K&N luchtfilter op een 954rr

remi010

Die hard MF'er
10 apr 2004
313
11
spijkenisse
halloa

ik heb van een vriend een K&N luchtfilter gekregen voor mijn
blade 954rr 2003.
nu heb ik een akrapovic bolt on demper er opziten, heeft het nut om die filter er op te zetten ?
zo ja : moet ik de motor laten afstellen daarna(wat ik wel eens lees)

of werkt het alleen als je de filter icm een powercommander plaats?

mvg
 
Niet dat ik er heel veel verstand van heb hoor, maar die moderne injectie systemen regelen toch zelf de hoeveelheid brandstof af omdat ze de rijkheid van het mengsel via de lambdasensor afmeten? Dus als hij meer lucht krijgt zal hij zelf weer de ideale hoeveelheid brandstof toch bij moeten voegen dan?
(tenzij de lambdasonde weg is gehaald en afgedopt vanwege een andere voorpijp).
 
Niet dat ik er heel veel verstand van heb hoor, maar die moderne injectie systemen regelen toch zelf de hoeveelheid brandstof af omdat ze de rijkheid van het mengsel via de lambdasensor afmeten? Dus als hij meer lucht krijgt zal hij zelf weer de ideale hoeveelheid brandstof toch bij moeten voegen dan?
(tenzij de lambdasonde weg is gehaald en afgedopt vanwege een andere voorpijp).

Afstelling moet wel binnen zijn bereik liggen natuurlijk :)
 
Niet dat ik er heel veel verstand van heb hoor, maar die moderne injectie systemen regelen toch zelf de hoeveelheid brandstof af omdat ze de rijkheid van het mengsel via de lambdasensor afmeten? Dus als hij meer lucht krijgt zal hij zelf weer de ideale hoeveelheid brandstof toch bij moeten voegen dan?
(tenzij de lambdasonde weg is gehaald en afgedopt vanwege een andere voorpijp).

Een lambdasonde heeft niet een heel breed bereik, en een injectiesysteem is maar beperkt zelfregelend.
 
een goede filter zorgt zeker wel voor meer vermogen bij een goede afstelling, vuil houd de K&n en BMC filters zeker goed tegen als je ze maar goed in olie't.
Het geeft ook nog eens een dieper zwaarder geluid en bij goed afstellen, heb je een hoop meer fun van je bike.
 
Een K&N of BMC filter in een niet gemodificeerd filterhuis heeft geen enkele invloed op de flow.
Een verandering aan de afstelling van de motor is dus overbodig (en de wisseling van het filterelement is dus eigenlijk ook overbodig). ;)

Aan de andere kant is er niets op tegen om een vuil origineel element te vervangen door een K&N o.i.d.
 
Eens, zou zelf ook geen open filter er op doen...ook niet van k&n _O- maar das mijn mening....

vermogenswinst is minimaal en je krijg gewoon meer rommel binnen... :Y

maar zelf weten, hij zal er ook niet stuk van gaan :P
 
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=17362

:W

Gaat dan ook lekker zo'n pipo uit Dubai reageren dat hij dat regelmatig ziet. Sja, wat WIL je als je in een zandbak woont! Ik heb zelf jaren terug in Saoedi Arabie gewoond, en kom nu nog steeds wel eens stof tegen in apparatuur die ik daar gebruikte.

Maar goed, een K&N filter is in feite erg dun (harmonica gevouwen), dus de lucht en het stof komt niet langs erg veel olie. Dan kun je beter een goed geolied schuimfilter hebben.
 
vermogenswinst is minimaal en je krijg gewoon meer rommel binnen... :Y

Top vermogen zal meestal niet zo veel uitmaken. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om vermogen in het middengebied. Je hebt zo een paar pk meer in het middengebied van je toerental. En dat voel je wel degelijk als je aan je gashendeltje draait.
 
Top vermogen zal meestal niet zo veel uitmaken. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om vermogen in het middengebied. Je hebt zo een paar pk meer in het middengebied van je toerental. En dat voel je wel degelijk als je aan je gashendeltje draait.

Dat gebeurt echt alleen als de airbox gemodificeerd wordt.
Alleen een ander filter heeft geen enkele invloed. Kan ook niet.
 
Heb je daar een uitdraai van dan?

:9

Ik ben wel even wezen zoeken op inet, maar vond het niet zo veel waard om er veel tijd in te steken. Ik heb ooit eens op internet een Duits artikel gezien waar ze de Fireblade gingen tunen met verschillende uitlaten en verschillende filters. Maar ik kan dat nergens meer terugvinden. :( Zo ontzettend zonde dat ik het niet even snel gesaved had.

Zelf heb ik mijn motor 2ehands gekocht en heb ik geen baseline van de standaard motor. Binnenkort gaat hij echter wel op de bank (wanneer ik een Bos demper van de kerstman heb gekregen :)). Inclusief dynojet kitje (want de vorige eigenaar heeft daar de moeite niet voor genomen). Ik kan daar de uitdraai wel van geven, vergeleken met hoe hij er nu bij staat (Ram Air schuim luchtfilter, Remus Viper demper, standaard sproeiers en naalden).

Anyway, in het algemeen kijken mensen naar top pk's. Ik vraag me eigenlijk af waarom... Want wie komt er nu met 10.000rpm een bocht uit? Meestal kom je rond de 6000 a 7000rpm een bocht uit (op het circuit dan) dus de vermogenswinst rond die toeren is veel meer van belang.

Ik heb trouwens een 918 Fireblade. Die heeft geen injectie maar carburateurs. Misschien dat een open luchtfilter veel meer uitmaakt bij een carburateur motor?

Edit:

De motor gaat op de bank bij MWS motortechniek, dus niet zomaar bij de eerste de beste beunhaas. Om even aan te geven dat ik serieus ben en niet zomaar uit mijn nek loop te lullen.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft altijd nut maar je moet wel gaan afstellen als je k&n zet :Y . Je hebt al een andere demper en dat is soms al vermogens verlies zonder afstellen. Heb al aardig wat fietsen voorzien van pc3 of dynojet kitje en ze gaan toch bijna altijd mooier lopen en veel beter oppakken. En op mijn nieuwe 2009 cbr zit ook een powercommander 5 omdat er ook andere demper op zit yoshi :9 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan