K100RS met schakelproblemen

Hertog

Rookie
10 jun 2006
1
0
Enschede
Ik rij met plezier een BMW K100 RS uit 1985 met nu net iets meer dan en ton op de teller. Hij geeft echter problemen met terugschakelen. Als ik voor het terugschakelen tussengas geef is er niets aan de hand. Doe ik dat niet dan blijft de moter op toeren als ik de koppeling in hou en wil hij niet terugschakelen. Het euvel is eerder opgelost geweest door de garage die geconstateerd had dat er verkeerde olie was gebruikt in de koppeling. Na vervanging van de olie deed hij het een tijd prima. Nu zegt mijn garage dat de koppelingsdrukgroep vervangen moet worden. Dit terwijl de koppeling in principe er nog als nieuw uit zag, de laatste keer dat hij bekeken werd. Ik hoorde dat het een bekend probleem is voor de k-serie die al wat meer kilometers hebben gereden. Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit op te lossen. Graag advies!
 
Bij een ton op de teller kan de koppeling en drukgroep kapot zijn. Had mijn maat ook bij 110000km met een K100 Als dat het probleem is heeft deze man er nog een te koop.http://www.motor-forum.nl/forum/topiclist.php/61
 
Laatst bewerkt:

Ik rij met plezier een BMW K100 RS uit 1985 met nu net iets meer dan en ton op de teller. Hij geeft echter problemen met terugschakelen. Als ik voor het terugschakelen tussengas geef is er niets aan de hand. Doe ik dat niet dan blijft de moter op toeren als ik de koppeling in hou en wil hij niet terugschakelen. Het euvel is eerder opgelost geweest door de garage
die geconstateerd had dat er verkeerde olie was gebruikt in de koppeling. Na vervanging van de olie deed hij het een tijd prima. Nu zegt mijn garage dat de koppelingsdrukgroep vervangen moet worden. Dit terwijl de koppeling in principe er nog als nieuw uit zag, de laatste keer dat hij bekeken werd. Ik hoorde dat het een bekend probleem is voor de k-serie die al wat meer kilometers hebben gereden. Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit op te lossen. Graag advies!

..'t is een droge koppeling...
:9

Voor de olie denk ik eerder dat ze de versnellingsbak bedoelen.
Drukgroep zou idd een punt van inspectie zijn.(meet de dikte van de koppelingsplaat ook op..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan