Kabelboom splitsing afwerken

pkraak

Rookie
17 aug 2007
3
1
29
Besten,

Ik ben met de kabelboom van mij honda cb bezig en ik probeer alles zo netjes mogelijk af te werken. 20190911_164134.jpg

Stukken waar alle kabels netjes op een bos zitten is geen probleem alleen splitsingen zijn altijd vervelend. Zijn er kabelboom tovenaars die hier een goede manier voor weten?

20190911_163843.jpg 20190911_163828.jpg

Groeten Patrick
 
  • Like
Waarderingen: Joossio

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.450
1.482
www.motor-forum.nl
Ik ben zelf absoluut geen elektra specialist, maar men heeft mij wel altijd duidelijk gemaakt dat ty rips niet geschikt zijn om zo kabels mee vast te leggen.
 

pkraak

Rookie
17 aug 2007
3
1
29
@MeanBlueMan ik heb maar 2 handen dis die tyrips zijn er alleen maar voor om het op de goede plek te houden

@Triker Arie daar ben ik het mee eens alleen de rest van de t splitsing zie je dan nog

In ieder geval bedankt voor jullie reactie
 

Delftenaar

MF'er
3 mrt 2014
210
17
25
Delft
Bovenstaande tape vind ik ook her en der terug op mijn Ducati. Is inmiddels wel toe aan vervanging, maar het lijkt me dus wel de geschikte oplossing voor je.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.078
52
Noord Holland
Ik maak de draadbomen met de daarvoor bedoelde bindtouw soort gewaxed oersterk vezeltouw .(Je moet wel de knopen weten geleerd bij philips vroegurrr)
Maar vulkaniserende tape is ook een goede oplossing vooral bij kruisingen . conrad bv verkoopt het bv
 

Kuupertje

hampel
22 sep 2014
590
82
28
Op de aardgasbel
Volgensmij word hier gevraagd naar mensen met wel degelijke kabelboom/elektra kennis.
Niet hoe een hobbybob het zou oplossen.
Niet om het een of ander...maar welke van de aangedragen suggesties zijn volgens jou van het niveau hobbybob..tape en mantel erom is toch dikke prima of zie ik dat verkeerd...
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.877
178
33
Almere
Vulkaniserende tape en dan enkele 8tjes draaien om de splitsing om en om zodat deze geheel afgedekt is.

Begin plaats je verderop waar het nog 1 kabelboom is naar de splitsing toe.

Vulkaniseren betekend wel dat het dan in de juiste positie moet zitten voordat je het 1 geheel laat worden.

Reguliere (kabelboom)tape kan ook naar dat wordt altijd 1 plakkerige bende. Ik heb meer het idee dat de normale tape meer is om de boom tijdelijk bij elkaar te houden tot de mantel er omheen zit.

Voor de niet zo oplettende lezers: ik beweer nergens een expert te zijn. Dit is wat ik heel veel zie bij draadbomen in auto's en zo werk ik het dus ook weer af.

De gevlochten mantels vind ik er mooi en makkelijk, maar hoe het met slijtvastheid zit weet ik niet. Ik pak altijd de harde mantels, klotewerk maar wel stevig.
 

henkpenk

Die hard MF'er
13 okt 2010
252
13
zuid holland
Volgensmij word hier gevraagd naar mensen met wel degelijke kabelboom/elektra kennis.
Niet hoe een hobbybob het zou oplossen.
Tja, als de ware experts niet met hun onmetelijke wijsheid en kennis op een vraag reageren, dan moeten stumperige amateurs het maar doen.
Ik ben er alvast blij mee want ik wist niet dat er spul te koop was zoals Aprillia4fun en nampus noemen. Weer iets geleerd.
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.556
688
47
Gaasterlân
Ik maak de draadbomen met de daarvoor bedoelde bindtouw soort gewaxed oersterk vezeltouw .(Je moet wel de knopen weten geleerd bij philips vroegurrr)
Dat heb ik vroegah ook nog geleerd, tjezus wat een kl*te werk, eerst om zo'n kam 100 draadjes wikkelen en dan afbinden met van dat waxtouw _O- heb daarna de sterkstroom richting gekozen :P
Ik kom het heeeel af en toe nog tegen in een oude besturingskast...
 
  • Like
Waarderingen: Aprilia4fun

JC-GSX-R

MF'er
12 apr 2019
133
143
Besten,

Ik ben met de kabelboom van mij honda cb bezig en ik probeer alles zo netjes mogelijk af te werken. Bekijk bijlage 1426636

Stukken waar alle kabels netjes op een bos zitten is geen probleem alleen splitsingen zijn altijd vervelend. Zijn er kabelboom tovenaars die hier een goede manier voor weten?

Bekijk bijlage 1426637Bekijk bijlage 1426638

Groeten Patrick
Beide aftakkingen van de kabelloop in een krimpkous doen en daar overheen weer een krimpkous krimpen.

dr-95-krimpkous-95-mm.jpg


of je kunt er speciale overgangsvormstukken voor kopen.
 

Dhr. Bosso

Joh, jij ook al?
24 mei 2012
16.274
15.207
54
Gekkenhuis Goes e.o., Paviljoen 11.
Beide aftakkingen van de kabelloop in een krimpkous doen en daar overheen weer een krimpkous krimpen.

Bekijk bijlage 1426774


of je kunt er speciale overgangsvormstukken voor kopen.
Tip van de dag! :t

En voor het bevestigen aan het frame e.d. Dubbelzijdig klittenband
Blijft goed zitten, en je kan het altijd weer loshalen als je erbij moet zijn.
 
  • Like
Waarderingen: JC-GSX-R en Aprilia4fun

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.877
178
33
Almere
Ik vond de tip van de dag die krimpkous in Y vorm.

2 kousen over elkaar heen maken geen waterdichte verbinding.
 
  • Like
Waarderingen: pkraak

Ericjuh

Honda Driver
20 mrt 2019
124
18
Groningen
Ik haal altijd tape bij de Action. werkt prima..
Bedoel niet de normale tape in diverse kleurtjes, maar die speciale bundeltape (zwart met rode peel-off).. Werkt super
 

guzzigek

MF veteraan
1 aug 2008
1.866
153
bij mijnmotoren
Ik vond de tip van de dag die krimpkous in Y vorm.

2 kousen over elkaar heen maken geen waterdichte verbinding.
Ga je onderwater varen met die kabelboom dat het water dicht moet zijn ??????
Waar de meeste splitsingen zitten komt meestal geen water ( onder de tank en zadel) stof/vuil dicht is genoeg en met een krimpkous met lijm ben je ook vocht dicht
 
  • Like
Waarderingen: kirill007

MST

MF veteraan
7 sep 2005
1.684
0
Vulkaniserende tape en dan enkele 8tjes draaien om de splitsing om en om zodat deze geheel afgedekt is.

Begin plaats je verderop waar het nog 1 kabelboom is naar de splitsing toe.

Vulkaniseren betekend wel dat het dan in de juiste positie moet zitten voordat je het 1 geheel laat worden.

Reguliere (kabelboom)tape kan ook naar dat wordt altijd 1 plakkerige bende. Ik heb meer het idee dat de normale tape meer is om de boom tijdelijk bij elkaar te houden tot de mantel er omheen zit.

Voor de niet zo oplettende lezers: ik beweer nergens een expert te zijn. Dit is wat ik heel veel zie bij draadbomen in auto's en zo werk ik het dus ook weer af.

De gevlochten mantels vind ik er mooi en makkelijk, maar hoe het met slijtvastheid zit weet ik niet. Ik pak altijd de harde mantels, klotewerk maar wel stevig.
Geen vulkaniserende tape gebruiken voor kabelbomen!! Dat wordt een grote rotbende als je er ooit nog bij moet zijn. Mocht je een t splitsing hebben, gewone elektrische tape super 33 of katoentape. Bij meerdere uitlopers in dezelfde richting, gewoon de aangeboden oplossing van jc-gsxr gebruiken, krimpkous met lijm over de 2 a meerdere uitlopers. Kabelbinder voorzichtig over de uitlopers zodat ze niet te wijd gaan staan en krimpkous/lijm lostrekken. Draad zelf in een mantel (gaas of gesloten mantel(hoeft geen krimpkous te zijn) mag trouwens ook gewoon met katoentape (bmw gebruikt dat al jaren in auto's en motoren).

Wat betreft waterdichtheid, Ik zie gaasmantel en non sealed connectoren, dus dat is een non issue.
 

pkraak

Rookie
17 aug 2007
3
1
29
Kijk dat zijn een paar mooie oplossing! Van het weekend ga ik er mee aan de slag, het wordt denk ik op de rechte stukken krimpkous en dan de t en y delen afwerken met tape

De oplossing van jc-gsxr wil ik vermijden omdat er kabels van 2 richtingen op het t stuk komen en dan moet ik die weer met een slag terug laten lopen.
Ik wil zoveel mogelijk ruimte besparen omdat de kabelboom van de injectie er ook nog bij moet dus het is wat krap.

Bedankt voor de voorlopige reacties!
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.556
688
47
Gaasterlân
Krimpkous word stug na verwarmen.... heb ik ook ooit gebruikt.
Ik zou het alleen voor korte/eindstukjes gebruiken .
Voor de rest gewoon isolatie mantel gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: Red Force

Red Force

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
8.404
2.384
Gevlochten mantel is sterk genoeg, en dan kun je er inderdaad later nog bij.
Van het lospeuteren van vulkaniserende tape en dergelijke word je niet vrolijk...