K100 koel/olieprobleem

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Ik heb een probleem met mijn K100RT uit 1986.
Het verhaal begint bij een winterbeurt die de motor vorig jar december heeft gehad, bij die beurt zijn er een aantal zaken naar voren gekomen oa dat mijn koelsysteem niet helemaal goed werkt. Dat is aangepakt en opgelost, maar hierna kwam er tevoorschijn dat het blok toch niet meer al te fris was (staat maar 2,4k op, waarvan minimaal 1,4k door mijzelf erbij gezet).
Nou ja, hierna heeft mijn blok het opgegeven en heb ik een ruilblok terug gezet. Dit kwam bij de dealer vandaan, en zag er redelijk goed uit en er stond maar 90.000 op. Dus leek een aardige vervanging. Alleen de olie/waterpomp en de krukas waren niet helemaal fris meer, dus mijn oude overgezet want die zagen er nog goed uit. Daarna nog wat gereden (minder dan ik gewent ben, maar dat was meer vanwege mijn werk en spullen die ik niet op een normale manier mee krijg op de motor).
maar toch nog wel iets van 3000km gereden en nu pakte ik dinsdag weer de motor, maar na een stukje van 10km ging mijn temperatuur lampje al branden, dus ik kijken naar het koelniveau en zag dat dat veel te laag stond.
Dus ik rij naar de dealer voor wat koelvloeistof, met de gedachte dat het wel met de warmte verdampt zal zijn oid. Daaraan gekomen, schroef ik de vuldop eraf en kijk tegen een mooi cappacino kleurige zooi slush aan.
Dus gelijk service afspraak gemaakt om het systeem af te laten persen en op te lossen en daarna toch maar naar huis gaan rijden. Dat ik de afslag IJmuiden genomen had keek ik even naar beneden en zag dat mijn hele broek en laars onder die slush zaten. Het kwam dus uit het expansievat zetten.
full

Dus gelijk weer naar de dealer gebeld en die gaven meteen aan dat het:
- of de olie waterpomp
- koppaking (is 2 maanden geleden door de dealer vernieuwd)
- of een scheur in het blok
kunnen zijn. Maar het speuren daarna gaat een erg tijdrovende en daardoor ook een kostbare klus gaat worden.
Nu is mijn vraag of iemand een doe het zelf metohode voor het controleren van de pomp weet. Dan kan ik dat iig uitsluiten en evt. oplossen. Koppaking lukt me ook nog wel om te controleren, maar zoals ik al aangaf, die is redelijk nieuw dus dat verwacht ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Komt dat blok van een BMW dealer vandaan? Er is ooit een modificatie geweest op de keerring van de waterpomp, heeft hij dat al?
Ik zou je koelsysteem eens goed doorspoelen, opnieuw vullen en er mee naar een willekeurige garage gaan waar ze een "snuffelaar" hebben waarmee ze co in het koelwater kunnen aantonen.
Als dat zo is dan lekken er dus uitlaatgassen in je systeem en is je kop lek.
Een waterpompkeerring of koppakking vervangen is redelijk goed te doen bij zo'n blok hoor.
 
Ik heb laatst een keerring van de waterpomp laten vervangen van een K75, pomp zelf er af gehaald en even naar quispelmotoren gegaan in deurne, kosten incl montage en de keerring : nog geen 40 euro. :}

Een koppakking test is zo gedaan, maar als meneer de dealer dit een paar maanden geleden afgelevert heeft, dan mag ie nu ook de tijd nemen om voor een oplossing te zoeken.

:)
 
Dit is op zeker een probleempje van de gecombineerde olie/waterpomp.
aftappen en loshalen die hap.

Lekke koppakking zou je moeten merken met rijden. En een scheur in een K blok?
Daar heb ik nog nooit van gehoord (wil niet zeggen dat het niet kan, maar toch).

Probeer het anders eens op het forum van bert meijerink, of de hobbyist...
 
Het wordt wel een beetje gissen. Je hebt koelwater bijgevuld omdat je motortemp lampje na 10 km al ging branden. Dus je pomp werkt niet of je thermostaat gaat niet open. Vervolgens koelwater bijgevuld, waardoor je lampje uitgaat (veel koud water erbij). Dan rij je weer een stukje en komt er olie+water uit je expansievat.
Hoe heet je motor is geworden (lampje brandt, maar heb je hem aan de kant gezet of doorgereden?) weet je niet.
Je kop(pakking) kan kapot gegaan zijn omdat je kop een opdonder heeft gehad door de sloot koud water die je er na het afvullen doorheen hebt gepompt. Dat kan een reden zijn waardoor de materiaalspanning ineens extreem is geworden en je kop een scheurtje heeft of is kromgetrokken, waarna de koppakking is gaan lekken.
Je water/olie pomp heeft ook een seal, die zou ook kapot gegaan kunnen zijn, maar ik vraag me af of dat zo snel gaat. In mijn idee zou dat gelijdelijk moeten gaan. Daar is echter ook ineens een sloot koud water doorheen gegaan,maar zo'n seal is van rubber/koolstof en kan dat vaak wel hebben.
Ik denk echt in de richting van de kop/ koppakking..
 
Een ding is zeker het is Olie.

Dat komt door:
Lekkage tussen een oliekanaal en een waterkanaal. In de regel de koppakking.
Dan hoeft er nog geen uitlaatgas in het koelsysteem te komen. Dit wordt veroorzaakt door lekkage tussen verbrandingskamer en waterkanaal. In de regel de koppakking.

Is de druk in het watersysteem hoger dan die van de olie krijg je water in de olie. b.v. oliekeering waterpomp. Of olie retour kanaal in de kop, via de kop pakking. Is de druk van de olie hoger dan die van het water. b.v. perskanaal olie dan krijg je olie in het water. (kopakking)
Duurt dat lang genoeg dan perst het op den duur uit het water reservoir.

Het lijkt mij dat de koppakking het begeven heeft. Deze is mischien verkeert gemonteerd. Of er is een verkeerd type koppakking gebruikt. B.v. van een ouder of jonger model. Immitatie koppaking ??
Kop wel op de juiste aanhaal momenten vastgezet.
Vlakken goed schoongemaakt??
Scheur in de kop of cylinder ?? Demonteren en afpersen.
Heeft er ooit een "Pil" in het systeem gezeten ?? Dan kun je het blok (cyl + kop) nu weg gooien. Krijg je het probleem niet meer opgelost.

Druk in een normaal watersysteem 0.3 tot 0.6 bar.
Bij een doorgeslagen koppakking loopt de druk in het water systeem op tot de vuldop veerveiligheid er uit gaat. dat is bij ca. 0.9 tot 1.2 bar.
Druk in het pers olie systeem 2.0 tot 4.0 bar.
Suc6
 
Laatst bewerkt:
alvast bedankt voor de reacties. in de koelvloeistof zit zeker olie en omgekeerd is het er ook, ruik alleen geen uitlaat gas aan de olie. Dus mijn vermoeden is dat de pomp kaduuk is, beide systemen moeten ook zeker gespoeld worden.
Ben overigens de eerste keer gestopt om hem af te laten koelen en de 2e keer ben ik een stuk doorgereden (nog 2km)
Koppakking mag ik toch vanuit gaan dat die orgineel was. Die is er door de dealer ingezet, dus ik neem toch aan dat dat op de goede manier gebeurd is.
Maar zal er komend weekend eens de pomp aftrekken en dan eens kijken wat we daarmee kunnen doen. Wellicht heeft Bas van Asten nog wel een idee hoe dat te fiksen is.
 
Een koppakking van een BMW K gaat niet zo snel kapot.
Voor afdichting van de pomp is een nieuwe uitvoering seal met bus te koop, daarmee zal het wel opgelost zijn.

BMW maakt zelf geen koppakkingen. Komen altijd van een toeleverancier.

Er zijn meerdere bedrijven die koppakingen maken.
Het wil niet zeggen dat een pakking die bij een dealer(BMW) vandaan komt ook via de importeur is geleverd. Via de produktie kode kun je achterhalen uit welk land en producent zijn.

Verder is het merk van de motor niet bepalend voor het kapot gaan van een kop pakking.
 
BMW maakt zelf geen koppakkingen. Komen altijd van een toeleverancier.

Er zijn meerdere bedrijven die koppakingen maken.
Het wil niet zeggen dat een pakking die bij een dealer(BMW) vandaan komt ook via de importeur is geleverd. Via de produktie kode kun je achterhalen uit welk land en producent zijn.

Verder is het merk van de motor niet bepalend voor het kapot gaan van een kop pakking.

Een BMW dealer mag niet eens slijtage delen verkopen voor een BMW anders dan door de importeur geleverd, dus dat je een koppakking kunt kopen, en laat monteren bij een BMW dealer, die niet door de importeur is geleverd, is niet waarschijnlijk. (daardoor kan een bedrijf als de hobbyist ook zo goed bestaan).
En in de praktijk komt een lekkende koppakking gewoon erg weinig voor bij zo'n motor.
En gezien de modificatie, (een andere afdichting + bijbehorende bus),die er is gekomen voor de water/oliepomp lijkt me dat gewoon waarschijnlijker.
 
hmm gister toch even contact gehad met een kenner (degene van wie ik de fiets 2 jaar geleden heb gekocht) en volgens hem is het een probleem dat nu regelmatig opduikt bij deze motoren, voor van de serie die ik heb. BMW schijnt er zelfs een standaard revisie setje voor te hebben, alleen zijn de meeste dealers daar niet zo happig op, omdat ze liever een nieuwe pomp verkopen. Dus yoch maar eens kijken wie dat wil leveren.
 
ik zou toch liever amsterdam ingaan, ottenhof op de schimmelstraat, moto dick op de da costa kade of motormarkt jordaan in de willemstraat.
mijn voorkeur gaat uit naar de laatste, maar dat is gewoon persoonlijk.

postma ben ik een paar keer geweest met de triumph twin en die heeft op mij geen goede indruk achtergelaten.
ik wil hem niet verguizen maar ikzelf zou verder kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan