K1200S schakelen gaat niet prettig.

2Xtreme

MF'er
23 sep 2020
48
6
Ik bezit deze K1200S nog niet zo lang. En ben er uiterst tevreden over. Alleen vind ik dat het schakelen erg zwaar gaat. Met name van de 1e naar de 2e versnelling gaat met de nodige harde cluncks gepaard. Soms heb ik het gevoel dat ik de versnellingsbak aan het slopen ben. Personen die aan de overkant van een straat staan kunnen volgens mij goed horen dat ik aan het schakelen ben, zo een herrie maakt dat. Dit is mijn eerste BMW en mijn vorige motorfiets dateert alweer van een aantal jaren geleden. Dat was een
Kawasaki Z1000 MKII deze had een ketting overbrenging. En wat ik mij kan herrinenren is dat deze veel soepeler schakelde. Zijn er BMW rijders die wat ik beschrijf herkennen dat het schakelen met veel geluid gepaard gaat. En hoef ik niet ongerust te zijn dat ik de versnellingsbak stuk trap. En is het aangrijp moment van de koppeling ook in te stellen...?
E7FB71CC-E460-4DB7-91FA-479CFD2F937F_1_105_c.jpeg
E5B64508-158B-44BC-925B-BBFF691D85B9_1_105_c.jpeg
B04BD880-DF3C-4ACC-9123-9C13C52E5521_1_105_c.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je het aangrijppunt van de koppeling ten opzichte van de stand van de hendel?
Inderdaad. Ik zou de koppeling wat eerder willen laten aangrijpen, nu is het zo dat deze pas aangrijpt als de hendel al bijna helemaal losgelaten is. Dit heeft tot gevolg dat als ik heeel vlot wil wegrijden dat de motor in een stall gaat en begint te bokken.
 
dsc_4834_14.jpg


Dit is volgens internet een K1200S/1300s koppelingspomp. Is dat dezelfde als bij jou en heb jij ook zo'n stelwieltje? Daar kun je of de stand van de hendel ten opzichte van het stuur verstellen of het punt waarop de hendel de zuiger begint in te drukken. Staat vast wel iets over in je instructieboekje.
 
De K1200s heeft idd zo'n stelknopje.
De versnellingsbak van een vroege K1200 is niet de meest geciviliseerde, het schakelen gaat vaak gepaard met veel geluid.
De truuk om zijdezacht te schakelen is precies hetzelfde als bij een ouwe K100:
Voor het schakelen een beetje druk houden op het pedaal, op het moment dat je dan de koppeling inknijpt valt de versnelling er zonder geluid of schokken in.

Oja, kijk in de onderhoudshistorie goed na of de koppelingsmodificatie is uitgevoerd. Er zaten in eerste instantie niet genoeg olie toevoer gaten in de koppelingskorf waardoor de platen niet goed vrij kwamen.
 
Bmw bakken zijn over het algemeen wat “lomper” (for lack of a better word) zeker idd van 1 naar 2.

Stevig en duidelijk schakelen helpt en soms kan het ook helpen om met de afstelling van je koppelingspedaal te experimenteren.
 
BMW's schakelen vaak wat lomper, zoals Nijlpaard aangeeft. Mijn BMW Rockster heeft precies hetzelfde van N > 1 en 1 > 2.

Ik heb op een gegeven moment de versnellingsbak olie vervangen met 75w140. Schakelt opmerkelijk beter daarna. Weet alleen zo even niet of dat ook voor je K1200S goed zou werken. Vraagje voor de BMW garage (of een MF'er hiero) *O*
 
Welkom bij de BMW club! De K1200GT die hier staat heeft het ook. Als het blok warm is, gaat het al wat soepeler. Aangrijpingspunt van de koppeling bij de GT ligt vrijwel tegen het punt waarbij de hendel in rust staat en gaat vrij abrupt. Als jij dit ook zo ervaart, zou je de stelschroef iets uit kunnen draaien. Let wel op, dat de koppeling nog voldoende vrijkomt bij ontkoppelen uiteraard.

Ik heb op een gegeven moment de versnellingsbak olie vervangen met 75w140. Schakelt opmerkelijk beter daarna. Weet alleen zo even niet of dat ook voor je K1200S goed zou werken.
Deze blokken hebben een drysump systeem, waarbij de olie ook door de versnellingsbak gaat. Je kunt dus niet zomaar zulke dikke olie gebruiken.
 
Ben naar de BMW garage RECO in Breda geweest, had een afspraak staan en de monteur nadat hij klaar was met de onderhoudsbeurt heeft er ook een stukje op gereden en vertelde mij dat hij niets vreemd merkt aan het schakelgedrag van mijn motor. Dit was een enorme geruststelling.
Ik heb ook aan het stelknopje van de koppelingshendel gedraaid en heb gemerkt dat het aangrijpingspunt van de koppeling vervroegd of verlaat kan worden. De echte reden van dit knopje is eigenlijk bedoeld voor personen die kleine handen hebben is mij verteld. Maar voor mij werkt het goed.
Het opschakelen gaat mij nog steeds door merg en been, maar dit hoort bij BMW. Hoef in elk geval niet bang te zij dat ik de bak stuk trap. En ben ook zeer blij met de aanbevelingen van BMW rijders, op dit forum.(Two Wheeled Maniac, inderdaad, koppeling bijna in russtand en gaat vrij abrupt, precies zoals je omschrijft)

Mijn motor heb ik gekocht bij een autogarage en heb de onderhouds historie opgevraagd, bij het bedrijf die de motor in onderhoud had en deze vertelde mij dat de motor goed onderhouden is geweest. De eigenaar van het autobedrijf waar ik de motor gekocht heb, heeft zelf ook een tijd op de motor gereden en heeft half synthetische olie 10W40 gebruikt van onbekend merk. Wellicht dat de koppelingsplaten en de vernellingsbak dit niet zo prettig vonden. De BMW garage vertelde mij dat het best zou kunnen dat nu de juiste olie full synthetisch 10W40 erin zit dat het schakelen beter zou kunnen gaan. Op de terugweg naar huis nog niet zo heel veel van gemerkt.

Vandaag bij de BMW tijdens het uitlezen zijn er ook geen foutmeldingen geconstateerd.
Enige aandachtspunt was de remschijven en remblokken over 10.000km vervangen.
Motor is meteen winterklaar gemaakt. En heb ook advies gevraagd en gekregen, omdat het alweer 38 jaar geleden is dat ik voor het laatst een motor had. Zo blijkt dat het verstandig is om geen E10 meer te tanken maar voor E5 te gaan. Het blijkt dat E10 tijdens de winterperiode erg agressief is voor rubberen delen aan de motor. De motor zou ook prettiger lopen op E5. En om de winter door te komen, heb ik ook fuel stabilizer meegekregen, dit is om de injectoren te reinigen als de motor voor langere tijd wordt weggezet.
 
Laatst bewerkt:
De K1200s heeft idd zo'n stelknopje.
De versnellingsbak van een vroege K1200 is niet de meest geciviliseerde, het schakelen gaat vaak gepaard met veel geluid.
De truuk om zijdezacht te schakelen is precies hetzelfde als bij een ouwe K100:
Voor het schakelen een beetje druk houden op het pedaal, op het moment dat je dan de koppeling inknijpt valt de versnelling er zonder geluid of schokken in.

Oja, kijk in de onderhoudshistorie goed na of de koppelingsmodificatie is uitgevoerd. Er zaten in eerste instantie niet genoeg olie toevoer gaten in de koppelingskorf waardoor de platen niet goed vrij kwamen.

Bedankt voor de tip. Ik ga het uitproberen en laat het je weten of het werkt.
 
Welkom bij de BMW club! De K1200GT die hier staat heeft het ook. Als het blok warm is, gaat het al wat soepeler. Aangrijpingspunt van de koppeling bij de GT ligt vrijwel tegen het punt waarbij de hendel in rust staat en gaat vrij abrupt. Als jij dit ook zo ervaart, zou je de stelschroef iets uit kunnen draaien. Let wel op, dat de koppeling nog voldoende vrijkomt bij ontkoppelen uiteraard.


Deze blokken hebben een drysump systeem, waarbij de olie ook door de versnellingsbak gaat. Je kunt dus niet zomaar zulke dikke olie gebruiken.


Je hebt het heel precies omschreven, Mijn koppeling grijpt ook pas aan als de koppelingshendel bijna in de ruststand is. En heb al een paar keer gehad dat de motor in stall gaat. Na het knopje versteld te hebben, is het nu veel beter te doseren. Koppeling grijpt ook eerder aan. Dank voor de tip
 
Een motorfiets aanschaffen is voor mij de beste aankoop geweest dit jaar. Ik heb sinds de paar dagen dat ik hem heb, zo ontzettend genoten. Ben voor de lol even van Eindhoven naar Rotterdam gereden om een kopje koffie te drinken op een terras....:):):)....
 
Dan zou ik de volgende keer niet naar Rotterdam rijden maar naar een mooie tour omgeving. Over dijkjes naar Schoonhoven of over de Veluwe naar Hoenderloo. Zoiets. Alles beter dan Rotterdam...
....😂😂😂.....helemaal waar. Maar dan moet ik eerst een goede navigatie hebben. Heb je een tip voor mij...welke navi voor de motor ik het beste kan aanschaffen..? Ik ga er dan ook vanuit dat ie waterdicht is toch..?
 
Ik heb onlangs de Tomtom Rider 550 gekocht. Was toen net geen 300 euro bij Bol.com.
Super ding. Werkt stand alone prima en helemaal top als je de gratis MyDrive app van TT op je smartphone erbij zet. Gratis kaart updates (via wifi dus geen laptop nodig) en actuele verkeersinfo.
 
Ik heb onlangs de Tomtom Rider 550 gekocht. Was toen net geen 300 euro bij Bol.com.
Super ding. Werkt stand alone prima en helemaal top als je de gratis MyDrive app van TT op je smartphone erbij zet. Gratis kaart updates (via wifi dus geen laptop nodig) en actuele verkeersinfo.


En gebruik je ook een earpiece via bluetooth verbing..? Ik heb een Nolan helm en deze helm fabrikant heeft speciaal voor Nolan helmen een goed passende earpiece. Maar er is ook nog een ander merk (Senna) die universeel is.Zijn er nog forummers die ervaring hebben met het systeem van Nolan en Senna. Ik hoor graag de bevindingen.
 
Henk, kun je even kijken naar de bovenste foto van dit topic met mijn motor op de voorgrond. Daar zit boven op de zwarte afdekplaat een aansluitpunt voor een navigatie verbinding. Nou heb ik van mijn BMW garage deze plug meegekregen met 2 USB aansluitingen, zie onderstaande foto's. Maar nou weet ik dat TomTom apparaten, een aansluitkabel hebben van tenminste 1,5 meter. Zo een lange kabel is volgens mij geen goed idee op de motor. Hoe heb jij dit opgelost..? En volgens de garage, hoef ik mij geen zorgen te maken over regenwater die in de USB aansluitpunten kan komen, ivm kortsluiting. Wat zijn jouw ervaringen..?
2ecfe88d-2a8c-4406-9f1d-ace76d8f7909_1_105_c-jpeg.1547210

e2dd2833-e4e2-4bc0-8e81-da0c227f8356_1_105_c-jpeg.1547212
 

Bijlagen

  • 2ECFE88D-2A8C-4406-9F1D-ACE76D8F7909_1_105_c.jpeg
    2ECFE88D-2A8C-4406-9F1D-ACE76D8F7909_1_105_c.jpeg
    79,4 KB · Weergaven: 55
  • E2DD2833-E4E2-4BC0-8E81-DA0C227F8356_1_105_c.jpeg
    E2DD2833-E4E2-4BC0-8E81-DA0C227F8356_1_105_c.jpeg
    73,6 KB · Weergaven: 56
....😂😂😂.....helemaal waar. Maar dan moet ik eerst een goede navigatie hebben. Heb je een tip voor mij...welke navi voor de motor ik het beste kan aanschaffen..? Ik ga er dan ook vanuit dat ie waterdicht is toch..?

Ik rij met een Garmin Zumo. Vind het redelijk gebruiksvriendelijk (dat vind ik overigens niet van Basecamp; het programma van Garmin, waarmee je routes kunt maken / aanpassen enzovoort; dat is echt een draak van een programma). Op zich bevalt de Zumo goed, maar ik ben wel zo eerlijk dat ik van alle mogelijkheden er maar heel weinig gebruik. Eigenlijk alleen voor 'voorgebakken' routes die ik "maak" met Kurviger of krijg van de motorclub. Dat werkt prima, en zo af en toe helemaal niet.

Maar de TomTom Rider is wel (veel) gebruiksvriendelijker hoor; het werkt zoals je ook verwacht.
Waarom dan geen TomTom? Nou, omdat mijn motormaten allemaal ook een Garmin Zumo hebben. En hoewel we allemaal rijden met 'sporen' (tracks); en we natuurlijk ook allemaal over hetzelfde wegennet (open deur...), zit er toch verschil in hoe TomTom en Garmin de routes maakt. Het verschil is niet groot, maar is zeker wel aanwezig. Dat is in een groep gewoon niet handig.
Bovendien heb ik nog al eens hulp nodig omdat de Garmin Zumo toch niet doet wat ik wil; en dan is het wel heel handig als je aan mede-rijders hulp kunt vragen!
 
En gebruik je ook een earpiece via bluetooth verbing..? Ik heb een Nolan helm en deze helm fabrikant heeft speciaal voor Nolan helmen een goed passende earpiece. Maar er is ook nog een ander merk (Senna) die universeel is.Zijn er nog forummers die ervaring hebben met het systeem van Nolan en Senna. Ik hoor graag de bevindingen.

Ik heb van een goede motormaat een tijd een Sena mogen gebruiken, en zo'n Sena werkt heel gemakkelijk. Die dikke ronde draai/drukknop werkt heel simpel en doordacht. Is zondermeer een aanrader; voordeel is dat je die Sena ook op een andere helm kunt gebruiken. Geluid is prima en goed te verstaan.

Maar ik heb toch een N-com van Nolan in mijn helm. Dat is helemaal geïntegreerd in de helm (zit dus niet zoals een Sena aan de buitenkant), die past dus alleen op Nolan. Bediening is net zo eenvoudig als Sena (wel iets anders, met 3 knoppen); en kan ook verbinding maken met een Sena (omdat de software in de N-com van Sena komt). Geluid is goed, heel duidelijk en helder. Zit ook een grote accu in die het meerdere dagen uithoudt.

Maar dat communiceren al rijdend met anderen (of dat nu praten is met anderen via de headset of bellen); dat doe ik niet. Redenen:
1. Die microfoon heb ik er niet meer aan; heb een systeemhelm, bij erg warm weer mag ik graag met geopende klep rijden en de microfoon zat altijd in de weg bij het sluiten van de klep. Rijdend helemaal niet te doen, maar ook stilstaand een gepruts. Bovendien zit er bij mijn Nolan maar erg weinig ruimte tussen mijn kin en de gesloten klep, daar kan de microfoon niet 'tussen'; verplaats ik de microfoon aan de zijkant, zit die windgeleider aan de onderkant in de weg.
2. Het bereik is maar erg klein (kleiner dan Sena). Volgens het boekje in open terrein (!) 150 meter, de Sena 400 meter.
3. Ik rij heel geconcentreerd op de motor, mijn brein kan niet multitasken, en als ik moet praten of bellen op de motor komt dat niet goed, denk ik. Muziek luistern zou wel kunnen (denk ik, niet geprobeerd).

Trouwens, wat betreft het schakelen: BMW is qua schakelen gewoon niet erg verfijnd, als je "Duits" schakelt; dus stevig, en bij terugschakelen met een beetje tussengas, gaat het allemaal best prima hoor, en aan dat geklap en geknal uit de versnellingsbak...ach dat went.
 
Laatst bewerkt:
Henk, kun je even kijken naar de bovenste foto van dit topic met mijn motor op de voorgrond. Daar zit boven op de zwarte afdekplaat een aansluitpunt voor een navigatie verbinding. Nou heb ik van mijn BMW garage deze plug meegekregen met 2 USB aansluitingen, zie onderstaande foto's. Maar nou weet ik dat TomTom apparaten, een aansluitkabel hebben van tenminste 1,5 meter. Zo een lange kabel is volgens mij geen goed idee op de motor. Hoe heb jij dit opgelost..? En volgens de garage, hoef ik mij geen zorgen te maken over regenwater die in de USB aansluitpunten kan komen, ivm kortsluiting. Wat zijn jouw ervaringen..?
2ecfe88d-2a8c-4406-9f1d-ace76d8f7909_1_105_c-jpeg.1547210

e2dd2833-e4e2-4bc0-8e81-da0c227f8356_1_105_c-jpeg.1547212
Bij de TT 550 zit een docking station met ram ball bevestiging. Dat sluit je aan op je boordnet. In mijn geval direct aan de accu. De draden heb ik dus flink ingekort tot ongeveer 35cm. Als ik de nav niet gebruik verwijder ik ook het docking station. Makkelijk zat want dat heeft een aansluitplug. De contra-plug steek in een zelf gemaakt “huisje” van zwart schuimrubber en dat druk ik klem in frame deel bij het stuur. Als je er een foto van wilt, hoor ik het wel.
 
En gebruik je ook een earpiece via bluetooth verbing..? Ik heb een Nolan helm en deze helm fabrikant heeft speciaal voor Nolan helmen een goed passende earpiece. Maar er is ook nog een ander merk (Senna) die universeel is.Zijn er nog forummers die ervaring hebben met het systeem van Nolan en Senna. Ik hoor graag de bevindingen.
Ik heb geen ervaring met helmcommunicatie..
 
...Als ik de nav niet gebruik verwijder ik ook het docking station. Makkelijk zat want dat heeft een aansluitplug.

Weer een (klein) pluspuntje van TomTom. Bij Garmin zit de aansluitplug “vast” (met een piepklein schroefje) in de houder waar je de Zümo op klikt. Dat is wel los te halen, maar niet gemakkelijk, en het is zeker niet de bedoeling om dat vaak los en vast te maken.

Misschien te overvloede: ik vind de Garmin Zümo wel een fijne navigatie hoor; maar de gebruiksvriendelijkheid is gewoon minder. Al helemaal als je halverwege de voorgebakken route gaat afwijken van wat de Zümo “wil” nou dan moet je met de Zümo echt goed weten wat je doet; anders klopt er niets meer van de route...
 
Terug
Bovenaan Onderaan