Kabelboom splitsing afwerken

pkraak

Rookie
17 aug 2007
3
1
Besten,

Ik ben met de kabelboom van mij honda cb bezig en ik probeer alles zo netjes mogelijk af te werken.
20190911_164134.jpg


Stukken waar alle kabels netjes op een bos zitten is geen probleem alleen splitsingen zijn altijd vervelend. Zijn er kabelboom tovenaars die hier een goede manier voor weten?

20190911_163843.jpg
20190911_163828.jpg


Groeten Patrick
 
Vulkaniserende tape en dan enkele 8tjes draaien om de splitsing om en om zodat deze geheel afgedekt is.

Begin plaats je verderop waar het nog 1 kabelboom is naar de splitsing toe.

Vulkaniseren betekend wel dat het dan in de juiste positie moet zitten voordat je het 1 geheel laat worden.

Reguliere (kabelboom)tape kan ook naar dat wordt altijd 1 plakkerige bende. Ik heb meer het idee dat de normale tape meer is om de boom tijdelijk bij elkaar te houden tot de mantel er omheen zit.

Voor de niet zo oplettende lezers: ik beweer nergens een expert te zijn. Dit is wat ik heel veel zie bij draadbomen in auto's en zo werk ik het dus ook weer af.

De gevlochten mantels vind ik er mooi en makkelijk, maar hoe het met slijtvastheid zit weet ik niet. Ik pak altijd de harde mantels, klotewerk maar wel stevig.
 
Volgensmij word hier gevraagd naar mensen met wel degelijke kabelboom/elektra kennis.
Niet hoe een hobbybob het zou oplossen.

Tja, als de ware experts niet met hun onmetelijke wijsheid en kennis op een vraag reageren, dan moeten stumperige amateurs het maar doen.
Ik ben er alvast blij mee want ik wist niet dat er spul te koop was zoals Aprillia4fun en nampus noemen. Weer iets geleerd.
 
Ik maak de draadbomen met de daarvoor bedoelde bindtouw soort gewaxed oersterk vezeltouw .(Je moet wel de knopen weten geleerd bij philips vroegurrr)
Dat heb ik vroegah ook nog geleerd, tjezus wat een kl*te werk, eerst om zo'n kam 100 draadjes wikkelen en dan afbinden met van dat waxtouw _O- heb daarna de sterkstroom richting gekozen :P
Ik kom het heeeel af en toe nog tegen in een oude besturingskast...
 
Besten,

Ik ben met de kabelboom van mij honda cb bezig en ik probeer alles zo netjes mogelijk af te werken. Bekijk bijlage 1426636

Stukken waar alle kabels netjes op een bos zitten is geen probleem alleen splitsingen zijn altijd vervelend. Zijn er kabelboom tovenaars die hier een goede manier voor weten?

Bekijk bijlage 1426637Bekijk bijlage 1426638

Groeten Patrick
Beide aftakkingen van de kabelloop in een krimpkous doen en daar overheen weer een krimpkous krimpen.

dr-95-krimpkous-95-mm.jpg



of je kunt er speciale overgangsvormstukken voor kopen.
 
Ik vond de tip van de dag die krimpkous in Y vorm.

2 kousen over elkaar heen maken geen waterdichte verbinding.
Ga je onderwater varen met die kabelboom dat het water dicht moet zijn ??????
Waar de meeste splitsingen zitten komt meestal geen water ( onder de tank en zadel) stof/vuil dicht is genoeg en met een krimpkous met lijm ben je ook vocht dicht
 
Vulkaniserende tape en dan enkele 8tjes draaien om de splitsing om en om zodat deze geheel afgedekt is.

Begin plaats je verderop waar het nog 1 kabelboom is naar de splitsing toe.

Vulkaniseren betekend wel dat het dan in de juiste positie moet zitten voordat je het 1 geheel laat worden.

Reguliere (kabelboom)tape kan ook naar dat wordt altijd 1 plakkerige bende. Ik heb meer het idee dat de normale tape meer is om de boom tijdelijk bij elkaar te houden tot de mantel er omheen zit.

Voor de niet zo oplettende lezers: ik beweer nergens een expert te zijn. Dit is wat ik heel veel zie bij draadbomen in auto's en zo werk ik het dus ook weer af.

De gevlochten mantels vind ik er mooi en makkelijk, maar hoe het met slijtvastheid zit weet ik niet. Ik pak altijd de harde mantels, klotewerk maar wel stevig.

Geen vulkaniserende tape gebruiken voor kabelbomen!! Dat wordt een grote rotbende als je er ooit nog bij moet zijn. Mocht je een t splitsing hebben, gewone elektrische tape super 33 of katoentape. Bij meerdere uitlopers in dezelfde richting, gewoon de aangeboden oplossing van jc-gsxr gebruiken, krimpkous met lijm over de 2 a meerdere uitlopers. Kabelbinder voorzichtig over de uitlopers zodat ze niet te wijd gaan staan en krimpkous/lijm lostrekken. Draad zelf in een mantel (gaas of gesloten mantel(hoeft geen krimpkous te zijn) mag trouwens ook gewoon met katoentape (bmw gebruikt dat al jaren in auto's en motoren).

Wat betreft waterdichtheid, Ik zie gaasmantel en non sealed connectoren, dus dat is een non issue.
 
Kijk dat zijn een paar mooie oplossing! Van het weekend ga ik er mee aan de slag, het wordt denk ik op de rechte stukken krimpkous en dan de t en y delen afwerken met tape

De oplossing van jc-gsxr wil ik vermijden omdat er kabels van 2 richtingen op het t stuk komen en dan moet ik die weer met een slag terug laten lopen.
Ik wil zoveel mogelijk ruimte besparen omdat de kabelboom van de injectie er ook nog bij moet dus het is wat krap.

Bedankt voor de voorlopige reacties!
 
Gevlochten mantel is sterk genoeg, en dan kun je er inderdaad later nog bij.
Van het lospeuteren van vulkaniserende tape en dergelijke word je niet vrolijk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan