K100 RS driewielplannen

Die naaf is dus eigenlijk bedoeld voor een r1100gs zodat er een smartwieltje op kan.
Maar hij kan ook gebruikt worden voor andere bmw's?
 
wat is de spoorbreedte van jullie spannen?
die van mij ga ik waarschijnlijk toch ietsje smaller maken als ik toch de wielophanging aan ga passen(definitief maken)

zal morgen eens meten wat de breedte nu is...
 
Laatst bewerkt:
Voor een paralever achterbrug wordt er in het midden een extra bout gemonteerd. Een paralever kan ook een bredere band hebben dan een simpele cardan van een 8 klepper.
 
vlg mij moet in het gedeelte wat in de cardan valt een gat van 25 oid zitten voor de k serie. maar dat is te boren
Ja, bij mijn K75 zit in het midden van de kardanklok een moer/as, om die ruimte te geven moet er in de adapter een gat zitten,
 
Laatst bewerkt:
wat is de spoorbreedte van jullie spannen?
die van mij ga ik waarschijnlijk toch ietsje smaller maken als ik toch de wielophanging aan ga passen(definitief maken)

zal morgen eens meten wat de breedte nu is...


zojuist weer het spanframe aan mijn BMW k gehangen.
Gemeten van midden achterband tot midden zijspanwielband is ie 1400mm

hoe breed is die van jullie?
ik ga m waarschijnlijk wat smaller maken.
 
zojuist weer het spanframe aan mijn BMW k gehangen.
Gemeten van midden achterband tot midden zijspanwielband is ie 1400mm

hoe breed is die van jullie?
ik ga m waarschijnlijk wat smaller maken.


Als ik er aan denk dan zal ik straks even van hart band naar hart band opmeten voor je. :Y :Y
 
dit is dus de 140 cm

004-5.jpg


zo was ie nu dus.
de bak mag best wat meer richting motor vind ik.

ook aan de kant van de wielophanging wil ik het geheel wat compacter, zodat de bak ook dichter tegen het wiel komt. en dan het spatbord wellicht onderdeel maken van de bak.

De bak zelf wil ik zo'n 10/15 cm breder gaan maken, en dan denk ik dat het frame ook zo'n 10 cm smaller mag worden.
 
voila, smartwiel zit erin,

past mooi,
heb alleen een gat in de naaf moeten maken.





verder vandaag in een verloren uurtje nog wat gedemonteerd,
nu het smartwiel erin zit, kan ik de hoogte bepalen,
en heb meteen de wielophanging verwijderd, zodat ik komende week het frame kan versmallen, en een begin kan maken aan de wielophanging.




 
Ja, uit dat frame kan wel 10 15cm.
Dat achterwiel ziet er eigenlijk wel gaaf uit, zo breed. Ik kan je alvast verklappen dat het zonder aanpassingen tegen je linker koffer gaat aanlopen.
 
Inderdaad toch een gat.

Koffer zal inderdaad niet meer passen zo,
Wie weet verzin ik daar nog wel wat op, maar wie weet blijft ie wel kofferloos.

Nu met het frame bezig. Ophangarm zit er al weer aan (15cm smaller)
 
Zo zie je maar dat je geen buig gereedschap nogig hebt om een span te bouwen. Leuk fotovoer.
 
zitten toch ook wel div gebogen pijpen aan hoor,
maar destijds had ik inderdaad geen buigijzer,

die twee vierkante kokers als basis, zijn bewust als vierkant gekozen destijds, en bovendien past het wel bij het vierkante karakter van een K

straks is er toch niet zo veel van de kokers meer te zien, merendeel valt weg onder de bak als het goed is,
 
ik ben niet zo van de goede voornemens... maar een dezer weken ga ik het spanframe en bak weer ophalen, en ga ik de BMW weer opgraven uit het houthok, waar het nu als oud vuil opgeslagen staat.

Eerste prio is nu: het span weer rijdbaar te krijgen,
Als hoofdreden: ik rijdt elke dag met mijn oude autootje (1968) naar mijn werk, op zich doet die het altijd wel, maar mocht die het eens begeven, zal ik met de motor moeten, en ik heb niet zo'n zin om met glad weer op de solo Harley te gaan.
Dus wil graag het span als back-up klaar hebben staan.
Maar natuurlijk ook voor de fun.

Dus eerst op de weg krijgen,
en dan rustig aan verder met optimaliseren,
Ik had het zijspanframe reeds ingekort, de wielophanging aangepast.
maar die is nog niet helemaal naar mijn zin, dus daar wil ik toch nog even mee aan de slag.
De bak was reeds doormidden gezaagd, en die kan ik dus verbreden.
Ook wil ik nu eindelijk eens een beslissing nemen wat ik met de voorvork ga doen.
JFJ verkorting, of toch een schommel.

Een gelikt span zal het nooit worden, maar het moet een ruig, survival achtig span worden/blijven.
 
afgelopen jaar is eigenlijk al mijn tijd opgeslokt door mijn baan, en een verbouwing (eigenlijk compleet nieuwe woning gebouwd)
Grote voordeel is, dat ik nu meer garageruimte heb. dat maakt het sleutelen gelijk heel veel plezieriger, ik heb het enorm gemist.
 
ik ben niet zo van de goede voornemens... maar een dezer weken ga ik het spanframe en bak weer ophalen, en ga ik de BMW weer opgraven uit het houthok, waar het nu als oud vuil opgeslagen staat.

Eerste prio is nu: het span weer rijdbaar te krijgen,
Als hoofdreden: ik rijdt elke dag met mijn oude autootje (1968) naar mijn werk, op zich doet die het altijd wel, maar mocht die het eens begeven, zal ik met de motor moeten, en ik heb niet zo'n zin om met glad weer op de solo Harley te gaan.
Dus wil graag het span als back-up klaar hebben staan.
Maar natuurlijk ook voor de fun.

Dus eerst op de weg krijgen,
en dan rustig aan verder met optimaliseren,
Ik had het zijspanframe reeds ingekort, de wielophanging aangepast.
maar die is nog niet helemaal naar mijn zin, dus daar wil ik toch nog even mee aan de slag.
De bak was reeds doormidden gezaagd, en die kan ik dus verbreden.
Ook wil ik nu eindelijk eens een beslissing nemen wat ik met de voorvork ga doen.
JFJ verkorting, of toch een schommel.

Een gelikt span zal het nooit worden, maar het moet een ruig, survival achtig span worden/blijven.
Je zou ook Ed Pols platen kunnen overwegen, Ed Pols heeft deze bedacht nadat hij zelf eerst ook een JFJ verkorting toepaste, toen heette dat natuurlijk niet zo (zeventiger jaren 20e eeuw)
Hij was daar niet tevreden over omdat volgens hem er te veel zijdelingse druk tussen de binnen- en buitenpoot ontstond.
Ikzelf heb ze voor mijn K75 gemaakt, altijd lastig te beoordelen maar ik ben er in elk geval uitterst tevreden over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan