K1200GT gasklephuis sluit niet goed

Two Wheeled Maniac

Sleutelende Student
3 mrt 2014
1.646
630
Delft
Sinds een paar maandjes af en aan bezig geweest met de K1200GT van een kennis. De fiets heeft enkele jaren stilgestaan, maar loopt eigenlijk weer als een zonnetje op het moment. Het enige waar ik nog tegenaan loop, is het gasklephuis. Deze blijft namelijk net op de laatste procent hangen voor het sluiten. Inmiddels heb ik het wel helemaal los gehad en van binnen en buiten zoveel mogelijk proberen te reinigen, waardoor deze buiten de motor wel sluit, maar met de gaskabels eraan net op het eind dus te weinig kracht heeft om te sluiten.
Als je het gas in ene keer vanaf 50% opening bijvoorbeeld laat vieren, sluit deze wel goed. Het is meer wanneer je rustig het gas terugdraait, dat het laatste stukje net te veel weerstand geeft. Hebben jullie nog tips wat ik nog kan proberen eventueel? Dacht het al met een gasklephuis vanaf motorparts-online op te lossen, maar deze was bij ontvangst al vele malen slechter...
 
hoeveel kilometer ?
heb ooit net hetzelfde mee gemaakt met gaskleppen van een CB360. bleken de gaten voor de assen wat uitgesleten, liet je ze schieten sprongen ze in hun originele positie, draaide je ze rustig toe bleven ze hangen in de slijt-positie.

maar als ze zonder kabels bij rustig dicht doen wel goed sluiten, moet je het toch in de kabels gaan zoeken.
 
Ooh ja, sorry. Bouwjaar is 2006 en km stand is 80k. Wel het 'nieuwere' type 1200, voorloper van de 1300.

Dan ga ik me toch nog even verder bezighouden met het gebeuren buiten het gasklephuis. Zonder kabels is het wel echt net aan zegmaar. Kun je vanaf de binnenkant nog iets gebruiken om de assen wat soepeler in het huis te laten draaien?
 
Sinds een paar maandjes af en aan bezig geweest met de K1200GT van een kennis. De fiets heeft enkele jaren stilgestaan, maar loopt eigenlijk weer als een zonnetje op het moment. Het enige waar ik nog tegenaan loop, is het gasklephuis. Deze blijft namelijk net op de laatste procent hangen voor het sluiten. Inmiddels heb ik het wel helemaal los gehad en van binnen en buiten zoveel mogelijk proberen te reinigen, waardoor deze buiten de motor wel sluit, maar met de gaskabels eraan net op het eind dus te weinig kracht heeft om te sluiten.
Als je het gas in ene keer vanaf 50% opening bijvoorbeeld laat vieren, sluit deze wel goed. Het is meer wanneer je rustig het gas terugdraait, dat het laatste stukje net te veel weerstand geeft. Hebben jullie nog tips wat ik nog kan proberen eventueel? Dacht het al met een gasklephuis vanaf motorparts-online op te lossen, maar deze was bij ontvangst al vele malen slechter...
Bel eens met Oscar motoren in nunspeet
Veel ervaring en normale prijzen
Kan je eventueel ook aan een gereviseerd klephuis helpen .
 
Bel eens met Oscar motoren in nunspeet
Veel ervaring en normale prijzen
Kan je eventueel ook aan een gereviseerd klephuis helpen .
Bedankt voor de tip!

Gister nog even bezig geweest. Voornamelijk onder de gashendel zat eigenlijk nog wel wat viezigheid. Het is alweer een stuk verbeterd tov daarvoor. Nu is het alleen nog wanneer ik vanaf een bepaald punt het gas loslaat deze iets blijft plakken. Voor en na dat punt loopt het gasklephuis gewoon netjes terug tegen de aanslag. Later deze week nog maar eens kijken waar ik wat verbetering kan halen.
 
Bedankt voor de tip!

Gister nog even bezig geweest. Voornamelijk onder de gashendel zat eigenlijk nog wel wat viezigheid. Het is alweer een stuk verbeterd tov daarvoor. Nu is het alleen nog wanneer ik vanaf een bepaald punt het gas loslaat deze iets blijft plakken. Voor en na dat punt loopt het gasklephuis gewoon netjes terug tegen de aanslag. Later deze week nog maar eens kijken waar ik wat verbetering kan halen.
Zijn de kabels niet droog?
In vetten of beetje olie en zorgen dat ze goed vrij lopen
 
De kabels lopen wel zoals het hoort, met niet al teveel weerstand. Er zit ook een teflon voering in de buitenkabels. Wellicht is het na die jaren ook niet gek om die eens te vervangen...
 
Al even hier niks van mij laten horen, maar het euvel is wel inmiddels opgelost! In eerste instantie heb ik het gasklephuis vervangen voor een goede tweedehands. Daarmee ook gelijk de gaskabels meegenomen. Na het gasklephuis een goede reinigingsbeurt gegeven te hebben, deze in de motor geplaatst. Toen ik eenmaal de motor zover terug had gebouwd dat ik deze kon starten, zat ik echter weer met de handen in het haar. Ondanks dat alles toch een stuk soepeler liep en de kabels van de gashendel genoeg speling hadden, bleef toch weer het gas hangen. Na enig hersengekraak, kwam ik tot de conclusie, dat het wellicht de actuatorkabel van de cruise control zou zijn, die te strak stond. Volgende dag de BMW dealer gebeld, om te vragen naar de stelmogelijkheid van deze kabel en jawel... de buitenkabel is stelbaar! Dit zit echter onder een soort rubberen sleeve, vlak bij de unit voor de cruise control. Toen ik de stelnippel had gevonden en bij had gesteld, schoot het gas in alle situaties weer netjes terug naar de rustpositie.
Waarschijnlijk is dit vanaf het begin al het hele probleem geweest, maar toch ben ik blij dat ik ook gelijk de gaskabels e.d. heb vervangen. Daar hoef ik me in ieder geval nu ook geen zorgen meer om te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan