K & N filter en vermogenswinst ?

*GSX-R600*

Die hard MF'er
10 mrt 2002
713
0
Rotterdam
Aanstaande zaterdag komt er een nieuwe band op mijn motor. Nu wil ik gelijk een K&N filter laten plaatsen.
Er wordt gezegd dat dit naast het geile aanzuiggeluid ook een vermogenswinst opleverd. Wat is hier van waar en hoe kan een simpel filter vermogenswinst opleveren.

De motorfabrikanten strijden met elkaar om de lichtste fiets met het meeste vermogen te produceren, en toch laten ze zoiets als een paar % vermogenswinst liggen door een standaard papieren filtertje mee te leveren?
 
Op donderdag 25 juli 2002 21:01 schreef Turbo Bul het volgende:
Je gaat het zeker over schokgolven hebben.

Misschien kunnen we nog wat leren :}

Ik ben heel nieuwschierig. :9
[/quote
Zoiets ? http://www.mercurycapri.com/technical/engine/intake/pt.html
ZZR 1100 met turbo ? Vertel ! Dat zal wel aardig lopen niet ? Welk merk turbo ?

Er zit een garet T 2,5 op
Hij is niet in de handel
Ik heb hem zelf samen gestelt

full
 
Ik ben er 2 jaar mee bezig geweest om de boel betrouwbaar draaiend te krijgen.
Her resultaat met deze turbo is 205 pk/aw met 187 nm koppel bij 8000rpm.
De turbo gaat tot 200 pk anders kan er nog meer uit komen.
Maar met deze turbo is goed te rijden en des te groter je gaat des te lastiger word het.
http://www.kawasakimerkclub.nl/Evenementen/EVENEMENTEN.htm
Hier staat de bevestiging dat het werkelijk zo is.
 
Op donderdag 25 juli 2002 18:29 schreef Turbo Bul het volgende:Zelf rij ik met een turbo op mijn ZZR1100 en met vacuüm carbs dus je weet dat het een hele klus was om die aan de praat te krijgen.
Een turbo is eigelijk rijden zonder filter en dan nog extra lucht er in persen .
Dus meer vermogen.

TurboBul, ik loop al geruime tijd met het idee om een werkende turbo op mijn 92'er ZXR750R te (laten) bouwen. Wat zijn JOUW ervaringen hiermee en waar moet ik aan denken? Laat het me even weten svp. Op Zolder zag ik wel een ZX9R streetbike met een turbo staan, maar die was volgens mij niet aangesloten (dus leverde waarschijnlijk alleen maar 'gehuil' op).

Groetjes, Mark.

Sorry, ik had pagina 2 over het hoofd gezien, excuses!!

Maar waarom gekozen voor een eigenbouw spruitstuk, terwijl je de turbo ook achter een 4/2/1 uitlaat had kunnen plaatsten, met de waste-gate VOOR de turbo? Of was dit geen optie?
 
Laatst bewerkt:
FF proberen te reageren.
Een K/N filterelement heeft allen dan resultaat als de maximale vraag naar lucht BOVEN de inlaatkelk hoger is dan de standaard luchtfilter kan leveren.
Het addertje waar ik het over had heeft te maken met de onderdruk in het luchtfilterhuis in relatie tot de doorlaat van het filterelement en de grootte van de primaire luchtfilterbak.
(prim. luchtfilt. bak is tussen carbs en element, sec. luchtfilt. bak is tussen element en buitenlucht.)
Je ziet bij het verder moderniseren van motorfietsen een toenemend grotere (prim) luchtfilterbak, dit omdat er tijd nodig is voor de luchtstroom door het filterelement op gang te brengen.
De opgeslagen lucht in dit gedeelte moet aan de eerste behoefte voldoen (vooral bij lage toerentallen en plotseling accelereren).
Toch slaagt de fabrikant er niet altijd in om een voldoende groot (prim) bak te maken, waardoor er enigszinds een bepaalde onderdruk blijft bestaan tijdens het accelereren vanaf lage(re) toerentallen, hierdoor vindt er dus een tijdelijke mengselverrijking plaats vanwege het directe gebrek aan luchtvoorraad.
De fabrikant heeft dit opgelost door de carburator licht te veranderen van opbouw.(dus niet door te modificeren)
Plaatsen we hier dan plotseling een K/N filterelement boven, dan is het helaas niet altijd mogelijk om met een dyno-jet kitje dit voldoende te compenseren, of er zelfs vermogenswinst uit te krijgen.
Je kunt nu dus (hopenlijk) begrijpen waarom een K/N filterelement tesamen met een dyno-jet kit niet altijd hetzelfde of een beter resultaat kan geven.
Ik wil ook niet te ver in deze materie duiken, want dan denk ik dat voor het gros van onze mede-forummers het steeds moeilijker begrijpbaar wordt, en er ellelange discussies gevoerd moeten die voor slechts weinigen vruchten afwerpen, en mijnerzijds waarschijnlijk véél tijd gaan kosten.
Hierbij wil ik ook 4-strokerules bedanken voor de mooie link voor wat betreft de pulslading van motoren, doch ook hierbij denk ik dat vele forummers er niet zoveel mee kunnen.
Deze schrijver praat hier over vermogenswinst dat te behalen valt, doch dit vind ik nogal zeer omstreden, dit omdat dit fenomeen ALTIJD vermogenswinst oplevert als hier nu naar gekeken wordt of niet (behalve in extreme gevallen) omdat iedere motor (getuned of niet) in een toerengebied hier voordeel van heeft.
Het enige wat deze man hiermee zegt is eigenlijk al erg oud, en het komt erop neer dat bij verlenging/verkorting (rekening houdende met de inhoud) van het inlaatkanaal de drukpulsvulling op een meer gewenst toerental te leggen, en wat ik hier slecht kon lezen, is de combinatie inlaat/uitlaatpuls waar het meeste uit te halen valt, te weinig aan bod komt.
Tevens ben ik blij dat er hier mensen op het forum zijn zoals turbo-beul die toch iets meer proberen dan de gemiddelde motorrijder, en ik juich dit soort werk dan ook toe.
Ook al moet ik zeggen dat het eea van de constructie die turbo-beul gemaakt heeft niet helemaal mijn goedkeuring kan dragen, doch het project op zich vind ik zeer geslaagd.
Ook werd er ergens een link gelegd tussen de turbo ZZR en de drukpulsvulling die in het artikel beschreven staat, alsof deze hetzelfde zouden zijn.
Dat er wel een interactie is in die beiden lijkt me voor eenieder wel duidelijk, maar dat er een overeenkomst in bestaat, dat zie ik niet.

Groeten Paul.
 
Ook al moet ik zeggen dat het eea van de constructie die turbo-beul gemaakt heeft niet helemaal mijn goedkeuring kan dragen, doch het project op zich vind ik zeer geslaagd.

Ik sta helemaal open voor op-/aanmerkingen en hoor graag waar en hoe ik het een en ander kan verbeteren. :}

Heb je zelf wel eens een turbo fiets gebouwd.
En zo ja, dan ben ik heel benieuwd hoe dat geworden is.
Want bij mij weten zijn er weinig mensen die er echt verstand van hebben.
 
Super stukje info Paul.
Van mij mag er meer van dit soort info komen :}
Post gerust diepgaandere dingen.
Er zijn users die hier wel iets aan hebben.
We zitten immers niet op een scooterforum, maar voor motoren die nogal eens het onderste eruit halen.
 
TurboBul, ik loop al geruime tijd met het idee om een werkende turbo op mijn 92'er ZXR750R te (laten) bouwen. Wat zijn JOUW ervaringen hiermee en waar moet ik aan denken? Laat het me even weten svp. Op Zolder zag ik wel een ZX9R streetbike met een turbo staan, maar die was volgens mij niet aangesloten (dus leverde waarschijnlijk alleen maar 'gehuil' op).

Groetjes, Mark.

Sorry, ik had pagina 2 over het hoofd gezien, excuses!!

Maar waarom gekozen voor een eigenbouw spruitstuk, terwijl je de turbo ook achter een 4/2/1 uitlaat had kunnen plaatsten, met de waste-gate VOOR de turbo? Of was dit geen optie?

De turbo moet zo dicht mogelijk bij de uitlaatkleppen zitten want afgekoelde uitlaatgassen heeft hij niks aan .
Als hij ver weg zit is het te veel afgekoeld en kost reakietijd ( Turbolage ).
Deze uilaatgassen zijn gekrompen door afkoeling en hij heeft volume nodig om de inlaat lucht te kunnen persen.
En de waste-gate ZIT VOOR de turbo :?

Als je een turbo op je fiets wil bouwen kan je in Haarlem bij Mirage motors info opvragen.
Mijn ervaring is dat je zonder turbo harder kan rijden als met.
En je moet van sleutelen houden.
 
Ik heb in mijn opel vectra 1.8 een k&n filter zitten.
Een heel groot brok luchtfilterhuis met slang en vaag slangetje diepte ik op uit mijn motorruimte.

Enkel nu rest er nog vanaf mijn injectorhuis een korte buis met het filter er direkt op.(rond tonfilter). Dat vage slangetje aan het luchtfilterhuis was overbodig blijkbaar want het start en loopt perfekt.
Als ik door een tunneltje rijd en ik maak toeren is het net een cbr600.
In het begin is het betere gasrespons te merken(maar je went eraan).

Maar voor veel motoren geld toch ook als hij lekker onderin de toeren wilt trekken (koppel) dat je niet een te open luchtfilter neemt.
Extreme voorbeeld: een open kelk met open uitlaten zorgen voor meer vermogen, maar onderin is er minder beschikbaar (bij verder standaard afstelling).
Dit is echter niet altijd zo.
Mijn auto had een grote restrictie door de luchtfilterbox met slang, maar ging door de direktere ademhaling OOK onderin de toeren beter reageren.

Echter bij mijn motorfiets zakt het koppel in als een drol als ik de airbox weghaal. Typisch voorbeeld van wat ik hiervoor al schreef, dat veel motoren toch een weerstand moeten hebben in het aanzuigtraject om het juiste mengsel te krijgen.

Vuistregel: Met een meer open luchtfilter zal (gezien vanaf standaard afstelling) het mengsel armer worden in de lagere toerentallen.
Een standaard luchtfilter houd het mengsel rijker.

---> Denk maar eens aan een extreme, de chokeklep. Dicht je die, dan word je mensel rijk.

Het beste is natuurlijk dat je je sproeierbezetting en CO schroef aanpast aan je modificatie.
 
...
Echter bij mijn motorfiets zakt het koppel in als een drol als ik de airbox weghaal. Typisch voorbeeld van wat ik hiervoor al schreef, dat veel motoren toch een weerstand moeten hebben in het aanzuigtraject om het juiste mengsel te krijgen.

Vuistregel: Met een meer open luchtfilter zal (gezien vanaf standaard afstelling) het mengsel armer worden in de lagere toerentallen.
Een standaard luchtfilter houd het mengsel rijker.
...

Als je koppel onderin kompleet weg is doordat je mengsel te arm is geworden, stel je toch gewoon je carbs onderin rijker af?

Heb je juist meer koppel als orgineel :) .
 
Ik heb er een pop-off valve op zitten anders waren mijn carbs na het eerste ritje al geschiedenis.
Voor de leken onder ons (deze klep is nodig omdat bij het gas dicht draaien er een piekdruk van 5 x de vul druk kan plaats vinden) en de carbs/membramen zouden exploderen

Met deze opstelling heb ik meer dan 30.000 km gereden.
 
Ik ben er 2 jaar mee bezig geweest om de boel betrouwbaar draaiend te krijgen.
Her resultaat met deze turbo is 205 pk/aw met 187 nm koppel bij 8000rpm.
De turbo gaat tot 200 pk anders kan er nog meer uit komen.
Maar met deze turbo is goed te rijden en des te groter je gaat des te lastiger word het.
http://www.kawasakimerkclub.nl/Evenementen/EVENEMENTEN.htm
Hier staat de bevestiging dat het werkelijk zo is.
Vertel eens wat moest er allemaal aangepast worden?
 
FF proberen te reageren.
Een K/N filterelement heeft allen dan resultaat als de maximale vraag naar lucht BOVEN de inlaatkelk hoger is dan de standaard luchtfilter kan leveren.
Het addertje waar ik het over had heeft te maken met de onderdruk in het luchtfilterhuis in relatie tot de doorlaat van het filterelement en de grootte van de primaire luchtfilterbak.
(prim. luchtfilt. bak is tussen carbs en element, sec. luchtfilt. bak is tussen element en buitenlucht.)
Je ziet bij het verder moderniseren van motorfietsen een toenemend grotere (prim) luchtfilterbak, dit omdat er tijd nodig is voor de luchtstroom door het filterelement op gang te brengen.
De opgeslagen lucht in dit gedeelte moet aan de eerste behoefte voldoen (vooral bij lage toerentallen en plotseling accelereren).
Toch slaagt de fabrikant er niet altijd in om een voldoende groot (prim) bak te maken, waardoor er enigszinds een bepaalde onderdruk blijft bestaan tijdens het accelereren vanaf lage(re) toerentallen, hierdoor vindt er dus een tijdelijke mengselverrijking plaats vanwege het directe gebrek aan luchtvoorraad.
De fabrikant heeft dit opgelost door de carburator licht te veranderen van opbouw.(dus niet door te modificeren)
Plaatsen we hier dan plotseling een K/N filterelement boven, dan is het helaas niet altijd mogelijk om met een dyno-jet kitje dit voldoende te compenseren, of er zelfs vermogenswinst uit te krijgen.
Je kunt nu dus (hopenlijk) begrijpen waarom een K/N filterelement tesamen met een dyno-jet kit niet altijd hetzelfde of een beter resultaat kan geven.
Ik wil ook niet te ver in deze materie duiken, want dan denk ik dat voor het gros van onze mede-forummers het steeds moeilijker begrijpbaar wordt, en er ellelange discussies gevoerd moeten die voor slechts weinigen vruchten afwerpen, en mijnerzijds waarschijnlijk véél tijd gaan kosten.
Hierbij wil ik ook 4-strokerules bedanken voor de mooie link voor wat betreft de pulslading van motoren, doch ook hierbij denk ik dat vele forummers er niet zoveel mee kunnen.
Deze schrijver praat hier over vermogenswinst dat te behalen valt, doch dit vind ik nogal zeer omstreden, dit omdat dit fenomeen ALTIJD vermogenswinst oplevert als hier nu naar gekeken wordt of niet (behalve in extreme gevallen) omdat iedere motor (getuned of niet) in een toerengebied hier voordeel van heeft.
Het enige wat deze man hiermee zegt is eigenlijk al erg oud, en het komt erop neer dat bij verlenging/verkorting (rekening houdende met de inhoud) van het inlaatkanaal de drukpulsvulling op een meer gewenst toerental te leggen, en wat ik hier slecht kon lezen, is de combinatie inlaat/uitlaatpuls waar het meeste uit te halen valt, te weinig aan bod komt.
Tevens ben ik blij dat er hier mensen op het forum zijn zoals turbo-beul die toch iets meer proberen dan de gemiddelde motorrijder, en ik juich dit soort werk dan ook toe.
Ook al moet ik zeggen dat het eea van de constructie die turbo-beul gemaakt heeft niet helemaal mijn goedkeuring kan dragen, doch het project op zich vind ik zeer geslaagd.
Ook werd er ergens een link gelegd tussen de turbo ZZR en de drukpulsvulling die in het artikel beschreven staat, alsof deze hetzelfde zouden zijn.
Dat er wel een interactie is in die beiden lijkt me voor eenieder wel duidelijk, maar dat er een overeenkomst in bestaat, dat zie ik niet.

Groeten Paul.
Paul bedankt voor je antwoord of het interessant of niet voor de mede MF'ers is ? Ik denk het wel i.i.g. is de mythe dat een K&N altijd meer vermogen geeft ter discussie gesteld !
 
Vertel eens wat moest er allemaal aangepast worden?


Wat ik zoal verandert heb :

•      Turbo project

•      Uitlaatspruitstuk maken
•      Materiaal RvS bochten                                    
•      Bussen laten draaien/moer labda sonde      
•      Isolatie band bochten                                     
•      Turbo Garret T 2,5            )      
•      Waste gate                                                                         

•      Tussenstuk uitlaat
•      Eind demper                                                
•      Luchtfilter                                                                              

•      Interkoeler onder klein                                                      
•      Interkoeler boven groot                                    
•      Luchtslang
•      Tussenstuk aluminium /inlaat pijp                              
•      Carburateurs aangepast voor turbo op de testbank
•      Pop Off Valve                                           
•      Labda sonde/brandstof verbranding uitlezing                  
•      Drukmeter      / glycol                                    
•      Brandstof pomp 4 bar                         
•       brandstof drukregel klep met extra aansluiting / voordruk regelbaar
•      Terugloopklep/snelsluiting                                     

•      Onsteking
•      Dyna2000             
•      Ontstekings verlater schakelaar             
•      Bobines 2,2 ohm                                          
•             

•      
•      Nokkenas timer/gradenschijf             
•      Nokkenas tandwielen vrezen voor verstelling/arbeidsloon       
•      Traploze nokkenas spanner       
•      40% meer smering nokkenas/verplaatsing dosering/extra koeling

•      Olie aanpassingen
•      Mr Oil By pass             
•      1 olie koeler extra                         
•      Diverse leidingen             
•      Diversen pakkingen                                     
•      3 x olie terugloopklep low press + aansluiting
•      Carter aanpassing terugloop olie van de turbo + inwendige klep      
•      Versnellingsbak extra smering/sproeier aangepast




•      Cilinders
•      Zuigers + honen + ring                                     
•      Vlakken kop + cilinderblok / bussen stellen             
•      Koppakking                                
•      2 x voetpakking +plaat 9,5:1             
•      Tapeinden       cil                                           
•      Moeren cil kop                                                
•      Drijfstangen      Carrillo                                          
•      Lagers /uitklonken                         
•      Koperen O ring cilinderbus                                    
•      Lagers blok vernieuwt + keerringen                        


•      Koppeling lock opp                   
•      Schakelklok aangepast 5/6
•      Schakelvork verchroomt                                     

•      Achtertandwiel verkleint



En nog een paar dingetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan