k&n luchtfilter gemonteerd, en wat nu ?

Metalcat

Rookie
6 mrt 2004
26
0
Bertrix
Gisteren een K&N luchtfilter gestoken (geen kelkjes) en op de site staat dat er niets extra moet gedaan worden. Ik heb echter het gevoel dat als ik in de lagere toeren dus onder de 5500tr/min, (ik rij met een RF900) het gas volledig opendraai de motor nu wat inhoudt om op hogere toeren echt tot leven te komen. Hij accelereert wel doch niet zo bruusk als voorheen.
Vraag is nu, is dit normaal gedrag bij montage van een K&N of moet ik wel re-jetten en de carb's sync'en :? :? :?
 
K&N filter geeft in theorie een wat betere flow zodat het mengsel in principe wat armer wordt, maar dat is meestal (ruim) binnen de marges van de bestaande carburatie. Sommige motoren staan echter zo scherp afgesteld (b.v. US import uit bepaalde staten waar de milieu eisen heel streng zijn) dat dit wel merkbaar wordt. Mocht je (ook) een niet-standaard (meer open) uitlaat gebruiken dan kan het zijn dat door de toevoeging van het filter deze ook nog eens extra gaat bijdragen in een verbeterde "ademhaling" (elkaar versterkende effecten: synergy om maar es een mooie term te gebruiken) en als gevolg de motor nog armer gaat lopen. Inderdaad een goed idee om bij een specialist langs te gaan om oververhitting te voorkomen.
 
Kleine update voor diegenen die het wilde weten :
Carb's gesynced, een beetje rijker afgesteld en voila, fixed. 8-)
Dus als je een K&N luchtfilter steekt, een beetje rijker is aangewezen. Als je dan ook nog eens een aftermarket uitlaat steekt, dan kan je beginnen met re-jetten (naalden, sproeiers, ....)
 
De verhouding brandstof/lucht een beetje verhoogd, i.e. hij krijgt meer naft ;)
Het verbruik ligt wel een beetje hoger (0.5l - 1l), hangt natuurlijk ook een beetje van de rijstijl af })

Hoi,
Sorry, ik had m'n vraag wat duidelijker moeten stellen. Ik probeer het nog een keer: weet je wat ze hebben aangepast? Andere sproeiers / naalden / naaldbuisjes / vlotterhoogte / mengselschroeven o.i.d?
Groeten, Sebo
 
Als je alleen een k&n heb gemonteerd is dat super dom, je verrijk je lucht inlaat en niet je brandstof kortom de motor staat te arm afgesteld en draaid kapot!!!!!!!! Zou als ik jou was dynokitje erin proppen dan gaat t wel goed dan voor de zekerheid ff een uitdraai gaan halen op dynobank! Heb er zelf ook een in zitten icm met k&n filter!
 
Ik heb ook een K&N filtertje.
Heb mijn fiets gister ff op de bank laten zetten en alles zag er goed uit. Misschien tussen de 3 en 4k toeren iets te arm, maar niet verontrustend. Ligt zeer waarschijnlijk aan de vorm van mn naalden. Zou op te lossen zijn door een dynojet kitjes dr in te laten zetten.
 
Hoi,
Sorry, ik had m'n vraag wat duidelijker moeten stellen. Ik probeer het nog een keer: weet je wat ze hebben aangepast? Andere sproeiers / naalden / naaldbuisjes / vlotterhoogte / mengselschroeven o.i.d?
Groeten, Sebo
Gewoon met de mengselschroeven "gespeeld" zodat er meer naft bijkomt. Dus niet andere sproeiers, naalden of naaldbuisjes.
Vlotterhoogte ? Is dit niet gewoon voor het af en aanschakelen van de benzinepomp, om de aanvoerleiding af te sluiten ?? Ik heb bij de RF maar weet van 1 vlotter en dat is die in de vlotterkamer ;)
 
Gewoon met de mengselschroeven "gespeeld" zodat er meer naft bijkomt. Dus niet andere sproeiers, naalden of naaldbuisjes.
Vlotterhoogte ? Is dit niet gewoon voor het af en aanschakelen van de benzinepomp, om de aanvoerleiding af te sluiten ?? Ik heb bij de RF maar weet van 1 vlotter en dat is die in de vlotterkamer ;)

Thanks *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan