K&N versus Imitatie

En wie beide testeen goed leest komt dit dus tegen

The stock filter will flow MORE THAN ENOUGH AIR to give you ALL THE HORSEPOWER the engine has to give. And this remains true until the filter is dirty enough to trip the air filter life indicator. At that point performance will decline somewhat. Replace the filter and get on with it.

Dus lekker orgineel spul, werkt gewoon goed, maar goed als je "sound" wilt gewoon alles open, dus kelken en absorptiedemper.
 
Dus lekker orgineel spul, werkt gewoon goed, maar goed als je "sound" wilt gewoon alles open, dus kelken en absorptiedemper.
Niet alleen sound hoor - door je luchtinlaattrajekt te verkorten verander je de karakteristieken van je motor behoorlijk (het toerental waar het maximum koppel bereikt wordt schuift waarschijnlijk naar boven op).
 
LOL ja en die lijn aan de zijkant is ook leuk. K en N lijkt plat, maar staat dus nog boven de 96,08% :+ i.d.d. een eng grafiekje, en geeft dus eigenlijk alleen aan dat er niet erg veel verschil in zit. Slecht als filter dus. Maar aan de andere kant laat het wel meer lucht door

en over dat van Delo

Volgensmij als jij dingen veranderd aan je motor waarvoor geen Keurmerk is afgegeven, dat je het niet mag gebruiken?

Heb je die delo trouwens te samen met een dynojet kit gedaan, of iets anders?
 
Verschil tussen orig. en imi is , mijn ervaring, ik heb ze achter mijn cb 350 en cb 750, beide orig. maar ook imi gahad.

De imi valt niet mee te rijden in de regen, laat water door, carb. raken verstop.
De orig, kost wat, maar dan heb je ook wat, en laat geen water door.

Mijn 350

DSC00125.JPG


Maar wel met orig. K&N filters

Mijn CB 750

DSC00141.JPG


BJ 73, maar K&N
 
Mijn ervaring is met kelkjes en ook in een stortbui rijd ie goed (cb400f). Moet wel toegeven de 1ste keer dat ik in een stortbui reed (de auto's reden nog maar 50 op de wel naar Tilburg ivm aqua planing) ik wel bang was dat ie er mee zou stoppen. Nu na een leuke vakantie met helaas ook wat regen, weet ik dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Liever wat regen en een vliegje dan een stofwolk.
 
Hoi

Mag ik even reageren?
Ik zat net even dit topic door te lezen maar ik
denk dat jullie de plank misslaan.
Het is inderdaad zo dat mat open filters (welk merk
ook) er meer slijtage is, nou gaat het echter om
minimale slijtage.
Deze slijtage word pas een probleem als we praten
over supersport motoren die net zo veel kosten als
mijn huis (heb een huis van €200.000,-).
Met andere woorden, maak je niet druk dat je motor
over 5 jaar nu 0,5liter olie gebruikt op 1000Km of
door de filters 0,6liter.

En dan het vermogen:
Als je uitgaat van een standaard motorfiets zul je
weinig verschil merken door alleen open filters te plaatsen.
Als je er iets meer vemogen uit wilt halen zul je open filters
en een blérpijp moeten monteren.
Om het vervolgens lekker te laten lopen EN starten zul
je inderdaad zo'n 4 stapjes grotere sproeiers moeten monteren.
Als je dit allemaal aanpast zul je merken dat je motor
nu makkelijker wegrijd en ook sneller op snelheid is.

Er zit inderdaad wel kwalitiet verschil in delo of K&N maar
laten we nou eerlijk wezen.
K&N kost ong. voor een 4 pitter €200.- en delo zit op €50.-
Het verschil is dat je de K&N uit kunt wassen en een Delo
eigenlijk niet.

groet Zeldzame


PS: stel dan ook de ontsteking een graad of 4 vroeger en een
KOUDERE bougie. (dan trek je met een 350 nog een wheely)
 
Laatst bewerkt:
En dan het vermogen:
Als je uitgaat van een standaard motorfiets zul je
weinig verschil merken door alleen open filters te plaatsen.

Als je er iets meer vemogen uit wilt halen zul je open filters
en een blérpijp moeten monteren.

Pipertje goed ? Lijkt op een yoshi uitlaat....

Om het vervolgens lekker te laten lopen EN starten zul
je inderdaad zo'n 4 stapjes grotere sproeiers moeten monteren.
Als je dit allemaal aanpast zul je merken dat je motor
nu makkelijker wegrijd en ook sneller op snelheid is.

gaat gebeuren...heppie nog wat liggen ?

Er zit inderdaad wel kwalitiet verschil in delo of K&N maar
laten we nou eerlijk wezen.
K&N kost ong. voor een 4 pitter €200.- en delo zit op €50.-
Het verschil is dat je de K&N uit kunt wassen en een Delo
eigenlijk niet.

Kwam er ook maar toevallig aan...dus heb K & N's...


PS: stel dan ook de ontsteking een graad of 4 vroeger en een
warmere bougie. (dan trek je met een 350 nog een wheely)

ff voor mijn 400f'je ; welke 'warmere bougs' moet ik dan hebben...van die gouden ?
 
@ triaatje

* pipertje is super ->lekker open en een mooi geluid :P
* Sproeiers even zoeken en anders een ruimertje erdoor
* K&N is goed en zeker voor mooi prijs :9 wel even schoon maken
* wat betreft bougietje moet iets kouder (foutje van mij)
ik meen dat standaard voor een 400f DR8ES is, dan zou ik
een DR9ES proberen.
Als die dan slecht start of snel versmeerd weer terug naar
orginele pit.
* vergeet niet ontsteking IETS te vervroegen

groet
 
nee i.d.d met open filters merk je niet veel, maar in combinatie met een dynojet stage 3 wel. Zon dynojet kost 116 voor mijn XJ650, alleen die KenN zijn dus zo duur, 200 euro tegen 32 voor 4x delo filters. Als dit delo net zo goed werken maar minder lang leven, koop ik die wel... voor die prijs kan ik ze 6x vervangen voordat ik aan de K&N prijs zit.
 
Hoi,

Ik heb op mijn CB650 (1981) van die 14,= Euro filters gemonteerd.
(Afbeelding)
Daar hoorde wel het passen en meten met andere sproeiers bij, want zonder aanpassingen liep dat dus echt voor geen meter. Vier setjes sproeiers gekocht (in stappen groter), en van groot naar klein gewoon geprobeerd. Wel een hoop geklooi, want dat betekent toch steeds het hele blok carb's uitbouwen, maar het was de moeite.

Ik smeer de filters met een kwast in met cross luchtfilter olie (van buitenaf), en maak ze geregeld schoon met benzine (van binnen naar buiten). Geen centje pijn. Hoelang dit zo meegaat ? Geen idee. Weet wel dat 4 * 14 Euro een stuk minder is dan 4 * K&N.

Suk6
John

Dat schoonmaken met benzine van binnen naar buiten moet ik dat lezen als: giet ze vol benzine en w8 tot alles er weer is uitgelopen ???
 
Hoi

Het gaat erom als je ze reinigd dat je dat niet
doet met een kwast want dan druk je het vuil
vast in het filter materiaal.
Wat ik meestal doe is de filters in een bak
benzine laten weken en dan uitspoelen met
gloeiend heet water.
Zodat het water zo is verdampt en dan blaas
ik hem verder droog van binnen naar buiten.

groet
 
Nu misschien een heel gek idtje.. is het zelf construëren van een filter oid geen goede optie?
Goed filtermateriaal, groot oppervlakte en toch nog wel het gebruik maken van je filterbox (aangezien het schijnt dat het juiste volume box voordelig schijnt te zijn voor je vermogen).
of is dat te wild gedacht? :)
 
ik zit eraan te denken om er gewoon 1 grote filter op te bouwen (lees autopowerfilter ofzo) en dan op de aansluiting waar normaal de box opzit.. die is er namelijk al uit :)
 
hmmm, dat is ook wel een optie, maar ja denk niet dat het mooi word, met het luchtfilter wat ik nog heb liggen O-) dikke Amerikaans filter van een Webber carbd :P
 
haha, wel stoer ;)

Ik heb trouwens een k&n vervangingsfilter gekocht, was ipv 2x56.40 46.nogwat, ik modificeer mn filterbox wel wat voor wat meer aanslurp-herrie :)
 
Waar heb je die setjes sproeiers gehaald??


Hej M-ttijs,

Flipse in Tilburg. Heeft een heel bakkie staan. Wel op een rustig moment gaan vragen , want het is FF zoeken in die bak. En ik heb nu natuurlijk nog 3 setjes over. Welke maat had je in gedachten ??

cu,
John
 
Dat schoonmaken met benzine van binnen naar buiten moet ik dat lezen als: giet ze vol benzine en w8 tot alles er weer is uitgelopen ???


Mwaaah, ongeveer. Alleen niet volgieten: oud friet emmertje (de echte brikkert kennie zonder friet) met wat benzine erin, en dan met een kwast van binnen flink soppen totdat de benzine niet meer blauw ziet (blauw, want ik gebruik cross luchtfilter olie). Dan goed uitschudden, en van buitenaf met een kwast weer inschilderen met cross luchtfilterolie.

Mijn filters zijn trouwens te koop (zit wel een CB650 aan vast).

cu,
John
 
wat is de diameter van die filters john??

en neonlampje.. ik heb wel 2 filtertjes voor jou...
 
Hej M-ttijs,

Flipse in Tilburg. Heeft een heel bakkie staan. Wel op een rustig moment gaan vragen , want het is FF zoeken in die bak. En ik heb nu natuurlijk nog 3 setjes over. Welke maat had je in gedachten ??

cu,
John

Hoi! Bedankt voor de tip. ik had 115 in gedachten. Maar die drie setjes die jij hebt zijn toch van een cb750? Dat schijnen andere type sproeiers te zijn dan die van een cb550.....
 
Hej M-ttijs,

Flipse in Tilburg. Heeft een heel bakkie staan. Wel op een rustig moment gaan vragen , want het is FF zoeken in die bak. En ik heb nu natuurlijk nog 3 setjes over. Welke maat had je in gedachten ??

cu,
John

Hoi John,

Bedankt voor de tip. Ik zat te denken aan maatje 110 of 115. Maar die setjes die jij hebt zijn toch voor een cb750? Ik las hier ergens in een topic dat dat andere typen sproeiers zijn dan in een cb500/550. Toch? Zo niet zou ik graag eens wat van je uitproberen als dat mag en als je toevallig de juiste maten hebt. Maar ik ga binnenkort maar eens langs Flipsen. Aardige lui, maar wel een beetje afzetters vind ik....
 
Hoi,

Zal vanavond eens kijken wat ik nog aan sproeiers heb liggen, en zal er een onder de scanner leggen (printen, uitknippen, en naast je originele sproeiers houden. Dat geeft een aardige indruk over de compatibiliteit ;) )

Diameter van mijn filters: ik heb ze bij Roukama gekocht, daar heb je verschillende aansluitdiameters, terwijl de filters hetzelfde blijven. Aansluiting op carb's gebeurt nl. met een rubber, en die is in verschillende diameters te koop.

cu,
John
 
Terug
Bovenaan Onderaan