K100 RS driewielplannen

Lijkt me idd niks mis mee. Ik zou alleen (als het mogelijk is) de lagers een maatje groter kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Die laatste tekening ziet er goed uit, zo heb ik het toen ook gedaan en heb toen 4 lagers gebruikt.
i v m zijwaartse krachten.
En inderdaad orgienele schijf maar dan met een 4 zuiger remklouw.
 
Het enige wat ik zo gauw kan verzinnen is de lagerpassing.
Het is een draaiende buitenring belasting dus dat moet een klempassing worden, Ø47N7 dus.
Als de lagerring los in de naaf ligt, of in ieder geval niet genoeg klemt, gaat hij walsen.
En dat is niet goed. Dat wil meneer SKF niet.

En zorg dat je een tussenbus van de goede lengte maakt, ietsje langer dan de afstand tussen de passingen in de naaf, maar dat zul je wel weten denk ik.
 
Laatst bewerkt:
snap het doel van de bovenste plaatjes niet helemaal; zijn dat onderdeeltekenignen die je in de onderste samenstellingen gebruikt?

enkelzijdig lassen zal misschien wat makkelijker zijn om te bewerken, maar ben er niet van overtuigd dat de zijdelingsekrachten op de flens van de velg dat ook zo fijn vinden

die waar de lageroname het verst naar buiten uitsteekt is dan denk ik het handigst om nog in te spannen en uit te klokken voor het nadraaien na het lassen
 
~
Het enige wat ik zo gauw kan verzinnen is de lagerpassing.
Het is een draaiende buitenring belasting dus dat moet een klempassing worden, Ø47N7 dus.
Als de lagerring los in de naaf ligt, of in ieder geval niet genoeg klemt, gaat hij walsen.
En dat is niet goed. Dat wil meneer SKF niet.

Daar is een oplossing voor; FAG lagers gebruiken. ;)
 
SKF toch ook? Was in een beetje melige bui :+ FAG is net als SKF een fabrikant
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde inderdaad de Bosch (Smart klauwen) op de originele BMW GS rempomp.
En met die Smartnaaf incl andere meuk blijf ik exact tussen de BMW vorkpoten. De enige aanpassingen waren dus de remklauw ankerplaat en 2 bussen (links en rechts) over de originele BMW as.

Voor mij gaat functionaliteit boven het uiterlijk, maar dat was al duidelijk geloof ik O-)



Nog even de banden maten ter info.

Over die Eco Contact ben ik redelijk te spreken, maar de volgende zomersloffen worden waarschijnlijk Vredestein Quatrac 2
Voor winterbanden die uitgerust kunnen worden met studs heb ik nog geen alternatief gevonden.

Voor- en zijspan band:
zomer - 145/65 R15 Conti ecocontact
winter - 155 SR15 - Vredestein Snow+

Achterwiel:
zomer - 175/55 R15 Conti ecocontact
winter - 165 SR 15 - Vredestein Snow+

Door het verschil in hoogte van de banden.... staat het span op winterbanden 50 mm hoger dan op zomerbanden. En dit heeft ook behoorlijk effect op de naloop...... B|
 
Laatst bewerkt:
snap het doel van de bovenste plaatjes niet helemaal; zijn dat onderdeeltekenignen die je in de onderste samenstellingen gebruikt?

enkelzijdig lassen zal misschien wat makkelijker zijn om te bewerken, maar ben er niet van overtuigd dat de zijdelingsekrachten op de flens van de velg dat ook zo fijn vinden

die waar de lageroname het verst naar buiten uitsteekt is dan denk ik het handigst om nog in te spannen en uit te klokken voor het nadraaien na het lassen

de eerste tekening zijn de uitgangsmaten,

de andere maten zijn minder belangrijk. heb eigenlij ktwe opties aangegeven, een met lageropname gelijk bij velgopname, en een symetrische met lageropname verder naar buiten.

Grotere lagers was ik eerst ook van plan, maar dan blijft er wel erg weinig vlees over.
zeker als ik het symetrisch wil houden, en de lageropname dus verder naar buiten wil brengen
 
Die laatste tekening ziet er goed uit, zo heb ik het toen ook gedaan en heb toen 4 lagers gebruikt.
i v m zijwaartse krachten.
En inderdaad orgienele schijf maar dan met een 4 zuiger remklouw.

Vier lagers zou ook nog een optie zijn idd.

heb jij nog de tekening van jouw naaf?
ben wel benieuwd naar hoe ver jouw schijf van het velghart zit,
Zeker omdat jij ook een originele schijf gebruikt
bedenk me net al dat het niet te verglijken is met de andere klauw.

Vraag me wel af of vier lagers noodzakelijk is,
heb jij ook 6005 gebruikt?
 
Vier lagers zou ook nog een optie zijn idd.

heb jij nog de tekening van jouw naaf?
ben wel benieuwd naar hoe ver jouw schijf van het velghart zit,
Zeker omdat jij ook een originele schijf gebruikt
bedenk me net al dat het niet te verglijken is met de andere klauw.

Vraag me wel af of vier lagers noodzakelijk is,
heb jij ook 6005 gebruikt?

Bij 4 lagers is het maar de vraag hoeveel er werkelijk dragen.
Je kunt ook 2 hoekcontact lagers gebruiken. Die hebben ongeveer dezelfde inbouwmaten als normale lagers maar kunnen veel meer dwarskrachten aan. En als je dan een as van Ø25 gebruikt dan is het echt wel sterk zat.
 
Bij 4 lagers is het maar de vraag hoeveel er werkelijk dragen.
Je kunt ook 2 hoekcontact lagers gebruiken. Die hebben ongeveer dezelfde inbouwmaten als normale lagers maar kunnen veel meer dwarskrachten aan. En als je dan een as van Ø25 gebruikt dan is het echt wel sterk zat.

Dat zou wellicht ook nog wel een mooie oplossing zijn,
 
aangepaste tekeningen gemaakt.
dit moet m worden,
voornaafsmartwielmetopnamevoorBMWK100RS1984remschijfinclmaten.jpg




en eentje met de schommel, en de as opnames.


voorwielnaafsmartBMWsamengest0001.jpg
 
jaja... dit span leeft nog steeds!!!

druk druk druk met allerlei dingen,
dus het span is weinig veranderd, behalve dan dat er wat meer km's op de teller staan, en de banden meer versleten zijn.....

binnenkort toch maar eens een afspraak maken met Erwin, voor de achternaaf.
word nu toch wel tijd voor de smarvelg met band!

Daarna wil ik ook de zijspanwiel ophanging aan gaan passen, (zwaardere veer (ZX9R)

Voor veranderd voorlopig nog even niets...
Heb er eind vorig jaar toch maar een nieuwe motorvoorband op laten leggen!


Een vraagje.
als ik flink optrek, dan wil het span erg naar rechts trekken (logisch)
maar het is zo extreem dat de voorband gewoon onderstuurd raakt...
Nu is hier wel eens gezegd dat dit minder gaat worden als ik de naloop verander.
Maar ik heb het vermoeden dat het wellicht ook wat met de voorloop van het zijspanwiel te maken kan hebben.

Wat is jullie mening hierover?
 
Een vraagje.
als ik flink optrek, dan wil het span erg naar rechts trekken (logisch)
maar het is zo extreem dat de voorband gewoon onderstuurd raakt...
Nu is hier wel eens gezegd dat dit minder gaat worden als ik de naloop verander.
Maar ik heb het vermoeden dat het wellicht ook wat met de voorloop van het zijspanwiel te maken kan hebben.

Wat is jullie mening hierover?
 
Een vraagje.
als ik flink optrek, dan wil het span erg naar rechts trekken (logisch)
maar het is zo extreem dat de voorband gewoon onderstuurd raakt...
Nu is hier wel eens gezegd dat dit minder gaat worden als ik de naloop verander.
Maar ik heb het vermoeden dat het wellicht ook wat met de voorloop van het zijspanwiel te maken kan hebben.

Wat is jullie mening hierover?


Ik neem aan dat je met onderstuurd bedoeld dat hij gewoon rechtdoor gaat als je naar links of rechts stuurt.
Dat is volgens mij een gebrek aan grip en wordt niet minder door het aanpassen van de naloop. Als je de naloop vermindert gaat hij vooral lichter sturen. Je merkt dan minder van het trekken van de motor en kunt dus met een zelfde inspanning beter corrigeren.
Wat de voorloop van het zijspan hier voor invloed op heeft zou ik niet weten, daar heb ik nooit me geëxperimenteerd.

Ik heb dat rechtdoor stuiteren verholpen door er een autowiel in te zetten.
En een fuseebesturing.

Dat heeft het probleem bij mij verholpen.
 
Laatst bewerkt:
Wat je kunt proberen (als een autoband niet past) is om een motor ACHTERband op het voorwiel te leggen (draairichting omgedraaid). Dat past vrijwel altijd, en je hebt meteen meer grip door het iets bredere en plattere loopvlak.
 
gijs probeer eens een echte vlakke plaat op te zoeken en daarop zet je dan je zijspan,
normale belasting erop en dan heel langzaam naar voren duwen en goed op de banden letten
wat er nu precies wringt of tegendraait......
deden wij vroeger bij rallywagens,misschien heb je er wat aan.....
bijv op een weegplaat die in goede staat is of id

Een vraagje.
als ik flink optrek, dan wil het span erg naar rechts trekken (logisch)
maar het is zo extreem dat de voorband gewoon onderstuurd raakt...
Nu is hier wel eens gezegd dat dit minder gaat worden als ik de naloop verander.
Maar ik heb het vermoeden dat het wellicht ook wat met de voorloop van het zijspanwiel te maken kan hebben.

Wat is jullie mening hierover?
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je met onderstuurd bedoeld dat hij gewoon rechtdoor gaat als je naar links of rechts stuurt.
Dat is volgens mij een gebrek aan grip en wordt niet minder door het aanpassen van de naloop. Als je de naloop vermindert gaat hij vooral lichter sturen. Je merkt dan minder van het trekken van de motor en kunt dus met een zelfde inspanning beter corrigeren.
Wat de voorloop van het zijspan hier voor invloed op heeft zou ik niet weten, daar heb ik nooit me geëxperimenteerd.

Ik heb dat rechtdoor stuiteren verholpen door er een autowiel in te zetten.
En een fuseebesturing.

Dat heeft het probleem bij mij verholpen.

het is ook dat als ik rechtdoor flink optrek, het voorwiel ook naar rechts word getrokken.

Autoband heeft kwa grip alleen nut icm de naafbesturing.

Op een motor ga je anders op een hoek van de band rijden met sturen, heb je alleen maar minder grip, (bij flink insturen) wel iets te verminderen door lage spanning
 
gijs probeer eens een echte vlakke plaat op te zoeken en daarop zet je dan je zijspan,
normale belasting erop en dan heel langzaam naar voren duwen en goed op de banden letten
wat er nu precies wringt of tegendraait......
deden wij vroeger bij rallywagens,misschien heb je er wat aan.....
bijv op een weegplaat die in goede staat is of id

goede tip.

(wat deed jij met rally wagens?)
Rally is een grote andere hobby van me (toeschouwer)
 
vooral luisteren naar een oude rot in het vak
die man kwam met de simpelste ideeen voor de moeilijkste oplossingen
ikzelf sleutel al jaren niet meer,wel veel in het aparte spul gezeten
en als ik terug denk dan weet ik het meeste nog wel
auto's en motoren aanpassen voor minder validen,joy-stick besturingen
en rembekrachtigingen ed
goede tip.

(wat deed jij met rally wagens?)
Rally is een grote andere hobby van me (toeschouwer)
 
Laatst bewerkt:
vooral luisteren naar een oude rot in het vak
die man kwam met de simpelste ideeen voor de moeilijkste oplossingen
ikzelf sleutel al jaren niet meer,wel veel in het aparte spul gezeten
en als ik terug denk dan weet ik het meeste nog wel
auto's en motoren aanpassen voor minder validen,joy-stick besturingen
en rembekrachtigingen ed
en binnenkort dan ook eindelijk na jaren mijn zijspan *O*
daarom houdt ik alle verhalen ook bij ;)


nu ben ik wel benieuwd naar welke oude rot...
 
Terug
Bovenaan Onderaan