand je een oor aan wilt naaien.
 
Dit is een mooi gevalletje rechtsbijstandsverzekering, mits de “particuliere verkoper” deze ook heeft.
Die schrijven zonodig een strakke brief terug en nemen het, weer indien nodig, over. Of kopen het voor je af.

Persoonlijk vind ik het wel een afspraak = afspraak dingetje. Op z’n minst had de geïnteresseerde de kans moeten krijgen om z’n aankoop te doen. Dat je er uiteindelijk niet uitkomt is dan het risico van beide partijen.

Dat de handelaar dreigt met een jurist om aan z’n omzet te komen, is minder. Zo krijgen we hier Amerikaanse toestanden waarbij je altijd in gedachten moet houden dat iemand je een oor aan wilt naaien.

Dit inderdaad, worden mooie dingen gezegd hierboven maar als je kan overleggen doe dit even.

Buiten het feit dat het van jezelf ook niet netjes is wat je doet, afspraak is afspraak. Of je moet stelling nemen tegen de aankopende partij wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik zou al afgehaakt zijn trouwens op het moment dat hij met een verkoopovereenkomst aan komt, particulier naar particulier. Gewoon beoordelen en betalen.
 
Dit inderdaad, worden mooie dingen gezegd hierboven maar als je kan overleggen doe dit even.

Buiten het feit dat het van jezelf ook niet netjes is wat je doet, afspraak is afspraak. Of je moet stelling nemen tegen de aankopende partij wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik zou al afgehaakt zijn trouwens op het moment dat hij met een verkoopovereenkomst aan komt, particulier naar particulier. Gewoon beoordelen en betalen.
Verkoopovereenkomst is vaak niet meer dan een stuk papier waar op staat dat het ding van eigenaar is veranderd voor een x bedrag. Schijnt dat dat handig is als je het als bedrijfsvoertuig gaat zien. Lang verhaal met belastingen enzo.
 
En je mag er ook op rekenen (als het een opkoper is) dat op het moment dat hij voor de deur staat er wel optische schade of iets dergelijk blijkt te zijn (volgens hem) waardoor zijn prijs opeens gaat zakken.
zo gaat dat inderdaad. eenmaal ter plekke had je nooit die 2850 euro gekregen.
heb dit zelf aantal keren aan de hand gehad.
onderhandelen over de prijs mag altijd en die marge is er ( bijna) altijd wel maar dan wel netjes/ fair blijven.
eentje durfde me zelfs het bedrag van de gehuurde trailer en diesel eraf te troggelen, gelijk weg gestuurd.

via ikwilvanmijn****af komen ze blijkbaar ook met een voorstel, dan vragen ze een bevestiging voor het bedrag dat overeen gekomen is en ter plekke beginnen ze te zoeken en vinden ze natuurlijk wel paar dingetjes dat ( volgens hun) niet duidelijk op de foto te zien was en MOET je volgens hun het voertuig toch aan hun verkopen want.... we waren overeen dat em verkocht is en em niet in de staat is dat ( volgens hun) aangegeven was dus MET prijsvermindering...

afspraak is afspraak maar als een motor ( of auto ect ) dan toch verkocht is dat is kut maar dan kijk je toch gewoon verder ( vind ik ).
volgende keer bel je de opkoper ( zodra je em verkocht hebt ) en zeg je dat de motor grote schade heeft opgelopen bij een aanrijding en met deze niet meer verkocht kan worden, klaar.
 
via ikwilvanmijn****af komen ze blijkbaar ook met een voorstel, dan vragen ze een bevestiging voor het bedrag dat overeen gekomen is en ter plekke beginnen ze te zoeken en vinden ze natuurlijk wel paar dingetjes dat ( volgens hun) niet duidelijk op de foto te zien was en MOET je volgens hun het voertuig toch aan hun verkopen want.... we waren overeen dat em verkocht is en em niet in de staat is dat ( volgens hun) aangegeven was dus MET prijsvermindering...
Die ervaring heb ik helemaal niet met hen. Ik had een motor te koop of in te ruilen. De dealer wilde er €600 minder voorgeven dan ikwilvanmijnmotoraf. Die kwamen aan de deur, liepen een rondje, zeiden okay en haalden het geld uit hun zak, betaalden en weg was ie voor het voorgestelde bedrag en dus ruim meer dan bij inruil op nb een nieuwe motor.


Overigens denk ik dat de opkoper weinig kans maakt en er ook al snel bij zal inschieten daar hij geen echt bewijs heeft en alleen een illegale geluidsopname heeft.
 
zo gaat dat inderdaad. eenmaal ter plekke had je nooit die 2850 euro gekregen.
heb dit zelf aantal keren aan de hand gehad.
onderhandelen over de prijs mag altijd en die marge is er ( bijna) altijd wel maar dan wel netjes/ fair blijven.
eentje durfde me zelfs het bedrag van de gehuurde trailer en diesel eraf te troggelen, gelijk weg gestuurd.

via ikwilvanmijn****af komen ze blijkbaar ook met een voorstel, dan vragen ze een bevestiging voor het bedrag dat overeen gekomen is en ter plekke beginnen ze te zoeken en vinden ze natuurlijk wel paar dingetjes dat ( volgens hun) niet duidelijk op de foto te zien was en MOET je volgens hun het voertuig toch aan hun verkopen want.... we waren overeen dat em verkocht is en em niet in de staat is dat ( volgens hun) aangegeven was dus MET prijsvermindering...

afspraak is afspraak maar als een motor ( of auto ect ) dan toch verkocht is dat is kut maar dan kijk je toch gewoon verder ( vind ik ).
volgende keer bel je de opkoper ( zodra je em verkocht hebt ) en zeg je dat de motor grote schade heeft opgelopen bij een aanrijding en met deze niet meer verkocht kan worden, klaar.
Ik maak altijd de afspraak dat als iemand van tevoren al wil onderhandelen, dat dat naast het voertuig niet meer gaat. Tot nog toe heeft iedereen zich er aan gehouden. Tot nu toe geen probleem geweest, maar als iemand het probeert zet ik ze ook zonder moeite weer buiten.
 
Dit is een mooi gevalletje rechtsbijstandsverzekering, mits de “particuliere verkoper” deze ook heeft.
Die schrijven zonodig een strakke brief terug en nemen het, weer indien nodig, over. Of kopen het voor je af.

Persoonlijk vind ik het wel een afspraak = afspraak dingetje. Op z’n minst had de geïnteresseerde de kans moeten krijgen om z’n aankoop te doen. Dat je er uiteindelijk niet uitkomt is dan het risico van beide partijen.

Dat de handelaar dreigt met een jurist om aan z’n omzet te komen, is minder. Zo krijgen we hier Amerikaanse toestanden waarbij je altijd in gedachten moet houden dat iemand je een oor aan wilt naaien.

Mwah, wat moet je anders doen? Alleen je afkeur uitspreken? Of er met een knuppel heen? Geval 1 levert nooit iets op, dus kan iedereen jan en elleman een oor aannaaien. Geval 2 hebben we liever ook niet in alle situaties.
Via het recht je gelijk halen is een mooie middenweg.
 
Kijk, zo'n verhaal op een forum is lastig, zeker als je juridisch wil weten waar je staat.

Ik kan er alleen maar vanuit gaan dat wat hier staat aan info, ook precies zo gezegd en gebeurd is. Het draait namelijk om nuances straks.

Als ik OP letterlijk lees, is dit gezegd (letterlijk, wordt zelfs gesteld):
Verkoper: Kom vrijblijvend de motor bezichtigen.
Koper: Voor 2850,- kom ik dat doen (de motor vrijblijvend bezichtigen dus)

Deze vrijblijvendheid geldt beide kanten op. Koper geeft aan te willen komen kijken, maar stelt de verkoper op de hoogte dat hij niet meer dan 2850,- gaat betalen. Verkoper geeft akkoord: Je mag vrijwblijvend komen kijken en ik weet dat je niet meer dan 2850,- gaat betalen, mochten we overgaan tot verkoop.

Op dat moment is er geen verkoopovereenkomst. Slechts een afspraak/overeenkomst om de motor, die mogelijk tot verkoop gaat leiden, te bekijken.

Dat de koper daarna een samenvatting maakt waar hij het gesprek samenvat tot koopovereenkomst, maakt niet dat dit daarvoor ook al zo was.
 
Mwah, wat moet je anders doen? Alleen je afkeur uitspreken? Of er met een knuppel heen? Geval 1 levert nooit iets op, dus kan iedereen jan en elleman een oor aannaaien. Geval 2 hebben we liever ook niet in alle situaties.
Via het recht je gelijk halen is een mooie middenweg.
Theoretisch is dat zo. Praktisch doet geen hond dat. Water naar de zee dragen en in die tijd kun je gewoon ergens anders wel wat verdienen.
 
Omdat het nu om 2850,- gaat en de motor al bij een derde is.
Gevalletje Sywert ook maar alleen afkeur uitspreken of er met de knuppel langs?
 
Terug
Bovenaan Onderaan