K75 Deel 2: ze blijven rijden

Ik lees mee hier (op k100 gehad) maar die splines lijken op de k..-constructie van de uitgaande as splines van mijn africatwin750 uit 1996. Daar zwabbert het voortandwiel best wel in de verkeerde richting. Hoe lang nog? Vandaar dat ik meelees in dit topic. Toch zwak voor k75 basic....

Edit: ik bedoel natuurlijk dat het vervelend is dat deze splines er niet goed uitzien. Zelfde gevoel en beeld als bij mijn Honda. De xrv750 staat er bekend om zelfs. (Misschien lepel ik er wel een transalp650 blok in tzt).
Ik weet dat het merendeel van de k-serie technieken supergoed zijn!
 
Laatst bewerkt:
Ik lees mee hier (op k100 gehad) maar die splines lijken op de k..-constructie van de uitgaande as splines van mijn africatwin750 uit 1996. Daar zwabbert het voortandwiel best wel in de verkeerde richting. Hoe lang nog? Vandaar dat ik meelees in dit topic. Toch zwak voor k75 basic....
Leuk! Punt is: men adviseert bij een K om bij iedere bandenwissel, effe het cardan te demonteren en de splines hiervan te in te smeren met Staburags. Jouw AT krijgt hopelijk n lik kettingvet of drup olie eens in de zoveel tijd?
 
Leuk! Punt is: men adviseert bij een K om bij iedere bandenwissel, effe het cardan te demonteren en de splines hiervan te in te smeren met Staburags. Jouw AT krijgt hopelijk n lik kettingvet of drup olie eens in de zoveel tijd?

Dat slingert er af. Je zou bij een AT de boel vanaf nieuw ook een lik staburags moeten geven bij een inspectie of kettingset wissel.
En vooral ook niet te harde kettingwielen monteren, daar ontstaat het probleem
 
Kan het niet gewoon zijn dat die revisie niet van de kwaliteit is wat je verwacht had?
Ja, ik dacht dat ik dat al wel had laten doorschemeren; Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
De vraag blijft nog even wiens schuld dat dan is maar het resultaat is in ieder geval verre van bevredigend (ongeveer 40kkm er vanaf nog)
Daar heb ik een jaar geleden de EA gekocht, hij had toen geen as liggen en wilde de mijne wel als eerste doen. Dat leek me niet zo'n goed idee.
Ik denk dat ik met die as wel terug zou gaan naar de leverancier.
Ga ik morgen doen
Ik heb ook eens een gereviseerde as op een tamelijk versleten EA gezet. Na 15k km was die alweer behoorlijk ingesleten. Daar leerde ik van dat dat niet zo'n goeie actie is. Maar hij was zeker niet zo ver weg als deze. Ik kan het niet precies meer terugvinden, maar ik weet bijna zeker dat ik er zo'n 4 jaar/40k km mee gereden tot ik hem verving voor een andere set as/EA. Toen was de vertanding goed scherp....
Ik kocht toen een 16 tands K100 EA/as die in nieuwstaat was. Die haal ik iedere beurt even los om te smeren. Na ongeveer 80k is daar nauwelijks slijtage op te zien. Misschien een tip..
Jouw verhaal was voor mij mede de aanleiding om de best mogelijke EA te kopen die ik kon vinden, ik vond en vind hem er nog steeds goed uit zien maar ik neem hem morgen ook mee naar een specialist om dat oordeel te checken.
:^
is die wel gehard? haal er eens een vijl overheen.
Ga ik vanavond doen. Ik had niet de indruk dat de originele erg hard waren en deze zitten er op gelast dus het lijkt me sowieso geen hooggelegeerd staal.

Ja, mee eens. A) Als er plak-spul de naam mag hebben dan is het Staburags en B) geheel schoongemaakt?
A; Toch lijkt het er op dat het er tussenuit geperst is, alles zat rondom het einde van de as tegen het huis aan geslingerd.
B; Ja je kon er van eten.
En de rest van de inhoud is wél nog één roestige vetbende.

Ja nu wel, ik denk dat het staal van de splines is wat vermalen is.
Maargoed: splines repareren???
Er wordt een nieuwe bus aangelast waar de nieuwe splines in zitten.

Voor een rijder die zn motor goed-gebruikt (lees: op zn flikker geeft?) dan zou ik wel A-kwaliteit vereisen, dus: nieuw.
Nieuw is voor zover ik weet niet meer te koop?
Hier riekt in mijn ogen iets naar dubbeltje-1e rang… Ik denk dat de eigenaar blij mag zijn dat pignonas niet naar zn grootje is of erger: losbreken door het verschieten over de splines of kruiskoppelingen? Waren die ook vervangen? Slijten net zo hard mee. Heb een K75 gehad, fijne fiets, sterk en met beleid de 1e cardanas 204K behaald.
Deze eigenaar heeft de duurste mij bekende oplossing gekozen, ik ben ook wel blij hoor. Als je de lagertjes vervangt van de kruiskoppeling moet je de as ook laten balanceren, ook daar kon ik toen niemand voor vinden dus leek het mij beter om de verder soepel lopende kruiskoppeling zo te laten.
204kkm leek mij ook wel een haalbare kmstand, dat valt nu dus ook even wat tegen.
 
Mijn banden gaan echt langer mee dan het normale service interval. :?
Zelf neem ik hem iedere 7.5 kkm mee. Kleine moeite.
 
Leuk! Punt is: men adviseert bij een K om bij iedere bandenwissel, effe het cardan te demonteren en de splines hiervan te in te smeren met Staburags. Jouw AT krijgt hopelijk n lik kettingvet of drup olie eens in de zoveel tijd?
Volgens mij was het bij een K zelfs elk jaar aan te raden. (goed, zo lang gaat hier een band ook mee).

En dan beide zijden van de cardan doen.
 
De hardheid zal voldoende ver van de hardheid van de as af moeten liggen, anders vreet het op elkaar.
Volgens mij zijn de buitenbussen van een splineverbinding over het algemeen niet bijzonder hard. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld een aftakas van een trekker.
Ik zou eerder aan een uitlijnfout denken. De bus scheef op de as gelast bijvoorbeeld.

Heeft een cardanas van de paralever ook deze problemen? Ik heb mijn k100 16v ooit 1 keer uit elkaar gehaald met bouw naar zijspan, verder nooit.
Mijn r1150r heb ik nooit los gehad. Gekocht met 130.000 en staat nu bijna op 180.000.
Is een k75 om te bouwen naar paralever?
 
De hardheid zal voldoende ver van de hardheid van de as af moeten liggen, anders vreet het op elkaar.
Volgens mij zijn de buitenbussen van een splineverbinding over het algemeen niet bijzonder hard. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld een aftakas van een trekker.
Ik zou eerder aan een uitlijnfout denken. De bus scheef op de as gelast bijvoorbeeld.
Volgens mij is de constructie bijna goed genoeg; de bak kant heeft vergelijkbare vertanding (16t ipv 20t aan EA) en die gaat nooit stuk.
Ben benieuwd hoe de leverancier morgen reageert.
Heeft een cardanas van de paralever ook deze problemen? Ik heb mijn k100 16v ooit 1 keer uit elkaar gehaald met bouw naar zijspan, verder nooit.
Mijn r1150r heb ik nooit los gehad. Gekocht met 130.000 en staat nu bijna op 180.000.
Is een k75 om te bouwen naar paralever?
Ja dat is een optie, aan de bak zit al een steun gegoten waar de reactiestang op komt.
Het geheel wordt dan wel wat zwaarder.
Volgens mij gaat aan een paralever soms de kruiskoppeling stuk.
 
Volgens mij was het bij een K zelfs elk jaar aan te raden. (goed, zo lang gaat hier een band ook mee).

En dan beide zijden van de cardan doen.
De laatste zin betwijfel ik omdat deze nagenoeg niet met water/condens in aanraking komt en bovendien zit hier de as opgesloten met een springveer, dus minder afschuiving.
 
De laatste zin betwijfel ik omdat deze nagenoeg niet met water/condens in aanraking komt en bovendien zit hier de as opgesloten met een springveer, dus minder afschuiving.
Dan hebben wij het over een andere K.

Bij de K100 kun je die as er zo uit trekken en heeft aan beide kanten van die splines die ingevet worden.
 
Dan hebben wij het over een andere K.

Bij de K100 kun je die as er zo uit trekken en heeft aan beide kanten van die splines die ingevet worden.
Dit hoort niet en klopt niet wat je zegt. Als de as langs beide kanten vrij kan schuiven over de splines, dan zou bij maximale veeruitslag het draagvlak aan één kant te klein zijn. Technisch dus onmogelijk. Ik zou het maar even goed nakijken. Zie punt 7
http://www.bmw-k100rt-page.eu/manual/FinalDrive/5_FinalDrive.htm
 
Ahh 😌 Ik zie het misverstand, goedemiddag!! Read de F…..g manual. Ja, het kan er gewoon uit, maar er niet zomaar, met een hevel/screwdriver, alleen de aan de bak zijde vergrendeld/geklikt. Zie tekst: …
Op een bepaald moment komt de aandrijfas tegen de uitgaande as van de versnellingsbak aan. Wiebel een beetje met de aandrijfas en als het goed is schuift hij dan over de uitgaande as van de versnellingsbak heen.
Schuif de aandrijfas dan zo ver mogelijk naar voren. Hij loopt dan tegen de borgveer aan. Door nu met de handpalm tegen de achterkant van de aandrijfas aan te slaan wordt de aandrijfas geborgd over de borgveer.
Om te controleren of de aandrijfas goed geborgd is moet er weer aan de achterzijde van de aandrijfas getrokken (met de vingers) worden. De aandrijfas moet nu op zijn plaats blijven zitten….’
Rest my case.
 
Laatst bewerkt:
Ahh 😌 Ik zie het misverstand, goedemiddag!! Read de F…..g manual. Ja, het kan er gewoon uit, maar er niet zomaar, met een hevel/screwdriver, alleen de aan de bak zijde vergrendeld/geklikt. Zie tekst: …
Op een bepaald moment komt de aandrijfas tegen de uitgaande as van de versnellingsbak aan. Wiebel een beetje met de aandrijfas en als het goed is schuift hij dan over de uitgaande as van de versnellingsbak heen.
Schuif de aandrijfas dan zo ver mogelijk naar voren. Hij loopt dan tegen de borgveer aan. Door nu met de handpalm tegen de achterkant van de aandrijfas aan te slaan wordt de aandrijfas geborgd over de borgveer.
Om te controleren of de aandrijfas goed geborgd is moet er weer aan de achterzijde van de aandrijfas getrokken (met de vingers) worden. De aandrijfas moet nu op zijn plaats blijven zitten….’
Rest my case.
Idd het verschil is dat de bakkant niet verschuift en dat ie daar 16t is.
Volgens mij zijn die zelfs nog korter, dus waarom dan toch altijd de andere kant kapotloopt snap ik niet goed.

Leverancier gaat het oplossen trouwens *O*
Hopelijk kunnen ze ook nog een reden vinden waarom het zo snel kapot is gegaan.
Ik heb de klok ook even daar gelaten om te laten beoordelen door de revisiemonteur zelf, maar zo op het eerste oog leek hij hun ook goed te zijn. Wordt vervolgd.
 
Volgens mij zouden beide kanten hetzelfde aantal spiebanen hebben. 16 tands was oude/eerste k100?
De ea kant slijt door het schuiven van de cardanas over de pignon als gevolg van de veer actie en het feit dat het middelpunt van de kruiskoppeling niet precies in de hartlijn van de ophanging valt.
 
Het achterste gedeelte van de cardanas schuift dus veel meer, onder balast motor en in/uitveren, het wordt niet warm, dus condens en spatwater hebben vrij spel om de droge splines te laten roesten. De roestvorming kavelt de splines steeds verder af, todat de spiebaan te dun is… Vandaar smeren💪
 
Pasvlak tussen swingarm en cardanklok zit std geen pakking, maar koud op elkaar. Hier kan dus water doorsijpelen, en hebben we dus vaak gezien.
 
Pasvlak tussen swingarm en cardanklok zit std geen pakking, maar koud op elkaar. Hier kan dus water doorsijpelen, en hebben we dus vaak gezien.
Hoe heb je dat gezien, stond er water in?
Ik heb dat nog niet gezien en de mijne staat toch regelmatig buiten in de regen.
Een laagje vloeibare silicone pakking zou geen kwaad kunnen natuurlijk.

Het in en uit elkaar schuiven is maar miniem denk ik? Orde grootte enkele tienden?
 
Hoe heb je dat gezien, stond er water in?
Ik heb dat nog niet gezien en de mijne staat toch regelmatig buiten in de regen.
Een laagje vloeibare silicone pakking zou geen kwaad kunnen natuurlijk.

Het in en uit elkaar schuiven is maar miniem denk ik? Orde grootte enkele tienden?
Nee, er stond geen water in maar wel condens, met name te zien in de rubber manchet. Roest op de pignonas en binnenvertanding cardanas was voor mij de indicatie, en hoort niet. Bij heftige abrasie is Water is een van de factoren en moet je dingen uitsluiten. Staburags ertussen, klaar! Ik heb inderdaad toen een filmpje vloeibare pakking aangebracht. Je praat niet over tienden maar afschuiving in MM’s. Tijdens het in-/uitveren veranderd dus de hoek draaipunt en daarmee afstand tussen: pignon (cardan ingaande as) en uitgaande as versnellingsbak.
 
Dan zou ik toch eerder de manchet controleren op beschadigingen en of de veerring er nog inzit en die er goed opgaat.

Dat er water tussen de bevestiging van arm aan ea doorsijpelt lijkt mij onwaarschijnlijk wanneer die vlakken onbeschadigd zijn omdat er op het water geen druk staat en het allu met 4 bouten op 45 nm worden vastgetrokken. Ik heb zelfs nog niet het begin van pekelschade op die vlakken bemerkt en ik rij (normaal) het hele jaar door.
 
Deze pekeltoerist heeft daar nog nooit iets op de blanke vlakken aangetroffen.

Wel zweet bij mij de keerring van de pignonas een bietsie olie, dus ik heb er een beetje Dreibond tussen gedaan, de laatste paar keer. Wil geen olie op de band. Werkt prima.
Wat mijn kennis erover is:
- Ik heb nog nergens een revisie van de vertanding van de pignon as gezien.
- op MP heeft iemand een paar jaar geleden een verbouwde as/EA aangeboden, waseen zeskant die in een bus draaide. De laatste tijd niet mer gezien.
- Ik heb iemand gesproken, die het schuifstuk van de as had vast gelast aan de pignonas, als lompe noodoplossing. Had ie lang mee gereden, zei hij. De voorste vertanding schuift dan. Bij mij is die borgring vermoedelijk weg, want hij flotst er zo in en uit. Geen probleem.
- Ook heb ik iemand gesproken die een vul- en aftapplug net voor de EA in de draagarm had gemaakt en cardanolie erin had gegoten, net als in de EA. Werkte ook. Kennelijk kan er net genoeg in om hem in de olie te laten draaien. Wat dat met de rubber delen van de as doet? Geen idee.
- Ik denk dat dit op de lange duur hét probleem wordt om een K rijdend te houden.

EA en as 222500.JPG


Dit is mijn EA na ca. 150k km. Een 16 tands van een K100.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan