K100 en zijspan hersenspinsels

Ik heb denk ik nog wel een normaal zadel liggen trouwens.

Ik ben 1.90, zit op zich niet verkeerd. Ik ga eerst de kuip en valbeugels eraf halen om plek te maken voor een hulpframe.
De RT kuip komt er niet meer op, ik zoek nog wel een RS kuip (vorig jaar één weggeflikkerd '( ), maar geen haast mee.
 
Dat is een origineel BMW verlaagd zadel met bijbehorende zijflappen naar de tank toe.
Ik meende dat die er alleen voor de K75 waren. Hoe zit jouw inspuit computer vast op de accu?
Zit je niet vervelend met je knieën in een hoek nu? Of ben je onder de 1.65 lang?
Ik bvraag me af of dit een originele is. Het verloop van het zitgedeelte lijkt anders, de achterkant lijkt boller en hoger.
Je ziet ze inderdaad voornamelijk op de K75, maar volgens mij kon je hem ook gewoon op de K100 krijgen.
Als dit een politiefiets is denk ik dat iemand een origineel verlaagd zadel heeft laten aanpassen en bekleden bij het ombouwen naar civiel.
 
Kuip, valbeugel en middenbok zijn eraf. Het halve Dnepr frame er langs gehouden;
720.jpg


Dat frame zit even vast aan de schetsplaat met een m10 bout, die schetsplaat kan geen drol hebben, dat weet ik. Maar om te passen is het handig;
720.jpg


Als ik hem zo zou monteren heb ik een voorloop van 34cm, afsteunen op de bekende manier naar de middenbok-bevestiging, met de 2 bouten naar de valbeugel-bevestiging en de omhoog stekende pijp kan net achter de koelwaterslang naar het punt frame/blok;
720.jpg


Op zich is dat allemaal makkelijk te doen, de voorste bocht raakt het blok. De pijp is daar ovaal en heel dik. Kan er wel een hapje uithalen en plaatje inlassen. De voetrem kan zo nog gewoon gebruikt worden.

Graag mening en wat vragen;
-is de voorloop genoeg?
-Is het nog nodig om naar het linkse motor ophangpunt te gaan of is de linker valbeugel-bevestiging genoeg? Wil eigenlijk niet voor het blok langs..
 
34cm gaat. Ik zou het subframe een centimeter naar voren verplaatsen. Dan loopt hij mooi vrij van het carter. Helaas ben je dan de pasbout in de schetsplaat kwijt. Maar als je de M10 vervangt door een M6 met carrosserie ringen blijft hij hangen en kan je toch meten.
 
34cm gaat. Ik zou het subframe een centimeter naar voren verplaatsen. Dan loopt hij mooi vrij van het carter. Helaas ben je dan de pasbout in de schetsplaat kwijt. Maar als je de M10 vervangt door een M6 met carrosserie ringen blijft hij hangen en kan je toch meten.

Zo is het geworden, het punt aan de schetsplaat compleet laten vervallen. Ik heb een steun gemaakt naar de bevestiging van de middenbok. Weet niet of het defenitief is, maar je moet ergens beginnen. Nu is de voorloop 36cm;
720.jpg

Ik gebruik zoveel mogelijk zooi die ik heb liggen. De plaat is 5 mm dik, maar er staat een schoor in die afgelast is tegen de framepijp. Ik denk dat het sterk genoeg is. De achterste kogel komt nog met een schoor naar die plaat.
De framepijp loopt aan de voorkant nu vrij van het blok, zit vast aan 1 van de punten van de valbeugel;
720.jpg

Ik ga niet meer achter de koelwaterslang door, dat vind ik te krap. Ik ga bussen draaien die op de motorblok/frame punten komen en dan met 30mm pijp naar het hulpframe. Ook naar de linkerkant horizontaal en dan nog diagonaal van de linkerkant naar de voorste kogel. Dat zou genoeg moeten zijn toch?

Lekker bezig geweest weer, zonnetje in de garage, BBQ aan... :Y
 
Laatst bewerkt:
Hee, dat klinkt net als mijn hulpframe. Zowel de versnellingsbak plaat als de motorbevestiging.

Joh! Laat ik nou vanmorgen nog 'Halflive k100' gegoogled hebben... Jij hebt een 75? Toch vind google je dan hoor ;)
 
Vandaag poging gedaan om de K te starten, die wil dus niet. Dacht even bougies eruit en de eerste die ik eruit wilde halen..Precies draad verrot. Daar moet ik dus effe wat aan doen.

Wel een setje smart wielen voor weinig opgehaald, €80 inc banden! Daar kun je geen bult voor vallen toch? Worden dus toch smart velgjes, wel zo makkelijk.
 
Ga eerst proberen met een midlock setje. Koppie eraf kan altijd nog.
Ondertussen gewoon verder aan het hulpframe.
 
Het repareren van de bougie is goed gelukt met een Midlock insert, de K heeft gedraaid maar werkt niet echt mee. Nu heeft de startkoppeling het begeven. Ik heb geen zin om dat nu te fixen, bovendien kan ik dan niet verder met het frame, dus dat komt later wel.

Vandaag heb ik het halve Dnepr frame nog een knikje gegeven zodat het mooier het blok volgt en een verbinding gemaakt naar het rechter motor-ophangpunt;
720.jpg

720.jpg


Op diezelfde hoogte wil ook een horizontale verbinding maken naar de linker steun. Vanaf daar nog een schuine schoor naar de voorste kogel. Dit gedeelte zal wel deelbaar moeten worden, anders krijg ik het niet meer gemonteerd...
720.jpg


Nu nog een plaats bepalen voor de voorste schoorstang. Ik dacht zelf hier;
720.jpg

Dan wordt ie wel korter dan de originele, maar het lijkt mij een sterk punt en iets naar voren, kan ik mooi combineren met een stuurdemper bevestiging.

Vandaag was ook het nieuwe L4e kentekenbewijs binnen en dus heb ik het zijspan frame er maar even aangezet om de brommer te laten wennen...
720.jpg


Graag commentaar, advies wort altijd naar geluisterd (wil niet altijd zeggen dat ik er wat mee doe hoor _O- )
 
Wat is er mis met een lip bovenop?

[afbeelding]

Daar is op zich niks mis mee denk ik? Ik wil alleen graag de oogbout gebruiken (geen idee wrom eigenlijk) en dit leek me wel netjes. Bovendien is de pijp die ik daar gebruikt heb niet heel dik.

@Halflive, Heb jij geen verbinding naar de andere kant van het blok? En mag ik vragen hoe en waar je de achterste schoor op het motorframe hebt bevestigd?
 
Laatst bewerkt:
Nee, het blok is de verbinding naar de andere kant. Daarom heb ik ook de lip op de buis gemaakt. Dan heb ik geen buigende krachten op die buis, maar alles in het verlengde. Ik heb inderdaad een dikkere buis. Als het gat maar groot genoeg is voor de kop van een imbusbout. Maar jij kunt aanmerkelijk beter lassen. Zou die buis kunnen scheuren als je er een lip bovenop plakt? Misschien kan jij er een deksel met draad op lassen waar je oogbout in past?
Ik heb achter een gewone klem om de framebuis. Daar zit geen gedachtengoed achter. De klem die ik had paste daar toevallig. Ik praat er liever niet over. Ik had een verbinding naar de achterste motorsteun willen maken. Dit om de theorie van het dragende motorblok door te zetten. Er zit ook geen dwarsverbinding achter de achterste schoorstang, tegen alle regels van het spel.
 
Ik heb erg nagedacht om inderdaad de oogbout in het verlengde van de blokbevestiging te maken. Maar ik kan niks van een deksel erop lassen, want dan kan ik de bout niet meer vastzetten. Is nu een inbus en de dop past er precies in.

Wat betreft de achterste bevestiging, ik ben ook niet zo moeilijk hoor. Zo heb ik een oogbout liggen die precies heel mooi de bout van de schokbreker (bovenkant) kan vervangen en ik heb zoiets van; waarom niet... Er zit daar een dwarsverbinding en ik heb al zijspannen gezien met 3 verbindingen.
Ik denk dat dat moet kunnen.
 
Ik ken zelfs zijspannen met maar 2 verbindingen.
:+

Waarom doe je niet hetzelfde als wat Halflevend heeft gedaan? Gewoon een lekkere dikke strip aan je buisje vast lassen en daar je oog aan zetten?
 
Ik ken zelfs zijspannen met maar 2 verbindingen.
:+

Waarom doe je niet hetzelfde als wat Halflevend heeft gedaan? Gewoon een lekkere dikke strip aan je buisje vast lassen en daar je oog aan zetten?

Kan ook ja. Zal es kijken.
Eerst maar verder met de verbinding naar andere kant. De buis die ik heb is 30mm, maar krijg ik niet mooi gebogen. Een stukje gaat goed, maar verder buigen en het wordt plat :-(
Misschien maar met een lasbochtje werken voor een korte 90 gr bocht.

Edit; Ik heb het gevoel dat je blijft verwijzen naar de schwenkers ;) Ik vind ze leuk hoor, heb net een heel artikel in oude 'Motorrad Gespanne' gelezen, maar voor mij is het het nèt niet. Ik vind juist de belachelijke geometrie van een conventioneel zijspan zo leuk. En het rijden natuurlijk, sport op zich vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan