K1200S in productie!

Dreamer

MF veteraan
18 feb 2003
1.626
2
Hoofddorp
Gevonden op MCN:
BMW has started production of its new K1200S Hayabusa-beater and released full technical spec for the bike.
The bikes currently being built are for “internal purposes including training and to perfect all processes to ensure the highest level of quality when the new model is officially launched in September,” says the firm.
There's more on this in MCN, out Wednesday, June 9, but in a statement issued today, June 4, BMW says: “The 4-cylinder, in-line 1157cc capacity engine generates 167 bhp at 10,250 rpm. The valves of the dual-camshaft engine are operated by light and rigid cam followers. With a bore/stroke ratio of 59 x 79mm, the engine is a short-stroke unit. Two balancing shafts in the horizontally-divided cylinder crankcase are made of light alloy – to ensure a distribution of masses and low-vibration running.
“To achieve a flat design for the crankcase, the K1200 S has been fitted with dry sump lubrication. This permits an extremely low siting of the engine (there is no oil sump) and with the cylinder bank angled forwards to 55 degrees has helped to establish the machine’s low centre of gravity.
What is unique, for a production bike in this class, is the “cassette transmission” construction of the integrated 6-speed gearbox.

“Suspension and chassis technical highlights are the Duolever and electronically adjustable suspension. The Duolever resembles a link square made up of two virtually parallel longitudinal links which are mounted in the frame so they can swivel and permit a precise up-and-down movement of the front wheel. This is mounted in an extremely rigid component, the so-called wheel carrier – a light component cast from high-strength aluminium alloy which is connected to the longitudinal links via two ball joints and performs the steering action. In turn, a longitudinal link connected to the central spring strut is responsible for suspension and damping. The benefits of this system are extremely high rigidity, combined with low weight, and an ideal wheel and lift curve.
“With the ESA (Electronic Suspension Adjustment) option, yet another BMW innovation enters production. The spring preload and damping can be electronically adjusted at the press of a button which is conveniently sited on the handlebars.

“This machine’s electrics are also extremely advanced. A whole series of functions is facilitated by the so-called CAN bus technology, which is simpler than conventional wiring systems and offers full diagnostics capability.
“Together with a catalytic converter, sports Integral ABS and maintenance-free shaft drive, the K1200 S represents a unique addition to the sports motorcycling market.”
The K1200S will be available from BMW dealers soon after the public premiere at the Munich motorshow in mid September. The first machines to arrive in the UK will be the two multi-colour variants of indigo blue metallic/alpine white, and sun yellow/white aluminium metallic/dark graphite metallic. Two single-colour paint finishes (indigo blue metallic and granite grey metallic) will be available at a later stage.

Engine: 1157cc, Bore/stroke 79/59mm, 167bhp@10,250rpm, Torque: 130Nm at engine speed 8250rpm. Four-cylinders, 4 valves per cylinder, DOHC.
Carburation/engine management: Digital engine electronics with integrated knock control (BMSK). Multi-disc wet clutch, Constant-mesh 6-speed gearbox, Shaft drive
Aluminium composite frame. Front wheel suspension:BMW Duolever, Rear wheel suspension: BMW Paralever. Travel front/rear 115/135mm. Castor 112mm, Wheelbase 1571mm Steering head angle 60.6 degrees.
Brakes, front EVO brake system,dual disc 320 mm. Rear: Single disc 265 mm. BMW Motorrad Integral ABS (part-integral) as standard
Wheels:Cast light alloy. Front 3.50 x 17 MTH 2. Rear 6.00 x 17 MTH 2. Tyres front: 120/70 ZR 17, rear 190/50 ZR 17
Dimensions and weights: Seat height 820 (790)mm. Weight according to DIN standard, fully fuelled, road ready 248kg.

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de vergelijkingstesten!

(ik heb het maar bij 'sport' gezet, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn...)
 
die nieuwe kawa zx12r werd ook al bestemeld as een hayabusa beater :P
maar deze bmw komt denk ik erg goed in de buurt van de zx12r en de busa
 
die nieuwe kawa zx12r werd ook al bestemeld as een hayabusa beater :P
maar deze bmw komt denk ik erg goed in de buurt van de zx12r en de busa

Dat laatste verwacht ik niet. Als je uitgaat van 175 en 178 pk voor de Busa en de ZX en ruim 160 pk voor de BMW, dan komt ie nog iets te kort. Dit wordt nog versterkt door het extra verlies door de kardan-aandrijving. Ik denk dat een vergelijking met een FJR 1300 reeler is.
 
Bij een Hayabusa/FJR1300/Jawa 250 twin beater tellen niet alleen de pk's, maar gaat het om het totaal, dus incl. rijgemak/handling. Juist op dit punt zou de K1200S wel eens heel goed kunnen scoren. De testrijder van Motorrad reeds slechts 8 sec. boven het Nordschleife-record van Helmut Daehne (dit is natuurlijk een marginaal verschil op 7 min. 57 sec.). Echter de K1200S is een toursport, Daehne reed op een volbloed racer (Honda RC30).

Als diesel-fetisjist denk ik dat de K1200 binnen een paar jaar wel eens in dieselversie op de markt kunnen komen. Argumenten hiervoor zijn:
- Na 20 jaar is men overgestapt van krukas in langsrichting op krukas in dwarsrichting. Dit heeft als potentieel voordeel dat er geen kantelmoment meer is en dat er compacter gebouwd kan worden. Echter, de oude K1200 had niet echt last van dit kantelmoment, en echt compacter is de nieuwe K1200 niet geworden. Kantelmoment zou wel een issue kunnen zijn bij diesel met bijbehorende grotere traagheidsmomenten.
- BMW heeft veel dieselkennis is huis, ze bouwen zeer verfijnde diesels voor auto's. Denk maar eens aan de nieuwe 530D met 2 turbo's van verschillende diameter, zodat de diesel ook in hogere toeren goed trekt (niet onbelangrijk bij motorfiets).
- Brandstofprijzen rijzen de pan uit. Een $1 hogere notering op de internationale oliemarkt resulteert meteen in 5 eurocent/liter erbij 'om internationale trends te volgen', een $10 lagere notering heeft geen gevolgen 'omdat het nog niet structureel is' ofzo.
- BMW heeft veel professionele klanten (overheidsdiensten) voor wie de brandstofprijs wel degelijk een argument is.
- BMW heeft genoeg lef hiervoor.

Hierbij specificaties voor zoiets: 1500 cc. viercilinder dwarsgeplaatste lijnmotor, 4 kleppen/cilinder, 2 turbo's van verschilende diameter, intercooler, common rail injectie, koppel >250 Nm van 1800-4500 toeren, vermogen 130 pk bij 4500 toeren, 5 versnellingen (2 zou ook genoeg zijn), gewicht 30 kg. meer t.o.v. benzineversie.
 
*knip*
Hierbij specificaties voor zoiets: 1500 cc. viercilinder dwarsgeplaatste lijnmotor, 4 kleppen/cilinder, 2 turbo's van verschilende diameter, intercooler, common rail injectie, koppel >250 Nm van 1800-4500 toeren, vermogen 130 pk bij 4500 toeren, 5 versnellingen (2 zou ook genoeg zijn), gewicht 30 kg. meer t.o.v. benzineversie.
:}
Eindelijk een fatsoenlijke dieselmotorfiets met een beetje vermogen!
:}


Het vermogen is iets aan de optimische kant. Een getunde Audi 1.4 TDi levert 90 pk en een koppel van 200 Nm.
 
:}
Eindelijk een fatsoenlijke dieselmotorfiets met een beetje vermogen!
:}


Het vermogen is iets aan de optimische kant. Een getunde Audi 1.4 TDi levert 90 pk en een koppel van 200 Nm.

Een een tunede BMW 320D zit al op 175 pk, dus zo optimistisch is het nieteens.
Alleen het blok bouwt veel forser en groter.
+ Dat de uitstoot niet echt schoner te noemen is.
 
Hierbij specificaties voor zoiets: 1500 cc. viercilinder dwarsgeplaatste lijnmotor, 4 kleppen/cilinder, 2 turbo's van verschilende diameter, intercooler, common rail injectie, koppel >250 Nm van 1800-4500 toeren, vermogen 130 pk bij 4500 toeren, 5 versnellingen (2 zou ook genoeg zijn), gewicht 30 kg. meer t.o.v. benzineversie.
Lamaarkomen ... :9 :9 :9
 
In Berlijn is de productie begonnen! :9~

Met dank aan Jerry Finley .

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan