K1100lt span

@Slingertje best een goed idee eigenlijk, kan ik wel eens een topic over beginnen :P maar goed vind het nog steeds suf van mezelf als zeiler ;)

Maar goed vanavond heb ik de motor eens in de steigers gezet:
[afbeelding]

Best ideaal zo'n kraanbaan en dan een steiger eronder voor de stabiliteit
dus na even rommelen hing het subframe eronder
[afbeelding]

Dus kan weer vrolijk verder

Dat gaat goedkomen zo te zien!

Een topic beginnen over algemene technische info is leuk als deze ook sticky is, anders heeft het weinig zin ben ik bang.
 
Dat zou toch te regelen moeten zijn?
Denk dat onze eigen zijspan mod daar best voor te porren is ;)
Maar gaat zeker goed komen, moet nu nog even 2 stukken pijp hebben om over de motor ophangpunten heen te gaan en dan wordt het passen en hechten (aflassen ga ik niet zelf doen)
En dan kan het frame eraan, ben al lekker aan het neuzen naar een setje velgen
 
Goed en we zijn weer terug in Nederland, na een lekker rondje Europa.

Zoals ik al eerder schreef,
op zoek naar een set wielen, wat ik graag wil is rondom enkelzijdige ophanging en dan het liefst ook nog eens met dezelfde velgen rondom, de reden hiervoor is dat ik het liefst net als voor de auto een extra set heb liggen met winterbanden en zomer banden, zodat ik dat 's winters gemakkelijk over kan gooien.
Dus nu maar eens zoeken naar velgjes.
Ik hoor met name halflive vaak enthousiast over smart Fortwo velgen, maar het aanbod op ebay en marktplaats valt me een beetje tegen. Maar vanmorgen reed ik achter een Peugot 107 en volgens mij is dat redelijk de zelfde maat (is het zelfde als die van de citroën C1 en de Toyota Aygo volgens mij)
Heeft iemand daar ervaring mee?
De naven moeten toch nog gemaakt worden, dus daar kan ik nog vollop mee spelen
 
wat ik graag wil is rondom enkelzijdige ophanging en dan het liefst ook nog eens met dezelfde velgen rondom, de reden hiervoor is dat ik het liefst net als voor de auto een extra set heb liggen met winterbanden en zomer banden, zodat ik dat 's winters gemakkelijk over kan gooien.
Heb ik ook (voor het zijspan).
Maar moet zeggen dat ik ’s-zomers ook gewoon doorrij op Wintercontacts. Hebben gewoon wat prettigere wegligging als de Ecocontacts, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Ik hoor met name halflive vaak enthousiast over smart Fortwo velgen, maar het aanbod op ebay en marktplaats valt me een beetje tegen. Maar vanmorgen reed ik achter een Peugot 107 en volgens mij is dat redelijk de zelfde maat (is het zelfde als die van de citroën C1 en de Toyota Aygo volgens mij)
Heeft iemand daar ervaring mee?

Heb ik ook. (107, prettig autootje BTW)

Dat scheelt drie centimeter in hoogte. De 107/Aygo/C1 heeft standaard 155/65-14 bandjes rondom op 4,5J viergaats velgen en de Smart heeft voor 145/65-15 bandjes (hoger dus) op 4J velgen. Oudere Smartjes hebben voor zelfs de 3,5J velgjes met 135 banden. De velg van een 107/Aygo/C1 heeft extra een gemeen randje in de stalen velg om de wieldoppen in vast te klicken.

Prijsverschil nieuw is minimaal. Per stuk onder de 50 nieuw.

Tweedehands Smart velgen moet je meestal in twee keer doen, want de achtervelgen zijn natuurlijk veel dikker. Heb ze zowel gebruikt, als nieuw gekocht. Een nieuw set Smart velgen incl. winterbanden kon ik net over de grens in Dld. gunstig in de aanbieding kopen.

Het vierde wiel gebruik ik dan als reservewiel, past toch overal.

Richard 8-)
 
Laatst bewerkt:
Het vierde wiel gebruik ik dan als reservewiel, past toch overal.

Richard 8-)

precies mijn idee ;) vandaar ook de vraag. Moet toch eens wat aan mijn duits doen geloof ik, net weer een week in duits sprekend gebied geweest, maar het is toch nog wat roestig ;)
 
Zoals Slingertje al aangeeft, nieuw scheelt dat allemaal niet veel.
Op marktplaats moet je er tegenaan lopen, als je zoekt vindt je net nix.
Nieuw kosten de velgjes nog geen 40 euro
De smalle voorbandjes van 135 gaan inmiddels wel een beetje uit het assortiment, ik zou met bouwen uitgaan van de 145 bandjes.
Achter kan je wel een brede velg kwijt, mocht je tegen een rondom setje aanlopen. Dan kan je alleen niet meer uitwisselen.
Ik heb een E-mail adres van iemand bij Nijkerk die smartjes sloopt, die zou je ook eens kunnen mailen. Hevu heeft laatst ook ergens een voorwielophanging gekocht, maar ik weet niet waar.
 
Voor de Guzzi zit ik ook nog te puzzelen over het kleinere achterwiel, ik kom dan toch weer op de constructie uit zoals Halflive op de Guzzi had.
@ Halflive zou je nu ook weer die plaat zo dik nemen? 12,5mm! 10mm lijkt me eigenlijk wel genoeg in mijn beleving.
Voor een BMW is het veel simpeler allemaal met die eenarmige montage, zou voor een 3,5J Smartvelg gaan.
 
De smalle voorbandjes van 135 gaan inmiddels wel een beetje uit het assortiment, ik zou met bouwen uitgaan van de 145 bandjes.

Yep, I’m with stupid, als de 4J velgen bedoeld worden.

Op de 4J Smart velgen past alles tussen 135 en 155, dus ook de dikke Vredestein Snow + bijvoorbeeld.

Zou ook voor nieuwe velgen gaan, zeker in combinatie met wat nieuwe winterbanden, zijn er altijd leuke aanbiedingen te vinden (misschien niet nu in juni, maar dat komt nog wel), dan heb je de velgen zowat gratis.

Ventieltje, schuurpapiertje, busje velgenspray etc. en je zit al aan de nieuwprijs met een tweedehands velgje, of je moet iets vinden met een splinternieuwe band er op, die ook nog eens naar je zin is.

V.w.b. het reservewiel. Kijk, je kunt alles op je combinatie zetten, maar het reservewiel moet wel overal passen. Dus, geen asymmetrisch profiel en geen looprichting op de banden. (edit: reservewiel).

Toch nog een vraagje. Eenzijdige ophanging is natuurlijk normaal op het zijspan en bij deze BMW ook op het achterwiel. Maar waarom wil je dat ook vóór? (Ik heb dat ook, daar niet van).

Richard 8-)
 
Bij het weggetje:

Fource à balancier, rotules unibal, etcetera, etcetera, is even het enige wat ik uit het hoofd weet.

Papa va fumer une clope, maintenant. :+

Richard 8-)
 
Ik wil graag voor ook enkelzijdig, enerzijds omdat ik het gewoon mooi vind staan, maar aan de andere kant vind ik het ook wel praktisch, juist voor een reservewiel, maar ook met sneeuwkettingen lijkt het me wel handig.
 
et mama pipt papa
:N et maman pipe aussi.

@ratman, ik zou voor 8mm staal gaan.

@Slingertje en de rest: Ik kan op die website van mij wel een woordenlijst plaatsen. Zullen we een google docs spreadsheet met een paar man delen om daar een lijstje in vier talen van maken? Ik heb ergens een lijstje van gewone motoronderdelen, dat is ooit eens door een BMW genootschap gemaakt. Ik maak zo wel even een voorbeeldje.
Nu even als voorbeeld alleen kijken, het mooie van google docs is dat je het kunt delen en samen bewerken, natuurlijk niet voor de hele wereld, maar met enkele mensen van hier zou het moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag voor ook enkelzijdig, enerzijds omdat ik het gewoon mooi vind staan, maar aan de andere kant vind ik het ook wel praktisch, juist voor een reservewiel, maar ook met sneeuwkettingen lijkt het me wel handig.

Yep, voor sneeuwkettingen is dat handig. O-) Achter dan wel niet breder gaan als 145 op de Beemer, anders slaat de ketting tegen de brug.

Richard 8-)
 
Yep, voor sneeuwkettingen is dat handig. O-) Achter dan wel niet breder gaan als 145 op de Beemer, anders slaat de ketting tegen de brug.

Richard 8-)

kijk dat zijn de tips.

En er is weer wat voortgang, mijn neefje gaat me helpen met de naaf voor het span en waarschijnlijk ook gelijk voor de achterwiel adapter. Altijd fijn als iemand over de handigheid daarmee beschikt (en beschikking heeft over de spullen)
 
Daar wil ik dan best wel aan meehelpen, als zoiets op prijs gesteld wordt. Wordt natuurlijk een groeidocumentje.

Richard 8-)
Dan moet ik je wel toe kunnen voegen als schrijf bevoegd, heb je een Gmail adres voor me (via PB)
Dan gaan we daar eens een beetje werk van maken. Ik zal er vanavond of morgen een nieuw topic voor openen, kunnen we daar het linkje levend houden.
 
Okay, het ligt me alweer veel te lang stil, dus vanavond maar weer even aan de bak.
Had laatst weer een storing in het electrisch circuit, wederom problemen met starten, dus nu maar eens echt het startrelais vervangen.

Maar vanavond wil ik de lippen op het subframe gaan maken, stuk hoeklijn heb ik nog liggen dus dat zou moeten lukken. maar wat ik nog wel mis is een stuk pijp om over de blokbouten te gaan, die hebben een minimale binnen diameter van 36 hebben (dan kan er een dop doorheen die over de blokbouten past) en een constructie verzinnen zodat ik de schoor naar de linkerkant kan demonteren. Ik zit te denken aan een stuk strip met moeren erop gelast die ik aan de binnenkant monteer. Alleen even kijken hoe ik dat in elkaar moet draaien. Denk zelf dat enkel een bout door de koker met draad daarin getapt toch ietwat aan de zwakke kant gaat zijn.
 
Ik heb imbus bouten als blokbouten. Volgens mij zijn de buisjes uitwendig 25mm. Als je te grote buisjes neemt passen ze niet meer in de uitsparing van je blok.
 
Dat is apart, bij mij zit er namelijk een draadend doorheen met een 12 kantige moer en daar past dop 24 op en die heeft een buiten diameter van 36.
Ik zal het vanavond nog even een keer nameten, zal het vanavond nog een keer nameten, anders zal ik toch nog een andere oplossing moeten verzinnen.
 
goed een plaatje zegt natuurlijk meer dan woorden dus bij deze, zo zit mijn blokophanging
IMAG0066.jpg

IMAG0063.jpg

IMAG0064.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo even een kleine update,
vanavond afneembare plaat gemaakt voor de linker schoor en de gaten in de hoeklijnen gezet voor de stangkoppen. dus die kunnen nu ook gehecht worden. Had ik vanavond even geen zin meer in. Dus dat komt van de week samen met de foto's
 
Terug
Bovenaan Onderaan