K&N filter ---> opnieuw mengsel stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stephan-CBR

MF'er
23 apr 2006
76
0
Egmond aan Zee
he mensen

simpele vraag waar ik het antwoord niet op weet :P
ik heb een K&N filter gekocht voor m'n cbr600f3 '95 (geen powerfilters ofzo, gewoon een voor in de originele lucht-doos..)
Nu zag ik op die site staan: "laat 40% meer lucht door" :? lijkt mij dat je dan mengsel moet gaan stellen..... of heb ik het fout en kan ik gewoon zonder narigheid gaan rijden (geen arm mengsel ofzo)

groeten
 
Eigenlijk moet je 'm een keer op een testbank laten zetten, met een gasmeting, om te zien hoe de carburatie staat afgesteld. Vaak blijkt er dan nog wel het een en ander geoptimaliseerd te kunnen worden...........
 
ik heb toch niet gezegd dat ie nu k*t is afgesteld, nu is ie goed, ik vroeg me alleen af (vanwege die kreet van die internetwinkel : "40% meer luchtdoorlaat") of er bijgesteld moet worden als ik dat k&n filter inbouw (zie bovenstaand verhaaltje)
 
ik heb toch niet gezegd dat ie nu k*t is afgesteld, nu is ie goed, ik vroeg me alleen af (vanwege die kreet van die internetwinkel : "40% meer luchtdoorlaat") of er bijgesteld moet worden als ik dat k&n filter inbouw (zie bovenstaand verhaaltje)


Ik kan wel lezen hoor, knul; je zou iets vriendelijker kunnen reageren op m'n goed bedoelde - en op ervaring gebaseerde - advies. Een meting op een testbank is de enige manier om exact vast te stellen of je afstelling moet worden aangepast aan de gewijzigde omstandigheden in het inlaattraject. Als je afstelling b.v. nu wat aan de rijke kant is, zullen er geen aanpassingen nodig zijn maar als de motor al heel arm staat afgesteld kan het wel nodig zijn wijzigingen aan te brengen.
 
Ik kan wel lezen hoor; je zou iets vriendelijker kunnen reageren op m'n goed bedoelde - en op ervaring gebaseerde - advies. Een meting op een testbank is de enige manier om exact vast te stellen of je afstelling moet worden aangepast.

:^ ^

Daarbij kan je wel roepen "dattie goed is afgesteld" maar dat weet je dus niet.
Is vriendelijkheid en normaal reageren uit de mode ofzo? :?
 
Kan iemand mij vertellen dan wat er zo onvriendelijk is aan mijn tekst? Omdat er k*t staat? :X :N

ps het zou toch zo kunnen zijn dat iemand uit ervaring met het vervangen van type filter en of deze toen af gesteld heeft moeten worden....
 
40% lijkt me wel heeeeeeel erg veel voor alleen een ander filter in je originele filterhuis.
Als dat zo is heb je dikke kans dat hij opnieuw afgesteld moet worden.
Monteer het filter gewoon, rij een blokje om. Als je ineens volgas geeft, of met andere hoge gasstanden, en hij dan 'inkakt' (het idee dat hij afremt, en dan pas later oppakt) dan loopt hij inderdaad te arm en zal je hem moeten laten afstellen.
Je zal dan ook merken dat hij moeilijker start en langer op de choke moet staan voordat hij goed loopt.

Merk je geen verschil als met je andere filter qua het mooie lopen van je motor (goed oppakken op het gas, geen dippen bij bepaalde toerentallen) zal het allemaal wel meevallen en hoeft er niet noodzakelijk wat afgesteld te worden. Als je echter het maximale er uit wilt halen zal je hem toch (zoals de poster hierboven al vertelde) op een testbank moeten laten zetten om hem eens goed na te laten kijken.
De meeste motoren staan fabrieks-af al niet optimaal afgesteld, dus een 'ritje' op de testbank kan nooit kwaad!

Dus voor 100% zekerheid, testbank! Ga wel naar een zaak waar ze er VERSTAND van hebben, heb genoeg zaken gezien waar ze dat niet hebben, en waar ze hem echt helemaal verkeerd afstellen, waardoor ie soms nog slechter loopt als voorheen!

Ik had eerst een ZXR750 uit 1989 (nu heb ik een '95er), en toen ik daar het begrenzingskitje had ingebouwd liep ie ook te arm. Ik d8 dus van, ff laten afstellen op de testbank.

Kostte me +/- 100 euro, en liep wel beter, maar voor mijn gevoel nog niet optimaal.
Ik d8 fuck it, ik ga het zelf doen. Ga ik kijken, was hij afgesteld door het mengsel aan te passen met tape op de inlaatgaten van het luchtfilter. Daarna zelf gewoon afgesteld met sproeiers e.d. puur op het gevoel. Liep daarna stukken beter, draaide meer toeren, en liep harder.

Dus ga naar een zaak waar ze er verstand van hebben, want als ik het op het gevoel nog kan verbeteren betekend toch echt dat ze niet hun best hebben gedaan.
 
Een K&N vervangingsfilter laat continue net zoveel lucht door als een nieuw papieren filter.

alleen is de luchtdoorlating na een x aantal kilometers alweer afgenomen en bij een k&n is dit niet het geval. (Wel optijd wassen en olieen natuurlijk)

Maar hoe dat ze bij de 40% komen. :?

De mijne liep na montage van een Hotcam en een K&N vervangingsfilter nog steeds net iets te rijk. *O*
 
Een K&N vervangingsfilter laat continue net zoveel lucht door als een nieuw papieren filter.

DAT IS MOOI OM TE WETEN !

alleen is de luchtdoorlating na een x aantal kilometers alweer afgenomen en bij een k&n is dit niet het geval. (Wel optijd wassen en olieen natuurlijk)

WASSEN EN OLIEEN SCHIJNT PAS BIJ 100000 TE HOEVEN, OOK VOLGENS DE CLOWNS DIE 40% ROEPEN....

Maar hoe dat ze bij de 40% komen.

GEEN IDEE, GROTE DUIM WAAR ZE HET UITGEZOGEN HEBBEN? :?

 
Die 40% is best mogelijk, alleen kan je luchtfilterhuis dat misschien niet aan. Dus in werkelijkheid zal ie niet zoveel extra lucht doorlaten omdat ie dat niet door het luchtfilterhuis krijgt aangezogen. En als er gezegd wordt dat ie 40% meer KAN aanzuigen, wil nog niet zeggen dat ie dat doet. Het filter geeft gewoon veel minder weerstand bij het aanzuigen.
Maar zoals zoveel is gezegd, na het plaatsen: meten is weten (ook voor het plaatsen).
 
Een K&N vervangingsfilter laat continue net zoveel lucht door als een nieuw papieren filter.

DAT IS MOOI OM TE WETEN !

alleen is de luchtdoorlating na een x aantal kilometers alweer afgenomen en bij een k&n is dit niet het geval. (Wel optijd wassen en olieen natuurlijk)

WASSEN EN OLIEEN SCHIJNT PAS BIJ 100000 TE HOEVEN, OOK VOLGENS DE CLOWNS DIE 40% ROEPEN....

Maar hoe dat ze bij de 40% komen.

GEEN IDEE, GROTE DUIM WAAR ZE HET UITGEZOGEN HEBBEN? :?
Waarom loop je hier nu opeens als een expert te roepen dat er niks van die 40% klopt?
 
Vraagje: wat moet ik me nu voorstellen bij zo'n testbank run? Motor er op en dan volgas door het toerenbereik? Hoe meet (en stel) en je dan de deelgasgebieden af?
 
Maar hoe dat ze bij de 40% komen.
Dat zal wel een geval zijn van "tot" 40% meer doorlaat, en wellicht gemeten tussen een standaard papieren filter en een K&N na een x-aantal kilometers. Ik heb al vele K&N filters gehad op allerlei voertuigen (o.a. een Buell die zelfs standaard gevaarlijk schraal staat afgesteld) en nooit wat voor aangepast. Ik wil niet zeggen dat meten op een dyno-bank nooit wat uithaalt maar voor een K&N filter hoef je het niet te doen (behalve natuurlijk als je de lucktkast er af sloopt en van die direct opgeschroefde kelk-filters van K&N toepast).
 
Vraagje: wat moet ik me nu voorstellen bij zo'n testbank run? Motor er op en dan volgas door het toerenbereik? Hoe meet (en stel) en je dan de deelgasgebieden af?

Constant vacuum van de carb. Als jij je gasklep opendraait gaat de diafragma klep niet mee. Die gaat pas mee wanneer de motor de extra lucht kan verwerken. Ergo, de naald gaat omhoog samen met de toename van de airflow.

Een volgas run is dus voldoende bij een constant vacuum carb omdat de gasnaald geleidelijk omhoog met de toeren.
 
Constant vacuum van de carb. Als jij je gasklep opendraait gaat de diafragma klep niet mee. Die gaat mee wanneer de motor de extra lucht kan verwerken. Ergo, de naald gaat omhoog met de belasting.
Wat bedoeld bovenstaande persoon met CV?
a. Curriculum vitea
b. Constant vacuum
c. centrale verwarming
d. combinatie van bovengenoemde


Edit: haha, op het moment van quoten stond er heel wat anders :P
 
Constant vacuum van de carb. Als jij je gasklep opendraait gaat de diafragma klep niet mee. Die gaat pas mee wanneer de motor de extra lucht kan verwerken. Ergo, de naald gaat omhoog samen met de toename van de airflow.

Een volgas run is dus voldoende bij een constant vacuum carb omdat de gasnaald geleidelijk omhoog met de toeren.

Fijn :(

Heb je dus helemaal geen idee wat je meet!! Je weet de stand van de schuif niet bij een bepaald toerental en dus weet je niet wat je moet bijstellen, de afschuining van de schuif, de vorm en "hoogte" van de naald of de hoofdsproeier.

Verder is de stand van de vacuum schuif bij een constante snelheid (dus constant toerental) anders dan bij volgas bij hetzelfde toerental.

Kortom - er wordt wat afgeknoeid in motorland :+ :+
 
de dyno bank van hoogland geeft op basis van toerental, afgegeven vermogen en emissie precies aan waar de motor rijker, dan wel armer zou moeten lopen.

met twee keer door alle versnellingen jagen weet je precies waar je iets aan zou moeten doen.
bij hoogland wordt zeker niet geknoeit :N

met een K&N vervangingsfilter zou ik me niet druk maken om de afstelling.
de capaciteeit veranderd niet zoveel.
als je met conussen en zonder luchtfilterhuis gaat rijden is het wel nodig opnieuw af te stellen.
 
Fijn :(

Heb je dus helemaal geen idee wat je meet!!

Jawel, want de constant vacuum is een belastingsgeregelde toevoer.


Verder is de stand van de vacuum schuif bij een constante snelheid (dus constant toerental) anders dan bij volgas bij hetzelfde toerental.
Klopt omdat je dan een andere belasting hebt.

Kortom - er wordt wat afgeknoeid in motorland :+ :+

Geknoeid wordt er overal maar een constant vacuum carb kan je perfect afstellen.
 
de dyno bank van hoogland geeft op basis van toerental, afgegeven vermogen en emissie precies aan waar de motor rijker, dan wel armer zou moeten lopen.

met twee keer door alle versnellingen jagen weet je precies waar je iets aan zou moeten doen.
bij hoogland wordt zeker niet geknoeit :N

met een K&N vervangingsfilter zou ik me niet druk maken om de afstelling.
de capaciteeit veranderd niet zoveel.
als je met conussen en zonder luchtfilterhuis gaat rijden is het wel nodig opnieuw af te stellen.

Ok, stel bij 8000 rpm ok, te arm bij 9000 rpm. Mogelijk max. toerental 14000.
De stand van de vacuumschuif weet je niet, wat pas je dan aan? Stand van de naald? Of een naald die iets tapser (schuiner) verloopt? Of toch de hoofdsproeier?

Doel van dit verhaal - je bent er niet met "even" een run. Wanneer je de boel, ook onder deellast, goed wil hebben ben je zo een dag bezig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan