K75 Deel 2: ze blijven rijden

Boven de 160km/u gaat het in lange snelle bochten wat onrustig worden.
Dat is in veel gevallen inderdaad een teken van een versleten of verkeerd ingestelde schokdemper. Als het nog de originele is, ga gerust uit van versleten. Als ie uiteindelijk de olie eruit gooit krijg je dit gedrag al op veel lagere snelheid.

Als je de schokbreker achter vervangt voor een Bilstein van een 1100rs stuurt hij tot de 220 strak.
Voor gebruik op een K100 RS 16v of wil je die ook op een K75 of K100 8v gebruiken? De modellen met paralever hebben namelijk een langere schokdemper dan de modellen met monolever. Wil je de motor iets hoger zetten dan standaard: de YSS Z366 voor de K75/100 en die voor de zestienkleppers hebben standaard lengteverstelling.
 
Ik heb een 1100 schokker op mijn K100 8v gezet en dan moet je inderdaad de standaard verlengen. Maar hij stuurt veeeeeel beter.
 
Weet iemand of er veel verschil zit tussen een k75s en een kale k75? Ik weet dat er behalve de kuip een aantal dingen anders aan zijn, scheelt dit veel in rijgedrag?

En biedt de kuip veel extra windbescherming ten opzichte van een toerruitje op een kale k75?
 
Ik heb een keer een k100rs omgebouwd naar een kale basic versie. Scheelde zeker 15kg kuipzooi. Ook verschil in het stuur. Ik vond de basic versie100x beter. Door hoger en breder stuur veel betere wendbaarheid. Zal bij de k75 niet veel anders zijn.
 
Inderdaad, de rt versie hebben dat fijnere stuur.
Vreemd, 7 jaar geleden mijn k100 uit 1984 verkocht en sindsdien een Africatwin 750. Waarom kijk ik op marktplaats naar K75's...????.
Ik vond de k100 saai in vergelijk met de v-twin nu.
 
Kijk dat is goede info, wat wendbaarheid is wel lekker in de Rotterdamse files. Vind je de k75 minder saai dan de k100, of vermoed je dat dit zo is door de 3 cilinder?
 
Ik vermoed dat dat kwam door de 4 cilinders. Teveel een automotor denk ik. Ik heb hem wel tien jaar gehad (4000km p jaar slechts).
Ik denk dat die 3 cylinder veel leuker rijdt. Remt-ie wel af op de motor bij gas dicht?

Basic model spreekt mij aan. No nonsense motorfiets. En goed voor een duo.
 
Remmen op de motor nauwelijks. en zoals gemeld de K75 3 cil loopt veel mooier dan de K100. Maar ook een gebrek aan power. Maar dan is het vermogen wel altijd voorhanden en dat is ook wel fijn
 
Ja drie driecilinder klinkt wel super lekker met een open pijpje ,misschien maakt dat het wel al een stuk leuker. Maar volgens mij staan beide motoren wel bekend als een beetje saai.

Of dat echt zo is weet ik niet. Volgens mij is iedereen die er ooit een gehad heeft helemaal weg van de k-serie.
 
Laat ik het zo zeggen. Na mijn 1e seizoen op mijn K100 zei ik dat ik het volgende seizoen toch echt wat anders wilde. Ben nu inmiddels bezig aan mijn 8e seizoen op dezelfde K.
Dus saai ja. Betrouwbaar ja. Wil ik wat anders? Ja nog steeds. Alleen geen idee wat want moet wel aan de minimale standaard van de K voldoen.
En dat zijn eigenlijk alleen de moderne dure motorfietsen.
 
Ik zit inderdaad met exact hetzelfde dilemma. Ik wil dolgraag iets anders maar niks voldoet aan de hoge K standaard.
Zeker een 8v K100 is doodsaai maar de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid compenseert de saaiheid ruimschoots.
Als je iets leuks naast de K hebt is het een perfecte fiets.
 
En toch...heel heel misschien koop ik nog een keer een basic k75 als-ie in de buurt staat....
(Uitgaande as van AT is niet goed meer. Voorstandwiel a la cardanprincipe recent vastgelast aan uitgaande as....)
 
Grappig, ik had precies dezelfde gedachte. Woon werk en vakantie op de k en dan een speelfiets ernaast zou perfect zijn. Niet dat ik daar geld voor heb als student. :+
 
Ik zit inderdaad met exact hetzelfde dilemma. Ik wil dolgraag iets anders maar niks voldoet aan de hoge K standaard.
Zeker een 8v K100 is doodsaai maar de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid compenseert de saaiheid ruimschoots.
Als je iets leuks naast de K hebt is het een perfecte fiets.

_O- Een paar jaar geleden zei mijn vrouw tegen me: "Je rijdt nou al 10 jaar op dat ding, wordt het niet eens tijd voor wat anders?" Wat een vrouw..... maar dat terzijde. Ik zenuwachtig, zoeken, Honda NC700? Nee, ketting. Zo nog een paar - ik kwam er niet uit. Eind van het liedje: Ik heb een klein deel van het geld voor een andere geïnvesteerd in mooiere wielen, goed gereviseerde dynamo en nog wat zaken preventief vervangen en rij iedere dag weer met plezier op dat gekke ding. Pas als de boomknuffelaars de verbrandingsmotor verboden krijgen, stap ik er af, denk ik 🤣 Of als ik er door ouderdom af val.
 
Deze week op verschillende plekken gevraagd voor de BOSCH X5DC maar het lijkt of die niet meer verkocht wordt?
Alternatief NGK volgens sparkplug-crossreference.com D7EA gekocht.

Maar als ik ze langs de Bosch X5DC houd die er al 35kkm (!!) inzitten, zijn ze een stuk minder uitstekend zie foto:
New photo by La Verda

Volgens mij zijn de NGK's veel heter, en dus niet goed?
Beter deze terug te brengen en andere te halen, toch?
In het werkplaats handboek staat NGK DR8EA9

New photo by La Verda

Edit: Hobbyist biedt de D7EA toch ook aan voor de K75, morgen eerst maar even bellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit inderdaad met exact hetzelfde dilemma. Ik wil dolgraag iets anders maar niks voldoet aan de hoge K standaard.
Zeker een 8v K100 is doodsaai maar de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid compenseert de saaiheid ruimschoots.
Als je iets leuks naast de K hebt is het een perfecte fiets.

Een zijspan dus *D
 
Dag oma :W

Ik ben bezig met groot onderhoudvan de k75rt en dacht "kom, laat ik ook wat doen aan de kleine olie lekkage uit de water/olie pomp." Zo gezegd zo gedaan. De keerringen waren idd wel aan vervanging toe en dus besteld. De keerringen plaatsen was niet zo moeilijk maar het invoeren van de as wel, tot 2 maal toe tik ik de water glijdichtring kapot omdat de as er niet door wil.
En dat ding kost maar 14 euro '(
Heeft iemand hier weleens de pomp gerepareerd? Hoe ging dat bij jou? Heeft er iemand een tip, een "got you"?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan