K75RT

De Zwiet

Rookie
4 jul 2004
3
0
Anna Paulowna
Goedendag mensen, ik ben nieuw bij dit forum maar ik heb gelijk een vraag (hopelijk start ik niet een reeds bestaande topic! O-) ).

Ik ben een nieuwe toekomstige motorrijder en na lang wikken en wegen had ik besloten een K 75 Rt aan te gaan schaffen. Vorige week een eerste proefrit gemaakt op een “kale” K 75 en alleen maar enthousiaster geworden!

Gisteren echter voor het eerst op een echte “Rt” gereden (met kuip!) maar dat was een slechte ervaring! Iedere keer als ik mijn voet aan de grond wilde zetten, bleek mijn been klem te zitten tussen de voetsteun en de kuip waardoor ik een paar keer bijna ten val kwam na het stoppen. Een onplezierig en gevaarlijke situatie!

Volgens de dealer is dit een bekend probleem bij deze motoren maar dan alleen bij mensen van 1.90 m of langer. En ik ben slechts 1.83 m. Het probleem is volgens hem relatief makkelijk op te lossen door het voorste deel van de buddyseat te laten verhogen (het achterste deel is al wat hoger).

Voordat ik echter overga tot de aanschaf van een K 75 Rt (en opdracht geef de buddyseat te vermaken) zou ik echter graag ervaringen horen van mensen die dit probleem op dezelfde manier hebben opgelost of een andere oplossing hebben.

Of moet ik concluderen dat de K 75 Rt gewoon niet geschikt is voor mij en mij opnieuw gaan oriënteren op iets anders? '(

Help!
 
Gisteren echter voor het eerst op een echte “Rt” gereden (met kuip!) maar dat was een slechte ervaring! Iedere keer als ik mijn voet aan de grond wilde zetten, bleek mijn been klem te zitten tussen de voetsteun en de kuip waardoor ik een paar keer bijna ten val kwam na het stoppen. Een onplezierig en gevaarlijke situatie!

Je moet je voet ook niet tussen de steunen en kuip naar beneden zetten, maar naast je steunen... oftewel met je benen wijd om het maar oneerbiedig te zeggen ;)

Kan me overigens niet voorstellen dat met jouw lengte een K75RT niet geschikt zou zijn, en wat de dealer zegt kan ik me al helemaal niet in vinden...
 
Net een paar reacties gelezen op mijn vraag en ik begrijp dat ik niet helemaal duidelijk ben.

Wat ik bedoel is, dat ik met mijn knie tegen de rand van de kuip aan kom als ik mijn voet - naast de steunen - aan de grond wil zetten. Ik kan dit alleen voorkomen door, of eerst naar achteren te schuiven op het zadel, of mijn voet van de rem af te halen en naar achteren te bewegen.

Ik merk wel dat ik helemaal tegen de tank aanzit tijdens het rijden maar dat is toch normaal?

(Je hoort het wel, ik ben echt een beginner!) :}
 
hmm duidelijk gevalletje van overmatig lange bovenbenen :X . Kan me er eigenlijk ook niets bij voorstellen :? . Maar ik haal de 1.83 niet eens. Bij mijn oude K100RS nooit last, ook wel eens een week op een K75 gereden maar dat was een s.
 
hmm duidelijk gevalletje van overmatig lange bovenbenen :X . Kan me er eigenlijk ook niets bij voorstellen :? . Maar ik haal de 1.83 niet eens. Bij mijn oude K100RS nooit last, ook wel eens een week op een K75 gereden maar dat was een s.
Tja, mijn beentjes zijn dusdanig dat ik een lengtemaat leren broek heb die ze met 12 cm verlengt hebben. Nergens last van :? Denk dat t gewoon even wennen zal zijn....
 
deze week weer eens op de K75RT van mijn schoonvader gereden, inderdaad gelijk mijn been klem. die motor is van mij geweest en toen had ik er nooit last van...

ergo: wennen dus, door iets te verzitten op het moment dat je stopt heb je je been perfect vrij, na een paar dagen weet je niet beter meer!

veel plezier met zo'n ding gewenst.
 
Laatst bewerkt:
Zelf had ik dat probleem ook tijdens de eerste ritjes. Daarna, tijdens ruim 80000 km, hier geen last meer van gehad. Buddy veranderen lijkt me onzin.
Succes
 
Niet te druk om maken. Na een week weet je hoe je je been moet uitsteken. Zelf met 1.84m en 60.000km op een LT nooit problemen gehad. Andere kant is die kuiptrand trouwens ook een voordeel. Als je met duo rijd en hard remt kan je de druk van de duo met je knieen opvangen en da's een stuk makkelijker dan slechts met je armen. Ik was zelf wel een fan van die kuip.
 
Da's vreemd, ik ben 1m96 en heb nergens last van.
Zijn je beentjes misschien niet meer zo soepel?
 
Ik ben 1.81 m met relatief lange benen. Ik heb noch op de K75RT noch op de K1100LT last gehad met dit probleem. Misschien moet je jezelf aanleren niet je voet schuin naar voren te willen plaatsen, maar je onderbeen echt zijwaarts te bewegen alvorens je voet op de grond te zetten. Probeer bij nog een proefritje hierop te letten. Het moet volgens mij geen probleem zijn.
 
Tja, mijn beentjes zijn dusdanig dat ik een lengtemaat leren broek heb die ze met 12 cm verlengt hebben. Nergens last van :? Denk dat t gewoon even wennen zal zijn....


uhm baksteen, zijn niet alle motoragenten kleine dikke mannetjes en hebben ze daarom geen goeie broekmaat voor je? :X



(sry vrijdag middag he)
 
Ja, zijn rare dingen die kuipen met vaak heel individuele klachten. Ik had (1.96m) dit probleem op een Honda Pan European tijdens een lange proefrit (2 dagen gehuurd), geweldig ding maar voor mij geen lekkere positie te vinden, toen besloten voor BMW R1100RT waar ik net precies goed oppaste, maar alleen met de zitting in de hoogste stand (dus buddy opvullen werkt inderdaad!). Op oudere boxer RT zat ik ook altijd een tikkeltje "gevangen" maar dat wende vlug en voelde zelfs behagelijk als het erg slecht weer was (ook al word je nog steeds nat uiteindelijk, zelfs met zo'n grote kuip).
Als de kale K75 zo goed beviel, waarom ga je daar niet gewoon voor? Als je graag uit de wind zit, dan werkt het originele windscherm dat je kunt krijgen voor de K-series erg goed voor de meesten en ziet er best ok uit. Ook minder schade als het ding per ongeluk eens omvalt. Of zoek misschien een "S", die ziet er fraai en uit en heeft een wat strakkere vering?

Veel geluk met zoeken :-)
 
Nou mensen, na al die goede adviezen (en de adviezen over agenten met korte beentjes en mijn eigen niet zo soepel zijnde beentjes), heb ik sinds een week of vijf mijn eigen K75RT :]
Bouwjaar 1995, met ABS, elektrische ruit, integraalkoffers en van de eerste eigenaar met slechts 20.000 km op de klok voor 5600 euro! Een prima prijs lijkt mij.

En inmiddels ben ik helemaal gewend aan de kuip. Het is inderdaad een beetje wennen. En de laatste fase voor het stoppen bewust alleen met de voorrem remmen helpt ook. Alleen bij het rijden met passagier blijft het een beetje behelpen omdat de passagier de neiging heeft naar voren te schuiven bij het afremmen maar ook dat zal gewoon een kwestie van wennen zijn denk ik. Ik heb inmiddels al ruim 2000 km gereden en geniet nog van elke meter.

Bedankt iedereen en mocht je een rode K75Rt zien met een bestuurder met een grote smile op zijn gezicht, groet dan even! ;)

De Zwiet
 
Bouwjaar 1995, met ABS, elektrische ruit, integraalkoffers en van de eerste eigenaar met slechts 20.000 km op de klok voor 5600 euro! Een prima prijs lijkt mij.

Dat heb je goed gedaan *D
Met ABS, elektische ruit en maar 20.000 kilometers en van '95 is die 5600 euro een moordprijs! Veel plezier op je Beemer (en dat gaat zeker lukken ;) )
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan