Bij een Xenon-set zitten de relais enz. Al ingebakken in de bedrading.
Maar als de bedrading te dicht bij de huidige kabels ligt krijg je inductiestromen.
Ik heb op diverse motoren al 6 verschillende Xenonsets versleten. Maar ben er nu maar mee gestopt. Na verloop van tijd krijg je toch gekke storingen en/of xenon lampen die niet meer willen starten.
Een Xenon lamp is een gasontladingslamp. Daarom bouwt de "ballast" eerst een extreem hoge spanning op die in de lamp voor een vonk zorgt. Als die vonk eenmaal geweest is, is het gas geïoniseerd en dan geleidt het gas stroom.
Voor de stroom betekent dit dat als je de xenon aanzet, er een hoge stroom (tientallen amperes) door de ballast stroomt die zakt zodra de lamp brandt.
Sluit je de xenon lamp zonder meer aan op het bestaande boordnet, hang je de draden aan een punt wat ontworpen en berekend is op pakembeet 5A. Dat geeft problemen, bijvoorbeeld een klokje wat steeds "gereset" wordt. Dat resetten doet ie namelijk ook als de spanning op het klokje even weg is. Op die plaats even de boordspanning naar nul trekken doet de startstroom van de xenonlamp dan voor je.
Er zijn twee mogelijke oplossingen:
1- maak de bedrading flink dikker voor de koplamp, zodat hij berekend is op tientallen amperes.
2- leidt die dikke startstroom van de xenonlamp door een aparte draad, direct van de accu.
Ik heb ooit xenon-verstralers op een rallyauto gemonteerd. Vier keer 35 Watt, middels een zevenpolige caravanstekker. De stroomsterkte van de startstroom van deze jongens (twee aan twee geschakeld) was eigenlijk te hoog, de caravanstekker "had er moeite mee". De massa liep via een dikke massakabel van de motorkap naar het frame.
Ik wil voorstellen om een goede, zware draad rechtstreeks op de accupool te gebruiken als voeding voor de Xenonlamp. Schakel die draad met een relais wat meer dan 30 A aankan en jouw xenon werkt perfect.
Inductie is wel een punt van aandacht, maar als je deze voedingsdraad een stuk van de andere bedrading weghoudt, heb je er weinig last van. De inductiespanningen zijn wel veel hoger als je deze grote stroomsterkte ergens "halverwege de bedrading" wegsnoept.
Edit:
https://www.motor-forum.nl/media/1148325/full
Je ziet het ook in dit schema waar de voeding als een gestippeld lijntje getekend is. De dim/groot licht schakeling is bij deze lamp iets wat in de lamp geregeld wordt (meestal een reflectortje wat van plaats verschuift).