Ik heb een probleem met mijn K100RT uit 1986.
Het verhaal begint bij een winterbeurt die de motor vorig jar december heeft gehad, bij die beurt zijn er een aantal zaken naar voren gekomen oa dat mijn koelsysteem niet helemaal goed werkt. Dat is aangepakt en opgelost, maar hierna kwam er tevoorschijn dat het blok toch niet meer al te fris was (staat maar 2,4k op, waarvan minimaal 1,4k door mijzelf erbij gezet).
Nou ja, hierna heeft mijn blok het opgegeven en heb ik een ruilblok terug gezet. Dit kwam bij de dealer vandaan, en zag er redelijk goed uit en er stond maar 90.000 op. Dus leek een aardige vervanging. Alleen de olie/waterpomp en de krukas waren niet helemaal fris meer, dus mijn oude overgezet want die zagen er nog goed uit. Daarna nog wat gereden (minder dan ik gewent ben, maar dat was meer vanwege mijn werk en spullen die ik niet op een normale manier mee krijg op de motor).
maar toch nog wel iets van 3000km gereden en nu pakte ik dinsdag weer de motor, maar na een stukje van 10km ging mijn temperatuur lampje al branden, dus ik kijken naar het koelniveau en zag dat dat veel te laag stond.
Dus ik rij naar de dealer voor wat koelvloeistof, met de gedachte dat het wel met de warmte verdampt zal zijn oid. Daaraan gekomen, schroef ik de vuldop eraf en kijk tegen een mooi cappacino kleurige zooi slush aan.
Dus gelijk service afspraak gemaakt om het systeem af te laten persen en op te lossen en daarna toch maar naar huis gaan rijden. Dat ik de afslag IJmuiden genomen had keek ik even naar beneden en zag dat mijn hele broek en laars onder die slush zaten. Het kwam dus uit het expansievat zetten.
Dus gelijk weer naar de dealer gebeld en die gaven meteen aan dat het:
- of de olie waterpomp
- koppaking (is 2 maanden geleden door de dealer vernieuwd)
- of een scheur in het blok
kunnen zijn. Maar het speuren daarna gaat een erg tijdrovende en daardoor ook een kostbare klus gaat worden.
Nu is mijn vraag of iemand een doe het zelf metohode voor het controleren van de pomp weet. Dan kan ik dat iig uitsluiten en evt. oplossen. Koppaking lukt me ook nog wel om te controleren, maar zoals ik al aangaf, die is redelijk nieuw dus dat verwacht ik niet.
Het verhaal begint bij een winterbeurt die de motor vorig jar december heeft gehad, bij die beurt zijn er een aantal zaken naar voren gekomen oa dat mijn koelsysteem niet helemaal goed werkt. Dat is aangepakt en opgelost, maar hierna kwam er tevoorschijn dat het blok toch niet meer al te fris was (staat maar 2,4k op, waarvan minimaal 1,4k door mijzelf erbij gezet).
Nou ja, hierna heeft mijn blok het opgegeven en heb ik een ruilblok terug gezet. Dit kwam bij de dealer vandaan, en zag er redelijk goed uit en er stond maar 90.000 op. Dus leek een aardige vervanging. Alleen de olie/waterpomp en de krukas waren niet helemaal fris meer, dus mijn oude overgezet want die zagen er nog goed uit. Daarna nog wat gereden (minder dan ik gewent ben, maar dat was meer vanwege mijn werk en spullen die ik niet op een normale manier mee krijg op de motor).
maar toch nog wel iets van 3000km gereden en nu pakte ik dinsdag weer de motor, maar na een stukje van 10km ging mijn temperatuur lampje al branden, dus ik kijken naar het koelniveau en zag dat dat veel te laag stond.
Dus ik rij naar de dealer voor wat koelvloeistof, met de gedachte dat het wel met de warmte verdampt zal zijn oid. Daaraan gekomen, schroef ik de vuldop eraf en kijk tegen een mooi cappacino kleurige zooi slush aan.
Dus gelijk service afspraak gemaakt om het systeem af te laten persen en op te lossen en daarna toch maar naar huis gaan rijden. Dat ik de afslag IJmuiden genomen had keek ik even naar beneden en zag dat mijn hele broek en laars onder die slush zaten. Het kwam dus uit het expansievat zetten.
Dus gelijk weer naar de dealer gebeld en die gaven meteen aan dat het:
- of de olie waterpomp
- koppaking (is 2 maanden geleden door de dealer vernieuwd)
- of een scheur in het blok
kunnen zijn. Maar het speuren daarna gaat een erg tijdrovende en daardoor ook een kostbare klus gaat worden.
Nu is mijn vraag of iemand een doe het zelf metohode voor het controleren van de pomp weet. Dan kan ik dat iig uitsluiten en evt. oplossen. Koppaking lukt me ook nog wel om te controleren, maar zoals ik al aangaf, die is redelijk nieuw dus dat verwacht ik niet.
Laatst bewerkt: