K75 Deel 2: ze blijven rijden

Ben bezig met de olie van de voorvork te vervangen (K75 Basic met het oude type voorvork).
Volgens wph moet er 330 ml in, maar er komt slechts 225 ml uit plus een eetlepel dikke drab (poot 1, andere doe ik zo dadelijk, ik ga er even van uit dat daar hetzelfde uitkomt).
Ik heb één hele liter olie dus ik ben van plan daar een keer mee te spoelen en dan af te vullen met schone olie, of is het beter dit te doen met diesel (ATF heb ik niet staan)?
Voorvork lekt niet en werkte prima, aangezien er achter een best wel oude Ohlins shock op zit heb ik het idee dat de voorvork ook ooit (1991?) door een specialist aangepakt is.
Wat is slim om te doen, 225ml terug erin doen of 330 ml?
Kan iemand kort iets uitleggen over het effect van meer of minder olie in dit soort voorvork?

Edit: er zit een roestputje in het loopvlak van de keerring dus ik wil bij gelegenheid een keer de hele voorvork vervangen voor het nieuwere type.
 
Het dealerhandboek zegt 280 of 330 ml. De S rijdt met 330 ml. Ik rij met 280 ml, ook in het oude type vork. Heb lang met SAE 5 gereden, maar de laatste keer heb ik half SAE 5 en half 10 gemengd. Dat maakte de vork iets steviger gedempt. Past goed bij de YSS schokdemper die ik achter heb. Ik rij met Wilbers progressieve veren in de vork die inmiddels ook wel weer een keer vervangen mogen worden door iets moderners, vermoed ik. :) Vullen doe ik met een kokertje van stevig papier. Dan moet ik voorzichtig vullen. Ik en olie, dat is meestal knoeien..... :(
 
Is net andersom toch volgens mijn boek?
Knipsel.JPG
 
Ik zelf had 330 gedaan . Maar bij keerringen laten vervangen bleek mijn rt de sportvorken te hebben :? Dus 280.
Hij dempt nu wat minder hard maar dat vind ik eigenlijk wel fijner.
 
Dus meer olie is meer demping?

Meer olie betekent dat de veerweg eerder ophoudt, als er geen lucht meer boven de olie zit, kan de vork niet verder inveren.
Te weinig olie kan ervoor zorgen dat er lucht in je demper komt, wat de werking niet ten goede zal komen.

De hoeveelheid demping regel je door dikkere of dunnere olie te gebruiken.
 
Rechterpoot dempt niet (meer?) heb ik juist ontdekt na olie verversen. 😞
Helemaal uit elkaar halen en dan echt goed schoonmaken,als er een gaatje verstopt zit door drap dan werkt de poot niet goed meer.
Schoonmaken kan met wasbenzine of remmenreiniger.
 
Dus meer olie is meer demping?
Eigenlijk zei ik het verkeerd. Nu met minder olie veert ie meer. Doordat er meer lucht boven de olie staat. Opgesloten lucht werkt als een veer, zie vrachtauto met luchtvering.
De dikte van de olie bepaald oa de mate van demping.
 
Poot gevuld in uitgeschoven toestand?
Wat bedoel je precies met "dempt niet meer", hij blijft lang naveren?
 
Nee de linkerpoot gaat na het vullen met meer klein beetje meer weerstand in en met duidelijk meer weerstand veert ie vanzelf weer uit.
Rechterpoot veert alleen maar en dempt helemaal niet.
Edit; ik heb de poten dus los.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de poten uit elkaar gehaald?
Olie nogmaals aftappen en opnieuw vullen? Misschien zit er lucht onder? .
 
Heb je de poten uit elkaar gehaald?
Olie nogmaals aftappen en opnieuw vullen? Misschien zit er lucht onder? .
Nee poten zelf nog niet, gewoon van boven gevuld.
Heb ze allebei op dezelfde manier gevuld.
De rechterpoot had wel duidelijk meer olie (270ml) en bijna geen drab.
Eerst even werkplaats opruimen, en dan zal ik nog eens verder kijken. Misschien even plat leggen?
 
Er zit geen demperklep in.
Volgens mij is het een S voorvork want ik meet ook maar 120mm veerweg.
S voorvork heeft gewoon geen demper in de rechterpoot.
Hmmm en ik wou eigenlijk geen k75 s vanwege comfort, dus een basic met een gewone vork is nog comfortabeler?
En er zit een progressieve veer in.
 
Ik heb nu voor het eerst het wph zitten bestuderen maar ik kan het bijna niet uitleggen, volgens mij is de s voorvork voor alle modellen een tijdlang een optie geweest. Hier zit maar aan één kant een demper in.
De dikkere vv is voor K1 en later.
Hij kan dus weer in elkaar.

Edit: met realoem en bmwk gevonden dat er van 1989 tot eind 1991 S vorken in de k75 gebouwd werden.
Vanaf 91 Showa met 40mm, dus dunner, schijnt een veel betere vork te zijn, en deze heb ik dus op mijn verlanglijstje staan.
Dit is een andere vork dan die van de K1 41,7mm
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan