K75 Deel 2: ze blijven rijden

Je leest wel maar je begrijpt het niet.
Mijn k75 is van de week over de 160kkm gegaan.
Ik heb er pas eentje bijgekocht met 71kkm om te slopen.
Er zitten reparaties aan die vroeger erg duur of moeilijk waren, die nu makkelijker en goedkoper kunnen.
Er zitten ook reparaties aan die nog steeds makkelijk de marktwaarde overtreffen.
Koppeling, balhoofdlagers en remschijven komen allemaal tussen de 75 en 150kkm en kosten per stuk meer dan de motor kost als je ze laat doen door de dealer.
Achterschokbreker, remcilinders, distibutiekettinggeleiders, kabelboom, waterpomp en cardan, alles kan op den duur verslijten.
Maar als je bereid bent om het zelf te doen is het met behulp van dit forum wel een motor die vaak economischwel de moeite waard is vanwege een echt kogelvrij motorblok.
Heb nog niet gezien dat die kapotliepen en dus ook niet de overheidsfietsen.
Kortom als al de genoemde dingen op het punt staan van vervanging; weglopen.
Als er echt onderhoud is gepleegd heb je een goede basis en kun je er hoge kilometerstanden mee behalen.
Met de sloper erbij denk ik makkelijk tot aan mijn pensioen (15 jaar+?) te kunnen woon werk rijden zo'n 150kkm erbij dus.
 
Rond de 100.000km moet de complete distributie set vervangen worden. Dus ketting, geleiders en spanner. Verstandig is het dan ook om de waterpomp te vervangen/reviseren.
Verder kijken of de remschijven nog dik genoeg zijn en niet gescheurd.
O en de splines van de aandrijfas regelmatig invetten met staburags vet. Of molykote grafiet vet
 
Rond de 100.000km moet de complete distributie set vervangen worden. Dus ketting, geleiders en spanner. Verstandig is het dan ook om de waterpomp te vervangen/reviseren.
Verder kijken of de remschijven nog dik genoeg zijn en niet gescheurd.
O en de splines van de aandrijfas regelmatig invetten met staburags vet. Of molykote grafiet vet
Dat van de cardanas wist ik inderdaad...
De distributieset is dus iets om na te vragen of dat al gebeurt is.
Voor de rest weet die kennis zeer veel over bmw’s en doet hij bijna al zijn onderhoud zelf.
Hij restaureert klassieke R motoren en rijdt zelf zowel een moderne R en een K.

Zal eens overleggen met hem...bedankt voor de tips.
Aan de kilometerstand zal het dus niet liggen.
Nu alleen de staat van onderhoud achterhalen.
 
Laatst bewerkt:
Rond de 100.000km moet de complete distributie set vervangen worden. Dus ketting, geleiders en spanner. Verstandig is het dan ook om de waterpomp te vervangen/reviseren.
Verder kijken of de remschijven nog dik genoeg zijn en niet gescheurd.
O en de splines van de aandrijfas regelmatig invetten met staburags vet. Of molykote grafiet vet
Heb bij 120 alleen een geleider vervangen, en de waterpomp nog niet (zal vanmiddag wel plasje onder liggen :+ ) nu 160kkm.
 
Ze zijn onverwoestbaar..... Als je ze goed onderhoudt. Kijk of je kunt achterhalen wat er aan onderhoud aan gebeurd is. Km's zijn van ondergeschikt belang. Blader dit topic door en kijk ook eens op bmwk.nl en dan zul je de pijnpunten zo vinden. Bij 107: Koppeling als eens vervangen? Onderkant blok droog? Aandrijfas gesmeerd/nagekeken? Succes!

Edit: Oww, ik had niet gezien dat anderen al gereageerd hadden. Nou ja, je hebt je tips. De mijne heeft bijna 250K erop. Ik durf te beweren dat hij in betere staat is dan toen ik hem bij 90K kocht. Nokkenasketting e.d. heb ik bij 155k vervangen. Dat was te laat, eigenlijk. Hij rammelde toen al te hard.
 
Ik heb een vraag.
Ik rij nu een Fazer 400, maar merk op langere afstanden dat mijn knieën niet blij worden van de hoek waarin ze staan...
Ik zit nu te kijken naar eventueel een K75 (vroeger had een buurman zo’n ding en ik heb toen gezegd die wil ik ook ooit!).
Ze zeggen altijd dat die dingen onverwoestbaar zijn, maar in hoeverre klopt dat?
Ik heb er eentje zien staan met 107.000 op de teller...er wordt dan gezegd net ingereden...
Is dit nog een stand waar je nog lang plezier van kunt hebben of komen er dan vaak veel reparaties aan?
Oké...de prijs ligt niet hoog en het gaat om een (op de foto’s) netjes uitziende K75RT.

Ik heb een kennis die veel oude BMW’s restaureert, dus die zou ik mee vragen als ik eventueel ga kijken.
Hij staat bij een autohandelaar door inruil...
De mijne is net door de 220.000 km heen.

Belangrijkste is de staat van de cardanas want dat is een dure vervanging en ik heb nergens in nl een bedrijf gevonden die ze inclusief eindaandrijving reviseert. Nieuwe kan je voor zover ik weet ook niet meer kopen. Ik hoop dat andere betere ervaringen hebben.

[EDIT]Ook niet de andere reacties gezien !?
 
Rond de 100.000km moet de complete distributie set vervangen worden. Dus ketting, geleiders en spanner. Verstandig is het dan ook om de waterpomp te vervangen/reviseren.
Verder kijken of de remschijven nog dik genoeg zijn en niet gescheurd.
O en de splines van de aandrijfas regelmatig invetten met staburags vet. Of molykote grafiet vet
Betreffende de distributie set. Geleiders moeten elke 60kkm, ketting indien nodig. Volgens werkplaats handleiding.
Van de waterpomp je volgens mij beter afblijven todat die gaat lekken (bij mij pas na 218kkm)
Splines invetten elke 15kkm. (Grootonderhoud, voor nieuwe k75 geldt 20kkm maar dat was vanwege de mediadruk)
 
Cardanas is eigenlijk de enige ontwerpfout, raar dat nog niemand daar iets anders voor bedacht heeft.
In het begin een dure reparatie, toen een tijdje goedkoop vanwege groot aanbod gebruikte maar begint nu weer moeilijk te worden begrijp ik.
Waarom eigenlijk niet gewoon 80W90 in de cardantunnel? Vul en aftapplug en klaar.
 
Het "probleem" van de ca is eigenlijk dat het circa 29 minuten kost om hem te smeren waardoor het wordt overgeslagen. Ik zou een vet nippel en toegangs poort willen hebben zodat ik er met de vetspuit bij zou kunnen. Hoef je, denk ik, ook geen staburags te gebruiken.
Langere splines zou ook hebben geholpen. Dit wat Bruno (rip) deed bij zijn revisies.
Gemakkelijkere te vervangen slijtage delen zou ook helpen ,zoals de spline stukken afschroefbaar. Maar daar zullen ze allemaal wel aan gedacht hebben maar te duur bevonden.
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner me een mp advertentie van een jaar, twee jaar geleden van iemand die de vertanding kon vervangen door een grote zeskant, een soort bout kop die in een kom draaide. Ik herinner me niet wat het kostte maar wel dat het een stevig bedrag was. Technisch is natuurlijk veel mogelijk, maar de EA's zullen echt zeldzaam moeten worden om het de moeite waard te laten zijn. Er zal ongetwijfeld iemand gaan komen die toegang heeft tot de benodigde machines en de EA's gaat aanbieden met nieuw opgelaste vertanding en compleet nieuwe lagers voor bedragen van 500-800 euro of zo.
Ik rij nu dik 80K met een goede K100 EA en 16 tands as. Die haal ik iedere beurt los (7500 km) en daar kan ik geen zichtbare slijtage meer aan ontdekken. Wel de lagers een keer moeten laten vervangen. Zit je ook aan 4/500 pleuro's.
Gelijk nog een keer de tip: Zorg dat er een o-ringetje onder het ontluchtingskapje zit. Door het ontbreken ervan is bij mij (pekel)water in de EA gekomen wat de lagers ws heeft gesloopt.
 
Ik heb een vraag.
Ik rij nu een Fazer 400, maar merk op langere afstanden dat mijn knieën niet blij worden van de hoek waarin ze staan...
Ik zit nu te kijken naar eventueel een K75 (vroeger had een buurman zo’n ding en ik heb toen gezegd die wil ik ook ooit!).
Ze zeggen altijd dat die dingen onverwoestbaar zijn, maar in hoeverre klopt dat?
Ik heb er eentje zien staan met 107.000 op de teller...er wordt dan gezegd net ingereden...
Is dit nog een stand waar je nog lang plezier van kunt hebben of komen er dan vaak veel reparaties aan?
Oké...de prijs ligt niet hoog en het gaat om een (op de foto’s) netjes uitziende K75RT.

Ik heb een kennis die veel oude BMW’s restaureert, dus die zou ik mee vragen als ik eventueel ga kijken.
Hij staat bij een autohandelaar door inruil...


En? Rijden we al 3 cilinder?
 
Saai?
Valt mee hoor....
D128D0E9-EAE7-4191-AFCE-F7641BCFF2A2.jpeg
 
Hallo!

Mijn K75 is gisteren al rijdende stil gevallen.
  • motor startte de laatste keer voor het stilvallen al minder enthousiast
  • stotterde een beetje de laatste meters en viel uit
  • startmotor hoor je niet op het moment dat je op de startknop drukt, verlichting gaat ook niet zwakker branden bij het drukken
  • brandstofpomp zoemt wel op het moment dat je op de startknop drukt
  • verders gebeurt er niks
  • zekeringen gecontroleerd - allen OK
Zal morgen een beetje gaan meten/controleren. Iemand enig idee?


Gr. Eric
 
Ik zou beginnen met de startmotor eraf te halen en hem uit elkaar te halen. Versleten of vastzittende koolborstels kunnen dut soort problemen veroorzaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan