K100 en zijspan hersenspinsels

Over dat ruitje. Lexan kan je gewoon koud buigen in een een zetbank. Ik laat het wel eens zien als voorbeeld dat ik het in een bankschroef haaks omzet. Maar grotere 'vouwen' gaat makkelijker als je het verwarmd.
 
Zal over een lengte van ongeveer 15cm zijn. Van een buurman een stukje 'doorzichtig plastic' gekregen, maar dat zal wel wat anders geweest zijn. Spetterde meteen aan stukken.

Zal eens op zoek gaan!
 
Zal over een lengte van ongeveer 15cm zijn. Van een buurman een stukje 'doorzichtig plastic' gekregen, maar dat zal wel wat anders geweest zijn. Spetterde meteen aan stukken.

Zal eens op zoek gaan!

plexiglas? Op mijn vorige spannetje ook een klein ruitje geplaatst van plexiglas.
Was ik aan het verwerken, maar werd steeds korter O-) :X :+
 
Vandaag lekker bezig geweest. Vanwege het kleinere zijspanwiel (van 19" ural naar 15" smart) pastte het spatbord niet lekker. Ik heb een aanhangerspatbord genomen en het frame met bevestiging voor het spatbord verlengd.
720.jpg

Nu zit het spatbord stevig en heb ik een langere opstap. Hierop wil ik de mogelijkheid maken voor een jerrycan houder oid. Van een kennis kon ik een zetbankje lenen en dus maar een steuntje voor de lampjes gevouwen. Ín dat steuntje zit de overtollige bedrading omdat ik nog niet zeker ben over de positie van de lampjes.

Verder heb ik een nieuwe zuiger en seals geplaatst in de rempomp vóór. De motor heeft heel lang buiten gestaan en zat vol met bruine bagger. Ik heb alles gedemonteerd en ultrasoon gereinigd, doet het weer mooi en het reservoir is weer helder.
720.jpg


En de arm van het zijspan zo gemaakt dat daar de achterschokbreker van de K op kan (zit er nu ook op). Deze was niet heel slecht, maar te slap voor de motor. Vanuit het hoge noorden heb ik bericht gehad dat mijn nieuwe Hagon onderweg is en die hoop ik snel binnen te hebben.
720.jpg


Als die binnen in is, gaan we van het weekend een proefritje maken richting Luxemburg. Als ie er niet is ga ik met de 1150GS.
 
Zo, even een update. Ik heb inmiddels een paar tankjes leeggereden en het gaat steeds beter. Het vermogen van de K100 tov de Urals die ik gewend was is wel even wennen, maar erg prettig als je het leert te gebruiken.
Dat was met de Urals niet mogelijk door het gebrek eraan ;)
Door het iets kleinere achterwiel dan standaard rijdt het ding prima, volop trekkracht.

De versleten achterschokbreker is vervangen door een Hagon met aangepaste veer voor zijspangebruik. Dat is werkelijk een wereld van verschil :}

Paar dingetjes/vragen
-ik heb een beetje het 'gevoel' dat ie rechtsaf blijft willen. Toespoor iets vergroot en het lijkt beter. Veel meer kan ik hem niet geven. Is dat mss het effect waar ze het wel meer over hebben bij een eenzijdige voorarm? Enigma, weet jij dat?

-Geven we een 'modern' span (lees autowielen/goede vering) nog vlucht of zetten we hem gewoon recht?

Het spoorzoeken door het autobandje aan de voorkant valt me mee. Enkel een weg met een verhoogde strook in het midden rijdt heel raar. Dat was effe wennen.

Verder eigenlijk heel tevreden. Nog een slecht contact bij een injector gevonden. Dat verklaarde een st-stotter bij lage rpm's en ik moet nog een remmetje op het bakwiel maken.
 
Voor degene die het leuk vinden, een vriend die handig is met een go-pro wilde weleens mee en heeft uit diverse hoeken opnames gemaakt. Het resultaat heeft ie leuk aan elkaar geknoopt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, moment Mielko. Hij had er muziek achter gezet en de artiesten (die al onder de grond liggen) willen dat niet. Is bezig ;-)
 
Mooi zo. Ik kan zelf weinig met dat gebeuren, maar een vriend is heel handig met dat spul. Die heeft aan elkaar geknoopt.
 
Grappig dat je rare stuurgedrag daar merkt. Ik kwam achter een ander nadeel van een span. De motor helt niet over in de bochten, maar de brandstof in de tank gaat wel tegen de zijkant staan.
De K heeft een pomp in de tank voor de injectie en die kan dus vrij snel lucht zuigen.

Dat had ik kort daarvoor gemerkt en over deze 2 rotondes reed ik dus een beetje houterig om stilvallen te voorkomen.

Rijdt volgens mij prima, komende week laat ik er een zeer ervaren zijspan rijder eens mee sturen. Kijken wat hij zegt.
 
Gisterenmiddag nog vlak bij je langs gereden.
Was met de dames naar finding Dory in 3D geweest :+
 
kwam ook door het shot zo langs het voorwiel, was wel benieuwd naar het stuurgedrag met naafbesturing...
vandaar.

zal ongetwijfeld goed/beter sturen dan met een telescoop zoals bij de mijne haha. trekt aan alle kanten maar dat heeft ook wel weer wat niet })
 
kwam ook door het shot zo langs het voorwiel, was wel benieuwd naar het stuurgedrag met naafbesturing...
vandaar.

De mijne heeft geen naafbesturing hoor, is een schommelvork. Wel met een eenzijdige ophanging. Het lijkt vanaf die kant wel een beetje naafbesturing, klopt.
 
Onderweg naar het EGT kwam ik erachter dat mijn linker koffer de achterband én het ventiel raakte. Gevolg; een groot gat in de koffer en een half afgescheurd ventiel. Onderweg het reservewiel gemonteerd.
We kwamen er toen achter dat de uitlaat behoorlijk in de weg zat. Zowel om de wielbouten te bereiken als om het wiel eruit te nemen.

Ik dacht, zal de uitlaat even inkorten...

Op de gok afgezaagd, net achter de voetsteun. Dan kom je erachter dat er in een K-demper eigenlijk 2 dempers zitten. De achterste ligt nu in de oud ijzerbak.
Het originele uiteinde/achterplaat heb ik in de resterende uitlaat gelast. Gaf een goed bereikbaar wiel, maar een behoorlijk heftige sound :/
Op een vorige K heb ik ooit een Supertrapp demper gehad, met van die plaatjes en dat werkte prima. Dus zoiets gemaakt van een stapel alu schotjes uit een ladekast. Ik ben er wel tevreden over, klinkt wat ruiger dan een standaard K, maar zeer zeker niet asociaal.

720.jpg

720.jpg


Verder had ik een voorspatbord bestaand uit 2 brokstukken van een kunststof aanhanger spatbord, daar zit nu een andere op. Van een aanhanger. Jaja, dat van Kwastert is mooier, maar met hars werken is niet voor mij weggelegd. Misschien gaat hij ze eens verkopen, dan hoor ik het graag ;)
720.jpg
 
Zoals eerder aangegeven heb ik de verlichting áchter aangepast. 2 ronde lampjes, 1 oranje en 1 rem/achterlicht. Vind het best zo;

540.jpg


Maar nu het volgende, ik heb al eerder problemen gehad met de startkoppeling. Ik heb hem toen gereinigd en teruggezet. Hier werd al geadviseerd een nieuwe te steken, maar dat heb ik niet gedaan.
Het ging tijdje goed, maar begint nu weer. Spoelen heb ik ook gedaan en er zit de juiste olie in.

In een oud topic las ik een reactie van Zeepok, die gaf onderdeelnr 1461570. Dat zou het enige zijn dat vervangen moet worden (ca.€70). Ik heb ook nog een gebruikte koppeling liggen die (volgens de verkoper) goed werkend is.

Wat is wijsheid?
-de gebruikte monteren
-compleet nieuwe, tips/prijzen?
-het ene onderdeel bestellen en dat monteren

Het is een behoorlijk karwei, dat is niet zo erg. Maar een nieuwe kost mss meer dan dat ik voor de hele motor betaald heb. Dat vind ik ook niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan