K100 en zijspan hersenspinsels

Kan je de schokbreker niet meer onderuit zetten? Je hebt nu een behoorlijk moment op de schok. Als je hem meer onderuit zet, zoals de achterschokbreker heb je meer weerstand.
Dan kan je hem onder ook mooi met een bout vastzetten, zonder gaffel. Ik zou een M10 stompje in de vork lassen, met als achter op de cardan.
 
Ik heb het idee dat het werkt, op mijn andere zijspan (de Enigma 2) heb ik het met een gasveertje gedaan. Het nadeel daarvan is dat als die lek raakt je het niet ziet en de combinatie steeds meer naar rechts begint te trekken.
Er zijn er ook die, bij een rechtse enkelzijdige ophanging, het wiel iets uit het midden naar links plaatsen om het te compenseren.

als het wiel naar links staat dan trekt hij toch (best erg) naar links bij het remmen?
Hoe is dat opgelost dan?
 
Laatst bewerkt:
als het wiel naar links staat dan trekt hij toch (best erg) naar links bij het remmen?
Hoe is dat opgelost dan?
Dat heeft Hevu gehad. Het raakvlak van het wiel moet in de balhoofdlijn liggen, anders gaat hij sturen. Met autobanden kan dat dus het midden, maar ook links of rechts zijn. Hevu had toen een snelbinder ter compensatie.
 
Kan je de schokbreker niet meer onderuit zetten? Je hebt nu een behoorlijk moment op de schok. Als je hem meer onderuit zet, zoals de achterschokbreker heb je meer weerstand.
Dan kan je hem onder ook mooi met een bout vastzetten, zonder gaffel. Ik zou een M10 stompje in de vork lassen, met als achter op de cardan.

Daar heb je gelijk in. Ik wilde eigenlijk de lijn vd vork behouden en niet vóór de bocht in de schommel uitkomen. Ik kijk het wel aan, andere schokker is later geen probleem. Maar inderdaad, door de hoek te veranderen had ik ook het veergedrag kunnen veranderen.

Ik lees hier nog weleens dat je nooit foto's van laswerk moeten plaatsen :Y, dus;
720.jpg

Linkerkant van de dwarsbalk waar de U-tjes opzitten afgeschuind en dichtgelast;
720.jpg

Bussen erin getrokken, ging perfect;
720.jpg

Klaar! Nu een biertje in het zonnetje :)
720.jpg


Morgen de K nog effe goed afstellen, heb nu 4 synch meters. Dan kan ie een paar maanden rusten en ga ik weer verder met bouwen.
 
Dat is natuurlijk ook heel eenvoudig, gewoon de schokker naar voren brengen.
Ik heb dat met mijn schwenkertje ook gedaan, ik gebruik daar ook een K100 schokker, hij staat normaal op de zelfde afstand en hoek als de achterbrug van een K heeft maar als de belasting lichter of zwaarder is kan ik de hoek aanpassen, dat scheelt echt mega veel. Daar naast kan ik ook de rijhoogte eenvoudig aanpassen.
 
ik vind het een mooi en degelijk ogend schommeltje geworden!

die onbalans bij een enkelzijdige schommel had ik nog nooit bij stil gestaan... lijkt me toch wel een irritante eigenschap kunnen zijn,
Al zag je afgelopen weekend in genemuiden toch aardig wat BMW's staan met een enkelzijdige schommel.
volgende keer toch maar eens beter opletten of er snelbinders of bagagespinnen in verwerkt zijn
 
Denk dat de veer gewoon erg versleten is. Ik heb nooit met deze K gereden, maar toen ik hem ophaalde lag de kont wel wat laag. Dit icm met de veranderde hoek zal de slappe vering wel veroorzaken.

Ik heb zojuist de veer van de eerste foto;
720.jpg

pas gemaakt. Eén van de ogen was 14mm, daar heb ik een busje ingeperst naar 12mm. De diameter is wel wat groter, maar de oren zijn ook breder. De veer komt dus gelukkig enkel verder naar rechts.
Deze komt van een XT600 en is nieuw. Bij de XT zat ie vlak achter het motorblok als mono en had dus een hele grote hefboom. Ben benieuwd wat ie hier gaat doen.

De vork en schommel zijn vanmorgen voor de tweede keer gekwast en morgen ga ik het monteren.
 
Heel mooi vorkje zo,
en eigenlijk heel simpel.
Zoiets is toch zeker wel optie voor mijn K,

maar eerst maar eens de bak afmaken en het ding weer rijdbaar hebben
 
Ik zal morgen nog wat foto's maken. Spul is gelakt en gemonteerd en staat op de nieuwe schokbreker.

Helaas moet ik weer aan het werk (na 4 mnd) en ben dus druk aan het inpakken om naar het buitenland te vertrekken.

De bak en kuip liggen bij een kameraad en worden in de tussen tijd gelakt. Zijspan frame heb ik al en is een kwestie van aanpassen.

Zodra ik terug kom ga ik weer snel verder.
 
Nieuwe baan of lang op/af schema? Succes in ieder geval, wij houden je topic wel levend *O*
 
Tijdje thuis gezeten omdat het ook bij ons rustig is. Ik werk als wtk in de bagger. Morgen voor 2 mnd naar het hele zoute meer ;-)

Genoeg tijd om de rest te verzinnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan