K&N Open luchtfilters + sproeiers

Speedy_J

MF veteraan
25 jun 2003
3.908
59
Deurne
Zojuist zijn mijn K&N luchtfilters binnengekomen. Kheb de leverancier gevraagd om eventueel de juiste sproeiers er bij te doen.
Nu krijg ik er 3 soorten bij.

132, 136 en 140 sproeiers.

De beste man was er zelf niet, zijn vrouw nam hetdus even over. En die had er natuurlijk geen verstand van.
Natuurlijk zegt iedereen "test ze alledrie uit". Maar wie heeft er ervaring mee of weet eventueel al gelijk het antwoord?

K&N.jpg

Wat zit er standaard in?............wat voor motor is het? Ik zou als je het echt niet weet beginnen met de grootste voor de zekerheid. Maar ja aan de andere kant zou ik nooit dit soort filters gebruiken als vervanging van een origineel filter, wel K&N In het luchtfilterhuis maar losse filters NEVER...........Succes!

waarom never?
Neem als eerste sproeier gewoon wat er uit komt +10% dat zit je meestal al goed, is ook je uitlaat vervangen zonder die sp's aan te passen neem dan nog iets groter.

Wat zit er standaard in?............wat voor motor is het? Ik zou als je het echt niet weet beginnen met de grootste voor de zekerheid. Maar ja aan de andere kant zou ik nooit dit soort filters gebruiken als vervanging van een origineel filter, wel K&N In het luchtfilterhuis maar losse filters NEVER...........Succes!

GSX600 en er zitten nu 130 in.

En waarom niet als plaatsvervangende?

waarom never?
Neem als eerste sproeier gewoon wat er uit komt +10% dat zit je meestal al goed, is ook je uitlaat vervangen zonder die sp's aan te passen neem dan nog iets groter.

Laser 4-1 Deeptoone

Bij mij de standaard sproeiers er nog in..heb me laten vertellen dat mijn fiets het beste loopt met K&N en standaard sproeiers. Maar zat er allemaal al op toen ik hem kocht dus weet er het fijne niet van.

Filters rechtstreeks op de carburateurs klinken leuker.........kunnen bovenin een ietsje winst geven bij de juiste afstelling natuurlijk maar de temperatuur/rijsnelheid beinvloeden ze zo erg dat voordeel van een paar pk's in een toerengebied waar je sowieso bijna nooit komt niet opwegen tegen de nadelen zoals daar zijn: Je blijft aan het afstellen.....loopt stationair en laag in toeren vaak stukken slechter......en rij eens in een flinke regenbui?

Filters rechtstreeks op de carburateurs klinken leuker.........kunnen bovenin een ietsje winst geven bij de juiste afstelling natuurlijk maar de temperatuur/rijsnelheid beinvloeden ze zo erg dat voordeel van een paar pk's in een toerengebied waar je sowieso bijna nooit komt niet opwegen tegen de nadelen zoals daar zijn: Je blijft aan het afstellen.....loopt stationair en laag in toeren vaak stukken slechter......en rij eens in een flinke regenbui?
je bent me net voor maar zo is het inderdaad precies...........en dit effect vergergerd naarmate de cilinderinhoud kleiner wordt.........

De meningen over de filters zijn dus verschillend.

maar goed, ik zet ze er dus op. Met de 140 sproeiers. Dan zal ik heeeeeeeelll lnag gaan rijden om te kijken hoe ze het doen. En anders heb ik binnenkort nieuwe K&N filters te koop :P

Het was niet mijn bedoeling of het af te raden of zo hoor maar veel mensen denken dat hun motor er zomaar 10 PK meer uit perst door die dingen te monteren.
Vaak lijkt dat ook wel zo maar meer geluid betekend niet automatisch meer vermogen (dat dacht ik vroeger ook nog toen ik bromfiets reed *D ).
Oh ja je hebt ze wel voorzien van luchtfilterolie voor montage neem ik aan?
Verder veel succes gewenst!

Het was niet mijn bedoeling of het af te raden of zo hoor maar veel mensen denken dat hun motor er zomaar 10 PK meer uit perst door die dingen te monteren.
Vaak lijkt dat ook wel zo maar meer geluid betekend niet automatisch meer vermogen (dat dacht ik vroeger ook nog toen ik bromfiets reed *D ).
Oh ja je hebt ze wel voorzien van luchtfilterolie voor montage neem ik aan?
Verder veel succes gewenst!

Luchtfilter olie, ik dacht al zoiets ergens gelezen te hebben op de verpakking. Is er ook iets anders voor? Of mag ik weer groot geld neerleggen voor iets wat ik eenmalig gebruik?

net gebeld. Ze zijn al fabrieks vettig dus ze kunnen er zo op. Maar... Na de eerste 500 km moet je ze wel inspuiten en dan per 1000 km.

Aldus mijn trouwe mechanic uit de omgeving. Oko hij zegt, begin maar met 140 :)

Ik zal ze er zo ff op zetten, dan horen jullie het!

Gelukt... Sproeiers 140 waren gelijk goed. Vanaf 6 duizend toeren is mijn motor merkbaar sneller geworden. Stationair draait hij goed, en voel geen dipje in de "curve".

Nu zal ik eens even kijken hoe hij reageert met verschillende weersomstandigheden.

Mijn bevindingen zal ik hier uiteraard weer posten.

Mits een mod er geen slotje op doet. :+

FF geen slotje nog want ik neem je topic ff over :9

Ik wil namelijk het volgende weten. Ik heb op m`n gixxer uit 2000 (k1) een volledig uitlaat systeem gezet en een K & N luchtfilter. Ik heb deze niet laten afstellen, althans nog niet (PC).

Nu hoor je verhalen dat als je nu volgas gaat rijden het blok wel eens vast zou kunnen lopen.....Zou iemand mij kunnen vertellen of dit waar is?

En.....Hoe werkt het dan. Dat ie door het filter een iets armer mengsel krijgt (zal bij injectie toch niet veel schelen?) loopt ie toch niet meteen vast? Hoe zit het eigenlijk met je uitlaat. Zo`n systeem geeft minder tegendruk en dus een betere flow is het verhaal maaar als je (uitlaat)klep na je ontbranding open gaat, waarom moet je dan uberhaupt een uitlaat hebben? ben je er niet bij gebaat dat de gassen zo snel mogelijk weggaan?

Kan iemand mij dit in heldere taal uitleggen?

Bedankt, s4s

Een armere mengsel? Loopt die van jou op mengsmering dan? :+ |(

Mijn visie:

Ik denk niet dat het mis kan gaan. Omdat hij meer lucht krijgt, en in mijn geval ook meer benzine, krijgt hij een rijkere combinatie van lucht en brandstof. En dit is alleen maar goed.

Maar volgens mij kan een 4-takt motor niet zomaar vast lopen door een verkeerde combinatie van lucht en benzine.

En voor wat betreft een ander uitlaat systeem. Het hielp bij mij goed in het middengebied. En nu helemaal met de K&n + sproeier verandering. Hij is écht feller geworden. :}

})

Laatst bewerkt:
Zal wel verhouding zijn dan :?

Maar ik denk zelf ook dat het niet zo`n probleem kan zijn, ben benieuwd of ik er wat mee win. Maar eerst mag iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit met het principe van de uitlaat. Als je klep van je uitlaat open gaat moeten alle gassen er toch zo snel mogelijk uit?

Zal wel verhouding zijn dan :?

Maar ik denk zelf ook dat het niet zo`n probleem kan zijn, ben benieuwd of ik er wat mee win. Maar eerst mag iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit met het principe van de uitlaat. Als je klep van je uitlaat open gaat moeten alle gassen er toch zo snel mogelijk uit?

Ehm dat weet ik niet echt. Maar er moest, voor zover ik het wel weet, wel druk opgebouwd worden, waardoor ergens anders weer een tegendruk was. En dan met de druk, de druk er uitdrukken. Huh? nee, dit is niet sarcasme.
Zoiets dan.... of was dat nou alleen bij skoetahs!? :X
:?

Terug
Bovenaan Onderaan