Mooi!Weten we dat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mooi!Weten we dat
Leuk! Punt is: men adviseert bij een K om bij iedere bandenwissel, effe het cardan te demonteren en de splines hiervan te in te smeren met Staburags. Jouw AT krijgt hopelijk n lik kettingvet of drup olie eens in de zoveel tijd?Ik lees mee hier (op k100 gehad) maar die splines lijken op de k..-constructie van de uitgaande as splines van mijn africatwin750 uit 1996. Daar zwabbert het voortandwiel best wel in de verkeerde richting. Hoe lang nog? Vandaar dat ik meelees in dit topic. Toch zwak voor k75 basic....
Leuk! Punt is: men adviseert bij een K om bij iedere bandenwissel, effe het cardan te demonteren en de splines hiervan te in te smeren met Staburags. Jouw AT krijgt hopelijk n lik kettingvet of drup olie eens in de zoveel tijd?
Ja, ik dacht dat ik dat al wel had laten doorschemeren; Kwalitatief Uitermate TeleurstellendKan het niet gewoon zijn dat die revisie niet van de kwaliteit is wat je verwacht had?
Daar heb ik een jaar geleden de EA gekocht, hij had toen geen as liggen en wilde de mijne wel als eerste doen. Dat leek me niet zo'n goed idee.k-parts Holland heeft vanalles wel liggen.
https://kpartsholland.com/products/k75-k100-rebuild-driveshaft-20-tooth
Ga ik morgen doenIk denk dat ik met die as wel terug zou gaan naar de leverancier.
Jouw verhaal was voor mij mede de aanleiding om de best mogelijke EA te kopen die ik kon vinden, ik vond en vind hem er nog steeds goed uit zien maar ik neem hem morgen ook mee naar een specialist om dat oordeel te checken.Ik heb ook eens een gereviseerde as op een tamelijk versleten EA gezet. Na 15k km was die alweer behoorlijk ingesleten. Daar leerde ik van dat dat niet zo'n goeie actie is. Maar hij was zeker niet zo ver weg als deze. Ik kan het niet precies meer terugvinden, maar ik weet bijna zeker dat ik er zo'n 4 jaar/40k km mee gereden tot ik hem verving voor een andere set as/EA. Toen was de vertanding goed scherp....
Ik kocht toen een 16 tands K100 EA/as die in nieuwstaat was. Die haal ik iedere beurt even los om te smeren. Na ongeveer 80k is daar nauwelijks slijtage op te zien. Misschien een tip..
Ga ik vanavond doen. Ik had niet de indruk dat de originele erg hard waren en deze zitten er op gelast dus het lijkt me sowieso geen hooggelegeerd staal.
is die wel gehard? haal er eens een vijl overheen.
A; Toch lijkt het er op dat het er tussenuit geperst is, alles zat rondom het einde van de as tegen het huis aan geslingerd.Ja, mee eens. A) Als er plak-spul de naam mag hebben dan is het Staburags en B) geheel schoongemaakt?
En de rest van de inhoud is wél nog één roestige vetbende.
Er wordt een nieuwe bus aangelast waar de nieuwe splines in zitten.Maargoed: splines repareren???
Nieuw is voor zover ik weet niet meer te koop?Voor een rijder die zn motor goed-gebruikt (lees: op zn flikker geeft?) dan zou ik wel A-kwaliteit vereisen, dus: nieuw.
Deze eigenaar heeft de duurste mij bekende oplossing gekozen, ik ben ook wel blij hoor. Als je de lagertjes vervangt van de kruiskoppeling moet je de as ook laten balanceren, ook daar kon ik toen niemand voor vinden dus leek het mij beter om de verder soepel lopende kruiskoppeling zo te laten.Hier riekt in mijn ogen iets naar dubbeltje-1e rang… Ik denk dat de eigenaar blij mag zijn dat pignonas niet naar zn grootje is of erger: losbreken door het verschieten over de splines of kruiskoppelingen? Waren die ook vervangen? Slijten net zo hard mee. Heb een K75 gehad, fijne fiets, sterk en met beleid de 1e cardanas 204K behaald.
Volgens mij was het bij een K zelfs elk jaar aan te raden. (goed, zo lang gaat hier een band ook mee).Leuk! Punt is: men adviseert bij een K om bij iedere bandenwissel, effe het cardan te demonteren en de splines hiervan te in te smeren met Staburags. Jouw AT krijgt hopelijk n lik kettingvet of drup olie eens in de zoveel tijd?
is die wel gehard? haal er eens een vijl overheen.
Volgens mij is de constructie bijna goed genoeg; de bak kant heeft vergelijkbare vertanding (16t ipv 20t aan EA) en die gaat nooit stuk.De hardheid zal voldoende ver van de hardheid van de as af moeten liggen, anders vreet het op elkaar.
Volgens mij zijn de buitenbussen van een splineverbinding over het algemeen niet bijzonder hard. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld een aftakas van een trekker.
Ik zou eerder aan een uitlijnfout denken. De bus scheef op de as gelast bijvoorbeeld.
Ja dat is een optie, aan de bak zit al een steun gegoten waar de reactiestang op komt.Heeft een cardanas van de paralever ook deze problemen? Ik heb mijn k100 16v ooit 1 keer uit elkaar gehaald met bouw naar zijspan, verder nooit.
Mijn r1150r heb ik nooit los gehad. Gekocht met 130.000 en staat nu bijna op 180.000.
Is een k75 om te bouwen naar paralever?
De laatste zin betwijfel ik omdat deze nagenoeg niet met water/condens in aanraking komt en bovendien zit hier de as opgesloten met een springveer, dus minder afschuiving.Volgens mij was het bij een K zelfs elk jaar aan te raden. (goed, zo lang gaat hier een band ook mee).
En dan beide zijden van de cardan doen.
Dan hebben wij het over een andere K.De laatste zin betwijfel ik omdat deze nagenoeg niet met water/condens in aanraking komt en bovendien zit hier de as opgesloten met een springveer, dus minder afschuiving.
Dit hoort niet en klopt niet wat je zegt. Als de as langs beide kanten vrij kan schuiven over de splines, dan zou bij maximale veeruitslag het draagvlak aan één kant te klein zijn. Technisch dus onmogelijk. Ik zou het maar even goed nakijken. Zie punt 7Dan hebben wij het over een andere K.
Bij de K100 kun je die as er zo uit trekken en heeft aan beide kanten van die splines die ingevet worden.
Sorry, maar het kan er gewoon uit :Dit hoort niet en klopt niet wat je zegt. Als de as langs beide kanten vrij kan schuiven over de splines, dan zou bij maximale veeruitslag het draagvlak aan één kant te klein zijn. Technisch dus onmogelijk. Ik zou het maar even goed nakijken. Zie punt 7
http://www.bmw-k100rt-page.eu/manual/FinalDrive/5_FinalDrive.htm
Idd het verschil is dat de bakkant niet verschuift en dat ie daar 16t is.Ahh Ik zie het misverstand, goedemiddag!! Read de F…..g manual. Ja, het kan er gewoon uit, maar er niet zomaar, met een hevel/screwdriver, alleen de aan de bak zijde vergrendeld/geklikt. Zie tekst: …
Op een bepaald moment komt de aandrijfas tegen de uitgaande as van de versnellingsbak aan. Wiebel een beetje met de aandrijfas en als het goed is schuift hij dan over de uitgaande as van de versnellingsbak heen.
Schuif de aandrijfas dan zo ver mogelijk naar voren. Hij loopt dan tegen de borgveer aan. Door nu met de handpalm tegen de achterkant van de aandrijfas aan te slaan wordt de aandrijfas geborgd over de borgveer.
Om te controleren of de aandrijfas goed geborgd is moet er weer aan de achterzijde van de aandrijfas getrokken (met de vingers) worden. De aandrijfas moet nu op zijn plaats blijven zitten….’
Rest my case.
Maar dat betekend dat het er ook weer uit sijpelt.Pasvlak tussen swingarm en cardanklok zit std geen pakking, maar koud op elkaar. Hier kan dus water doorsijpelen, en hebben we dus vaak gezien.
Hoe heb je dat gezien, stond er water in?Pasvlak tussen swingarm en cardanklok zit std geen pakking, maar koud op elkaar. Hier kan dus water doorsijpelen, en hebben we dus vaak gezien.
Nee, er stond geen water in maar wel condens, met name te zien in de rubber manchet. Roest op de pignonas en binnenvertanding cardanas was voor mij de indicatie, en hoort niet. Bij heftige abrasie is Water is een van de factoren en moet je dingen uitsluiten. Staburags ertussen, klaar! Ik heb inderdaad toen een filmpje vloeibare pakking aangebracht. Je praat niet over tienden maar afschuiving in MM’s. Tijdens het in-/uitveren veranderd dus de hoek draaipunt en daarmee afstand tussen: pignon (cardan ingaande as) en uitgaande as versnellingsbak.Hoe heb je dat gezien, stond er water in?
Ik heb dat nog niet gezien en de mijne staat toch regelmatig buiten in de regen.
Een laagje vloeibare silicone pakking zou geen kwaad kunnen natuurlijk.
Het in en uit elkaar schuiven is maar miniem denk ik? Orde grootte enkele tienden?