K75 Deel 2: ze blijven rijden

Dat zou ik niet durven zeggen. Ik zorg er nu overdreven goed voor. Misschien dat iemand met verstand van dit soort mechanica daar iets over kan zeggen. BMW is al snel overgegaan van 16 naar 20. Iemand van de Hobbyist heeft me ooit verteld dat het vooral de 75's zijn die hun aandrijfas vertandingen slijten. Kennelijk hamert de machtige driecilinder nogal op de as_O-
 
een bijkomend probleem is dat het oorspronkelijke onderhoudsinterval 7.500 km was. Onder media druk is dat 10.000 km geworden terwijl er niets aan de cardan is veranderd.
of het moet zijn dat de kruiskoppeling kleiner/smaller is geworden waardoor die zo uit het swingarm getrokken kan worden :+ . De Mijn oude kan er alleen via de voorkant uit.

[edit] volgens het handboek zou de cardan as ingevoerd kunnen worden met gemonteerde swingarm ???
 
Laatst bewerkt:
Tis een combinatie van condens en afschuiven. Bij het afkoelen wordt er condens gevormd maar deels ook vocht van buiten wat in de tunnel komt. Staburags zorgt voor smering, vocht wat de spline verbinding nauwelijks ijzer op ijzer laat worden en heeft plak eigenschappen. Ik deed het op de splines pignon en price-as. Bij mijn paralever zit de cardanas gefixeerd, dus minder afschuiving
 
een bijkomend probleem is dat het oorspronkelijke onderhoudsinterval 7.500 km was. Onder media druk is dat 10.000 km geworden terwijl er niets aan de cardan is veranderd.
of het moet zijn dat de kruiskoppeling kleiner/smaller is geworden waardoor die zo uit het swingarm getrokken kan worden :+ . De Mijn oude kan er alleen via de voorkant uit.

[edit] volgens het handboek zou de cardan as ingevoerd kunnen worden met gemonteerde swingarm ???
Ja, 7500km is twee keer per jaar en voor de priseas zou de bak er dan vanaf moeten :?
Cardanas kan inderdaad achteruit de swingarm gelukkig.
 
eigenlijk raar he, dat er in nederland geen machine bankwerkers meer zijn die een spievertanding kunnen repareren/reviseren.
ik heb ze gezocht maar niet kunnen vinden. Alleen een paar bedrijven die een zakelijke relatie willen en geen incidentele/eenmalig opdracht voor 1 stuks.

in dat opzicht ook jammer dat het niet als slijtstuk is gemaakt wat je gewoon kan vervangen. Maar goed in 80/90 was het een andere tijd.
 
Een jaartje ofzo geleden dook een advertentie op mp op waarin iemand een constructie aanbood met een grote zeskant in een passende kom. Zeskant aan de as, kom aan de pignonas, geloof ik.
Of gewoon de boeren methode: as aan pignonas vast lassen en de voorste vertanding als schuifstuk laten fungeren.
 
Een jaartje ofzo geleden dook een advertentie op mp op waarin iemand een constructie aanbood met een grote zeskant in een passende kom. Zeskant aan de as, kom aan de pignonas, geloof ik.
Of gewoon de boeren methode: as aan pignonas vast lassen en de voorste vertanding als schuifstuk laten fungeren.
👍 Ik zou je schokdemper dan wel vervangen door een bij voorkeur massieve stang. Splines zitten er niet voor niets, of denk je wel?
 
Het gaat er niet om wat ik wel of niet denk. Dat lassen is gedaan door iemand en daar heeft hij lang mee gereden. Zoals gezegd: De voorste vertanding schuift dan. Lompe methode? Zeker wel.

Ik schrijf nix wat ik niet zelf heb gedaan of uit de eerste hand heb gehoord.
 
Het gaat er niet om wat ik wel of niet denk. Dat lassen is gedaan door iemand en daar heeft hij lang mee gereden. Zoals gezegd: De voorste vertanding schuift dan. Lompe methode? Zeker wel.

Ik schrijf nix wat ik niet zelf heb gedaan of uit de eerste hand heb gehoord.
Je hoeft je niet te verantwoorden, ik heb het over je, zoals jij noemt: ‘boeren- methoden’: lassen. Maar zoals je bevestigd tis idd lomp en... gevaarlijk! De uitgaande as van een K- bak is te kort om de in-/uitgaande verschuiving op te vangen. Moet er niet aan denken wat er met een dergelijke ‘modificatie’ in geval van belading, bergje op en de male/ female splines ‘dragen’ nog maar op n paar mm....😬
 
Het probleem zal nog niet eens zo zeer fabricage zijn, maar het ontwerp van de verbetering. De pignonas is versleten en daar moet iets aangemaakt worden binnen de beschikbare ruimte. Dit betekent dus minimaal dat de as eruit moet en weer teruggemonteerd (eventueel) met nieuwe lagers en afstelling.
Dit soort dingen moeten goed getest worden voordat je er meerdere gaat maken, en dat moet je het ook nog eens voor een redelijk bedrag verkopen.
 
Waarom niet nieuw? Zijn ze obsolete?

33 12 1 457 062​
Partnumber op Maxmotor -> weliswaar crownset(+pignon) maar lijkt me beter dat je n matched set neemt. Ik denk goedkoper en betrouwbaarder dan ‘ opfrissen’?
 
Het probleem zal nog niet eens zo zeer fabricage zijn, maar het ontwerp van de verbetering. De pignonas is versleten en daar moet iets aangemaakt worden binnen de beschikbare ruimte. Dit betekent dus minimaal dat de as eruit moet en weer teruggemonteerd (eventueel) met nieuwe lagers en afstelling.
Dit soort dingen moeten goed getest worden voordat je er meerdere gaat maken, en dat moet je het ook nog eens voor een redelijk bedrag verkopen.
meestal zijn alleen de spiebanen versleten en niet de tandwielen en/of de assen. Dat was iig bij mij het geval en ik heb toen geen bedrijf kunnen vinden die dat wilde repareren. Ben uiteindelijk bij Bruno in Canada terecht gekomen ( via YT van Chris Harris). Heeft wat geduurd en gekost maar zit inmiddels als weer bijna 60K op en geen slijtage te zien.
 
Je hoeft je niet te verantwoorden, ik heb het over je, zoals jij noemt: ‘boeren- methoden’: lassen. Maar zoals je bevestigd tis idd lomp en... gevaarlijk! De uitgaande as van een K- bak is te kort om de in-/uitgaande verschuiving op te vangen. Moet er niet aan denken wat er met een dergelijke ‘modificatie’ in geval van belading, bergje op en de male/ female splines ‘dragen’ nog maar op n paar mm....😬
Áls het centrum van de kruiskoppeling precies op/'in' de as van de swingarm zou vallen dan zou er geen beweging in de spiebanen zitten toch?
 
Áls het centrum van de kruiskoppeling precies op/'in' de as van de swingarm zou vallen dan zou er geen beweging in de spiebanen zitten toch?
Klopt, dat geldt voor de voorste koppeling, echter nu ging deze ‘ iemand’ de achterste splineverbinding verbinden ( lees: lassen) waardoor je het afstandverschil tijdens in/uitveren nu dus niet meer met de achterste schuifverbinding kan vereffenen ( zit vast gelast) en nu alleen nog met de voorste splineverbinding kan vereffenen. Notabene, de cardanas is niet in lengte variabel, dus de voorste cardanas- koppeling wordt tijdens t inveren van de uitgaande as af getrokken -> einde oefening!
 
Klopt, dat geldt voor de voorste koppeling, echter nu ging deze ‘ iemand’ de achterste splineverbinding verbinden ( lees: lassen) waardoor je het afstandverschil tijdens in/uitveren nu dus niet meer met de achterste schuifverbinding kan vereffenen ( zit vast gelast) en nu alleen nog met de voorste splineverbinding kan vereffenen. Notabene, de cardanas is niet in lengte variabel, dus de voorste cardanas- koppeling wordt tijdens t inveren van de uitgaande as af getrokken -> einde oefening!
maar wat ik bedoel is; als het centrum van de kruiskoppeling _precies_ in het hart van de swingarmas valt dan is er geen variable lengte.
 
meestal zijn alleen de spiebanen versleten en niet de tandwielen en/of de assen. Dat was iig bij mij het geval en ik heb toen geen bedrijf kunnen vinden die dat wilde repareren. Ben uiteindelijk bij Bruno in Canada terecht gekomen ( via YT van Chris Harris). Heeft wat geduurd en gekost maar zit inmiddels als weer bijna 60K op en geen slijtage te zien.
En wat is er toen gedaan? Opgelast en nieuwe splines ingefreesd?
 
En wat is er toen gedaan? Opgelast en nieuwe splines ingefreesd?
nieuwe stuk (langer dan org) op de pignonas gezet en gehard, nieuwe geharde langere 'buis' in de cardans as, deze buis is aan de ene kant dicht zodat het smeermiddel niet in de cardanas wegloopt; en clips boven de kriuiskoppelingcups zodat ze onderhoudbaar zijn.
 
nieuwe stuk (langer dan org) op de pignonas gezet en gehard, nieuwe geharde langere 'buis' in de cardans as, deze buis is aan de ene kant dicht zodat het smeermiddel niet in de cardanas wegloopt; en clips boven de kriuiskoppelingcups zodat ze onderhoudbaar zijn.
Kijk dat lijkt me een echte oplossing, weet je ook hoe de verlenging van de as is bevestigd op het stompje?
Heb gezocht op Bruno in Canada meer die lijkt het niet meer te doen.
Zal ook niet heel veel goedkoper geweest zijn dan een nieuwe denk ik zo?
 
maar wat ik bedoel is; als het centrum van de kruiskoppeling _precies_ in het hart van de swingarmas valt dan is er geen variable lengte.
Ja, dat klopt. Maar de K heeft 2 koppelingen, cardanhoogte varieert tov de bak dus tov inlijn liggen met de vbak, neemt hij afstand bij in/uitveren
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan