K75 Deel 2: ze blijven rijden

Dat "veel beter" moet je wel in het perspectief van dertig jaar geleden zien. Ik heb met beide vorken gereden. De showa spreekt vooral beter aan op kleine oneffenheden, in mijn herinnering. Moderne veren en op tijd wisselen van de olie doen de oude nvork heel behoorlijk werken, vind ik. Op flyingbrick kom ik een schema tegen van de vorken. Wel in het Germaans. De oude vork zou Brembo moeten zijn. :? Mijn motor is ooit een gevalletje schade geweest, weet ik ondertussen. En ik heb de vorken al eens gewisseld. Ga straks eens even kijken wat er nou onder zit.

 
Laatst bewerkt:
Krèg nah tiete! De vork die er eerst in zat, is een Brembo en ik rij nu met een Sachs. Dus eigenlijk een K100/K75C vork, als het schema van flyingbrick klopt. Ik heb de veren destijds over gezet, dat past dus kennelijk. Het staat aan de binnenkant van de vork, vrij bovenaan.
 
Ik maak ff een nieuwe foto lukt even niet, maar is ook niet belangrijk, ik heb er Brembo inzitten.
De reden dat ik op termijn een andere wil, is dat er een putje in het loopvlak zit bij één poot.
En dan maar meteen een Showa als het kan.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft de alles-is-anders fiets.

Ik zal mijn voorpootjes eens controleren. Ik heb een gereviseerd setje maar ik heb alleen gecontroleerd op maatvoering. Dankjewel voor de tabel, ik weet nu waar ik op moet letten.
 
Ik had ze eerst niet uit elkaar gehaald omdat ik ze wilde vervangen, toen de linker toch maar uit elkaar gehaald vanwege totaal geen demping (hoort zo dus voor niks).
Na montage gezien dat het putje niet in de keerringpad zit, dus dan toch ook maar de rechter uit elkaar getrokken.
IMG_20200316_175942_2 BMW K75 demperstang linker S vorkpoot.jpg

IMG_20200316_175950_6 BMW K75 linker S vorkpoot.jpg

Kapotte zuigerveer en een o-ring die niet goed zat, ben blij dat ik hem toch nog uit elkaar gehaald heb maar het gaat wel weer langer duren dan verwacht -O-
En dan ga ik denk ik toch ook maar keerringen vervangen van beide poten; mag de linker weer uit elkaar:+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er even heen zitten loeren en ik denk dat ik doorheb hoe het werkt.
IMG_20200316_163410_7 BMW K75 S voorvork wph.jpg

Wat ik niet snap is de functie van o-ring #18 ; het schijfje zit vol gaten dus voor afdichten zal het niet zijn toch?
In de lijst staat ook nog twee stuks en degene die deze vork de laatste keer in elkaar gezet heeft heeft dit dus opgelost door ze langs elkaar te zetten🧐, in het boek staat er één aan elke kant van de "klep".
Is sowieso raar om het veertje tegen een o-ring te zetten maar helemaal om er dan twee o-ringen naast elkaar te monteren?
Zit te denken om hier een teflon ringetje voor te draaien.
 
Mis je nr 20 niet? Of kijk ik verkeerd op de foto? Het hele groepje 18, 19, 20 zit dus alleen links gemonteerd. Apart. Ik had het wel eens van de 1100 gelezen, maar wist niet dat het bij de 75 ook zo was.
 
IMG_20200316_180003_8 BMW K75 voorvork demper.jpg

Nummer twintig zit er wel in(meest links op de demperstang), maar er zit zeker één oring teveel in volgens mij, en dan ook nog dat het veertje dat tegen een o-ring steunt -O-
Sowieso snap ik heel de o ring niet.
 
IMG_20200318_153130_3.jpg

IMG_20200318_172930_1.jpg

Schuin (50 graden) kantje gemaakt als zitting voor de o-ring en een Werkstoff S ringetje in plaats van de o-ring.
Kan de frut eindelijk weer in ekaar.
 
Laatst bewerkt:
De losse poot leek goed te werken, helaas geen duidelijk verschil met de werking voor de reparatie. Ik heb er 280 ml olie ingedaan, wat misschien wel teveel is bedacht ik naderhand, vanwege de progressieve veren die erin zaten.
Ben nog wat kleine dingen aan het doen, zoals HVV kabels vervangen, en alles weer terug bouwen.pfff ben blij dat t geen RT is. Hopelijk kan ik nog een proefritje doen, voor de lockdown.
 
En het doel? Origineel? Of aangepast?

De motor had al een grote verbouwing gehad maar was toe aan een grote onderhoudsbeurt, incl. vorkkeerringen. De vorige eigenaar heeft er nooit iets aan gedaan maar heeft 'm ook niet lang in bezit gehad. Voorkant is van een K1(100) en ook de paralever, differentieel, remmen wielen zijn op een professionele manier aan deze K75s gehangen. De fiets is verlaagd en ik wil hem op normale hoogte brengen, zal dus ook een 380 mm achterschokbreker moeten monteren...

Ach het houdt me van de straat en ondertussen gewoon lekker toeren op mijn 1100R ;)

Zo moet ze weer worden maar dan wat hoger...

BPGC8751.JPG
 
Ah. Mooi. Dat verhogen moet geen probleem zijn, lijkt me. Succes.
Ik mag het hopen, zitten 41,7 mm binnenpijpen in en passende keerringen zal geen probleem zijn maar weet nog niet hoe het met de olie zit. Links minder dan rechts zoals je bij sommige modellen leest of beiden gelijk... ga 1st maar eens kijken wat er uit komt, als dat een gelijke hoeveelheid is dan houd ik dat ook maar aan...

Had de vraag op bmwk gesteld maar heb er nog geen antwoord op gekregen...

Thnx for the heads up ;)
 
Uit het Peeters handboek: K1/K1100 RS/LT 400 cc +/- 10 cc per poot. Wel volledig leegmaken dan. Bij de K100RS/LT is het 350 li en 400 re +/- 10cc

Ja dat had ik dus ook gelezen, vraag is van welk type mijn vork is, op de buitenpijpen staan de oem nrs. dacht ik: 2 332 669 en 2 332 670, bij welk type deze behoren is me vooralsnog niet geheel duidelijk...

Heb onderstaand plaatje ook bekeken maar daar staan de oem nrs van de binnen&buitenpijpen niet op helaas...

Div. voorvorken K.jpg


edit:
Op real oem kan ik eerder genoemde nrs ook niet vinden met de zoek functie, het wordt dus improviseren... ;)
 
Laatst bewerkt:
Volgens OEM zijn dit de onderpoten van een K1100RS, K1100LT, K100RS 4V:

06Inner tube, black, right131422310660$576.90+core
06Inner tube, black, leftABS131422310799$576.90+core
06Inner tube, polished, leftABS131422332679$782.47+core
06Inner tube, polished, right131422332680+core

Dit is voor een K1:
06Inner tube, black, left131422310659$576.90+core
06Inner tube, black, right131422310660$576.90+core
06Inner tube, black, leftABS131422310799$576.90+core

Dit is voor een K100RS, RT, LT
03Inner tube, black, left109/198531421454969$475.69+core
03Inner tube, black, right109/198531421454970$475.69+core

K75S
03Inner tube, black, rightD=41,4MM108/199131421454324$475.69+core
03Inner tube, black, leftD=41,4MM131421454323$475.69

K75, C, RT
01Slider tube leftD=41,0MM108/199131422312295$489.89+core
01Slider tube rightD=41,0MM108/199131422312296$475.69


Jouw nummer komen niet bekend voor.
 
Mooi project. Zelf heb ik jaren een K100 gehad, en kort nadat ik 'm weg had gedaan eens op een K75 gereden.
Ik veronderstelde dat dit een stap terug zou zijn maar was verbaasd hoe vergelijkbaar de machines aanvoelden qua handling en prestaties. De verschillen kwamen pas boven de 5000 tpm aan het licht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan