K&N of origineel luchtfilter

Sinds kort heb ik een SRAD 600 uit 1998. Dit is mijn eerste motor en heb er technisch niet zo veel verstand van. Omdat ik hem particulier heb gekocht en niet helemaal zeker ben van de onderhoudshistorie (motor staat op 24.000km) laat ik hem binnenkort een grote beurt geven.

Als ik dan een advertentie lees over K&N luchtfilters beweren zij dan ongeveer 5% vermogenwinst, lager benzineverbruik en dat de motor beter oppakt.

Ik vraag me af hoe jullie ervaring is met dit filter en of hij de prijs/kwaliteit verhouding waard is ten opzichte van een origineel filter.



p.s. bij welke kilometerstand moeten ongeveer de kleppen worden gesteld van een SRAD.
5% vermogenswinst en zuiniger, denk juist dan 5% meer power en dan ook 5% meer verbruik
of rustig rijden maar daar koop je het niet voor lijkt me
 
Ik dacht personelijk dat de topsnelheid naar beneden gaat omdat de verhouding lucht/benzine anders wordt. Dat was namelijk het geval mij mijn auto na het instaleren van zo`n filter en ook van ander (auto)rijders heb ik het gehoord. Maar het kan ook aan mij liggen :?
Nop... Kan wellicht zo zijn met carburateur-autootje, dan is effe afstellen voldoende, maar met injectie loopt het blik toch echt sneller met open filter...

Rij een 1.4 Bravo met Green filter, scheelt 8 km/h... Maar ja, bredere banden is weer -10 km/h en verlagen weer + 7 km/h bij dat ding, dus het ding is zowieso nogal gevoelig voor kleine aanpassingen...

Echt veel winst haal je er volgens mij niet uit, het middengebied lijkt wat sterker, het rochelt wat beter en op top loopt het iets beter door, maar dat zie je puur door aflezen, want je voelt er weinig van. In de winter zuipt je auto/motor wel wat meer erdoor (bij injectie iig, carbs stottert wat eerder bij kou hoorde ik maar zuipt niet echt meer), een daling in verbruik is niet echt merbaar...

Conclusie:
Als je het doet, doe het dan voor de sound maar niet voor de power of minder verbruik...

Als je meer power / minder verbruik wil, ga dan eens babbelen met een goede dyno-specialist... Gooi het ding op de testbank en kijk dan wat er mogelijk is voor welke bedragen...
 
Wie weet of de originele naalden in de carb\'s van een \'98 ZX-6 verstelbaar zijn??
Ik dacht nl. dat originele naalden nooit verstelbaar waren!!
Ik heb een K&N filter gemonteerd, en nu komt ie inderdaad duidelijk in bepaalde toerengebieden wat benzine te kort.
Ik wil eens proberen of dit enkel met de naalden te verhelpen is!

Groetjes :z
 
5% vermogenswinst en zuiniger, denk juist dan 5% meer power en dan ook 5% meer verbruik
of rustig rijden maar daar koop je het niet voor lijkt me

moterblokje loopt opimaler, niet meer geknepen etc, dus vermogens minst en zuiniger... issuh simpel
 
5% vermogenswinst en zuiniger, denk juist dan 5% meer power en dan ook 5% meer verbruik
of rustig rijden maar daar koop je het niet voor lijkt me
kom maar langs met je motor.... zorg ik voor 50% vermogensverlies en 100% meer verbruik...

een goed (=beter dan standaard) afgestelde motor is sterker en zuiniger.... als je \"echt\" gaat tunen wordt ie vaak wel wat duurder in gebruik.
 
Wie weet of de originele naalden in de carb\'s van een \'98 ZX-6 verstelbaar zijn??
Ik dacht nl. dat originele naalden nooit verstelbaar waren!!
Ik heb een K&N filter gemonteerd, en nu komt ie inderdaad duidelijk in bepaalde toerengebieden wat benzine te kort.
Ik wil eens proberen of dit enkel met de naalden te verhelpen is!

Groetjes :z

www.motofiches.com

met dank aan Santtu Piko

[edit] net ff gekeken maar is niet goed te zien, zo te zien niet[/edit]

[edit 2] ook even bij mijn suzuki gekeken, is ook niet te zien, gewoon even open maken weet je het zo [/edit 2]
 
Laatst bewerkt:
een goed (=beter dan standaard) afgestelde motor is sterker en zuiniger.... als je \"echt\" gaat tunen wordt ie vaak wel wat duurder in gebruik.
zoiets doelde ik ook op, maar dit is wat duidelijker dan mn kromme text
 
Wie weet of de originele naalden in de carb\'s van een \'98 ZX-6 verstelbaar zijn??
Ik dacht nl. dat originele naalden nooit verstelbaar waren!!
Ik heb een K&N filter gemonteerd, en nu komt ie inderdaad duidelijk in bepaalde toerengebieden wat benzine te kort.
Ik wil eens proberen of dit enkel met de naalden te verhelpen is!

Groetjes :z

Je kan ze altijd verstellen.

Sommige motoren hebben naalden die je kan verstellen, dit gebeurd door E-clipjes die je op verschillende hoogte kan zetten.
Meestal verstel je dan met 1 mm per keer, dit is nogal grof, dus kan je er ook een ringentje onder leggen met een dikte van 0,5 mm.
Zo kan je dus ook vaste naalden stellen, een of meer ringentjes er onder.
 
Feit:

Eerst had ik een Kawa GPX750R met 105pk. Vriend van me een standaard Blade uit \'96 (met dus rond de 125pk).

Ik trok hem er gewoon uit met een rollende start in de 1e 2 versnellingen!

Hij heeft later een dynokit+k&n+bosdemper geïnstalleerd, toen bleef ik nergens meer.

Machine trok (dus) harder, en de dip die er eerst in zat is er nu (bijna) helemaal uit.

Het maakte bij hem dus wel degelijk uit...
 
Feit:

Eerst had ik een Kawa GPX750R met 105pk. Vriend van me een standaard Blade uit \'96 (met dus rond de 125pk).

Ik trok hem er gewoon uit met een rollende start in de 1e 2 versnellingen!

Hij heeft later een dynokit+k&n+bosdemper geïnstalleerd, toen bleef ik nergens meer.

Machine trok (dus) harder, en de dip die er eerst in zat is er nu (bijna) helemaal uit.

Het maakte bij hem dus wel degelijk uit...

Ik denk eerder dat die heeft leren rijden in de tussentijd.
 
Feit:

Eerst had ik een Kawa GPX750R met 105pk. Vriend van me een standaard Blade uit \'96 (met dus rond de 125pk).

Ik trok hem er gewoon uit met een rollende start in de 1e 2 versnellingen!

Hij heeft later een dynokit+k&n+bosdemper geïnstalleerd, toen bleef ik nergens meer.

Machine trok (dus) harder, en de dip die er eerst in zat is er nu (bijna) helemaal uit.

Het maakte bij hem dus wel degelijk uit...

Ik bleef tijdens een VRO-3 ook een ZZR-1100 ruim voor tijdens sprintjes. Zegt meer over die vent dan over z\'n motor. Nee, niet 1x maar 2x. Zelfs toen hij er echt voor ging zetten bleef ik hem voor. Mijn eindsnelheid was 170 kph, had ie toch tijd genoeg om me voorbij te komen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan