K1100 (winter)span

Haha, nee Mielko, de wieladapter kan er bij mijzelf in. De vorkpoten draai ik graag bij jou af. Dat hoor je nog wel. Bedankt!
 
mooi, weer een nieuw samenwerkingsverband.:t
sport verbroedert hoor je vaak maar motoren en zijspannen ook.:t
 
Vandaag de achterwiel adapter die ik ooit van Slijptol heb overgenomen een beetje aangepast. Had bij hem op een 4v boxer gezeten, op een k100 pastte ie ook, maar op een k1100 niet precies. Klein beetje afgedraaid en hop, een auto wiel erin.
IMG_20181224_121218.jpg


Verder de middenbok eraf gesleuteld en een begin gemaakt met het hulpframe voor het span.
 
Vorige zijspan hulpframe dat ik maakte was er lastig af te krijgen. Teveel boutgaten die tegelijk moesten lijnen. Nu maak ik het iets simpeler. Bus gedraaid die op de rechter motorsteun komt, daar komt frame aan met een schetsplaat. Dan 2x onderop het blok en de 4 M10 bouten van de middenbok.
IMG_20181225_105921.jpg
IMG_20181225_110423.jpg


Verder klein begin gemaakt aan het hulpframe.
IMG_20181225_114254.jpg
IMG_20181225_112426.jpg
 
goed bezig, als de pijp teveel word platgedrukt in die buiger, dan kan je de mal (wat op de zuigerstang zit) vullen met krant papier zodat de pijp rond om word ondersteund in de mal.
succes met de voortgang.
 
Deze pijp gaat wel, is vrij zacht. Met deze buigpomp heb ik ook al eens voorpoten gebogen. 42x6 pijp, dan moet je behoorlijk duwen maar het gaat wel 😉
 
Zo gaat het eerste deel van hulpframe worden;
IMG_20181226_113826.jpg
IMG_20181226_113843.jpg
IMG_20181226_113809.jpg
IMG_20181226_113817.jpg


Net vrij van het blok. Onderop nog 2 bussen draaien voor de bouten in het blok. Die bussen werk ik een stukje in de pijp en dan aflassen. De plaat op de middenbok bevestiging nog afwerken, hapje eruit om de versnellingsbak af te kunnen tappen.

Dit is trouwens erg handig om de motor te verplaatsen;
IMG_20181226_114116.jpg


Je rolt hem zo door de garage.
 
Goed bezig!
Maar toch even een paar puntjes:
Trek je het hulpframe nog door naar de linkerkant? Zonee, dan zou ik zwaarder materiaal gebruiken.
Die twee punten onderaan je blok zijn niet heel erg stevig, dat is alleen carterpan. Ik heb mijn schwenker daar ook aan vast gehad, dat gaat lekken op den duur. Ik zou ze niet meer gebruiken.
 
Ik was niet van naar links te gaan, maar het kan wel hoor. Aan dit stuk frame komt enkel de voorste/onder bevestiging van het span. De voorste schoorstang wil ik aan de framebuis zetten die van de motorsteun naar boven gaat.
Dat de blokbevestiging niet heel stevig is weet ik. Wellicht vanaf de bocht (daar komt de kogel) nog een bevestiging naar de linker motorsteun.

De achterste schoorstang komt aan de bovenste schokbreker bevestiging en de achterste kogel aan een schetsplaat op de versnellingsbak-bouten waar de voetsteunen ook aan zitten, die verbind ik ook weer met de pijp van het subframe dat er nu al zit.

Snap je het nog?

Maar de verbinding naar links is waarschijnlijk wel een goed plan, thanks.
 
Ja ik snap het. Ik denk dat door de flex in het subframe (heb je altijd een beetje), je de carterpan gaan schuiven, dat gaat lekkage geven. Maar wellicht zie ik het te somber in, daar heb ik de laatste tijd wel vaker last van.
Kijk even op de pagina van Halflive, die heeft een subframe voor de K75 beschreven, dat komt op hetzelfde neer.
 
als je de verbinding naar links ter hoogte van de kogel kunt maken is het natuurlijk helemaal af
 
als je de verbinding naar links ter hoogte van de kogel kunt maken is het natuurlijk helemaal af

Dat kan, wordt dan wel demontabel met boutverbindingen. Anders kan het geheel er niet afgenomen worden.
 
[QUOTE="GSlandrover ,]Dat kan, wordt dan wel demontabel met boutverbindingen. Anders kan het geheel er niet afgenomen worden.

Geen probleem een goede (m10 of m12) boutverbinding is prima
 
Ga je die paralever zo laten? Of wordt die verstevigd?
 
Ga je die paralever zo laten? Of wordt die verstevigd?

Die ga ik zo laten, sterk zat. Ik ken genoeg spannen die zo rijden. Is gebleken sterk genoeg. Bovendien zijn onderdelen volop verkrijgbaar.
 
Het subframe hangt voor-onder bijna vrij meer hij wordt wel vrij zwaar belast.. Daarom heb ik ook bij mijn huidige subframe weer een schoorstang gemaakt naar de linker blokbout. De schoor is een dukwandige 15mm buis. Maar die heb ik dit keer met een plaat aan de boutjes van ontsteking gemeubelt. Afgekeken van een Duitser).

Heb jij de M10 bout van de motorophanging gehandhaafd? Ik heb hem nu nog M10, dat heeft het voorlopig gehouden, maar gevoelsmatig maak ik er liever M12 van.
 
Het subframe hangt voor-onder bijna vrij meer hij wordt wel vrij zwaar belast.. Daarom heb ik ook bij mijn huidige subframe weer een schoorstang gemaakt naar de linker blokbout. De schoor is een dukwandige 15mm buis. Maar die heb ik dit keer met een plaat aan de boutjes van ontsteking gemeubelt. Afgekeken van een Duitser).

Heb jij de M10 bout van de motorophanging gehandhaafd? Ik heb hem nu nog M10, dat heeft het voorlopig gehouden, maar gevoelsmatig maak ik er liever M12 van.

M10 gehouden, moet genoeg zijn. Hulpframe (voor één zijspan bevestiging) hangt nu aan 5xM10 en 2xM8.
Dan komt de rest nog...
 
Het subframe hangt voor-onder bijna vrij meer hij wordt wel vrij zwaar belast.. Daarom heb ik ook bij mijn huidige subframe weer een schoorstang gemaakt naar de linker blokbout. De schoor is een dukwandige 15mm buis. Maar die heb ik dit keer met een plaat aan de boutjes van ontsteking gemeubelt. Afgekeken van een Duitser).

Heb jij de M10 bout van de motorophanging gehandhaafd? Ik heb hem nu nog M10, dat heeft het voorlopig gehouden, maar gevoelsmatig maak ik er liever M12 van.
Ook ik heb de blokbevestigingen gebruikt met M10, ik heb wel een stuk 12.9 draadeind gekocht en daar stukjes van gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan