Kabel boom doorgesleten door Radiator fan R6 2005

RichieRich

MF veteraan
8 mrt 2006
1.359
128
Haarlem
Onlangs is mijn R6 uit 2005 voor een grote beurt naar de dealer geweest en toen ik hem terug kreeg liep de kabelboom die naar je zekeringskastje loopt tegen mijn radiator fan aan. De kabelboom is nu doorgesleten en hierdoor is kortsluiting ontstaan

Ik heb de dealer gebeld en die zeiden in eerste instantie dat zei niets met de kabelboom gedaan hebben. Ik weet zelf niet precies hoe de kabel gelopen zou hebben, ik heb hiervoor er nooit op gelet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Yamaha de kabelboom zonder goede isolatie over of tegen de radiator aan laat lopen.

zou een van jullie is kunnen checken hoe de kabelboom zou moeten lopen ? De kabelboom loopt vanaf de teller unit onder de voorkant van de tank en loopt dan onder het frame en onder de gas kabels door naar het zekerings kastje. ( dit is hoe hij nu loopt ). Nu dat de kabelboom onder de gaskabel doorloopt word hij tegen de radiator fan aangedrukt.

Wat vinden jullie ? Ik wil graag dat ik hiervan geen problemen krijg in de toekomst door een fout van de dealer.
Ze komen de motor nu halen ( goede zaak want ik kan er niet meer mee rijden ) en ik krijg een vervangende motor ( honda CBF600 )
Maar ik wil dat het zo gerepareerd word als dat ik de motor bij hun aanbood voor onderhoudt. Dus dat ik 100% vertrouwen had in de electronica die in de motor zit, wat ik nu niet meer zo heb na de kortsluiting.

Ik zou de dealer willen voorstellen/eisen ( even afwachten wat ze zelf aanbieden )
1 : vervanging van de kabelboom en grondige controle van de electronica, Alarm doet raar en mijn dashboard gaat zomaar aan nu zonder dat de sleutel in het contact zit
2 : Garantie dat alle schades die hieruit voor komen in de toekomst ( terug herleidbaar naar de kortsluiting die er nu is ) ook door hun kosteloos worden gerepareerd.

Ik weet dat een fout menselijk is en dat het kan gebeuren, alleen wil ik wel de garantie dat ik niet straks op nog meer kosten ,dan dat ik nu al moet maken, gejaagd word voor een fout waar ik niets aan kan doen.

Aanmerking alleen, ik heb de motor nieuw gekocht bij hun en ik koester hem als een kindje :Y dus ben er erg zuinig op, ondanks dat ik er veel Km's mee rijdt !
Iederedag mee op en neer naar mijn werk, dus betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk !
 
Laatst bewerkt:
Verbruikers (zoals lampen, claxon en startmotor) kunnen stuk gaan door overbelasting. Dit kan gebeuren als er meerspanning komt te staan dan toelaatbaar bijv. 24v ip v 12v of dat de polariteit is verwisseld. Dus plus aan min, min aan plus. Dit laatste is niet erg waarschijnlijk en het eerste kan niet want alles werkt over het algemeen op 12v. (behalve op de draden van de dynamo)

Een accu gaat stuk aan kortsluiting maar door een zekering wordt dit voorkomen. Een spanningsregelaar kan ook stuk gaan door kortsluiting door dat er een te hoge stroom gaat lopen. Dus in iedergeval een niewe spanning regelaar en een nieuwe kabelboom. Als het mijn eigenfout zou zijn geweest dan had ik de kabel boom gerepareerd maar dan niet met stekkertjes en plakband maar met goed solderen en krimpkous. Maar dit is nooit zo goed als een nieuwe kabelboom.

O,ja de fan natuurlijk ook laten vervangen voor de zekerheid.
 
Hi Hanzz,

de spannings regelaar ! Daar had ik nog niet bij stil gestaan :}
Ik zal het zeker meenemen en vragen om die preventief te vervangen :Y

Zijn er nog meer dingen waar ik extra goed op moet letten de komende tijd ?
 
Nieuwe kabelboom en gaan met dat ding. Fan vervangen ???? als de bladen niet beschadigd zijn waarom zou je ? en de rest is gewoon te checken werkt het dan werkt het.... Ditklinkt meer als dealertje pesten. Oke ze hebben misschien een fout gemaakt maar om nu alles te laten vervangen......
 
Hi Duncan,

ik wil geen dealertje pesten :N
Maar ik wil niet het risico dat ik straks in Duitsland of Luxemburg of onderweg naar mijn werk langs de kant komen te staan omdat er nu kortsluiting is geweest.

Als ik het zelf fout had gedaan dan had ik dit ook graag geweten, ik geef niet graag onnodig geld uit, maar als ik voor een enkele honderd euro meer zekerheid heb om niet langs de kant van de weg te stranden dan heb ik dat er graag voor over :Y

Ik vind het belangrijk om te kunnen blijven :] zonder dat ik tot stilstand kom als ik dat niet wil '(

Dus ik zou graag van mensen willen horen die ervaring hebben met dit soort vergelijkbare gevallen en wat voor wijze lessen deze mensen geleerd hebben hieruit, dan hoef ik zelf wat minder van het wiel uit te vinden :Y
 
Waardoor die kabelboom is doorgesleten is al niet meer te achterhalen, als je dealer hem netjes voor je gaat repareren of vervangen is het toch klaar?
Je verwacht toch zeker niet dat ze "preventief" alle electronica gaan vervangen, dat slaat werkelijk nergens op. :N
 
'(
Het is niet de bedoeling dat alle electronica vervangen word.
Ik vraag alleen naar mensen met ervaring en wat die stuk hebben zien gaan hierdoor zodat ik weet waar ik op moet letten en dat als het stuk is vervangen moet worden.
Maar voor alle mensen die denken dat ik de dealer wil uitkleden, als ik mijn motor breng naar een dealer/garage en ik betaal hem x geld voor zijn kennis en kunde dan verwacht ik dat het werk wat we afgesproken hebben en hij gedaan goed is. Dat risico koop ik af en dat berekent hij mee in zijn prijs.
Als nu blijkt dat er iets niet goed is gegaan en er is schade hierdoor ontstaan moet deze fout hersteld worden. Alleen vind ik dat de schade herstelt moet worden zodat de situatie word zoals hij was voordat de schade ontstaan is.

Nu is dit met electronica gewoon moeilijk te zien, je kunt wat dingen meten en verder kun je niks. Het vervelende met electronica is dat het soms lijkt alsof alles werkt alleen dat hij onder bepaalde voorwaarde het dus niet doet of andere waardes geeft. Dit soort dingen kun je buitengewoon moeilijk opsporen.

Ik wil voorkomen dat dit gebeurt, want ik kan moeilijk de dealer mijn kosten laten betalen die ik moet maken om met mijn motor meerdere keren naar de dealer te rijden bijvoorbeeld ( 160 Km heen en terug ). Of de kosten die ik moet maken om van en naar mijn werk te komen als mijn motor het niet doet. Of de psychologische kosten van een motor die niet 100% werkt waar ik wel 100% voor heb betaald. Of de waarde vermindering voor het vermindert vertrouwen in de motor.
Dit zijn allemaal dingen die het gevolg zijn van een fout van iemand anders.

Had ik zelf de fout begaan dan had ik ook, als er reden voor te geven zijn, preventief een aantal zaken vervangen ongeacht de kosten daarvan.

Ik denk dat mensen die reageren met, als de dealer de kabelboom herstelt dan moet je verder niet zeuren. Maar ik denk dat deze mensen niet op een motor fiets rijden waar ze een paar jaar voor moeten sparen en waar je iederjaar meer als 1000 euro aan onderhouds kosten aan maakt ( banden / beurten ).
als ik op een brik had gereden van 10 jaar oud ( bijwijze van spreken ) en hij was niet meer 100% dan had ik idd ook allang blij geweest als alleen mijn kabelboom werd vervangen en de motor werd doorgemeten.

Maar we hebben het nu over een motor fiets van net een jaar oud die bijna 12.000 euro heeft gekost waar nu kortsluiting is ontstaan door een fout. Deze is ontstaan na een onderhouds beurt die mij 500 euro heeft gekost. In dit bedrag zit marge en deze marge is er onderandere voor dat de dealer kan eten maar ook voor eventuele fouten die zijn gemaakt en hersteld moeten worden.
Ik vind dat dit hersteld moet worden en voor 100% zekerheid gegeven moet kunnen worden dat de motor weer 100% is en als dit inhoudt dat bepaalde onderdelen preventief vervangen moeten worden dan moet dit gebeuren.

Dus voor iedereen die zegt dat ik niet moet zeuren :W ik zou jou nog wel eens willen horen als je in mijn schoenen nu had gestaan :Y

De dealer heeft gisteren mijn motor opgehaald :} en ik heb een leen motor fietsje gekregen. Dat is prima service ! *O*
Ze zouden vandaag de schade is bekijken en dan hoor ik vanmiddag wat het actie plan gaat worden. Ben benieuwd wat ze gezien hebben en wat ze allemaal gaan doen.
De dealer zei zowiezo de kabelboom herstellen en alles nameten, ik weet alleen nog niet hoe hij hersteld gaat worden. Ik ben niet van plan om mijn kabelboom te laten solderen :X dus ik hoop dat ze dat niet gaan voorstellen.
Maar vanmiddag ga ik het horen en hopelijk gaan ze me blij maken :Y

Iemand geintereseerd in de uitkomst van deze kortsluiting ? O-)
 
Laatst bewerkt:
even voor Jb,
waardoor de kabelboom is doorgesleten is makkelijk te achterhalen.
De kabelboom ligt op dit moment zo dat als de ventilator aanslaat voor de koeling de bladen happen nemen uit de kabelboom ! '(
Hierdoor zit er een gat in de kabelboom en zijn een aantal draden doorgesleten.
 
Opzich is er met solderen niks mis prima verbinding met 0 weerstand,krimpkousje eromheen en hij weigert nooit meer.In de autobranch gebruiken we het ook vaak bij airbag systemen,stekkers onder de stoel (van de gordelspanners en zijairbags)willen nog wel eens problemen geven (vooral Renault) stekkers doorknippen en draadjes doorsolderen is de enige optie,probleem is opgelost.Een kabelboom voor een R6 zal nog wel de enige pleuros kosten,maar misschien zijn ze verzekerd.

Wel klootn dit soort dingen -O-

edit :z olang ze het niet maar met kroonsteentjes doen _O-
 
Laatst bewerkt:
Gixxer, de kabelboom is ook het eenigste wat op het oog stuk is. alleen is het zo dat electronica niet goed tegen kortsluiting kan en ondanks dat je aan de buitenkant niet kan zien dat het stuk is kan het wel degelijk beschadigd zijn.
En dat is precies hetgeen waar ik een beetje bang voor ben. Dat het allemaal lijkt te werken en alles goed lijkt te zijn, alleen dat de electronica toch beschadigd is en dat ik vage klachten krijg straks die moeilijk te achterhalen zijn waardoor ik ermee rond moet rijden en een hoop gezeur heb om het weer geregeld te krijgen. naast het risico dat ik het zelf zou moeten gaan betalen voor iets waar ik niks aan kan doen.

Het solderen verhaal, ik weet dat het voor de electronica geen probleem is als het goed gesoldeert is en alles. Alleen een kabel is flexibel en een soldeer las is hard. Er is altijd vibratie in de motor en door de warmte verschillen zet het uit en krimpt het weer. Een las is een zwak punt in de kabel en het risico dat voor of na de las de kabel breekt redelijk groot is, zeker in een langere tijd lijn. Ik rij tussen de 15 en 20 K Km per jaar en ben bang dat als er gesoldeert word ik volgend jaar een probeem heb dat een soldering gebroken is. Of de komende week als blijkt dat een soldering niet goed is en ik weer terug kan met de motor.
Dat plus het feit dat ik een kabelboom had die goed was zonder solderingen vind ik dat ze hem moeten vervangen voor een ander Goed en nieuw exemplaar zonder solderingen en zonder gezeur.

Mijn ervaring tot op heden met auto's en motoren is dat hoe meer er aan gesleuteld/gerepareerd moet worden hoe meer problemen je er van krijgt.

Na de reparatie doet de kabel het weer. alleen doordat de kabel helemaal uit elkaar gehaald is en alle bochtjes die een kabel had toen hij er voor de eerste keer ingelegd is worden weer anders gebogen en bewogen. Dit verhoogd de kans op beschadigingen aan andere kabels. En verhoogt het risico dat er straks toch weer een ander probeem uit voorkomt. Dan zit ik toch weer met de gebakken peren |( want iederekeer dat er iets mee is kost jezelf toch weer geld en tijd, zelfs als de dealer de reparatie betaald :Y
 
Zoals reeds gezegd kun je niet verwachten dat die motorzaak elektronica-delen op voorhand gaat vervangen. Je argumenten tegen solderen kan ik nog wel inkomen, die zou ik ook noemen in de motorzaak als je geen nieuwe kabelboom krijgt (dat het minder goed is dan je het oorspronkelijk had, etc.)
En je angst voor vage klachten die later pas optreden kun je ook uitspreken, misschien kun je er iets over afspreken met ze. Misschien trekken ze zich er niks van aan, maar dan heb je het in elk geval gezegd. :)
Je punt dat er nu aan de draadjes gemorreld moet worden vind ik wel wat ver gaan. Het is japanse kwaliteit hè, dat kan heus wel wat hebben hoor! :P

8<
Maar vanmiddag ga ik het horen en hopelijk gaan ze me blij maken :Y

Iemand geintereseerd in de uitkomst van deze kortsluiting ? O-)
Tuurlijk, keep us posted.
Interessante kwestie. :z


Edit: Trouwens, heb je sowieso niet nog garantie, als die motor net een jaar oud is?
 
Laatst bewerkt:
er zit 2 jaar garantie op de motor, dat klopt.
Maar de garantie geld volgens mij niet voor dingen die door eigen of ander mans fouten stuk zijn gegaan.

Maar ik heb net me dealer gesproken, ze zeiden dat ze de kabelboom hersteld hebben en dat ze hem alweer aan het dichtscroeven zijn. Hij zou me nog terug bellen als ze klaar waren met het verhaal wat er allemaal gedaan is.

Nu heb ik min of meer aangegeven dat ik het goed hersteld wil hebben, maar niet specifiek gezegd dat ik niet wil dat er gesoldeert word. Ik hoop dus nu dat ze hem niet gesoldeert hebben en hem gewoon hebben vervangen. -O-
Moet dus nog even afwachten hoe en wat er nu precies gebeurt is :X
 
Ik betwijfel enigzins of ze hem vervangen hebben, aangezien die een rotklus is omdat er vrij veel los moet; om het ding te solderen moet waarschijnlijk alleen de kuip en de radiateur eraf.

Op zich hoef je niet echt bang te zijn voor zogenaamde "latente" schade; elektronica die lijkt te werken maar toch beschadigd is. Een spanning boven de 12 volt is niet waarschijnlijk (maar wel mogelijk; denk aan de inductiepieken in de primaire wikkelingen van de bobines). Elektronica in het algemeen en voertuigelektronica in het bijzonder zijn veel robuster dan de meeste mensen denken.

Ik zou in ieder geval vragen welke kabels er precies stuk waren; stel dat het bijvoorbeeld alleen van de verlichting is, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken. Misschien dat de spanningsregelaar een opdonder heeft gehad, maar ik denk dat dat ook wel los zal lopen, omdat de zekeringen op een motor meestal van type F (Fast) zijn, en deze dus in een fractie van een seconde doorbranden bij een goede kortsluiting.

Ik zou de dealer vragen om een jaar garantie op elektrische onderdelen en een gratis kleine beurt of zo.
 
Hey sparky,

ik weet niet precies welke kabels het waren.
Maar toen ik zelf aan de kabel zat te plukken om hem te verleggen zag ik dat mijn dashbord ineens aanschoot mijn alarm piepte als ik aan de kabel zat enzo.
Dus ik ben bang dat het niet alleen de lampen oid waren. Ik kreeg zelf ook een schok en toen ik de kabel draaide zag ik een enkele vonk overspringen ...
Dus echt heel onschuldig denk ik niet dat het was .... :X
Al hoop ik dat wel, want dat scheelt een hoop gezeur en gedoe !

Ben nog niet gebeld -O- duurt lang het schroeven -O-
:9
 
Hey sparky,

ik weet niet precies welke kabels het waren.
Maar toen ik zelf aan de kabel zat te plukken om hem te verleggen zag ik dat mijn dashbord ineens aanschoot mijn alarm piepte als ik aan de kabel zat enzo.
Dus ik ben bang dat het niet alleen de lampen oid waren. Ik kreeg zelf ook een schok en toen ik de kabel draaide zag ik een enkele vonk overspringen ...
Dus echt heel onschuldig denk ik niet dat het was .... :X
Al hoop ik dat wel, want dat scheelt een hoop gezeur en gedoe !

Ben nog niet gebeld -O- duurt lang het schroeven -O-
:9
Een schok van 12V? Of was dat bij draaiende motor?
 
Was niet met een draaiende motor, ik weet het klinkt raar maar het is toch echt waar. Niet dat me haar omhoog stond maar wel dat ik een schok voelde in me vinger. :X

Nou, ik zou dus terug gebeld worden. Maar ik heb nu nog niks gehoord.
Zullen wel lange schroeven zijn geweest die er nog in moesten *D

Maar goed, dan zal ik morgen nog een poging wagen om te bellen B|
 
idd voor zover ik weet ook niet. Je kan een 12V accu onderwater leggen en je hebt nog geen kortsluiting. Maar ik kreeg voor mijn gevoel wel een schokje en toen ik de kabel in zijn geheel draaide om te bekijken hoe erg de schade was aan de kabels zag ik echt een blauwe vonk door de breuk gaan :X
De motor staat in een redelijke donkere garage en ik heb wel een loop lamp maar die had ik op dat moment nog niet op de kabel gericht.

Dus ik weet 100% zeker dat ik een vonk heb gezien die door de kapote kabel schoot en ik voelde ook een tinteling in mijn vinger toen ik hem pakte.

Maar daarnaast, de kontakt sleutel had ik in mijn hand en als ik aan de kabel zat en hem bewoog pietpe het Alarm en ik zag ook een keer dat mijn dashboard aansprong en de tellers aanging ( nog steeds de sleutel in mijn hand en kontakt uit ). Dus dat er stroom van het eene punt naar het andere ging enzovoorts weet ik zeker.

Maar de gevolgen weet ik nog niet :N
Mijn dealer zou me vandaag nog bellen, ik had ze om 14:30 gebeld en toen waren ze hem aan het dicht schroeven en hij zou me terug bellen als het klaar was en hij het hele verhaal had voor me :X Maar tot nog toe ben ik niet gebeld :Z
Dus ik hoop hier morgen meer over te weten. Op de een of andere manier geeft het geen goed gevoel dat ze me niet gebeld hebben.

Mischien zijn ze het vergeten en staatie al klaar. Of er zijn toch nog problemen ontstaan nadat hij dicht was en ze hem gingen testen.

Ik zelf ben nogal slecht van vertrouwen door bijzonder slechte ervaringen met de auto dealers. Dus ik ben bijvoorbaar al negatief gesteld, ik weet het van mezelf en zeg ook dat ik ze gewoon de tijd moet gunnen enzo, maar iets in mij zegt dat ik aan het eind hiervan slechter eindig dan dat ik begon -O-

Hopelijk morgen de verlichting ! dan kan ik eindelijk weer op me eigen motor :]

Vandaag op een ER5 met macademiam Michelin banden ( hoe schrijf je dat ? ) in de regen is dat toch even wennen ! haha
De ER5 rijdt echt alsof je op een fiets zit, alleen hoef je nu niet te trapen *O*
Alleen vanmorgen tot 3 keer toe een glijdend voorwieltje, met me pilot powers onder mijn r6 nooit een zijstap gemaakt en deze heb ik met regen wel verder gepushed dan dat ik nu met de ER5 doe. Nu weet ik weer mooi waarom ik iets meer geld uit geef voor een bepaald type band. O-)

Naja, nog 1 nachtje slapen :+
 
Dat je een vonk ziet hoeft niet perse ernstig te zijn; als de permanente spanning (dus buiten het contact om) van het alarm en zo onderbroken wordt, zie je op het moment van onderbreken ook een vonkje (zou geen grote moeten zijn, aangezien er bijna geen stroom loopt).

Weet je hoeveel kabels er ongeveer stuk zijn? Was de boom bijna helemaal door, of waren er 2 of 3 kabels stuk? Je hebt zelf ook geen kleuren opgeschreven neem ik aan?

Zoals ik al zei; voertuig elektronica kan flinke mishandeling vaak zonder problemen doorstaan, omdat het erg robuust ontworpen moet worden. Heb je wel eens gezien hoe instabiel de boordspanning van een auto of motor eigenlijk is? De spanning stijgt en daalt een paar volt afhankelijk van het toerental, inductiepieken van de bobines en vooral enorme pieken van de startmotor, en dan heb ik het nog niet eens over EMC (elektromagnetische storing) van de ontsteking en dergelijke.

Het zal allemaal wel los lopen (al is dat wel heel gemakkelijk gezegd als het om de motor van een ander gaat; ik zou er zelf ook niet helemaal gerust op zijn hoor)
 
Terug
Bovenaan Onderaan