K1100LT of Deauville

Goelette

Rookie
7 aug 2006
10
0
Geleen
Zo, nieuw hier :)
Ik ben Tom uit Zuid-Limburg en sta iedere dag bij Maastricht in de file. Daarom toch maar eens mijn A-rijbewijs gehaald.
Nu is het tijd voor de eerste motor.

ik wil een comfortabele motor, waarbij je met slecht weer ook goed kan rijden. Maar het moet geen tank zijn, je moet namelijk wel door de file heen kunnen. Daar was het tenslotte allemaal om begonnen :)

Nu is mijn ene oog gevallen op een BMW K1100 LT uit 1998 met 120.000 op de teller. Mijn andere oog is echter gevallen op een Honda NT650v Deauville uit 1999 met 45.000 km op de teller.

Nogal verschillende motoren.... Wat kunnen jullie me adviseren?
Aanschafprijs is nu ongeveer gelijk, Honda is ietsje duurder. Wat gaat onderhoud schelen? Ik heb gehoord dat BMW duur is in onderhoud, maar ik ken ook motorrijders die van honda zijn overgestapt op BMW omdat de Honda te duur was....!?

Tweede belangrijke criterium is: is de BMW niet te groot om lekker mee door de file te zoeven? Dat het met een Deauville beter gaat lijkt me duidelijk, maar hoe goed is het met een BMW te doen?

Ten derde: ik begin pas net met rijden. Normaal pak je dan eerst een lichtere beginnersmotor, de deauville in dit geval dus. Maar eigenlijk heb ik geen zin om daar dan over een jaar weer op uitgekeken te zijn. Ik wil nog jaren vooruit kunnen met de motor die ik nu koop, ook uit kostenoverwegingen.
omdat ik overigens vrij groot ben (1.92m en ruim 95 kilo) denk ik zelf met die BMW wel uit de voeten te kunnen. Op de deauville paste ik trouwens ook wel goed, zat er redelijk recht op zonder rugklachten (die heb ik nogal snel, vooral op een te kleine motor).

De deauville heb ik al op gereden (twee verschillende) de BMW is morgen aan de beurt. En daarna moeten er knopen doorgehakt worden. Maar daarin neem ik graag het advies van ervaringsdeskundigen mee, dus wie kan me helpen met praktische tips?

Alvast bedankt!
 
Als je toch aan het proefrijden bent, kijk dan ook eens of je een Yamaha Diversion 900 kan vinden. Die zit er net tussen in, maar ook een cardan en een redelijke kuip.
 
die heb ik inderdaad ook gezien, alleen daarna weer uit het oog verloren... is misschien wel goeie tip. Toch nog maar even kijken :)
 
die heb ik inderdaad ook gezien, alleen daarna weer uit het oog verloren... is misschien wel goeie tip. Toch nog maar even kijken :)
Ook een redelijk slanke fiets met cardan. Ik vind hem persoonlijk wat saai, net als de Deauville, maar het zijn wel probleemloze motoren natuurlijk.
 
Hoeveel km kun je doorgaans op een deauville rijden voor er wat grotere problemen gaan komen? Van BMW hoor je regelmatig 2 ton of meer, hoe zit dat bij een deauville?
 
Twee verschillende motoren, maar gelukkig heb je dit zelf ook al door.

Voor de file is de Deauville inderdaad lichter en dus wendbaarder. Aan de andere kant stuurt de K 1100 LT net zo makkelijk, maar je moet altijd goed in je achterhoofd houden dat het een zware motor is.

Maar niet alleen het gewicht is in jouw situatie belangrijk. Als je dagelijks gaat rijden in dit natte en koude landje dan is bescherming nog veel belangrijker. En de windbescherming van de kuip van de K 1100 LT is tot op heden door geen enkele motor (ook niet door nieuwe BMW's) geëvenaard. Vraag het gerust aan elke motoragent.

120.000 km is geen probleem voor een BMW, zorg wel dat je boekjes of een andere duidelijke vorm van onderhoudshistorie hebt. Kijk verder of hij al een beurt heeft gehad. De onderhoudsintervallen liggen bij dit type BMW om de 10.000 km een kleine beurt en om de 20.000 km een grote beurt. In dit geval is hij dus toe aan een grote beurt. Controleer dus of hij deze al heeft gehad, dat scheelt een hoop geld.
Kleine tip; Zorg dat het motorblok koud is als je de motor voor het eerst start en luister goed naar de cardanas. Hoor je een duidelijke rammel en tik (Geloof me, dat hoor je) dan zijn de lagers van de as en de as zelf versleten en dat kost € 1500,- om te herstellen. Dit kwaaltje komt meer voor bij de K 100 serie, maar het kan geen kwaad hierop te letten.

Onderhoud is altijd prijzig, ook bij Honda. Hier ligt het aan de hoge onderdeelprijzen, net als bij auto's.

En natuurlijk: rij op allebei de types en maak gewoon de keuze die het beste bij jou past.
8-)
 
ik begrijp je dilemma. Heb 3 jaar op Deauville gereden. ingeruild voor een bmw 1150RT. Vond de bmw mooier om te zien en wilde meer power! Deauville mist de power en stoere uiterlijk. Onderhoud van Deauville, lagere kosten, en geen problemen. Let wel goed op de uitlaat bij aanschaf! Kosten van bmw bij bmw-dealer zijn stukken hoger.
De km's spelen ook een rol. Op de Honda kun je nog probleemloos 55.000km rijden voordat je aan de ton zit, De bmw zit al over de ton. In jouw geval toch de Deauville kiezen. Ben zelf gevoelig voor aantal km's.

Succes met je zoektocht en keuze.
 
Op de Honda kun je nog probleemloos 55.000km rijden voordat je aan de ton zit, De bmw zit al over de ton.


Een K is "net ingereden" bij 100.000km, dus "de bmw zit al over de ton" is een beetje een loze constatering; Net alsof de motor stopt met rijden als de teller over de ton gaat. (nofi hoor). Je wil een werkpaard, en dat is een K. Je kan er zeker nog 200.000 kilometer mee rijden voordat het blok wat liefde en aandacht wil.

Onderhoud aan de bmw kan je redelijk eenvoudig zelf doen (filters en vloeistoffen, evt klepspeling), en als er echt iets aan de hand is breng je hem langs de dealer. Zo hou je de kosten een beetje binnen de perken.
 
Ik heb geen ervaring met de "K'-serie van BMW, maar ik ben begin dit jaar overgestapt van een 93'er Suzuki GSX1100G (tourmotor) naar een Deauville uit 2000. Het te kort aan vermogen (ben er qua PK's ongeveer de helft op achteruit gegaan) valt reuze mee. Bovendien stuurt de Deauville heerlijk. Het is echt een lekkere wendbare fiets. Nee, ik heb er geen spijt van.

Ik zou zeggen, ga vooral eens proefritjes maken en vergelijk de Honda en de BMW maar eens.
 
Dat de BMW K-serie duur in onderhoud is, vind ik niet waar, je kunt echt zelf heel veel doen. Het nadeel alleen is (vind ik dan) is, dat onderdelen alleen bij BWW dealers te krijgen zijn (maar soms ook bij liefhebbers zoals Becks motoren in Wijhe).

Ik ben bevooroordeeld, want ik zou absoluut voor de BMW gaan :}


Succes bij de keuze!
 
Voor goedkope BMW-onderdelen kun je terecht bij de Hobbyist in Hunsel (dacht ik). Dat is dus voor jou nog redelijk in de buurt. . .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle nuttige tips!

De keuze is inmiddels gemaakt. Vandaag voor een BMW gaan kijken met jullie tips in het achterhoofd, en meteen gekocht. Tot nu toe had ik nog niet op een BMW gereden, wel al verschillende Deauvilles.
In vergelijking met de Deauville had ik er gewoon een veel beter gevoel bij. Mijn zithouding was beter, het comfort was hoger, de hanteerbaarheid was niet zoveel slechter als ik had verwacht, in feite was er zelfs weinig verschil tussen een deauville met koffers en de BMW, de staat van onderhoud was beter dan die deauville die ik op het oog had, en de prijs was ook nog eens lager. Die kilometerstand die voor een bmw volgens iedereen niet veel uitmaakt, maakt voor de prijs wel veel uit :)
Zaterdag ga ik hem ophalen....
Wat fotootjes alvast:

k1100lt2.jpg


k110lt.jpg
 
Helaas geen Deauville uiteindelijk, maar deze Beemer ziet er ook erg tof uit. Vele vrolijke kilometers toegewenst en succes ermee!
 
Als je met een K eenmaal hebt leren rijden is ie net zo wendbaar en soepel te bereiden als een Deauville.

Goeie keus, als je het aan mij vraagt *D

misschien...heel misschien ben ik bevooroordeeld... O-) ;)
 
ik had hem noooooooiiit gekocht O-)


Mooi zadel trouwens, ruilen voor een doorgezakte? :9
 
Deauville is een prima fiets om mee te beginnen. BMW is voor later.
Nog beter om mee te beginnen:

Honda CBF 600 SA

Heb ik toevallig te koop.
Een jaar oud, dus fabrieksgarantie tot juli 2007.
Valbeugels, ABS
Zilvergrijs
Nieuwprijs 8290 euri
Mag weg voor 5950 euri.
 
Deauville is een prima fiets om mee te beginnen. BMW is voor later.
Nog beter om mee te beginnen:

Honda CBF 600 SA

Heb ik toevallig te koop.
Een jaar oud, dus fabrieksgarantie tot juli 2007.
Valbeugels, ABS
Zilvergrijs
Nieuwprijs 8290 euri
Mag weg voor 5950 euri.

Piccie:

full
 
Ik heb er al een gekocht hoor :) BMW.

Denk dat ik in het begin maar eens zonder koffers door de file ga. Of in begin maar helemaal niet door de file. Gewoon rustig opbouwen. Maar min testrit gisteren door woonerf met allerlei bochten drempels en obstakels viel me reuze mee. Rijdt echt soepel, zo'n K...!
 
Wil je toch wat bergruimte, maar wil je van achteren niet zo breed zijn, kijk dan of je een setje citykoffers 2ehands kunt scoren. Heb ik ook gehad; zijn ideaal voor in druk verkeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan