K1100RS of TDM 850/900

antonijn

Rookie
14 apr 2016
16
4
Lieshout
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe motor en twijfel erg tussen de BMW K1100RS en de Yamaha TDM850/900.
Het budget is op max 3000euro.
Ik weet dat het twee totaal verschillende motoren zijn en ik wil ze verder ook niet vergelijken.
Een testrit op de BMW zit er niet snel in want de dichtstbijzijnde is bijna 4 uur rijden met het OV.

Ik ben op zoek naar iets om met mijn vriendin achterop en wat bepakking lekker te kunnen rijden. Ik ben geen snelheids duivel en vermijd de snelweg ook zoveel mogelijk (is toch saai, als maar rechtdoor). Ben meer van de landweggetjes.
Wat ik me vooral af vraag is hoe de BMW op deze landweggetjes rijdt, vanwege het smalle stuur enzo...

Kunnen jullie een mening geven welk van deze twee motor jullie voorkeur zou hebben voor deze rijstijl.
 
De BMW is gemaakt om grote afstanden zo comfortabel mogelijk op hoge snelheid af te leggen. Een hele dag Autobahn burnen gaat echt probleemloos. Uiteraard kun je er ook gewoon alle andere dingen mee doen maar hij is gemaakt om grote reizen mee te maken.
Een rechtop zittende motor als een TDM is meer ontspannen op kleine weggetjes.
 
Uit ervaring met de TDM 850 en 900 zijn deze geschikt voor je omschrijving. Zelfs snelweg is geen probleem. Op de 850 ben ik met de vrouw achterop, givi kofferset en tanktas oa naar Ierland gereden en daar een rondje Ierland gedaan. Op de 900 ben ik naar de Pyreneeën geweest en een rondje Finland gedaan. Met mijn vrouw achterop. Nog wel meer, dit is om aan te geven dat het voor de TDM geen probleem is. Als je zelf tenminste een goede zit hebt, dan kun je prima km maken. Zeker als je minder snel rijdt, dan kan een rechter zit fijner zijn. Er is een site waar je de motors kunt vergelijken met de ergonomie. Een Engelstalige, weet even de naam niet meer. Iets met ergonomics 🤔. Weet je hoe je zit op de TDM, kun je de hoogte, rughoek, kniehoek en zo vergelijken. Dan heb je al wat meer info of je 4 uur moet gaan reizen. Of eens vragen of er k1100rs rijders in de buurt wonen. Kun je in ieder geval proefzitten. En ervaringen horen.
Helaas geen vergelijk met de rs. Ook de motorbeleving zal anders zijn. Het gaat erom dat je je fijn en prettig voelt. Zithouding bepaalde trillingen motorblokeigenschappen enzovoort. Ik vond al een flink verschil tussen de 850( eerste model) en de 900, qua motorbeleving.
Succes met je zoektocht en laat weten wat het geworden is 😎
 
De BMW is gemaakt om grote afstanden zo comfortabel mogelijk op hoge snelheid af te leggen. Een hele dag Autobahn burnen gaat echt probleemloos. Uiteraard kun je er ook gewoon alle andere dingen mee doen maar hij is gemaakt om grote reizen mee te maken.
Een rechtop zittende motor als een TDM is meer ontspannen op kleine weggetjes.
Bedankt voor de reactie. Vergoelijkend:)
 
Helemaal met Hellracer eens. Ik heb diverse BMW's gehad en ook weleens met een TDM gereden. Voor het leuke binnendoor, toerwerk is de TDM gewoon leuker. Comfort de BMW denk ik. Ook qua bagage mogelijkheden is de BMW iets makkelijker (standaard koffers zijn makkelijk verkrijgbaar en goedkoop).

En op lange termijn, weet niet hoeveel KM's je denkt te gaan rijden? Een TDM met KM stand boven de 80K zou ik niet zo snel kopen. Een BMW K is geen probleem met een 100K of meer.
 
Uit ervaring met de TDM 850 en 900 zijn deze geschikt voor je omschrijving. Zelfs snelweg is geen probleem. Op de 850 ben ik met de vrouw achterop, givi kofferset en tanktas oa naar Ierland gereden en daar een rondje Ierland gedaan. Op de 900 ben ik naar de Pyreneeën geweest en een rondje Finland gedaan. Met mijn vrouw achterop. Nog wel meer, dit is om aan te geven dat het voor de TDM geen probleem is. Als je zelf tenminste een goede zit hebt, dan kun je prima km maken. Zeker als je minder snel rijdt, dan kan een rechter zit fijner zijn. Er is een site waar je de motors kunt vergelijken met de ergonomie. Een Engelstalige, weet even de naam niet meer. Iets met ergonomics 🤔. Weet je hoe je zit op de TDM, kun je de hoogte, rughoek, kniehoek en zo vergelijken. Dan heb je al wat meer info of je 4 uur moet gaan reizen. Of eens vragen of er k1100rs rijders in de buurt wonen. Kun je in ieder geval proefzitten. En ervaringen horen.
Helaas geen vergelijk met de rs. Ook de motorbeleving zal anders zijn. Het gaat erom dat je je fijn en prettig voelt. Zithouding bepaalde trillingen motorblokeigenschappen enzovoort. Ik vond al een flink verschil tussen de 850( eerste model) en de 900, qua motorbeleving.
Succes met je zoektocht en laat weten wat het geworden is 😎
Dat klinkt veel belovend. Die site heet Motorcycle Ergonomics. Met dit advies neig ik inderdaad meer naar de TDM
 
Ik ben net een stukje gaan rijden op een TDM900 uit 2002. Erg fijne fiets. Hij staat te koop bij een Yamaha dealer voor €3500 met 36000km. De vloeistoffen zijn ververst en de slijtdelen zijn nog prima.

Er zit een powercommander in en andere pijpen, deze missen alleen de db killer. Verder mankeert er niks en zit er alleen aan de rechter kant een krasje op de tank.

Is dit een juiste prijs?
 

Bijlagen

  • IMG_20200715_112731.jpg
    IMG_20200715_112731.jpg
    3,5 MB · Weergaven: 10
Op afstand lastig te zeggen natuurlijk. Hou er rekening mee dat de 40.000km beurt een flinke is met controle van klepspeling. Bij een dealer is de prijs altijd iets hoger dan bij een particulier. Daarnaast zou je ook om de originele uitlaten kunnen denken, zeker met alle discussies over geluid en keurmerken( in Duitsland).
 
Ik heb 5 jaar / 50.000km op een tdm850 uit 1998 gereden. Erg fijne motor, vond hem goed betrouwbaar en soepel rijden. De kleine problemen (oa olieverbruik) hebben ze schijnbaar verholpen met de update naar de 900.

Of het een eerlijke prijs is weet ik niet, maar wellicht ter vergelijk; mijn 850 was nog voor 2000€ verkocht door een dealer (na inruil door mij) bij 94dkm. Hij was wel (erg) goed onderhouden en met topkoffer.
 
Een tdm heeft een ketting en daardoor zou IK hem al niet willen. We hoeven hier denk ik niet die discussie opnieuw te voeren maar misschien is dit een verschil wat jij nog niet gezien had. (ookal wil je de motoren verder niet vergelijken)

Ik heb een paar jaar woon werk gedaan op een K100RS16V. Dat is een K1100RS, maar dan iets minder CC, dus goed vergelijkbaar.
Qua sturen vind ik hem heel erg goed op de binnenwegen, ik heb er vrijwel uitsluitend mee binnendoor gereden.
Ze hebben goede wegligging en in vind ze heel wendbaar ookal zou je dat niet zeggen als je ze ziet.
Verder lopen ze soepel en zijn schakellui wat ik wel fijn vind rijden.

Ik weet niet hoe het met een TDM zit want die heb ik nooit gereden.
 
Bedankt voor de vele reacties!

Qua aandrijving, ketting of cardan maakt voor mij niet zoveel uit. Ik sleutel graag en vindt een ketting nooit echt een probleem. (ieder z'n mening:))

Morgen ga ik een kijkje nemen bij een andere TDM 900 (iets goedkoper) en waarschijnlijk neem ik deze ook gelijk mee.
 
Je hoeft hoge km standen bij beide motoren niet te schuwen, TDM 900's draaien ook rustig 2 ton of meer. Denk er wel aan dat bij de 42kkm, 84kkm, 126kkm etc. beurten de kleppen (5 per cilinder) gesteld moeten worden. Dit is arbeidsintensief en veel mensen doen de motor weg als deze beurt eraan komt. Als je dit weet kan je ernaar vragen en als het nog niet gedaan is je bod hierop aanpassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan