K1200S schakelen gaat niet prettig.

2Xtreme

MF'er
23 sep 2020
48
6
Ik bezit deze K1200S nog niet zo lang. En ben er uiterst tevreden over. Alleen vind ik dat het schakelen erg zwaar gaat. Met name van de 1e naar de 2e versnelling gaat met de nodige harde cluncks gepaard. Soms heb ik het gevoel dat ik de versnellingsbak aan het slopen ben. Personen die aan de overkant van een straat staan kunnen volgens mij goed horen dat ik aan het schakelen ben, zo een herrie maakt dat. Dit is mijn eerste BMW en mijn vorige motorfiets dateert alweer van een aantal jaren geleden. Dat was een
Kawasaki Z1000 MKII deze had een ketting overbrenging. En wat ik mij kan herrinenren is dat deze veel soepeler schakelde. Zijn er BMW rijders die wat ik beschrijf herkennen dat het schakelen met veel geluid gepaard gaat. En hoef ik niet ongerust te zijn dat ik de versnellingsbak stuk trap. En is het aangrijp moment van de koppeling ook in te stellen...?
E7FB71CC-E460-4DB7-91FA-479CFD2F937F_1_105_c.jpeg
E5B64508-158B-44BC-925B-BBFF691D85B9_1_105_c.jpeg
B04BD880-DF3C-4ACC-9123-9C13C52E5521_1_105_c.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bij de TT 550 zit een docking station met ram ball bevestiging. Dat sluit je aan op je boordnet. In mijn geval direct aan de accu. De draden heb ik dus flink ingekort tot ongeveer 35cm. Als ik de nav niet gebruik verwijder ik ook het docking station. Makkelijk zat want dat heeft een aansluitplug. De contra-plug steek in een zelf gemaakt “huisje” van zwart schuimrubber en dat druk ik klem in frame deel bij het stuur. Als je er een foto van wilt, hoor ik het wel.

Zou het zeer op prijs stellen als je me enkele foto's kan laten zien. Deze kan ik dan evt aan mijn BMW garage tonen, hoe ik het evt wil hebben.
 
Weer een (klein) pluspuntje van TomTom. Bij Garmin zit de aansluitplug “vast” (met een piepklein schroefje) in de houder waar je de Zümo op klikt. Dat is wel los te halen, maar niet gemakkelijk, en het is zeker niet de bedoeling om dat vaak los en vast te maken.

Misschien te overvloede: ik vind de Garmin Zümo wel een fijne navigatie hoor; maar de gebruiksvriendelijkheid is gewoon minder. Al helemaal als je halverwege de voorgebakken route gaat afwijken van wat de Zümo “wil” nou dan moet je met de Zümo echt goed weten wat je doet; anders klopt er niets meer van de route...


Ik heb voor de auto ooit een Garmin en TomTom navigatie gehad, Garmin is mij niet zo goed bevallen. De Tomtom was veel nauwkeuriger. De Garmin stuurde mij soms via omleidingen naar plekken, waarvan ik soms dacht, hoe verzint ie het. Dus ik ga liever voor Tomtom.
 
Ik heb van een goede motormaat een tijd een Sena mogen gebruiken, en zo'n Sena werkt heel gemakkelijk. Die dikke ronde draai/drukknop werkt heel simpel en doordacht. Is zondermeer een aanrader; voordeel is dat je die Sena ook op een andere helm kunt gebruiken. Geluid is prima en goed te verstaan.

Maar ik heb toch een N-com van Nolan in mijn helm. Dat is helemaal geïntegreerd in de helm (zit dus niet zoals een Sena aan de buitenkant), die past dus alleen op Nolan. Bediening is net zo eenvoudig als Sena (wel iets anders, met 3 knoppen); en kan ook verbinding maken met een Sena (omdat de software in de N-com van Sena komt). Geluid is goed, heel duidelijk en helder. Zit ook een grote accu in die het meerdere dagen uithoudt.

Maar dat communiceren al rijdend met anderen (of dat nu praten is met anderen via de headset of bellen); dat doe ik niet. Redenen:
1. Die microfoon heb ik er niet meer aan; heb een systeemhelm, bij erg warm weer mag ik graag met geopende klep rijden en de microfoon zat altijd in de weg bij het sluiten van de klep. Rijdend helemaal niet te doen, maar ook stilstaand een gepruts. Bovendien zit er bij mijn Nolan maar erg weinig ruimte tussen mijn kin en de gesloten klep, daar kan de microfoon niet 'tussen'; verplaats ik de microfoon aan de zijkant, zit die windgeleider aan de onderkant in de weg.
2. Het bereik is maar erg klein (kleiner dan Sena). Volgens het boekje in open terrein (!) 150 meter, de Sena 400 meter.
3. Ik rij heel geconcentreerd op de motor, mijn brein kan niet multitasken, en als ik moet praten of bellen op de motor komt dat niet goed, denk ik. Muziek luistern zou wel kunnen (denk ik, niet geprobeerd).

Trouwens, wat betreft het schakelen: BMW is qua schakelen gewoon niet erg verfijnd, als je "Duits" schakelt; dus stevig, en bij terugschakelen met een beetje tussengas, gaat het allemaal best prima hoor, en aan dat geklap en geknal uit de versnellingsbak...ach dat went.

Ik doe inderdaad met tussengas terugschakelen. Bij het normaal wegrijden valt het geklunk van de bak wel mee, maar als er stevig opgetrokken wordt
Zorg wel dat je een stukje vrije slag van de hendel overhoud bij het stellen

👍🏾👍🏾
 
Ik heb van een goede motormaat een tijd een Sena mogen gebruiken, en zo'n Sena werkt heel gemakkelijk. Die dikke ronde draai/drukknop werkt heel simpel en doordacht. Is zondermeer een aanrader; voordeel is dat je die Sena ook op een andere helm kunt gebruiken. Geluid is prima en goed te verstaan.

Maar ik heb toch een N-com van Nolan in mijn helm. Dat is helemaal geïntegreerd in de helm (zit dus niet zoals een Sena aan de buitenkant), die past dus alleen op Nolan. Bediening is net zo eenvoudig als Sena (wel iets anders, met 3 knoppen); en kan ook verbinding maken met een Sena (omdat de software in de N-com van Sena komt). Geluid is goed, heel duidelijk en helder. Zit ook een grote accu in die het meerdere dagen uithoudt.

Maar dat communiceren al rijdend met anderen (of dat nu praten is met anderen via de headset of bellen); dat doe ik niet. Redenen:
1. Die microfoon heb ik er niet meer aan; heb een systeemhelm, bij erg warm weer mag ik graag met geopende klep rijden en de microfoon zat altijd in de weg bij het sluiten van de klep. Rijdend helemaal niet te doen, maar ook stilstaand een gepruts. Bovendien zit er bij mijn Nolan maar erg weinig ruimte tussen mijn kin en de gesloten klep, daar kan de microfoon niet 'tussen'; verplaats ik de microfoon aan de zijkant, zit die windgeleider aan de onderkant in de weg.
2. Het bereik is maar erg klein (kleiner dan Sena). Volgens het boekje in open terrein (!) 150 meter, de Sena 400 meter.
3. Ik rij heel geconcentreerd op de motor, mijn brein kan niet multitasken, en als ik moet praten of bellen op de motor komt dat niet goed, denk ik. Muziek luistern zou wel kunnen (denk ik, niet geprobeerd).

Trouwens, wat betreft het schakelen: BMW is qua schakelen gewoon niet erg verfijnd, als je "Duits" schakelt; dus stevig, en bij terugschakelen met een beetje tussengas, gaat het allemaal best prima hoor, en aan dat geklap en geknal uit de versnellingsbak...ach dat went.

Ik doe inderdaad met tussengas terugschakelen. Bij het normaal wegrijden valt het geklunk van de bak wel mee, maar als er stevig opgetrokken wordt lijkt de versnellingsbak behoorljk op zijn donder te krijgen. maar ik ben inmiddels gerustgesteld door mijn garage dat het BMW eigen is en medeforummers die dit ook beamen over het schakelen. met name van 1 naar 2. en het voor het wegrijden in de 1 zetten. Verder ben ik als een kind zo blij met mijn K1200S
 
Mij werd door de garage geadviseerd, als ik de motor gedurende de wintermaanden op stal zet, om fuel stabilizer te gebruiken. Dit schijnt de E10 brandstof veroudering tegen te gaan. Mijn garage adviseert mij ook om af te tanken met E5 bij het wegzetten en om voortaan E5 te tanken ipv E10, omdat de motor dit prettiger zou vinden. E10 mag dan wel goedkoper zijn, maar voor mijn gevoel gebruikt mijn motor ook meer brandstof met E10. En zijn de E5 extra paar centjes mij dit wel waard.
Zijn er personen die tijdens de wintermaanden ook fuel stabilzer gebruiken en is fuel injector and valve cleaner die zo 2 a 3 keer per jaar op een volle tank bijgevoegd moet worden een goed idee..? is het duidelijk merkbaar aan de motor..?

60F7511A-3B57-4014-AA21-3A28B3CFE369_1_105_c.jpeg
 
Misschien te overvloede: ik vind de Garmin Zümo wel een fijne navigatie hoor; maar de gebruiksvriendelijkheid is gewoon minder. Al helemaal als je halverwege de voorgebakken route gaat afwijken van wat de Zümo “wil” nou dan moet je met de Zümo echt goed weten wat je doet; anders klopt er niets meer van de route...

Daarom rij ik met m'n mobiel als navigatie. Altijd up-to-date kaarten, en nooit een veroudert apparaat.
Gewoon bellen, muziek luisteren, FlitsMeister, de hele bende. Nooit verbindingsproblemen met de helm, geen duur extra apparaat, altijd je fotocamera bij de hand.
Ik rij met OsmAnd voor spraak gestuurde navigatie als ik routes rij. OsmAnd is heel goed met snel herberekenen, niet eindeloos terug leiden naar de oude route, afwijken is geen enkel probleem. De routes maak ik in Kurviger, ook gewoon op de mobiel, super eenvoudig een beetje slepen en tussenpunten invoegen. Alletwee gratis.
Voor eenvoudige van punt naar punt gebruik ik Google maps.
Gewoon "He Google" roepen en de locatie waar je naar toe wil en voila, daar gaan we.
Mijn telefoonhouder zit in het midden van het balhoofd (van mijn K1200r, zelfde balhoofd/stuur), daar waar het BMW logo zit. Daaronder zit namelijk een M10 schroefdraad waardoor je daar perfect zaken op vast kunt zetten.
Ik ben een krent dus ik heb zelf iets gemaakt maar je kunt ook gewoon een RAM-mount bestellen.
Mijn lader is een goedkoop AliExpress ding dat de telefoon draadloos oplaadt zodra ik hem er in klik.
 
Er moet minstens euro 98 in de K1200. Op 95 loopt 'ie ook, maar minder mooi. Dus inderdaad gewoon altijd V-power 98, Racing 102 etc tanken. Die flesjes zijn niet nodig.

Mijn K1200r schakelt ook lomp van 1 naar 2, dit went wel.

Geweldig om ervaringen te lezen van medeforummers. Ik ga eens V-power erin gooien. eens kijken hoe dat uitpakt. In Duitsland bij de ARAL hebben ze zelfs octaan getal 102. Betekent dit automatisch dat de motor dan nog krachtiger is met een hoger octaan getal.? k hou je op de hoogte van mijn ervaringen. Heb er nu nog een halve tank E5 in zitten.
 
Die 102 houdt verband met de klopvastheid. Met 95 is de kans op pingelen groter. Dat wordt door de pingel sensor waargenomen waarna de ontsteking bijgesteld wordt. met iets minder vermogen als gevolg. Indirect heeft het hogere getal dus enige invloed op het vermogen.
Ik tank altijd Ultimate van BP.
 
Zou het zeer op prijs stellen als je me enkele foto's kan laten zien. Deze kan ik dan evt aan mijn BMW garage tonen, hoe ik het evt wil hebben.
tt2.jpg

Op de RAM bol

tt4.jpg

BMW embleem eruit gewipt, vervangen door RAM bal. Vastzetten met "wringijzer".
Rechts (beetje onscherp) zie je het aansluitstekkertje zitten, gestoken in een zelfgemaakt schuimrubber huisje waarmee ik de kabel klem zet tussen frame delen wanneer ik de TT niet gebruik. Aansluiting direct op de accu. Er schijnt een zekering in het docking station te zitten maar ik heb er voor de zekerheid nog eentje tussen gezet (onder het accudeksel, dus niet zichtbaar.) Allemaal heel eenvoudig.

tt1.jpg


Schroevendraaiertje is om embleem mee los te wippen. Ik vind zo'n kale RAM bal echt lelijk, dus ik verwijder altijd de hele boel. Ik laat het docking station dan op de RAM zitten zodat ik hem niet iedere keer als ik de TT gebruik, de boel moet uitlijnen zodat het een beetje recht staat.
 
Ik heb voor de auto ooit een Garmin en TomTom navigatie gehad, Garmin is mij niet zo goed bevallen. De Tomtom was veel nauwkeuriger. De Garmin stuurde mij soms via omleidingen naar plekken, waarvan ik soms dacht, hoe verzint ie het. Dus ik ga liever voor Tomtom.

Ik heb ook met Garmin gereden. Was niet bepaald snel en liep altijd te ver achter op de actualiteit. (Bij een rotonde verlaten moest de Zumo er nog aan beginnen. Super irritant als je er vervolgens achterkomt dat je een andere afslag had moeten nemen.) Interface tussen apparaat en gebruiker is bovendien net effe anders dan wat ik logisch vind. Heb ik ook met Apple telefoons. Ligt dus misschien aan mij.
Hetzelfde geldt voor Mapsource en Basecamp. Je kunt er wellicht veel mee maar geef mij maar het intuitieve gemak van MyDrive van TomTom.
 
Ik heb ook met Garmin gereden. Was niet bepaald snel en liep altijd te ver achter op de actualiteit. (Bij een rotonde verlaten moest de Zumo er nog aan beginnen. Super irritant als je er vervolgens achterkomt dat je een andere afslag had moeten nemen.) Interface tussen apparaat en gebruiker is bovendien net effe anders dan wat ik logisch vind. Heb ik ook met Apple telefoons. Ligt dus misschien aan mij.
Hetzelfde geldt voor Mapsource en Basecamp. Je kunt er wellicht veel mee maar geef mij maar het intuitieve gemak van MyDrive van TomTom.

Ik heb jouw foto's en die van forummer Hellracer laten zien aan mijn BMW garage. En we vonden jouw optie wel het beste. Hoewel ik Flitsmeister wel ga missen, die geeft toch wel beter aan waar flitsers staan dan Tomtom. Hellracer heeft wat dat betreft ook wel een punt dat zijn oplossing all inclusive is.
 
Ik heb jouw foto's en die van forummer Hellracer laten zien aan mijn BMW garage. En we vonden jouw optie wel het beste. Hoewel ik Flitsmeister wel ga missen, die geeft toch wel beter aan waar flitsers staan dan Tomtom. Hellracer heeft wat dat betreft ook wel een punt dat zijn oplossing all inclusive is.

Tomtom is goed met de verkeersinfo en redelijk met actuele mobiele flitser info. Echter, je moet wel MyDrive app op je smartphone aan hebben staan en bluetooth verbinding met je TT hebben. Heb je dat 1x ingesteld, dan gaat het voortaan automatisch.
Smartphone is natuurlijk ook prima maar met handschoenen aan is de mijne nauwelijks te bedienen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan