K75 Deel 2: ze blijven rijden

En nu heb ik hetzelfde, bij het aanzetten van de hvv 100m van huis ging het acculampje branden.
Het algemene waarschuwings lampje was al een tijdje aan omdat een remlicht schakelaar kapot was, en dat ging uit.
Motor liep nog gewoon maar toen ik m uitzette startte die niet meer.
Enige wat nu nog met contactsleutel aan en uit gaat is ABS lampje.
Dynamo koolborstels heb ik pas vervangen, dus maar beginnen met startmotor zeker?
 
Daar zou ik het ook eerst zoeken idd. Ik had ook gekke elektrische verschijnselen met een vuil massacontact in het contactslot, helemaal onderin. Een handleiding voor dat contactslot staat op "dat andere" forum. }) Het was bij mij niet meer dan een beetje zwarte aanslag. Maar het was wel de oorzaak.
 
En nu heb ik hetzelfde, bij het aanzetten van de hvv 100m van huis ging het acculampje branden.
Het algemene waarschuwings lampje was al een tijdje aan omdat een remlicht schakelaar kapot was, en dat ging uit.
Motor liep nog gewoon maar toen ik m uitzette startte die niet meer.
Enige wat nu nog met contactsleutel aan en uit gaat is ABS lampje.
Dynamo koolborstels heb ik pas vervangen, dus maar beginnen met startmotor zeker?

Accuspanning al gemeten?
 
Nee nog niet, maar dat ga ik dadelijk eerst doen.

Ik heb eerst het contactslot eruitgehaald en met een meter doorgemeten, leek ok, dus op dat moment leek het me waarschijnlijker dat het de startmotor koolborstels waren.
Ik had snel even wat gelezen en gezien dat ze (dacht ik) 11mm lang moesten zijn, dat zijn ze.
dus naar de relaisbak om de claxon en ontlastrelais om te wisselen als test.
Dat lijkt het ook niet te zijn dus nog maar eens wat zitten lezen en de 11mm is gemeten vanaf de voorkant van het bevestigingsbeugeltje. dat waren ze zeker niet dus toch maar weer even checken zodadelijk.
Gelukkig heb ik alleen de bobines weggesleuteld voor de startmotor.
Kortom paar dingen geprobeerd maar nog niet 100 procent uitgesloten, zo even verder.

Edit: 12,5 volt met verlichting aan.
Verlichting, ABS lampje en de claxon zijn het trouwens de hele tijd gewoon blijven doen, dus alleen het dashbord en de start motor niet.
Dit is atypisch voor koolborstelslijtage volgens mij?
 
Laatst bewerkt:
Het lijken toch de koolborstels eentje steekt maar amper 5mm uit de houder en dat zou volgens Bert te weinig moeten zijn.
Kan ik dit nu (met de startmotor eruit) nog checken?
Kan ik een startmotor met goede koolborstels simuleren, zodat ik voor mezelf zeker weet dat dit het is? Ik denk aan doorverbinden van de aansluitingen?
 
K13PYrNX7baHbnQSgB3P4Csi2JOP-9mDg4TzSuqmQH3AnjQVc4H3VhS_jXl3q1OkM8k0V8Yeszg6IJ5EQeNZcBrjFevkssoIwUXV47PTNlS9FY2v-Q3Q_T9yyFJHJ5F03_fXzuhh_s6brglFnaw0A3DHM_F39dTOvGIN2AQVVGsIFKd0dFMq_fbaIdkEA0XxOicY6FqMANdPSdBqDwt4_DGKW3rwymjTME9jnNldAbbpjCDsNFvaNgj8U0ljIZ8EYWeFzu1WiSZIWA-zYlSLTR-fvOAF6icWaIPZittTJxWsF9p9ZA8js0stI7WUk0j6REmuvlRKb8-JMNGAgH1qYYcrYbeYGX4DRgFrD0CaKrmHKpYpahh-f9HS47hAyqmkG3MOertTlOXlWIsOIlt93oUW1tnAA83NwOeg4WBs3t5Rpfl3xZc__AEbRF8qvSR_q7f8-_kYvacOihLP1NKKAZAU4PkTGOWs7isOPMRP4Qz9CQdMKZvKFCl_SsXisrwwrLypVseayUOeEiEYaOXyEJu4CywoKMxL7O65v5ggXGQlAG2ZJuwGdrYTBFt2yg8W8870NiX-Ae2eQo3XArlLb3rYr8NfrDSFOa5v_YzexYmo-eAGKShD9_tLc3rYacUG43rtBuj4YTZJP3WQ4mrWQoGBEyx8U1PTcPiQQIbylAhakV4z-gifKplr0l_6=w1612-h1209-no
 
Laatst bewerkt:
Als de motor niet loopt en niet gestart wordt dan de pluskabel die op de startmotor aansluiting zit doorverbinden naar massa. Dan zou alles weer normaal moeten werken.
 
Misschien een aanvullinkje: Peters' handboek zegt dat de koolborstels nieuw 12 mm zijn en dat ze bij 6 mm versleten zijn. Die 12 mm heb ik waarschijnlijk zelf ook gemeten, want ik heb dat ergens opgeschreven. Ik heb ook al eens een paar keer gehad dat ze een beetje vastgekoekt zaten en zo geen goed contact maakten. Schoonmaken loste de hapering op. Peters meet overigens de kale koolborstel.
Ik heb wel gemerkt dat het in goede staat houden van de heilige drie-eenheid dynamo-startmotor-accu met aansluitingen bij deze fiets cruciaal is. Het systeem kan anders zomaar instorten en andere zaken kapot maken, zoals het startrelais. Maar goed. De mijne is inmiddels bijna 30 jaar en wordt dagelijks gebruikt. Da's voorwaar geen slechte prestatie. :) Dan mag er ook eens wat mis gaan. Ik heb in de afgelopen jaren startmotor en dynamo preventief vervangen, voordat er iets ging haperen. Gewoon om er vanaf te zijn voor de rest van de tijd dat ik woon-werk verkeer moet doen. Maar da's mijn overweging.
 
Heb nieuwe KB besteld maar als ik dit lees weet ik nog niet of ik ze wel ga monteren ze zijn nu rond de tien mm.
De oorzaak was de zekering en ik heb het teruggekeken die is al eens eerder kapot geweest en toen door de HVV.
De weerstandsdraad heb ik links al een keer vervangen en afgelopen keer de draden die door het stuur lopen.
Was een behoorlijk K karweitje omdat de snoer eigenlijk te dik was.
Hmm nog maar een keertje denk ik, weet iemand waar ik daar snoer voor kan kopen die wat langer meegaat en niet te dik is?
Remlichtschakelaar en de temp en tankmeters deden het dus ook al een tijdje niet meer -O-
Vind het nog steeds een dijk van een bike maar de betrouwbaarheid valt of staat met de monteur die er het laatst aan gesleuteld heeft natuurlijk.
En die van de mijne :9 heeft toch wel een paar steekjes laten vallen ben ik bang.
 
Misschien een aanvullinkje: Peters' handboek zegt dat de koolborstels nieuw 12 mm zijn en dat ze bij 6 mm versleten zijn. Die 12 mm heb ik waarschijnlijk zelf ook gemeten, want ik heb dat ergens opgeschreven. Ik heb ook al eens een paar keer gehad dat ze een beetje vastgekoekt zaten en zo geen goed contact maakten. Schoonmaken loste de hapering op. Peters meet overigens de kale koolborstel.
Ik heb wel gemerkt dat het in goede staat houden van de heilige drie-eenheid dynamo-startmotor-accu met aansluitingen bij deze fiets cruciaal is. Het systeem kan anders zomaar instorten en andere zaken kapot maken, zoals het startrelais. Maar goed. De mijne is inmiddels bijna 30 jaar en wordt dagelijks gebruikt. Da's voorwaar geen slechte prestatie. :) Dan mag er ook eens wat mis gaan. Ik heb in de afgelopen jaren startmotor en dynamo preventief vervangen, voordat er iets ging haperen. Gewoon om er vanaf te zijn voor de rest van de tijd dat ik woon-werk verkeer moet doen. Maar da's mijn overweging.
K75 Deel 2: ze blijven rijden idd 12 mm
 
Startmotor weer in elkaar gezet met nieuw vet in de lagertjes en met de oude borstels, de nieuwe liggen op de plank. Ik had een paar jaar geleden een lampje in de alarmlichtschakelaar gemaakt zodat ik die in het donker beter kon vinden met mijn hand.
Was best een verbetering maar het draadje was zo fragiel dat het al een paar keer gebroken was.
Ik denk dat dat nu de oorzaak van de kapotte zekering was dus dat er maar weer uitgehaald.
Deze schakelaar nu verzet naar de meest linker positie in het dashboard, maakt het misschien ook iets makkelijker.
Verder het kabelboompje voor de brandstofmeter en temperatuurmeter eruitgehaald omdat dat gaar was, heeft iemand deze misschien liggen?
Afijn vandaag weer mee wezen werken en genoten.
 
Net langs de snelweg gestrand met kapot cardan (denk ik).
Begin van dit jaar nog schoongemaakt en ingevet, was blijkbaar toch verder heen dan ik dacht.
Ga er nu maar weer even de oude onderzetten, maar als iemand er nog een weet houd ik me aanbevolen.
 
Ben meer voor een permanente oplossing, rijd 10k per jaar.
Hobbyist revisie lijkt me nu het best, ik heb duidelijk geen kijk op half versleten splines dus daar heb ik ook geen zin meer in.
Ga zo eerst even mijn sloper (71k) uit elkaar halen en bekijken.
Is wel een RT dus met langere overbrengingsverhouding.
 
Uit ervaring kan ik zeggen dat een gereviseerde vertanding op een half gesleten EA vertanding na 15k weer dezelfde slijtage vertoont. Mijn vorige post was slechts als noodoplossing bedoeld :)
 
Deze is van mijn sloper (waar ik eigenlijk toch nog een tijdje mee wil gaan rijden), de cardanas lijkt me prima maar de pignon heeft veel geleden.
Misschien heeft een vorige eigenaar ooit de as vernieuwd?
Het is wel een 32/10 klok, dacht dat een RT altijd een langere had, maar ik ben er wel blij mee.
IMG_20201116_210920_9.jpg

IMG_20201116_215648_6.jpg


Morgen de andere uit elkaar halen.
 
De as heeft ook al wal geleden. Te zien bij de overgang naar het ronde. Dat zou symmetrisch moeten zijn.
Vastlassen gaat dat? Moet het niet kunnen schuiven? Anders zou je er ook een (dubbele) spanstift of kerfpen in kunnen maken.
 
Inderdaad, ben benieuwd hoe de andere as eruitkomt.
Ik dacht eerst dat ik ergens overheen reed, maar na een paar seconden was de aandrijving helemaal weg.
Als dat van de Hobbyist niks is, wat is dan wijs?
Past er ook niks van een ander type BMW? Ik weet dat ik een complete paralever kan monteren, maar dat lijkt me zwaar, complex en overkill?
 
Netjes invetten en dat iedere beurt herhalen en dan kun je nog wel een poosje rijden maar hij heeft wel flink slijtage, idd. Duurzaam is om een echt goede set op de kop te tikken en dan goed onderhoud blijven plegen. Dan kan het een hele tijd goed gaan.
 
ik heb toen ik er een nodig had gezocht naar een revisie bedrijf voor as en pignon maar niets kunnen vinden, Ja Bruno in Canada, maar die is inmiddels aan kanker overleden. Was ook wel een duur grapje as en klok naar canada op en neer, invoer belasting betalen op het gedane werk :(

eigenlijk wel kudt dat er geen slijtage stukken opzitten die simpel te vervangen zijn. Maar ja dan gaat zo'n K75 helemaal nooit meer naar de sloop :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan