K&N luchtfilter of standaard

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
naar aanleiding van een topic in alg.praat over een luchtfilter, leek het me geen slecht idee om mijne ook maar is te gaan vervangen na 18.000km.

wat is handig?
1: K&N luchtfilter kopen/monteren?
2: standaard luchfilter erin?
3: heeft een een k&N filter invloed op je injectie systeem zodat deze opnieuw moet worden afgesteld?

thnx... :)
 
Sjezus man...ff nog en je kan voor al dat geld aan onderdelen een fiets voor erbij kopen... :+
hehehe, valt gewoon onder onderhoud...ik doe namelijk geen grote beurten enzo he...
pak gewoon af en toe dingetjes op...

ik heb vanaf 12 januari t/m nu 18.000km schoon gedraaid... dus daar is geen beurten tegen op te doen..
 
hehehe, valt gewoon onder onderhoud...ik doe namelijk geen grote beurten enzo he...
pak gewoon af en toe dingetjes op...

ik heb vanaf 12 januari t/m nu 18.000km schoon gedraaid... dus daar is geen beurten tegen op te doen..

Elke drie maanden een beurt, afwisselend groot-klein-groot-klein is bij zulke kilometrages voldoende voor de meeste motorfietsen.

Als je je brommer elke keer wegbrengt voor die "kleine" dingen ben je hem alles bij elkaar toch meer kwijt dan 1x per 3 maanden een dag voor een beurt lijkt me? Kun je weer minder lang :]
 
Elke drie maanden een beurt, afwisselend groot-klein-groot-klein is bij zulke kilometrages voldoende voor de meeste motorfietsen.

Als je je brommer elke keer wegbrengt voor die "kleine" dingen ben je hem alles bij elkaar toch meer kwijt dan 1x per 3 maanden een dag voor een beurt lijkt me? Kun je weer minder lang :]
kleine beurt kost 250gld...
grote tussen de 500 en 800gld...
dus als ik ff uitreken...
heb ik 2 kleine en 2 grote beurten nodig.

dus dat is 1500,-gld aan beurten per jaar...
daar begin ik dus echt niet aan he...

1 ketting per jaar (ik rij nu 30.000km per jaar)
6 setjes banden (5000km gemiddeld per set)
3 setjes kneepads per jaar :)

m.a.w. het kost al genoeg...
 
kleine beurt kost 250gld...
grote tussen de 500 en 800gld...
dus als ik ff uitreken...
heb ik 2 kleine en 2 grote beurten nodig.

dus dat is 1500,-gld aan beurten per jaar...
daar begin ik dus echt niet aan he...

1 ketting per jaar (ik rij nu 30.000km per jaar)
6 setjes banden (5000km gemiddeld per set)
3 setjes kneepads per jaar :)

m.a.w. het kost al genoeg...

En olie vervangen, kleppen stellen, vervangen remvloeistof e.d. hoeft allemaal niet bij jouw motor? Wat ik bedoel is: als ze een keer per 3 maanden je motor open moeten trekken en een hoop dingen in een keer doen, kost dat minder tijd en manuren dan wanneer je de ene maand voor een luchtfilter komt, de volgende maand voor nieuwe olie etc.

Een motor heeft gewoon op tijd controle/onderhoud nodig. Als je niet bereid bent het geld uit te trekken voor dat onderhoud, moet je gewoon minder gaan rijden, kost het ook allemaal minder. Een hobby kost nou eenmaal geld.
 
Op dinsdag 02 juli 2002 11:18 schreef Ralfie het volgende:Een motor heeft gewoon op tijd controle/onderhoud nodig. Als je niet bereid bent het geld uit te trekken voor dat onderhoud, moet je gewoon minder gaan rijden, kost het ook allemaal minder. Een hobby kost nou eenmaal geld.
plezier km's zijn misschien 10.000 per jaar...
de rest is woonwerk...dus dat moet! (ben niet bereid om nog in de files te staan dus ja..dan moet je wel)...
olie en oliefilter doe ik zelf...daar breng ik m niet voor weg...volgens het boekje hoef je bij mijn bb maar 1x in de 12.000 olie te verversen.

bij 24.000km kleppen stellen...en injectie synchroniseren...en bij 18.000km luchtfilter.

dit staat allemaal zo in het boekje...dus ja...dan doen we dat maar...maar om de 6.000km naar de dealer...echt niet dus he... :)
 
plezier km's zijn misschien 10.000 per jaar...
de rest is woonwerk...dus dat moet! (ben niet bereid om nog in de files te staan dus ja..dan moet je wel)...
olie en oliefilter doe ik zelf...daar breng ik m niet voor weg...volgens het boekje hoef je bij mijn bb maar 1x in de 12.000 olie te verversen.

bij 24.000km kleppen stellen...en injectie synchroniseren...en bij 18.000km luchtfilter.

dit staat allemaal zo in het boekje...dus ja...dan doen we dat maar...maar om de 6.000km naar de dealer...echt niet dus he... :)

Kijk, dat klinkt al beterderder. Ik was even bang dat je je zwarte vogeltje zou verwaarlozen om geld uit te sparen.

Als je nou de K&N er in gooit en je injectie evt. bij laat stellen kun je die luchtfilterbeurt ook laten vervallen en hoef je nog maar 1x per jaar naar de dealer (afgezien van je banden en remblokken dan :P ).

Beetje zelf knutselen met olie en luchtfilter scheelt een hoop geld zo. Voordeel van een beurt bij de dieler is wel dat ze andere aandachtspunten meepikken waar je zelf niet altijd op let (als je een goeie dieler hebt tenminste).
 
Met K&N kun je sneller *D

Ff serieus, ;) K%N is wel duurder in aanschaf maar hoef je nooit meer te vervangen!
Doordat tie minder weerstand geeft krijgt je brommer meer lucht en komt wat "armer" te staan!
Dit zou betekenen dat bij een carburatie versie je iets grotere sproeiers/naalden omhoog ZOU kunnen doen indien nodig, maar niet waarschijnlijk, staat meestal al te rijk!Geldt voor de meeste brommers!
Injectie is een ander verhaal:Alstie te rijk staat=> niks aan doen :P
Als je een uitgebreide regeling hebt meet/weet tie dat er meer lucht binnenkomt en past tie z'n hoeveelheid in te spuiten brandstof aan!
Weet echter niet of jouw BB zo'n regeling heeft?
Zul je na moeten vragen.......,maar ik DENK dat tie zonder meer beter loopt/oppakt met een K%N!
:}
 
Mijn fiets liep na het monteren van een andere uitlaat beter (harder op top).
Nu heb ik er een K&N in gezet en loopt de fiets weer minder hard. Onderin wel meer trekkracht :)
Moet dus binnenkort afgesteld worden.

Bij Scarface liep de fiets slechter met alleen een ander luchtfilter. Toen er een andere pijp opkwam waren zijn problemen voorbij :)

Is volgens mij een redelijke kans dat je fiets niet afgesteld hoeft te worden :)
 
Met K&N kun je sneller *D

Ff serieus, ;) K%N is wel duurder in aanschaf maar hoef je nooit meer te vervangen!
Doordat tie minder weerstand geeft krijgt je brommer meer lucht en komt wat "armer" te staan!
Dit zou betekenen dat bij een carburatie versie je iets grotere sproeiers/naalden omhoog ZOU kunnen doen indien nodig, maar niet waarschijnlijk, staat meestal al te rijk!Geldt voor de meeste brommers!
Injectie is een ander verhaal:Alstie te rijk staat=> niks aan doen :P
Als je een uitgebreide regeling hebt meet/weet tie dat er meer lucht binnenkomt en past tie z'n hoeveelheid in te spuiten brandstof aan!
Weet echter niet of jouw BB zo'n regeling heeft?
Zul je na moeten vragen.......,maar ik DENK dat tie zonder meer beter loopt/oppakt met een K%N!
:}
dankjewel martin...hier heb ik wat aan :}
ik denk dat ik maar ff naar mobu ga ofzo..hiervoor...volgens mij kennuh ze dat wel :)
 
Laatst bewerkt:
K&N

Nou even wat dingen dan :)

- Iedere 11 a 14 graden warmere lucht zorgt voor 4 a 5% vermogens verlies. Hoe kouder de lucht hoe beter. Echter bij -14 a -15 celcius kan de k&n het er moeilijk mee krijgen (knerpend geluid)

- Een langer aanzuigbuisje zorgt voor een beter koppel/De betere bekende trekkracht onderin. Te lang/dik en je merkt verlies en benzine verbruik.

- Zorg dat je k&n niet op een bochtje gemonteerd zit..de luchtsnelheid moet zo hoog mogelijk zijn/blijven.

- Als hij in de buitenlucht zit denk dan aan iets om er het water uit te houden. En controleer hem goed of je hem niet eens schoon zou maken.. buitenlucht.. iedere 20.000km mag best!! zijn speciale reinigings sets voor.

- Beter een iets te grote diameter filter als een te kleine! hij zuigt nooit te veel aan..dat regelt ie af..maar te weinig..ai..
 
Als de motor koud is gaat ie iets meer verbruiken.

Als de motor warm is dan verbruikt ie minder.


Dus als je alleen maar koste stukken rijd en je motor word nooit warm dan zou ik ut niet doen :+ (zou ik sowieso geen motor kopen)
 
Hé Snelle luier hebbie die powercommander nu al gekocht? :? :? :?
ff een K&N filtertje erbij en afstellen dat ding :} Krijg je gelijk een mooi soundje en eindelijk een paar peekaatjes erbij :9
die pcII is me nog te duur...probeer het een beetje bij mekaar te sprokkelen...t kost allemaal al genoeg... :)

en ik zit zwaar te twijfelen of ik me bb weg zou doen....ik wil eerst een keer op een gixxer 1000 rijden...ff kijken of dat wat is...
:) (dat is namelijk een goeie potentiele... opvolger)
 
Terug
Bovenaan Onderaan