K1100lt zijspan

rutgertjuh

MF veteraan
Donateur
16 jun 2004
19.412
7.132
Nijkerkerveen
Eerder dit jaar heb ik een k1100lt zijspan combinatie gekocht.
Deze heeft ongeveer 3 ton gelopen en er ligt een ander blok in.
Bij de motor is het originele blok, wat er van over is.
Een enorme bak met onderdelen.
Een complete donorfiets, met 40.000 km op de klok.
En een lief klein aanhangertje.

Het blok dat er nu in zit lekt olie.
De motor loopt prima maar rookt als hij koud is.
En de electra is niet helemaal goed.
Ik bedoel dan vooral de verlichting van de alle extra die er bij gekomen was.
Er zitten flitsers op, die doen het nu niet.
De voeding van de navigatie doet het niet.
Dat soort dingen.
De grote vraag nu is of ik de K ga opknappen of gewoon vervang voor de donorfiets.
Ik ben er nog niet uit.
 

Bijlagen

  • 5E06712D-F9F5-4432-A087-55F80AE9CC34.jpeg
    5E06712D-F9F5-4432-A087-55F80AE9CC34.jpeg
    168 KB · Weergaven: 88
  • 7EC2F86F-67C8-46CB-A77A-8D74FBCC5D37.jpeg
    7EC2F86F-67C8-46CB-A77A-8D74FBCC5D37.jpeg
    201,4 KB · Weergaven: 92
  • 470167E4-702A-4A42-A899-270BEA54B650.jpeg
    470167E4-702A-4A42-A899-270BEA54B650.jpeg
    278,6 KB · Weergaven: 89
De combi zelf kan ik niets over oordelen. De volgert (instagruit, fakeboek, twilpert??? ;) ) zier er dan wel uit om verliefd op te worden.
3e foto, dat gele span rijdt al jaren mee met de Zeelandiarun. :Y
 
Als de olielekkage aan de onderzijde van de olie waterpomp is, hoef je alleen de pomp te repareren, dat is goed te doen hoor!
Als er ook olie uit het koppelingshuis lekt, dan is het een ander verhaal.
Dat is inderdaad wel veel werk.
 
De combi zelf kan ik niets over oordelen. De volgert (instagruit, fakeboek, twilpert??? ;) ) zier er dan wel uit om verliefd op te worden.
3e foto, dat gele span rijdt al jaren mee met de Zeelandiarun. :Y
Die gele is van kees. Leuke, en vooral hele aardige, kerel. :Y
 
Als de olielekkage aan de onderzijde van de olie waterpomp is, hoef je alleen de pomp te repareren, dat is goed te doen hoor!
Als er ook olie uit het koppelingshuis lekt, dan is het een ander verhaal.
Dat is inderdaad wel veel werk.
Wat ik heb begrepen. De vorige eigenaar heeft de waterpomp vervangen door een gereviseerde. Daarna is hij gaan lekken. De lekkage zou daar gezocht moeten worden.
Ik heb alleen geen verstand van deze blokken dus kan het niet met zekerheid zeggen
 
waterpomp is een combi met een olie en waterzijde seal. Vaak gaat het verkeerd met verkeerd gemonteerde seals daar en krijg je lekkages. die pomp is in principe niet zo moeilijk te vervangen.
 
En de revisiesetjes zijn ook echt niet duur.
Als de as niet ingelopen is, reviseer je dat op het gemak in een avondje. Heb je nog tijd genoeg om veel bier te drinken tussendoor ook.
 
Een K1100 verbruikt vaak wat olie. Niet omdat hij versleten is maar juist omdat de nicasil coating van de cilinders zo hard is dat de zuigerveren niet inlopen en afdichten.
Niks ernstigs. Meer gas geven, niet te zuinig zijn met toeren draaien, in eerste instantie gaat je verbruik omhoog, later juist omlaag.
 
Ik heb geen idee of het makkelijk los kan. Ik denk dat elm gewoon een subframe aan de motor vast heeft gemaakt, en dat daar het span aan vast zit.
Als het een originele EML is zal het er niet 'ff snel' af te halen zijn. @JohnZ weet dat waarschijnlijk beter, heeft eenzelfde combi dacht ik. Op zich moet het wel te doen zijn, gewoon dom sleutelen.
 
Die pomp kun je prima bij zonder al te veel uit te bouwen. Goed controleren, reviseren of vervangen en lekker rijden. verder ook met Hellraiser eens dat je zo'n K-tje af en toe flink op zijn flikker moet geven en doortrekken. Gaan ze alleen beter op lopen. dat beetje rook bij een koude start kan geen kwaad. als hij continue rookt heb je een uitzoeker maar voor hetzelfde geld is het iets knulligs als een temperatuursensor die niet goed aangesloten is (bij de water/oliepomp) en staat het ding continue een rijk mengsel te verstoken.
 
Die pomp kun je prima bij zonder al te veel uit te bouwen. Goed controleren, reviseren of vervangen en lekker rijden. verder ook met Hellraiser eens dat je zo'n K-tje af en toe flink op zijn flikker moet geven en doortrekken. Gaan ze alleen beter op lopen. dat beetje rook bij een koude start kan geen kwaad. als hij continue rookt heb je een uitzoeker maar voor hetzelfde geld is het iets knulligs als een temperatuursensor die niet goed aangesloten is (bij de water/oliepomp) en staat het ding continue een rijk mengsel te verstoken.
Of misschien een nieuw luchtfilter?
 
Die rook boeit mij niet zo hoor. Het is bij een koude motor, en als ik weg rij dan zie ik het toch niet......
De pomp uit, en weer in bouwen daar maak ik mij wat drukker om.
Hij is net vervangen door een gereviseerde, dus ging er vanuit dat hij goed is.
En misschien heb ik het verkeerd, maar als ik daar een beetje ruimte wil hebben dan moet de kuip er af.
En daar zit wel een probleem, de laatste keer dat ik dat deed zag ik dat veel kuip bevestigingen zijn afgebroken.
Nu houden de kuipdelen elkaar een beetje op de plek.
Zou zo'n kuip nog nieuw te koop zijn?
De zijkappen, onder het zadel, zijn ook kapot.
 
Zijn die bevestigingen van kunststof dan kan je ze sterk repareren met as uit de kachel op de breuklijn leggen en daarop secondelijm druppelen, wordt binne paar tellen keihard.
 
Die rook boeit mij niet zo hoor. Het is bij een koude motor, en als ik weg rij dan zie ik het toch niet......
De pomp uit, en weer in bouwen daar maak ik mij wat drukker om.
Hij is net vervangen door een gereviseerde, dus ging er vanuit dat hij goed is.
En misschien heb ik het verkeerd, maar als ik daar een beetje ruimte wil hebben dan moet de kuip er af.
En daar zit wel een probleem, de laatste keer dat ik dat deed zag ik dat veel kuip bevestigingen zijn afgebroken.
Nu houden de kuipdelen elkaar een beetje op de plek.
Zou zo'n kuip nog nieuw te koop zijn?
De zijkappen, onder het zadel, zijn ook kapot.
Nieuw weet ik niet, maar via sloperijen wel hoor. www.motoronderdelenshop.nl heeft vast wel wat (is de voorrijder van de Zeelandiarun).
 
Ik heb geen idee of het makkelijk los kan. Ik denk dat elm gewoon een subframe aan de motor vast heeft gemaakt, en dat daar het span aan vast zit.
Linker en rechter onderzijde van de kuip los schroeven, daarna zit het kuipdeel wat voor de radiator zit los.
Dan heb je volgens mij voldoende ruimte om de olie waterpomp uit te kunnen wisselen.
Voor het monteren/demonteren van de pomp heb je alleen een inbus sleutel nodig!
 
as of bakpoeder met secondenlijm werkt prima. Lego-blokjes oplossen in MEK werkt ook prima (maar is chemisch wat meer meuk) of goedkope chinese tweecomponentenlijm gebruiken, dat grijze spul is echt behoorlijk goed spul (Kafuter) . Heb er al best wat dingen mee aan elkaar geplakt en tot dusver komt het zijn beloften redelijk na. Benzinebestendig, stevig, na te bewerken. Goedkoop ook nog ..

Ik neem aan dat je alles al een keer goed schoongemaakt hebt om te zien waar de olie echt vandaan komt. Is het een slangetje, lekkage op een pakking of komt er vloeistof uit de pomp zelf. We hebben het daar wel steeds over maar misschien lekt de olie wel ergens anders uit. (schroefdraad van een van de sensoren bv. Heb ook wel eens een lekke sensor gehad, dat de olie door de sensor heen kwam en in de bedrading kwam.
verder zijn er zoveel k-tjes geweest en gesloopt of verbouwd tot iets caferacer achtigs dat er genoeg plaatwerk rond moet slingeren, koijken ook eens op bwmk.nl..

Groeten,

Benno
 
De knalpot in rilland doet ook veel in bmw k serie, die zie ik regelmatig naar de stort gaan met een aanhanger kuipwerk

Dat soort dingen zie ik ook.
Maar als je het spul van dichtbij bekijkt dan er vaak toch bevestigingspunten afgebroken of het hele spul is zo hard geworden dan het gewoon door midden schuurt, of af breekt. Vandaar de vraag of het nog nieuw te krijgen is.
 
as of bakpoeder met secondenlijm werkt prima. Lego-blokjes oplossen in MEK werkt ook prima (maar is chemisch wat meer meuk) of goedkope chinese tweecomponentenlijm gebruiken, dat grijze spul is echt behoorlijk goed spul (Kafuter) . Heb er al best wat dingen mee aan elkaar geplakt en tot dusver komt het zijn beloften redelijk na. Benzinebestendig, stevig, na te bewerken. Goedkoop ook nog ..

Ik neem aan dat je alles al een keer goed schoongemaakt hebt om te zien waar de olie echt vandaan komt. Is het een slangetje, lekkage op een pakking of komt er vloeistof uit de pomp zelf. We hebben het daar wel steeds over maar misschien lekt de olie wel ergens anders uit. (schroefdraad van een van de sensoren bv. Heb ook wel eens een lekke sensor gehad, dat de olie door de sensor heen kwam en in de bedrading kwam.
verder zijn er zoveel k-tjes geweest en gesloopt of verbouwd tot iets caferacer achtigs dat er genoeg plaatwerk rond moet slingeren, koijken ook eens op bwmk.nl..

Groeten,

Benno

Ja, ik heb het schoon gemaakt. Wat ik zie is dat de voorkant, en de onderkant nat is.
Als ik tijdens een rit ergens stil sta dan liggen de druppels olie er onder.
Er lekt dus zoveel uit dat ik het niet terug kan herleiden naar een boutje oid.
Wat ik begrepen heb ik dat de lekkage is begonnen nadat de waterpomp is vervangen.

Dat plakken is een mooi idee.
Maar dan moet je wel alle originele delen nog hebben.
En zeker weten dat je het op de originele plek plakt.
Veel van die afgebroken delen heb ik niet meer.
En wat er nog is dat is verschrikkelijk slecht. (droog, hard en poreus)
En dan heeft de vorige eigenaar een willekeur aan schroefjes gebruikt om het spul in elkaar te krijgen.
Hier zijn ook schroefjes voor gebruikt die je normaal in het hout, of de muur, draait.
Gaatjes waar een schroefje door gaat, zijn veelal ovaal geworden.
 
Ja, ik heb het schoon gemaakt. Wat ik zie is dat de voorkant, en de onderkant nat is.
Als ik tijdens een rit ergens stil sta dan liggen de druppels olie er onder.
Er lekt dus zoveel uit dat ik het niet terug kan herleiden naar een boutje oid.
Wat ik begrepen heb ik dat de lekkage is begonnen nadat de waterpomp is vervangen.

Dat plakken is een mooi idee.
Maar dan moet je wel alle originele delen nog hebben.
En zeker weten dat je het op de originele plek plakt.
Veel van die afgebroken delen heb ik niet meer.
En wat er nog is dat is verschrikkelijk slecht. (droog, hard en poreus)
En dan heeft de vorige eigenaar een willekeur aan schroefjes gebruikt om het spul in elkaar te krijgen.
Hier zijn ook schroefjes voor gebruikt die je normaal in het hout, of de muur, draait.
Gaatjes waar een schroefje door gaat, zijn veelal ovaal geworden.
Die pompen willen ook nog wel eens lekken op de pasvlakken. Volgens het "boekje" moet de pomp met vloeibare pakking (die blauwe, weet ff niet hoe die heet) gemonteerd worden. Als je algemene vloeibare pakking gebruikt gaat het in no time weer lekken. (hoe ik dat weet?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan