K75 Deel 2: ze blijven rijden

Ik ga niet de goden verzoeken, en ik zeg niks over mijn laatste berichtje hierboven *O*
Omdat ik met mijn jubelverhalen nog iemand anders heb aangestoken, ben ik op zoek naar een mooie en goede k75 basic.
Wordt een zondagmotor dus moet wel netjes zijn, liefst met garantie.
Weet iemand toevallig nog zoiets?


En? Het goudhaantje al gevonden?
 
Nog niet wacht rustig even af en zal hier zeker melden als het gelukt is.

Heb zelf wel na twee jaar weer een lekke hoofdremcilinder voor, ben even de mogelijkheden aan het inventariseren maar neig naar een compleet nieuwe pomp.
Heb twee weken geleden nieuwe blokken geplaatst, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
 
Als de boring wat beschadigd is en je gaat ontluchten dan kan door de langere slag die je dan maakt de cupjes beschadigd geworden zijn.
 
Zoek bij real oem met je framenummer. Dan heb je de goeie. Ik weet niet zeker of ze allemaal hetzelfde zijn. heb wel eens iets gelezen van 12 en 13 mm.
 
Klopt, zijn niet allemaal gelijk zit ver schil in diameter. Vaak is ff uit elkaar halen en goed schoonmaken voldoende aanders idd zuiger vervangen mits t huis nog goed is, of lekker makkelijk hele unit vervangen dat is uitwisselbaar k 100/1100/75
 
Ik zal me even voorstellen, ik ben Tim. 26 jaar en net mijn rijbewijs gehaald. Ik heb al een motor, maar die loopt niet (goed). Nu wil ik er een motor bij halen voor woon-werk-studie verkeer. Een k75 lijkt mij hiervoor geschikt. Omdat deze betrouwbaar zijn en omdat deze vaak ruime Koffersets gemonteerd hebben. Ook vind ik het kale model erg mooi. Ik heb geen auto, dus ik ben wel van de motor afhankelijk straks.

Ik vroeg me wel een paar dingen af, ik hoop dat de kenners hier misschien iets over kunnen zeggen.

- Hoe betrouwbaar zijn ze echt? Ze staan erg goed bekend, maar ik lees hier wel een hoop problemen in dit topic. Ook zijn de motoren al best oud.

-Hoe sturen de motoren? Ik lees erg verschillende meningen. De een noemt het strak als een scheermes. De ander noemt het een topzwaar slagschip voor alleen snelwegrijden. Ik zal voornamelijk snelweg rijden naar school. Maar ik wil ook veel plezierritjes gaan maken, dijkjes enzo.

Is een k75 een beetje leuk voor een jonge gast ? Misschien erg subjectief, maar ik ben benieuwd of er rijders zijn die van andere (wat sportievere) motoren zijn overgestapt.

En misschien wel het belangrijkste is dit een goede beginnersmotor. Ik hoor weleens dat je op sommige motoren niet goed leert rijden als beginner.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een RT weegt 270kg en net 70pk, je snapt dat dit niet hard van zijn plaats gaat. maar mensen snappen niet hoe het kan dat ze me met bochtenwerk niet kunnen kloppen. Stuurt dus erg ok.

Maar is ook erg topzwaar en dat moet je zeker in de gaten houden
 
Rij K100 dus bijna hetzelfde.
Rij links en rechts mijn schoenen en stepjes aan de grond als ik er voor ga zitten.
Boven de 160km/u gaat het in lange snelle bochten wat onrustig worden.
Denk dat voorlopig de K harder door de bochten kan als dat jij dat kan of durft.
 
Van de week heb ik een K75s opgehaald en ze heeft me positief verrast moet ik erkennen, mijn andere fiets is een R1100R en daar doet ze imho niet echt voor onder...
Wel is er het e.e.a. aan gemod waardoor ze bijna een halve K1100 is en dat zal wel meehelpen in het fijne stuur en remgedrag maar ook de 3 pitter gaat nog als de brandweer...kortom ik ben weer eens verliefd...😍😍

IMG-20190517-WA0000.jpeg
 
Ze zijn betrouwbaar als je goed onderhoud pleegt. Er zijn nogal wat K-kopers die betrouwbaar hetzelfde vinden als "heeft geen onderhoud nodig". Dan mankeert er op een gegeven moment van alles aan en stort hij in elkaar.
Sturen: Je rijdt op een jaren-80 motor. Met bijbehorende stuur eigenschappen. Zet progressieve veren in de voorvork en een fatsoenlijke schokdemper achter, rond het af met een paar goede banden en hij stuurt gewoon goed. Remmen zijn ook jaren 80. Goed mee te leven, maar het wordt wel opletten met oogbal-uit-de-kas-remmende elektrieke auto's .
Hij is niet sportief, maar je kunt er verrassend hard een bocht mee om als je bovenstaande zaken op orde hebt. En een 75 mag je rijden alsof je hem gestolen hebt, hij gaat er niet kapot van. Een RT is heerlijk comfortabel, vooral in de winter. Ik rij liever een kale, heb het snel warm.
Succes met de keuze.
 
Hi Tim,
Ik rij op een k75rt en boven de 5km/u merk je niets van het gewicht. Zoals met alle motoren is het onderhoud van groot belang. Als je naar dit topic kijk zie je aan de frequentie van berichten eigenlijk al dat er met de fiets zeer weinig aan de hand is. Er zijn een aantal aandachtspunten die allemaal met onderhoud te maken hebben. De mijne gaat richting de 215k beurt :]
 
Ga eens proefrijden, dan weet je precies hoe het stuurt, remt, accelereert, zit en voelt. Voor woon/werk heb ik een bijna 25 jaar oude RT met 150k. Loopt als een zonnetje, rijdt prima. Is natuurlijk wat anders als mijn k1600, maar bevalt uitstekend. Ik vind de kuip van de RT beter dan die van de 1600 of R1200RT, echt geweldig.
Zeker als je 'm voor dagelijks gebruik gaat inzetten, zou ik voor de RT-versie gaan; is toch wat comfortabeler met ons weertype. Alleen zomers zal je geen kou vatten achter de kuip😉Vermogen van een 75 is wat mij betreft meer dan voldoende. 160pk voor tussen de file door op de A4 heeft niet zoveel nut.
Met regulier onderhoud Kun je idd de 200k halen.
Als je in de gelegenheid bent zou je eens kunnen gaan kijken bij de Jong in Alphen aan den Rijn. Daar hebben ze een rijke verzameling K75rt/100
Succes

Peter
 
Super! Ik ben gerustgesteld. Ik ga nog even sparen (lees: brommer en scooter verkopen :+) en dan ga ik een kaatje halen. Ik vind het uiterlijk van deze motoren echt tijdloos, ook vindt ik dit een van de weinige motoren waar koffers goed op staan.

Ik zal eens langsgaan bij de jong, is niet ver van mij vandaan. Het gaat geen rt worden voor mij, ik heb een goed goretex pak en ik vindt die kuip qua uiterlijk 3x niks. En naakte k met een windschermpje vind ik er super gaaf uitzien. Het moet niet tè degelijk worden :P

Die bmwk site was ik al tegen gekomen, staat inderdaad onwijs veel info op. Wel handig te weten dat een deel hiervan verouderd is, dit wist ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan