Juridische kwestie bij verkoop motor

Het is mij niet duidelijk of rf900new dit als een soort casus brengt of dat hij/zij zelf als verkoper of koper partij is. Niet dat het verder wat uitmaakt maar had ik gewoon willen weten.
 
Maar dat er niets van komt is omdat het praktisch juridisch heel moeilijk afdwingbaar is en de horde naar een rechtzaak heel groot is. Maar strict juridisch genomen is er wel degelijk een overeenkomst en daar doen de voorwaarden van marktplaats niets aan af.
 
Los van of het juridisch bindend is en dat de koper zich heeft proberen in te dekken heeft de verkoper zich in mijn ogen als een ontzettende lul gedragen en precies bewezen heeft waarom marktplaats zo'n onbetrouwbare omgeving is geworden.

Het is heel simpel: koper is in gesprek met potentiële koper. De koper heeft serieus interesse en maakt een heel normaal voorbehoud, namelijk dat het artikel aan de verwachting moet voldoen zoals in de advertentie gepresenteerd. Vervolgens merkt de verkoper dat er anderen zijn die wellicht meer willen bieden en gaat met één van die partijen in zee. Maar verkoper "vergeet" dat ie al in gesprek was. Dat is gewoon hufter gedrag. Het had verkoper gesierd als ie de eerste gesprekspartner in kennis had gesteld van het betere bod en hem had uitgenodigd daarin mee te gaan. Maar nee zonder enig bericht aan iemand anders verkopen. Het is alsof je in een winkel iets probeert te kopen en de verkoper draait zich in het gesprek om naar iemand die met meer geld staat te zwaaien en de verkoper ziet je niet eens meer staan, sterker nog hij rekent met die ander af en jij staat met lege handen. Dan voel je je toch genaaid? Dat is wat de verkoper doet en ik dank deze verkoper voor deze prachtige bijdrage om marktplaats een nog onbetrouwbaarder platform te maken.

Je verzint wel heel makkelijk dingen zelf.

Het dikgedrukte hoef je niet als voorbehoud op te nemen. Dat geldt sowieso, altijd. De verkoper kan jou nooit een artikel door de strot drukken wat niet lijkt op het gepresenteerde artikel. Als is lijken natuurlijk weer reden voor rechtszaken.

Daarnaast zegt TS letterlijk dat hij niet inging op de 'samenvatting' van koper omdat hij het niet vertrouwde/geen goed gevoel bij had. Zijn eigen woorden!
Daarna komt er iemand die een andere toon raakt in het koopgesprek en die biedt dan ook nog eens meer.

Dat mag jij niet zomaar samenvatten dat TS het om de reden deed dat andere meer geld boden, dat is in deze casus bijzaak; mooi meegenomen.
 
Heeft iemand ooit nog weer eens input van @rfgezien in dit topic? Nee hè?

Flauw hoor van TS, iedereen maar aan het werk zetten voor je. En dan maar achterover leunen en naar het gezwegen kijken.
Tenminste, daar lijkt het op.
 
Heeft iemand ooit nog weer eens input van @rfgezien in dit topic? Nee hè?
komt wellicht omdat hij er onnozel en onwetend in staat?
Flauw hoor van @TS, iedereen maar aan het werk zetten voor je. En dan maar achterover leunen en naar het gezwegen kijken.
Tenminste, daar lijkt het op.
Wat maakt het uit? Er zijn geplaatste onderwerpen op dit forum die al jaren lopen waarin @TS zich uit de discussie heeft teruggetrokken.
 
Je verzint wel heel makkelijk dingen zelf.

Het dikgedrukte hoef je niet als voorbehoud op te nemen. Dat geldt sowieso, altijd. De verkoper kan jou nooit een artikel door de strot drukken wat niet lijkt op het gepresenteerde artikel. Als is lijken natuurlijk weer reden voor rechtszaken.

Daarnaast zegt TS letterlijk dat hij niet inging op de 'samenvatting' van koper omdat hij het niet vertrouwde/geen goed gevoel bij had. Zijn eigen woorden!
Daarna komt er iemand die een andere toon raakt in het koopgesprek en die biedt dan ook nog eens meer.

Dat mag jij niet zomaar samenvatten dat TS het om de reden deed dat andere meer geld boden, dat is in deze casus bijzaak; mooi meegenomen.
Volgens mij begrijp jij mijn punt niet. Het gaat helemaal niet om de samenvatting die TS òns geeft maar wat ie de potentiële koper verteld.
Als hij die z'n adres geeft als enige reactie dan mag de potentiële koper dat als voortzetting van de onderhandelingen zien. Dat is waar het hier wat mij betreft om draait.

Geef jij maar aan waar in het OT de verkoper schrijft dat ie richting de koper heeft gecommuniceerd dat het niet door gaat, dat hij het niet vertrouwd of een beter bod heeft.

Het gaat mij helemaal niet om de reden van afzien van de deal maar om de manier van communiceren. Die vind ik hoogst onfatsoenlijk. De koper gaat daar ook redelijk ver in maar dan moet verkoper dat tegen koper zėggen en niet hier komen uithuilen omdat hij zijn kant van het gesprek niet goed heeft afgehandeld.
 
Intussen is de kwestie opgelost. Verkoper erkend dat het niet netjes was de motor te verkopen ondanks de afspraak. Niet zozeer het iets hogere bod maar vooral zijn negatieve ervaring met handelaren en het feit dat hij de motor meer gunde aan een particulier waren zijn motivatie. Motorhandelaar gaf uiteindelijk aan dat hij het ook niet helemaal netjes had aangepakt. Beide partijen hebben leering uit de kwestie getrokken. Verkoper zal in het vervolg beter communiceren en al in de advertentie vermelden dat wie het eerst komt, het eerst maalt en er niks wordt vastgehouden zonder aanbetaling. Zaak is afgedaan.

excuses mensen, ik heb natuurlijk met interesse meegelezen en bedank iedereen voor de input.
 
Laatst bewerkt:
zelf een paar keer gehad dat ik een afspraak had met een verkoper die vervolgens voor een paar tientjes meer met een ander in zee ging ,
persoonlijk vind ik dat knap asociaal , afspraak is afspraak

ja je hebt gelijk, zelf ook regelmatig meegemaakt, is niet netjes en dan baal je. Nu moet ik wel de kanttekening maken dat als de potentiële koper een particulier was geweest het waarschijnlijk een ander verhaal was, dan had ik de motor niet al eerder verkocht voor die paar centen meer. Mijn ervaring met handelaren is dat ze ondanks de afgesproken prijs ter plekke nog elke mogelijkheid aanwenden de prijs verder te drukken. In dat opzicht heb ik met een handelaar minder medelijden. Natuurlijk had ik van begin af aan duidelijk moeten maken dat de motor niet zou worden vastgehouden. Ik steek dan ook de hand in eigen boezem in dit verhaal.
Verder ben ik wel van mening, zonder te weten hoe het juridisch zit enkel, dat de handelaar het zichzelf makkelijk maakt, hij loopt zo geen enkel (ondernemers) risico. Onaangekondigd een gesprek opnemen en vervolgens een appje sturen met nog diverse voorbehouden om onder de koop uit te komen. Zeg dan aan de telefoon “oke ik weet genoeg over de motor, bij deze is de motor (ongezien) verkocht voor x bedrag, ik doe een aanbetaling en dan zou ik dit gesprek graag nog even opnemen ter bevestiging van de overeenkomst, bent u akkoord?“. Iets in de trend, ja dan laat je geen enkel misverstand dat de motor verkocht is.
 
Intussen is de kwestie opgelost. Verkoper erkend dat het niet netjes was de motor te verkopen ondanks de afspraak. Niet zozeer het iets hogere bod maar vooral zijn negatieve ervaring met handelaren en het feit dat hij de motor meer gunde aan een particulier waren zijn motivatie. Motorhandelaar gaf uiteindelijk aan dat hij het ook niet helemaal netjes had aangepakt. Beide partijen hebben leering uit de kwestie getrokken. Verkoper zal in het vervolg beter communiceren en al in de advertentie vermelden dat wie het eerst komt, het eerst maalt en er niks wordt vastgehouden zonder aanbetaling. Zaak is afgedaan.

excuses mensen, ik heb natuurlijk met interesse meegelezen en bedank iedereen voor de input.

Netjes opgelost!

En netjes dat je (het boetekleed) hier met ons deelt!
 
Volgens mij begrijp jij mijn punt niet. Het gaat helemaal niet om de samenvatting die TS òns geeft maar wat ie de potentiële koper verteld.
Als hij die z'n adres geeft als enige reactie dan mag de potentiële koper dat als voortzetting van de onderhandelingen zien. Dat is waar het hier wat mij betreft om draait.

Geef jij maar aan waar in het OT de verkoper schrijft dat ie richting de koper heeft gecommuniceerd dat het niet door gaat, dat hij het niet vertrouwd of een beter bod heeft.

Het gaat mij helemaal niet om de reden van afzien van de deal maar om de manier van communiceren. Die vind ik hoogst onfatsoenlijk. De koper gaat daar ook redelijk ver in maar dan moet verkoper dat tegen koper zėggen en niet hier komen uithuilen omdat hij zijn kant van het gesprek niet goed heeft afgehandeld.

Zo had ik je inderdaad niet begrepen. Ik was toen precies 6 minuten wakker 🐵
 
Intussen is de kwestie opgelost. Verkoper erkend dat het niet netjes was de motor te verkopen ondanks de afspraak. Niet zozeer het iets hogere bod maar vooral zijn negatieve ervaring met handelaren en het feit dat hij de motor meer gunde aan een particulier waren zijn motivatie. Motorhandelaar gaf uiteindelijk aan dat hij het ook niet helemaal netjes had aangepakt. Beide partijen hebben leering uit de kwestie getrokken. Verkoper zal in het vervolg beter communiceren en al in de advertentie vermelden dat wie het eerst komt, het eerst maalt en er niks wordt vastgehouden zonder aanbetaling. Zaak is afgedaan.

excuses mensen, ik heb natuurlijk met interesse meegelezen en bedank iedereen voor de input.
En wat voor een punt heb je nu op school voor deze casus gekregen, die je eigenlijk zelf had moeten bestuderen, maar geprobeertd hebt dit de MR=ers te laten doen
:+
:+ :+
 
Er zijn nou eenmaal mensen die een probleem opstarten en dan er uiteindelijk zelf met de oplossing komen.
 
ja je hebt gelijk, zelf ook regelmatig meegemaakt, is niet netjes en dan baal je. Nu moet ik wel de kanttekening maken dat als de potentiële koper een particulier was geweest het waarschijnlijk een ander verhaal was, dan had ik de motor niet al eerder verkocht voor die paar centen meer. Mijn ervaring met handelaren is dat ze ondanks de afgesproken prijs ter plekke nog elke mogelijkheid aanwenden de prijs verder te drukken. In dat opzicht heb ik met een handelaar minder medelijden. Natuurlijk had ik van begin af aan duidelijk moeten maken dat de motor niet zou worden vastgehouden. Ik steek dan ook de hand in eigen boezem in dit verhaal.
Verder ben ik wel van mening, zonder te weten hoe het juridisch zit enkel, dat de handelaar het zichzelf makkelijk maakt, hij loopt zo geen enkel (ondernemers) risico. Onaangekondigd een gesprek opnemen en vervolgens een appje sturen met nog diverse voorbehouden om onder de koop uit te komen. Zeg dan aan de telefoon “oke ik weet genoeg over de motor, bij deze is de motor (ongezien) verkocht voor x bedrag, ik doe een aanbetaling en dan zou ik dit gesprek graag nog even opnemen ter bevestiging van de overeenkomst, bent u akkoord?“. Iets in de trend, ja dan laat je geen enkel misverstand dat de motor verkocht is.
👍🏻👍🏻
 
Ja,

Mondelinge afspraak is ook bindend. Gelukkig hebben ze het opgenomen.

Gierig gedoe om andere te naaien voor wat extra poen.

Zegt iets over je betrouwbaarheid.
 
Wel jammer ja dat het is opgelost 😂

Slotje er op? Anders reageer ik over 5 jaar nog een keer;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan