K&N luchtfilter of standaard

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
naar aanleiding van een topic in alg.praat over een luchtfilter, leek het me geen slecht idee om mijne ook maar is te gaan vervangen na 18.000km.

wat is handig?
1: K&N luchtfilter kopen/monteren?
2: standaard luchfilter erin?
3: heeft een een k&N filter invloed op je injectie systeem zodat deze opnieuw moet worden afgesteld?

thnx... :)
 

LCB

MF veteraan
14 dec 2001
9.591
0
Sjezus man...ff nog en je kan voor al dat geld aan onderdelen een fiets voor erbij kopen... :+
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
Sjezus man...ff nog en je kan voor al dat geld aan onderdelen een fiets voor erbij kopen... :+
hehehe, valt gewoon onder onderhoud...ik doe namelijk geen grote beurten enzo he...
pak gewoon af en toe dingetjes op...

ik heb vanaf 12 januari t/m nu 18.000km schoon gedraaid... dus daar is geen beurten tegen op te doen..
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Die KN filters laten meer lucht door, dus denk wel dat je injectiesysteem opnieuw afgesteld moet worden...
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.288
15
hehehe, valt gewoon onder onderhoud...ik doe namelijk geen grote beurten enzo he...
pak gewoon af en toe dingetjes op...

ik heb vanaf 12 januari t/m nu 18.000km schoon gedraaid... dus daar is geen beurten tegen op te doen..
Elke drie maanden een beurt, afwisselend groot-klein-groot-klein is bij zulke kilometrages voldoende voor de meeste motorfietsen.

Als je je brommer elke keer wegbrengt voor die "kleine" dingen ben je hem alles bij elkaar toch meer kwijt dan 1x per 3 maanden een dag voor een beurt lijkt me? Kun je weer minder lang :]
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
Elke drie maanden een beurt, afwisselend groot-klein-groot-klein is bij zulke kilometrages voldoende voor de meeste motorfietsen.

Als je je brommer elke keer wegbrengt voor die "kleine" dingen ben je hem alles bij elkaar toch meer kwijt dan 1x per 3 maanden een dag voor een beurt lijkt me? Kun je weer minder lang :]
kleine beurt kost 250gld...
grote tussen de 500 en 800gld...
dus als ik ff uitreken...
heb ik 2 kleine en 2 grote beurten nodig.

dus dat is 1500,-gld aan beurten per jaar...
daar begin ik dus echt niet aan he...

1 ketting per jaar (ik rij nu 30.000km per jaar)
6 setjes banden (5000km gemiddeld per set)
3 setjes kneepads per jaar :)

m.a.w. het kost al genoeg...
 

bertje-r1150r

Die hard MF'er
14 feb 2002
465
0
Moordrecht
Op dinsdag 02 juli 2002 10:58 schreef Ralfie het volgende:Elke drie maanden een beurt, afwisselend groot-klein-groot-klein is bij zulke kilometrages voldoende voor de meeste motorfietsen.

Zit je dan niet gewoon aan je standaard service-beurten? Die zijn toch meestal om de 6000 km?
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.288
15
kleine beurt kost 250gld...
grote tussen de 500 en 800gld...
dus als ik ff uitreken...
heb ik 2 kleine en 2 grote beurten nodig.

dus dat is 1500,-gld aan beurten per jaar...
daar begin ik dus echt niet aan he...

1 ketting per jaar (ik rij nu 30.000km per jaar)
6 setjes banden (5000km gemiddeld per set)
3 setjes kneepads per jaar :)

m.a.w. het kost al genoeg...
En olie vervangen, kleppen stellen, vervangen remvloeistof e.d. hoeft allemaal niet bij jouw motor? Wat ik bedoel is: als ze een keer per 3 maanden je motor open moeten trekken en een hoop dingen in een keer doen, kost dat minder tijd en manuren dan wanneer je de ene maand voor een luchtfilter komt, de volgende maand voor nieuwe olie etc.

Een motor heeft gewoon op tijd controle/onderhoud nodig. Als je niet bereid bent het geld uit te trekken voor dat onderhoud, moet je gewoon minder gaan rijden, kost het ook allemaal minder. Een hobby kost nou eenmaal geld.
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
Op dinsdag 02 juli 2002 11:18 schreef Ralfie het volgende:Een motor heeft gewoon op tijd controle/onderhoud nodig. Als je niet bereid bent het geld uit te trekken voor dat onderhoud, moet je gewoon minder gaan rijden, kost het ook allemaal minder. Een hobby kost nou eenmaal geld.
plezier km's zijn misschien 10.000 per jaar...
de rest is woonwerk...dus dat moet! (ben niet bereid om nog in de files te staan dus ja..dan moet je wel)...
olie en oliefilter doe ik zelf...daar breng ik m niet voor weg...volgens het boekje hoef je bij mijn bb maar 1x in de 12.000 olie te verversen.

bij 24.000km kleppen stellen...en injectie synchroniseren...en bij 18.000km luchtfilter.

dit staat allemaal zo in het boekje...dus ja...dan doen we dat maar...maar om de 6.000km naar de dealer...echt niet dus he... :)
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.288
15
plezier km's zijn misschien 10.000 per jaar...
de rest is woonwerk...dus dat moet! (ben niet bereid om nog in de files te staan dus ja..dan moet je wel)...
olie en oliefilter doe ik zelf...daar breng ik m niet voor weg...volgens het boekje hoef je bij mijn bb maar 1x in de 12.000 olie te verversen.

bij 24.000km kleppen stellen...en injectie synchroniseren...en bij 18.000km luchtfilter.

dit staat allemaal zo in het boekje...dus ja...dan doen we dat maar...maar om de 6.000km naar de dealer...echt niet dus he... :)
Kijk, dat klinkt al beterderder. Ik was even bang dat je je zwarte vogeltje zou verwaarlozen om geld uit te sparen.

Als je nou de K&N er in gooit en je injectie evt. bij laat stellen kun je die luchtfilterbeurt ook laten vervallen en hoef je nog maar 1x per jaar naar de dealer (afgezien van je banden en remblokken dan :P ).

Beetje zelf knutselen met olie en luchtfilter scheelt een hoop geld zo. Voordeel van een beurt bij de dieler is wel dat ze andere aandachtspunten meepikken waar je zelf niet altijd op let (als je een goeie dieler hebt tenminste).
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
maar ff ontopic...is er ook iemand met een serieus antwoord op me vraag? thnx.. :)
 

Froggy

MF veteraan
13 aug 2001
10.430
1
38
Noord-Limburg
maar ff ontopic...is er ook iemand met een serieus antwoord op me vraag? thnx.. :)
De injectie bij auto's stelt zich zelf af als er meer lucht door komt.
Of dit ook bij jouw injectie systeem is :?

Als je je injectie op nieuw moet afstellen zou ik gewoon de orignele filter plaatsen.
 

Mar1tin

Spa is gááááf!
Donateur
19 nov 2001
5.932
47
59
Weert (Limburg, NL)
www.motormaf.nl
Met K&N kun je sneller *D

Ff serieus, ;) K%N is wel duurder in aanschaf maar hoef je nooit meer te vervangen!
Doordat tie minder weerstand geeft krijgt je brommer meer lucht en komt wat "armer" te staan!
Dit zou betekenen dat bij een carburatie versie je iets grotere sproeiers/naalden omhoog ZOU kunnen doen indien nodig, maar niet waarschijnlijk, staat meestal al te rijk!Geldt voor de meeste brommers!
Injectie is een ander verhaal:Alstie te rijk staat=> niks aan doen :P
Als je een uitgebreide regeling hebt meet/weet tie dat er meer lucht binnenkomt en past tie z'n hoeveelheid in te spuiten brandstof aan!
Weet echter niet of jouw BB zo'n regeling heeft?
Zul je na moeten vragen.......,maar ik DENK dat tie zonder meer beter loopt/oppakt met een K%N!
:}
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.858
6
39
Onder een steen
Mijn fiets liep na het monteren van een andere uitlaat beter (harder op top).
Nu heb ik er een K&N in gezet en loopt de fiets weer minder hard. Onderin wel meer trekkracht :)
Moet dus binnenkort afgesteld worden.

Bij Scarface liep de fiets slechter met alleen een ander luchtfilter. Toen er een andere pijp opkwam waren zijn problemen voorbij :)

Is volgens mij een redelijke kans dat je fiets niet afgesteld hoeft te worden :)
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
Met K&N kun je sneller *D

Ff serieus, ;) K%N is wel duurder in aanschaf maar hoef je nooit meer te vervangen!
Doordat tie minder weerstand geeft krijgt je brommer meer lucht en komt wat "armer" te staan!
Dit zou betekenen dat bij een carburatie versie je iets grotere sproeiers/naalden omhoog ZOU kunnen doen indien nodig, maar niet waarschijnlijk, staat meestal al te rijk!Geldt voor de meeste brommers!
Injectie is een ander verhaal:Alstie te rijk staat=> niks aan doen :P
Als je een uitgebreide regeling hebt meet/weet tie dat er meer lucht binnenkomt en past tie z'n hoeveelheid in te spuiten brandstof aan!
Weet echter niet of jouw BB zo'n regeling heeft?
Zul je na moeten vragen.......,maar ik DENK dat tie zonder meer beter loopt/oppakt met een K%N!
:}
dankjewel martin...hier heb ik wat aan :}
ik denk dat ik maar ff naar mobu ga ofzo..hiervoor...volgens mij kennuh ze dat wel :)
 
Laatst bewerkt:

Capoeirist

MF veteraan
14 mrt 2002
10.402
7
K&N

Nou even wat dingen dan :)

- Iedere 11 a 14 graden warmere lucht zorgt voor 4 a 5% vermogens verlies. Hoe kouder de lucht hoe beter. Echter bij -14 a -15 celcius kan de k&n het er moeilijk mee krijgen (knerpend geluid)

- Een langer aanzuigbuisje zorgt voor een beter koppel/De betere bekende trekkracht onderin. Te lang/dik en je merkt verlies en benzine verbruik.

- Zorg dat je k&n niet op een bochtje gemonteerd zit..de luchtsnelheid moet zo hoog mogelijk zijn/blijven.

- Als hij in de buitenlucht zit denk dan aan iets om er het water uit te houden. En controleer hem goed of je hem niet eens schoon zou maken.. buitenlucht.. iedere 20.000km mag best!! zijn speciale reinigings sets voor.

- Beter een iets te grote diameter filter als een te kleine! hij zuigt nooit te veel aan..dat regelt ie af..maar te weinig..ai..
 

SilverGixx

MF veteraan
2 feb 2002
1.945
0
Delft
Hé Snelle luier hebbie die powercommander nu al gekocht? :? :? :?
ff een K&N filtertje erbij en afstellen dat ding :} Krijg je gelijk een mooi soundje en eindelijk een paar peekaatjes erbij :9
 

Capoeirist

MF veteraan
14 mrt 2002
10.402
7
Als de motor koud is gaat ie iets meer verbruiken.

Als de motor warm is dan verbruikt ie minder.


Dus als je alleen maar koste stukken rijd en je motor word nooit warm dan zou ik ut niet doen :+ (zou ik sowieso geen motor kopen)
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
Hé Snelle luier hebbie die powercommander nu al gekocht? :? :? :?
ff een K&N filtertje erbij en afstellen dat ding :} Krijg je gelijk een mooi soundje en eindelijk een paar peekaatjes erbij :9
die pcII is me nog te duur...probeer het een beetje bij mekaar te sprokkelen...t kost allemaal al genoeg... :)

en ik zit zwaar te twijfelen of ik me bb weg zou doen....ik wil eerst een keer op een gixxer 1000 rijden...ff kijken of dat wat is...
:) (dat is namelijk een goeie potentiele... opvolger)
 

Jaro

MF veteraan
23 jun 2001
2.322
0
47
Almere
Ik ben er ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Zag laatst dat er ook zo'n tuning-centre hier in de buurt zit, zal eens langs gaan om info in te winnen.