K1100lt zijspan

Eerder dit jaar heb ik een k1100lt zijspan combinatie gekocht.
Deze heeft ongeveer 3 ton gelopen en er ligt een ander blok in.
Bij de motor is het originele blok, wat er van over is.
Een enorme bak met onderdelen.
Een complete donorfiets, met 40.000 km op de klok.
En een lief klein aanhangertje.

Het blok dat er nu in zit lekt olie.
De motor loopt prima maar rookt als hij koud is.
En de electra is niet helemaal goed.
Ik bedoel dan vooral de verlichting van de alle extra die er bij gekomen was.
Er zitten flitsers op, die doen het nu niet.
De voeding van de navigatie doet het niet.
Dat soort dingen.
De grote vraag nu is of ik de K ga opknappen of gewoon vervang voor de donorfiets.
Ik ben er nog niet uit.
Ik weet nog wel een complete LT voor je...
 
Die pompen willen ook nog wel eens lekken op de pasvlakken. Volgens het "boekje" moet de pomp met vloeibare pakking (die blauwe, weet ff niet hoe die heet) gemonteerd worden. Als je algemene vloeibare pakking gebruikt gaat het in no time weer lekken. (hoe ik dat weet?)

Ik denk dat daar vooral het probleem zit ja. :Y
 
Linker en rechter onderzijde van de kuip los schroeven, daarna zit het kuipdeel wat voor de radiator zit los.
Dan heb je volgens mij voldoende ruimte om de olie waterpomp uit te kunnen wisselen.
Voor het monteren/demonteren van de pomp heb je alleen een inbus sleutel nodig!
4 jaar terug heb ik mijn span uit elkaar getrokken, hierbij foto's van het subframe wat aan de voorzijde van het motorblok zit.
Mocht die in de weg zitten, kun je hier goed zien hoe deze gemonteerd zit!
 

Bijlagen

  • 20180425_154650.jpg
    20180425_154650.jpg
    160,6 KB · Weergaven: 26
  • 20180425_154507.jpg
    20180425_154507.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 25
Beste Halflive,
dat klopt, die kun je op de linkse foto, recht omhoog zien steken.
De foto's zijn genomen met het onderdeel geplaatst in de gemonteerde oriëntatie.
Let wel op, het verticale deel is in 2 delen te splitsen.
Daarbovenop sluit het aan op het extra EML balhoofd.

Omdat ik weinig foto's van EML sub frames op het internet kan vinden heb ik destijds deze foto's gemaakt.
 
4 jaar terug heb ik mijn span uit elkaar getrokken, hierbij foto's van het subframe wat aan de voorzijde van het motorblok zit.
Mocht die in de weg zitten, kun je hier goed zien hoe deze gemonteerd zit!
Dat ziet er niet erg spannend uit.
Dit lijkt me prima zelf te doen.
Thanks! 👍 😃
 
Zondag heb ik de donor lt opgehaald.
Deze heeft weinig kilometers op de teller en zou niet versleuteld zijn.
Op zich klopt dat ook wel.
Ware het niet dat ik, toen hij buiten in de zon stond, zag dat er een schuiver mee is gemaakt. En een keer op zijn andere oor is gevallen.
De kuip is aan beide kanten flink beschadigd en gescheurd, en ook het (kleppen) deksel heeft schaafschade.
Binnenkort ga ik de kuip er af halen om te zien hoe de binnenkant er aan toe is.
Dan kunnen we een gedegen aanvalsplan maken.
 
Er is ondertussen al een beter plan.

Op de terug weg vanuit Genemuiden vond ik het geluid vanuit het vooronder niet geruststellend.
Ook omdat hij nu langer en flinke rookt dan voorheen.

Omdat ik het zelfs niet zie zitten heb ik gezocht naar iemand die er aan wil sleutelen en waar ik mag helpen.
Die hen ik gevonden, maar dan moet het hele spul wel naar Roermond....
Fase 1: Binnenkort gaat eerst de donor motor die kant op. Hij kan dan het blok bekijken en alvast beginnen met uitbouwen. Daarna gaat het span er naartoe en gaan we het blok wisselen.
De donor blijft daarna waarschijnlijk bij hem, ik denk niet dat ik er nog iets aan heb.

fase 2: word het wisselen van alle kuip delen, ik heb een hele nette set klaar liggen. En dan moet ook de electra aangepakt worden. De gewone dingen doen het. Maar alle accessoires moeten opnieuw bekabeld worden.
Daar moet ik nog wel iemand voor zoeken.
 
Vandaag de donor motor weg gebracht. Deze word nu op het gemakje weer tot leven gewekt en daarna gaan we bepalen of hij beter is dan het blok wat nu in het zijspan ligt.
Als dat het geval is dan word hij gewisseld.
Roel zijn voorstel is om de hele aandrijflijn te wisselen. Op zich geen gek idee. Ik weet alleen niet of de aandrijflijn nu helemaal standaard is.
 
De hele aandrijflijn vervangen is wel het meest simpel. En als er iets anders is zal het een EML achterbrug zijn. Die zal je dan apart over moeten zetten. De brug kan je missen, maar het wiel is dan ook anders.
 
De hele aandrijflijn vervangen is wel het meest simpel. En als er iets anders is zal het een EML achterbrug zijn. Die zal je dan apart over moeten zetten. De brug kan je missen, maar het wiel is dan ook anders.
Zonder buiten te kijken.
Ik heb geen eml achterbrug maar de originele. Het wiel over zetten zal geen probleem zijn.
 
Bij mijn oude r100 zijspan was de cardan vervangen voor een ander type.
Ik ga er even vanuit dat dit bij de 1100 niet het geval is.
Zou ik dit makkelijk kunnen controleren?
 
De overbrengingsverhouding staat op de klok ingeslagen. Bij de oude boxers bovenop bij de ingaande kant, bij de tunnel. Ik heb er nooit naar gekeken bij de latere modellen. Als je geen EML brug hebt, zit er dan wel een auto wiel in? Dan kan je gewoon de adapter en het wiel overzetten.
http://www.largiader.com/articles/gearing/
Het staat tegenwoordig bij de ontluchting:
1682801951675.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan